Tijd voor andere ski's

Beste forumleden,

Graag had ik van enkele van jullie wat advies gekregen. Op dit moment ski ik op een set Fischer RC4 Pro TDI. Een set die niet bepaald vergevingsgezind is. Helaas lukt het mij door knie en rug problemen niet meer om de gehele dag de vereiste druk op de ski’s te zetten, wat het plezier niet ten goede komt.

Lang verhaal kort ik zoek een piste ski die een stuk makkelijker draait, waarbij een goede techniek niet continue nodig is en die zich op hogere snelheid (+90 km/h) ook goed houdt en niet gaat zoeken.

-ski ervaring +25 jaar meerdere weken per jaar

  • blijf voornamelijk op de pistes
    Hopelijk hebben jullie wat tips. Dank!

Hi Tycho ik heb nog een mooie set Fischer The Curv Ti 178cm 2 weken gebruikt kunnen weg voor €200 gewaxed en al
https://www.wintersport.nl/forum/topic/525784

*bericht bewerkt door Zorba op 09 dec 2021 19:06

Dat is nou wel een tip die ik wilde geven eigenlijk. Fijne ski, die druk beloont maar niet per se veel power eist.

Oei, +90 km/h en weinig druk zetten?🤔🤔🤔

Born to run. B.S.

Oei, +90 km/h en weinig druk zetten?🤔🤔🤔

dan58 op 09 dec 2021 20:19

Haha dan uiteraard wel. Het probleem nu is dat de huidige set je min of meer dwingt om continue veel druk te zetten. Morgen maar eens kijken of ik de curv kan huren hier ergens en eens uitproberen.

Oei, +90 km/h en weinig druk zetten?🤔🤔🤔

dan58 op 09 dec 2021 20:19

Kom op @dan58 niet vandaar angstige, gewoon footloose en lekker laten klapperen die latjes 😂😂

Edwin van Riel

Trouwens, de aloude RC4 Pro Ti is wel racy, maar niet zeer stijf lees ik. Een leuke (bredere) pistecarver, en eigenlijk vergelijkbaar met de Curv Ti… Zou het dan toch een stukje techniek zijn?
Is een F19 dan een betere keus

Van welk jaar zijn die Pro’s? @bennie, de F19 die je zo hebt verguisd richting @alex dat ik hem daarna hier niet meer heb gezien? 😜

@DrPhil Ik ben er geen fan van, maar als je Fischer gewend bent lijkt me dat wel oké, toch? Ben je die tail niet gewend dan raad ik ze van harte af.

Tsja, ik neem iemand die het heeft over 90+ sowieso niet serieus, dus ik zal me onthouden van advies. Al ben ik dus wel benieuwd welk modeljaar die pro’s zijn.

Meer dan 90 km/uur?

Tsja, voor steady en regelmatig 90+ (en dus niet een skitracks-incidentje) vallen gemakkelijk draaiende latten vrij vlot af denk ik?

Pak iets gemakkelijks voor de hele dag (bv amphibio 12ti voor 300 bij xspo van de week) en een paar overjarige gs voor niet te veel om eens af en toe op te knallen denk ik dan.

Edwin van Riel

@evr66 kijk! Daar heb ik wat aan dank je wel.

De 90 km/h plus is zeker niet standaard de gehele dag door…vooral in de ochtend op vers geprepareerde pistes vind ik het nog wel eens leuk om wat harder te gaan. 90 kmh is dan niet echt heel lastig. Ik heb dit erbij gezet omdat ik jaren terug op een paar huurski’s erachter kwam dat dit niet op elke ski een goed idee is.
De RC4 zijn van 2018.

@Tycho87: blijkbaar is snelheid belangrijk voor je en dan heb je dus een stijve ski nodig en niet een die gaat klapperen als je lekker hard naar beneden gaat, dan zou je bijvoorbeeld naar de Atomic G9 of X9 kunnen kijken of een lekkere race ski van Salomon (dit zijn stijve ski’s waar je alles onder controle hebt bij een beetje snelheid):), of huur of test deze ski’s eerst voordat je iets koopt…

*bericht bewerkt door Gerjon op 10 dec 2021 09:57

@evr66 kijk! Daar heb ik wat aan dank je wel.

De 90 km/h plus is zeker niet standaard de gehele dag door…vooral in de ochtend op vers geprepareerde pistes vind ik het nog wel eens leuk om wat harder te gaan. 90 kmh is dan niet echt heel lastig. Ik heb dit erbij gezet omdat ik jaren terug op een paar huurski’s erachter kwam dat dit niet op elke ski een goed idee is.
De RC4 zijn van 2018.

Tycho87 op 10 dec 2021 08:29

Voor zoiets had ik vorig jaar een setje volkl racetiger gs (27m) oud model gescoord voor eur 260 compleet. Dat jakkert wel lekker 😂😂

Edwin van Riel

@evr66 die heb ik ook nog liggen die willen wel inderdaad!
@gerjon dank voor de suggesties. Helaas vandaag geen optimale condities in Les2alpes om te testen. In januari naar Mayrhofen denk dat ik die vakantie maar eens gebruik om een aantal modellen te proberen :)

2018, zwaar overjarig dan? De RC4 Superior serie (Pro/RC/SC) is bij mijn weten in modeljaar 2016/17 opgevolgd door de RC4 The Curv serie. De oude Pro lijkt wel een serieuze ski, volgens Fischer level 8-9 (model 2015/16).
Edit. Wacht, lijkt weer zo’n typisch Fischer model dat niet in de catalogus staat. Ik heb een RC4 Pro Ti gevonden modeljaar 2019. Maar dat lijkt een veel minder serieuze ski. Zwarte ski, RC in geel en 4 in rood?

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 dec 2021 10:44

@DrPhil ik vermoed dat je wel eens gelijk kan hebben, kan het bouwjaar niet achterhalen, maar in 2018 in Hinterglemm gekocht…

Maar goed opzich maakt dat niet uit verder…denk dat ik er inderdaad een paar makkelijkere ski’s naast aanschaf en dan deze er naast hou.

null
null

Fischer is heel typisch merk, die hebben elk jaar ski’s die niet in de catalogus staan. Vaak oude series die ze gewoon door blijven produceren. De F18 is daar een goed voorbeeld van. Gewoon nog nieuw te krijgen, met weer een nieuw printje voor 2021-2022, maar al twee jaar niet meer in de catalogus. Toen de F18 nog wel in de catalogus stond, hadden ze de voorloper, de F800, nog, die stond er dus niet in. De RC4 (superior) Pro wordt weer volop aangeboden, je raadt het al: maar niet in de catalogus (of ik ben scheel). Het lijkt erop dat Fischer de oude Superior Pro gewoon is door blijven produceren, net als de F18 nu en de F800 daarvoor. Dan zou jouw ski vermoedelijk hetzelfde zijn als de “oude” Pro, net als de huidige F18 gewoon nog de oude F18 is. Maar dat blijft lastig te beoordelen omdat ze dus uit de catalogus zijn verdwenen. De oude Pro was in elk geval zoals gezegd (inderdaad) een serieuze ski.

Ik ken deze ski’s denk nog wel en volgens mij kan modeljaar 2018 prima kloppen. Echt zo’n crossover race geïnspireerde ski, radius ergens tussen 15 en 18 meter, met de bekende toch wel stevige tails van Fischer’s RC4 lijn uit die tijd. Herinner me hem desalniettemin niet als heel demanding, duidelijk onder de WC en sommige Curv modellen. Ik zou voor TS dus adviseren gewoon in het reguliere pisteaanbod van de merken te kijken en zeker niet naar Atomic G9’s of dat soort zaken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Fischer is heel typisch merk, die hebben elk jaar ski’s die niet in de catalogus staan. Vaak oude series die ze gewoon door blijven produceren. De F18 is daar een goed voorbeeld van. Gewoon nog nieuw te krijgen, met weer een nieuw printje voor 2021-2022, maar al twee jaar niet meer in de catalogus. Toen de F18 nog wel in de catalogus stond, hadden ze de voorloper, de F800, nog, die stond er dus niet in. De RC4 (superior) Pro wordt weer volop aangeboden, je raadt het al: maar niet in de catalogus (of ik ben scheel). Het lijkt erop dat Fischer de oude Superior Pro gewoon is door blijven produceren, net als de F18 nu en de F800 daarvoor. Dan zou jouw ski vermoedelijk hetzelfde zijn als de “oude” Pro, net als de huidige F18 gewoon nog de oude F18 is. Maar dat blijft lastig te beoordelen omdat ze dus uit de catalogus zijn verdwenen. De oude Pro was in elk geval zoals gezegd (inderdaad) een serieuze ski.

DrPhil op 10 dec 2021 11:06

Zijn geen superiors @DrPhil

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoewel ik je 90+ verhaal nog steeds niet serieus neem en ik je adviseer vooral niet te luisteren naar de die lopende Atomic-reclamezuil hier, zijn velen hier erg te spreken over de Atomic X9 WB. Zelf heb ik er niet op geskied, dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen. Anders zou je nog kunnen denken aan de Salomon S/Max 12 (die ken ik wel) of evt de blast.

Hoewel ik je 90+ verhaal nog steeds niet serieus neem en ik je adviseer vooral niet te luisteren naar de die lopende Atomic-reclamezuil hier, zijn velen hier erg te spreken over de Atomic X9 WB. Zelf heb ik er niet op geskied, dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen. Anders zou je nog kunnen denken aan de Salomon S/Max 12 (die ken ik wel) of evt de blast.

DrPhil op 10 dec 2021 11:20

Die zijn denk ik ook echt uit een te hoge categorie @DrPhil . Niet veel naar die snelheid kijken, kan me voorstellen dat dat even een streepje trekken aan het begin van de dag is om even een lekkere snelheid op de app te klokken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@shane,
Jawel hoor. Staat er alleen niet meer op. Kijk bv maar eens eens de maten. En bv naar de huidige superiors die op dit moment worden aangeboden. https://www.duijvestein-winterstore.nl/fischer-rc4-superior-…

RC4 Superior Pro 2015/16: 122-72-104, R15m/170.
Exact dezelfde maten als op de 2e foto. https://issuu.com/snowsport_pl/docs/fischer_15l16_alpine_en/…
Het is gewoon zo’n doorgeproduceerde ski van Fischer met een nieuw printje.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 dec 2021 11:34

Ik kan me vergissen, maar ik weet vrijwel zeker dat ik in 2018 zowel superiors als gewone pro’s heb geskied en dat hier wel verschil tussen zat. Niet in de maten dan wellicht, maar wel in de bouwwijze.

I can stick uphill ice, on my saucer...

De X9 WB zijn gemakkelijk te skiën, denk dat die wel een match kunnen zijn.
Zou ze zelf graag eens outdoor skiën om te zien wat en hoe precies ze aanvoelen ipv van indoor.
De Blast moet TS meteen weer vergeten want daar gaat hij niet gelukkig op worden gezien zijn openingspost.

LA NORMA😍☃️

Imo is het een doorgeproduceerde ski a la de F18, maar ik kan er best naast zitten.

Welke ski’s denk jij aan?

Aangezien ik al meer dan 2 jaar geen meter geskied heb, ben ik op zijn zachts gezegd niet erg ingevoerd in de huidige modelreeksen ;). Maar ik zou zeker voor een allemansvriend gaan, aangezien de huidige ski naar mijn idee niet heel erg veeleisend is. Zeker geen ski’s met enigszins substantiële tails, zoals de Salomon 12 of Blast, want naar mijn idee kan daar alleen maar het probleem met de Fischer’s zitten.

Ik hoor positieve verhalen over de Rossignol React pistelijn als zijnde heel toegankelijk en vriendelijk en direct vertrouwd voelend.

I can stick uphill ice, on my saucer...

In een relaas net als @Shane (dat door een sitestoring weggevallen is) ben ik het er mee eens dat een meer relaxte pisteski de way to go is. Kijk maar eens op wintersport.nl/materiaal
Dan kun je je paar RC4 pro’s ernaast houden voor het corduroy, want voor minder dan €300 is er wel het eea te vinden.
Naast de Reacts zou je kunnen kijken naar de Salomon S/Max 10, de Fischer F19, Dynastar Speedzone 10ti of 12ti enz.

Plaats een reactie