Flachau, Schladming of Maria Alm.

A.s vrijdag t/m zondag vliegen we met z’n vieren naar Salzburg. De vooruitzichten zijn goed, maar twijfel over de uiteindelijke bestemming. Leuk vinden we het om tochtjes te kunnen skiën, smiddags een goede lunch in een gemütliche berghut en waar dat kan met de huidige maatregelen (zittend) apres skiën op de berg en beneden. Schladming ken ik ondertussen goed en die voldoet daaraan. Waar zou jij voor gaan?

Ik kies dan voor de 4- Berge Shaukel, zeker indien je tochtjes wil maken via de Reiteralm, Hochwurzen, Planai en Hauser Kaibling.😎

Born to run. B.S.

Als je Schladming leuk vindt, ga je ook genieten van de Königstour die je in Maria Alm kunt starten, prachtige tocht met fraaie uitzichten, leuke hutjes zat.

Life is what happens while you were checking your phone

moet je wat mij betreft alle 3 gezien hebben.
dus niet naar Schladming deze keer.

Qua eten heb je iets betere hutten in het Hochköniggebied dan in de Salzburger Sportwelt, maar daar heb je ook genoeg prima hutten (is alleen iets meer zoeken).

*bericht bewerkt door Bennie op 11 dec 2021 17:55

3x in Flachau geweest, top vind ik !

Bedankt alvast voor jullie reacties. Nog steeds moeilijk. Ik laat hier weten wat het wordt en zal de foto’s en verslag plaatsen!

Schladming ken ik niet maar ga daar in januari een dag heen. Flachau vindt ik te druk en relatief veel pistes op weinig hectare. Flachau Winkl met zauchensee en klein arl vindt ik dan beter. Maar zit het liefst dan am Hochkönig ,😁⛷️ mooie uitzichten, gezelige authentieke berghutten met heerlijke gerechten. En minder druk. Vandaar ga ik ook vaak dagje skiën in het Gasteinertal 15/20 min rijden. Ook naar Alpendorf is goed te doen en ski je zo naar Flachau.

Dienten Die Alte schule

Maria Alm ken ik niet.
Maar ik kan me geen enkele reden bedenken waarom je Flachau zou verkiezen boven de 4 Berge. Tenzij je grote aantallen lallende Hollanders wil tegenkomen, dat is daar wel stukken beter. Maar qua skigebied, hutten, prijzen, oorspronkelijkheid is de keuze erg gemakkelijk.

The older I get, the better I was

Zo vroeg in het seizoen zijn de typische Flachau bezoekers juist nog afwezig, en voor een dag of twee / drie is het stuk Flachau, Wagrain en Alpendorf best leuk.

Veel hutten zijn half open, waardoor je dat massale nog niet echt meekrijgt, maar doordat ze ingericht zijn op veel mensen hoef je nergens te wachten.

Zeker nu met de verbinding ben je zo, op de ski’s, in Kleinarl en Zauchensee. Ik zou Snowspace zelf nooit bezoeken tussen kerst en half maart, maar zo in het voorseizoen is het best de moeite waard, zeker met deze omstandigheden.

Maria Alm, of eigenlijk Hochkonig ken ik niet, maar is wel wat kleiner en ik weet niet hoeveel daar open gaat. Snow space en Schladming hebben denk ik vanaf komend weekend alle verbindingen wel open.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hochkönig is vanaf 17 december helemaal open alle liften draaien en pistes open plus Königstour.

Dienten Die Alte schule

Ik zou kiezen voor Maria Alm, en dan de Königstour (wellicht beide kanten op) doen. Onderweg een veelvoud van hutjes en restaurants waar het eten meer dan prima is.
Ga zeker even in Dienten op het terras onderaan de afdaling vanaf Maria Alm zitten en geniet van het geploeter van skiërs in de slush en buckels onderaan de afdaling ;-)

@Hans-. Hilarisch he! wij noemen het de Sneuvelheuvel 😂🤣⛷️

Dienten Die Alte schule

@Hans-. Hilarisch he! wij noemen het de Sneuvelheuvel 😂🤣⛷️

Elly3 op 13 dec 2021 20:17

Hahaha da’s wel een prima kreet ja.

k zou Snowspace zelf nooit bezoeken tussen kerst en half maart, § Roy83 op 12 dec 2021 09:32

Is ook maar net waar je van houdt. Wij komen (normaal gesproken) elk jaar in Flachau en vinden de sfeer daar juist een goede reden om er ieder jaar terug te komen.
De pistes hebben we ieder jaar na 1 dag wel gezien, en dan wijk je inderdaad al snel uit naar skigebieden eromheen. Ben wel erg benieuwd naar die nieuwe verbinding naar Zauchensee. Hopelijk gaat het voor ons door in maart '22!

OT:
Voor een tochtje kan je beginnen in Flachau, oversteken naar Wagrain, met de G-link naar de Grafenberg en vanaf daar door naar Alpendorf.
En anders inderdaad in Schladming, maar zo te zien ken je de weg daar al wel ;)

k zou Snowspace zelf nooit bezoeken tussen kerst en half maart, § Roy83 op 12 dec 2021 09:32

Is ook maar net waar je van houdt. Wij komen (normaal gesproken) elk jaar in Flachau en vinden de sfeer daar juist een goede reden om er ieder jaar terug te komen.
De pistes hebben we ieder jaar na 1 dag wel gezien, en dan wijk je inderdaad al snel uit naar skigebieden eromheen. Ben wel erg benieuwd naar die nieuwe verbinding naar Zauchensee. Hopelijk gaat het voor ons door in maart '22!

OT:
Voor een tochtje kan je beginnen in Flachau, oversteken naar Wagrain, met de G-link naar de Grafenberg en vanaf daar door naar Alpendorf.
En anders inderdaad in Schladming, maar zo te zien ken je de weg daar al wel ;)

Hofstadl op 14 dec 2021 12:36

Zeker, was ook niet vervelend bedoeld! Maar als je van lege pistes en niet al teveel Nederlanders om je heen houdt, dan mijd je best die periode. Vind je dat juist gezellig, dan is het een fijne plek in die periode.

En met jouw naam had ik niet anders verwacht :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Uiteindelijk besloten om toch naar Flachau te gaan (i.v.m. de kortere reistijd (toch 20 minuten extra skien op dag 1 :) ) en een perfect B&B aan de piste. Zoals beloofd hierbij onze ervaringen:

Vrijdag zijn we om 08:30 geland in Salzburg, helaas waren van 1 van ons de skies niet gearriveerd op Salzburg waardoor we een half uurtje vertraging op liepen. Uiteindelijk zijn de skies 3 dagen later gevonden en thuis gestuurd. Even balen, maar liever de skies dan de schoenen. Om 10:30 zaten we in de lift en konden we de eerste meters maken op vrijwel lege pistes. De eerste dag kozen we ervoor om voornamelijk in het gebied van Flachau en Wagrain Sankt Johan te gaan skien. Om 11 uur als ontbijt een Apfelstrudel gegeten bij Waldgasthof in Flachau en daarna via de G-Link de oversteek gemaakt. Aan die kant heb je m.i. maar 2 afdalingen die de moeite waard zijn, maar daarvoor moet je wel heel veel korte afdalingen en liften nemen. Het gaat dan om de dalafdaling naar Sankt Johan en die naar Wagrain.
We kozen ervoor om laat te lunchen om half 3 in de Starchenstadl (mooie grote, maar toch gemoedelijke zaak bij Wagrain). Om half 4 hadden we de G-link terug richting Flachau en hebben we daar op de berg in een Schirmbar nog een biertje kunnen doen tot kwart voor 5. Wat we ons niet realiseerden is hoe snel de zon onder gaat in deze tijd. Dus de dalafdaling was stuntelen in het donker, maar goed we hebben het overleefd.
Ons hotel zat zo goed als naast de Hofstadl en daar zijn we aansluitend nog wat gaan drinken. Het was relatief rustig, je moest uiteraard zitten, QR code gescand en met wat zachtere muziek als normaal had je toch wel dat apres ski sfeertje te pakken.

Zaterdag:
Uiteraard de eerste lift gepakt en deze keer ervoor gekozen om z.s.m. de oversteek te maken met de nieuwe panaromalink naar Kleinarl-Zauchensee. Daarvoor namen we eerst 3 stoeltjesliften achter elkaar (Starjet 1, 2 en 3) en daarna de hagelnieuwe Panoromalink met schitterende uitzichten. Nadeel was wel erg veel lift voordat je eindelijk wat doet. We hebben toen direct maar de schitterende dalafaling nar Flachauwinkl gemaakt en direct de skibus naar Zauchensee gepakt. Hier ligt direct ook het meest sportieve deel van het gebied met een aantal prachtige afdalingen. Vooral de 2,5 en 9 zijn de moeite waard. Toen we daar alles hebben gepakt zijn we teruggegaan richting Kleinarl en hebben we heerlijk geluncht bij Schuttalm. Daarna de afdaling genomen naar de nieuwe Lumberjack lift enn vervolgens de oversteek weer naar Flachau gemaakt met de Panoramalink. Eenmaal terug kozen we voor wat ons betreft de mooiste afdaling van het gebied, de 12 naar de Roter 8 lift. Deze was zelfs aan het einde van de middag nog perfect en heerlijk lang en breed.
Ook deze dag eindigden we in de Hofstadl. Deze keer was het muziekvolume jammer genoeg nog wat verder gedaald, maar desondanks was het al meer dan wat ik had verwacht. Nu hadden de uitbaters het wel wat lastiger om iedereen te controleren en te laten zitten (veel lokale jeugd kwam ook deze avond).

Zondag:
Deze dag kozen we er wederom voor om de kant van Zauchensee-Kleinarl te pakken, maar met een wat andere indeling. We hebben eerst de Starjet 1 en 2 gepakt en zijn vervolgens geskied richting spacejet 3 en hebben vanuit daar achtereenvolgens de vers geprepareerde 12 en daarna 17 gepakt. Vervolgens via de Panaromalink de mooiste afdalingen aan de andere kant weer gepakt. We waren daardoor om 1 uur terug in Flachau en hebben heerlijk in het zonnetje gegeten bij de Almstadl. Als afsluiting nog een keer de rode 12 gepakt en daarna tot half 5 nog wat gedronken in de Lisa Alm op de berg (daar stond het geluid wel goed aan).

Het feit dat het 3 dagen volle bak Kaiserwetter was en het bijna 2 jaar terug was dat we op de skies konden staan, maakten het onvergetelijk. Ik hoop voor iedereen hier dat je de komende maanden ook die kant weer op mag!

null
null
null
null
null
null

Leuk om te lezen en wat tips te krijgen voor dit gebied. Wij hopen begin februari naar Wagrain te kunnen gaan.
Ik begrijp dat er tussen Flachauwinkl en Zauchensee een bus even onder de snelweg voor de verbinding zorgt?

Dat klopt ja. Die liftverbinding is uitgesteld, maar de bus werkt ook prima. Gaat iedere paar minuten.

Leuk dat je je ervaringen nog even deelt Rob! Ik hoop er over een paar weken ook een aantal dagen te gaan skiën, met name Zauchensee/ Kleinarl gebied lijkt me leuk.

*bericht bewerkt door Amelm op 22 dec 2021 13:08

Kleinarl is leuk, Zauchensee is mooi, maar vooral met mooi weer. Beiden wel drukker nu met de Panoramalink. Ik ben gister in Flachau (en Wagrain, Kleinarl en Flachauwinkl) geweest maar dat was by far het drukste van deze vakantie. Hochkonig was zondag ook redelijk druk (maar met locals, was knalzonnig), maar minder hinderlijk.

Hochkonig is heel mooi, al heb ik wel het idee dat je eigenlijk alleen een beetje heen en weer aan het skiën bent.

Schladming staat hier nog op t lijstje voor morgen of vrijdag, maar hangt een beetje van t weer af. Radstadt-Altenmarkt was de grote positieve verrassing! Van Hochkonig verraste me dat minder, maar dat maakt de hoge verwachtingen ook gewoon waar.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je donderdag of vrijdag naar Schladming wilt gaan zou ik lekker opstappen in Reiteralm en daar een paar mooie afdalingen nemen en daarna vanuit de tocht van Hochwurzen naar Schladming en Hauser Kaibling maken, daarna terug naar Schladming. Lunch bij Onkel Willy’s hutte (voor mij ongeëvenaard).

Tussen Hochwurzen en Hauser Kaibling moet je wel nog over de Planai.😉
@Robvanwinsen en @Roy83

Born to run. B.S.

Zeker @dan58, dat bedoelde ik ook. Dus vanuit Hauser Kaibling weer terug en eindigen op de Planai.

Ik weet niet of ik heen en weer ga skiën. Ik hou ook wel van wat fijne afdalingen vaker doen, dus misschien pak ik ook gewoon 2 dagen, 2 bergen per dag.

Eerst even ontbijten, dan de webcams checken en dan plannetje maken :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Lunch bij Onkel Willy’s hutte (voor mij ongeëvenaard).

Robvanwinsen op 22 dec 2021 22:42

En dan vooral de brettlejause daar! Betere heb ik nog niet gevonden.

Het is nog een dagje Altenmarkt geworden. Mijn vriendin is gisteren hard onderuit gegaan en moest even werken aan het zelfvertrouwen, dat gaat beter op uitgestorven en bekende pistes :).

Ik ga dus ooit moeten terugkomen voor Schladming, dat ga ik niet in een halve dag proppen morgen, dan zijn Filzmoos of Zauchensee betere opties.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk om te lezen Roy, heb je ook de SuperSkiCard? Ik ben ze van plan allemaal aan te gaan doen, zitten respectievelijk: 4 weken St Johann in Tirol, 1 week Radtstad, 1 week Hauser kaibling (ski-in/out), 2 weken Filzmoos en dan 3 weken Dorfgastein. Verwacht dus alle gebieden daar wel zo’n beetje te kunnen doen (zonder dat alles weer dicht gaat dan😢🤞).

Mijn favorieten van tevoren zijn: Hauser Kaibling, HochKönig, Steinplatte en Grossarl en voor de sfeer in het dorp Filzmoos. Ik hou wel van iets rustiger en tikje kneuterige hutten, als het te druk is ben ik na een uur of 3 weer weg😂

Het is nog een dagje Altenmarkt geworden. Mijn vriendin is gisteren hard onderuit gegaan en moest even werken aan het zelfvertrouwen, dat gaat beter op uitgestorven en bekende pistes :).

Ik ga dus ooit moeten terugkomen voor Schladming, dat ga ik niet in een halve dag proppen morgen, dan zijn Filzmoos of Zauchensee betere opties.

Roy83 op 23 dec 2021 18:37

O, dat is niet zo mooi. Hoe kwam het?

Die brede pistes, gruwel, ik vind dat dat echt he-le-maal niks.

Leuk om te lezen Roy, heb je ook de SuperSkiCard? Ik ben ze van plan allemaal aan te gaan doen, zitten respectievelijk: 4 weken St Johann in Tirol, 1 week Radtstad, 1 week Hauser kaibling (ski-in/out), 2 weken Filzmoos en dan 3 weken Dorfgastein. Verwacht dus alle gebieden daar wel zo’n beetje te kunnen doen (zonder dat alles weer dicht gaat dan😢🤞).

Mijn favorieten van tevoren zijn: Hauser Kaibling, HochKönig, Steinplatte en Grossarl en voor de sfeer in het dorp Filzmoos. Ik hou wel van iets rustiger en tikje kneuterige hutten, als het te druk is ben ik na een uur of 3 weer weg😂

Amelm op 23 dec 2021 18:49

Nee Ski Amadé pas. Morgen ook weer laatste dag. Filzmoos is de reden dat het woord sprookjesachtig bestaat. Heel sfeervol en mooi. Wel klein, maar rustig en afwisselend. Nadeel is dat je tot sleepliften veroordeeld bent om alles te zien. Dat zijn wel sleepliften waar menig snowboarder zwetend wakker van wordt :). Grossarl was ik dus gister, heel lekker qua pistes, en je skiet eigenlijk aan twee kanten van de berg (of in het kommetje ertussen), waardoor je eigenlijk altijd zon hebt. En afgelegen hoekjes:

null

Hochkonig maakt alle verwachtingen waar, al vind ik het wel een echt een dagjesbestemming (weinig varianten per lift, dus je bent heen en weer aan het skiën).

@drphil even controle kwijt, maar dan net op een vreemd moment en een soort bult, waardoor ze gelanceerd werd. Fysiek gelukkig niets aan de hand.

*bericht bewerkt door Roy83 op 23 dec 2021 19:20

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Och wat ziet dat er heerlijk uit Roy😍 Heb er zo onwijs veel zin in, als je daar eenmaal zit ben je al het gestress vergeten:)

Ik ben benieuwd naar het dorp Filzmoos ook. We zitten daar bewust in de 2 hoogseizoen weken eind feb, zullen ons dan ook iets meer focussen op activiteiten om het skiën heen zoals winterwandelen, langlaufen, dagje hallstadt etc. Dan is het vooral belangrijk om een beetje sneeuwzeker dorp te hebben en het aantal km’s piste iets minder belangrijk. Twee uurtjes skiën in de ochtend en daarna andere dingen doen. Ook af en toe combineren met rustigere wat onbekendere gebieden zoals Eben im pongau, Radstadt, dachstein- west etc.
Ik denk dat mijn vrouw heel snel klaar is met die paar slepers in Filzmoos trouwens:) Je hebt wel een gondel en 2 andere stoeltjesliften toch, inclusief 1 gloednieuwe 6 zitter sinds deze winter? Ach met wat vaker dezelfde pistes (zeker die rode bij de gondel) en tussendoor lekker in de zon op het terras vermaken wij ons ook prima hoor. Zeker in drukke vakantie periodes heb ik liever een klein kneuterig gebied dan 100km+ aan pistes en veel drukte.

*bericht bewerkt door Amelm op 23 dec 2021 20:01

Plaats een reactie