Booster halen in Duitsland

Ik zag het bericht dat je de booster in Duitsland kunt halen. Kleve zit de hele week vol, weet iemand wanneer er nieuwe data bijkomen of dat je naar bijv duisburg kunt zonder afspraak? Wat moet je dan meenemen?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 13 dec 2021 10:25

Duisburg kan je zo heen. Tientallen gingen je voor. Je hebt 4 locaties waar je naar binnen kan lopen zonder afspraak. Neem je paspoort en geel boekje mee. Je kan de duitse formulieren thuis uitprinten en invullen of deze op locatie krijgen/invullen (kijk op de site van Duisburg). QR code op te halen bij lokale apotheek met je nieuwe sticker in je gele boekje. Deze QR code kan je vervolgens in de duitse of franse vaccinatie app zetten samen met je Nederlandse vaccinatie. (Dit moment nog niet mogelijk het in de NL app te zetten).

Aanvulling. RIVM werkt aan een oplossing voor het homologeren van de in het buitenland gezette booster.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Wat voor adres gebruik je dan? Wordt dat ergens genoteerd?

Gewoon het adres van de plaatselijke McDonalds pakken ;)

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Wat voor adres gebruik je dan? Wordt dat ergens genoteerd?

Ellenk op 13 dec 2021 09:42

Duits adres van lokaal hotel of wat dan ook. Wordt verder niet naar gevraagd zolang het Duits is.

Prik uit Duitsland is binnen en qr code ook. Hoe nu verder om hem op de telefoon te krijgen? Lukt dat op een nld telefoon?

Prik uit Duitsland is binnen en qr code ook. Hoe nu verder om hem op de telefoon te krijgen? Lukt dat op een nld telefoon?

Ellenk op 14 dec 2021 18:00

Scannen met de Duitse (of Franse, dat werkt ook) corona app. Ook even je Nederlandse qr scannen, en dan staan ze er allebei in als het goed is.

Mag ik vragen waar je bent geweest in Duitsland? Afspraak of geen afspraak? Wat moest je meenemen?

Kranenburg , zonder afspraak
Formulieren waren niet nodig. Dinsdag en vrijdagavond van 17.00-21.00 uur

@EllenK , was het gele boekje wel nodig? Scheelt voor mij een stukje rijden als die niet perse noodzakelijk is bij de priklocatie in Kranenburg

Gele boekje is wel nodig en een “ willetkeurig” adres in Duitsland en je legitimatie.

Kranenburg , zonder afspraak
Formulieren waren niet nodig. Dinsdag en vrijdagavond van 17.00-21.00 uur

Ellenk op 14 dec 2021 18:26

Dankje! En kon je dan ondanks het ‘late’ tijdstip wel gewoon bij een apotheek terecht?

Wij waren er om 5 uur en half 6 bij de apotheek. Hij is tot half 7 geopend.

Dank voor de tips in dit Forum!
Ben vandaag in Duisburg geweest. Prikken als een malle daar. Gele boekje is fijn maar niet noodzakelijk (ik had het niet, dan vullen ze een formulier in). Adres mag ook Nederlands zijn. Vaccin mocht je kiezen. Afspraak maken is niet nodig daar :).
QR code direct bij apotheek te verkrijgen op vertoon van je net gekregen vaccinatie bewijs.
Ik kreeg naast mijn Janssen 1/1 een Pfizer 2/2.
Let wel op: het verschilt per land wanneer een tweede prik naast Janssen wordt gezien als geldig. Mijn interpretatie is dat het voor Duitsland betekent dat je 14 dagen moet wachten (ze zien 1Janssen + 1Pfizer als volledige vaccinatie). Voor Oostenrijk lijkt het direct na het zetten van de prik akkoord. Iemand die dit kan bevestigen danwel verbeteren?

*bericht bewerkt door Niles op 14 dec 2021 19:47

Ja volgens mij ook direct akkoord in Oostenrijk maar de app werkt pas na 2 weken toch?

Dank voor de tips in dit Forum!
Ben vandaag in Duisburg geweest. Prikken als een malle daar. Gele boekje is fijn maar niet noodzakelijk (ik had het niet, dan vullen ze een formulier in). Adres mag ook Nederlands zijn. Vaccin mocht je kiezen. Afspraak maken is niet nodig daar :).
QR code direct bij apotheek te verkrijgen op vertoon van je net gekregen vaccinatie bewijs.
Ik kreeg naast mijn Janssen 1/1 een Pfizer 2/2.
Let wel op: het verschilt per land wanneer een tweede prik naast Janssen wordt gezien als geldig. Mijn interpretatie is dat het voor Duitsland betekent dat je 14 dagen moet wachten (ze zien 1Janssen + 1Pfizer als volledige vaccinatie). Voor Oostenrijk lijkt het direct na het zetten van de prik akkoord. Iemand die dit kan bevestigen danwel verbeteren?

Niles op 14 dec 2021 19:45

Dank voor de info! Welke locatie/adres is dit? Heb je verder nog papieren oid nodig?

Hauptbahnhof, er staat een grote tent. Tegenover een apotheek die het best druk heeft en super hun best doen voor mensen die hun code laten omzetten in een QR code.
Je vaccinatiebewijs, paspoort en de 2 formulieren die je kan downloaden op de sites.

Hauptbahnhof, er staat een grote tent. Tegenover een apotheek die het best druk heeft en super hun best doen voor mensen die hun code laten omzetten in een QR code.
Je vaccinatiebewijs, paspoort en de 2 formulieren die je kan downloaden op de sites.

Niles op 14 dec 2021 22:57

Bedankt voor de info Niles! Paar vragen voordat ik ook de oversteek ga wagen.

  1. moet je een afspraak maken?
  2. Wat dien je te hebben als vaccinatiebewijs? is de internationale QR-Code daarvoor voldoende? ik heb de brief na mijn eerste janssen vaccinatie niet meer namelijk.

Dank voor de tips in dit Forum!
Ben vandaag in Duisburg geweest. Prikken als een malle daar. Gele boekje is fijn maar niet noodzakelijk (ik had het niet, dan vullen ze een formulier in). Adres mag ook Nederlands zijn. Vaccin mocht je kiezen. Afspraak maken is niet nodig daar :).
QR code direct bij apotheek te verkrijgen op vertoon van je net gekregen vaccinatie bewijs.
Ik kreeg naast mijn Janssen 1/1 een Pfizer 2/2.
Let wel op: het verschilt per land wanneer een tweede prik naast Janssen wordt gezien als geldig. Mijn interpretatie is dat het voor Duitsland betekent dat je 14 dagen moet wachten (ze zien 1Janssen + 1Pfizer als volledige vaccinatie). Voor Oostenrijk lijkt het direct na het zetten van de prik akkoord. Iemand die dit kan bevestigen dan wel verbeteren?

Niles op 14 dec 2021 19:45

Ik wil dat ook graag weten. In de Duitse app wordt ie pas van een groen vinkje voorzien na 14 dagen. Is ie in Frankrijk wel na 7 dagen groen? Of weet iemand hoe je de scan zelf kunt uitvoeren om te zien of er een groen vinkje komt?

Ik ben gisteren in kleve geweest, had wel een afspraak en er stond een rij (met andere mensen met een afspraak) maar met een half uurtje waren we klaar.
Ik had mijn vorige (pfizer) wel netjes in mn gele boekje, maar een maat waar ik mee samen was (janssen) had dat niet.
ze willen graag de batchnummers van de vorige enting zien (tip, kun je gewoon een uitdraai van maken vanaf https://mijn.rivm.nl/vaccinaties/login)
en het vaccinatiebewijs vanaf https://coronacheck.nl/nl/print/keuze-papieren-bewijs… beide links inloggen met digid.
en we hadden de vragenlijst die je krijgt bij de afspraak ingevuld en wel meegenomen (let ff op dat je de duitse pakt, de engelse vertaling vonden ze niet tof, en dan moet je hem daar opnieuw invullen)

ze deden totaal niet moeilijk, veel mensen spraken zelfs gewoon nederlands. ik heb een moderna gehad, en die maat met janssen kreeg pfizer. maar ik had het idee dat je gewoon kreeg wat het dichtste bij lag :) (we zijn even oud)
daarna direct bij de apotheek om de hoek QR code gehaald.
Onze wintersport begin januari lijkt weer gered!

en @jwgroeneveld je hebt voor frankrijk de TAC verif app. die gebruiken ze om QR codes te scannen aan de deur. je zou die kunnen gebruiken om te kijken wat jou QR doet.

Hauptbahnhof, er staat een grote tent. Tegenover een apotheek die het best druk heeft en super hun best doen voor mensen die hun code laten omzetten in een QR code.
Je vaccinatiebewijs, paspoort en de 2 formulieren die je kan downloaden op de sites.

Niles op 14 dec 2021 22:57

Bedankt voor de info Niles! Paar vragen voordat ik ook de oversteek ga wagen.

  1. moet je een afspraak maken?
  2. Wat dien je te hebben als vaccinatiebewijs? is de internationale QR-Code daarvoor voldoende? ik heb de brief na mijn eerste janssen vaccinatie niet meer namelijk.
NormanvD op 15 dec 2021 09:27
  1. Ik ben gisteren ook in Duisburg bij de Hauptbahnhof geweest en een afspraak was niet nodig, het is daar allemaal vrije inloop.
  2. Je hebt bewijs nodig van je eerste vaccinatie, of wel geregistreerd in je gele boekje of op papier mee (kan je vinden op mijn rivm)

Zelf zou ik een geel boekje meenemen want al die Duitsers hebben dat daar namelijk, dus dat snappen ze.

Hopelijk weet je zo genoeg!

Weet iemand ook hoe het in Winterberg (en omgeving) zit? Kun je daar ook zonder afspraak je booster halen en vervolgens je QR-code bij de apotheek halen?

Ik zie dat in Kranenburg ook je verzekeringspasje gevraagd word. Kan dat met een Nederlands?

Ik zie dat in Kranenburg ook je verzekeringspasje gevraagd word. Kan dat met een Nederlands?

rmgb op 15 dec 2021 12:42

Ik ben afgelopen vrijdag in Kranenburg geweest. Er is niet gevraagd naar een verzekeringspas.

Een ander optie om een booster te halen in Nederland is : https://www.prullenbakvaccin.nl/. Hier wordt door de deelnemende vaccinatiecentra rond een uur of acht 8 's avonds aangegeven of er vaccin over is. Op de website kun je zien in welke regio’s er vaccintatie centra meedoen.

Weet iemand of ze een minimaal aantal maanden aanhouden na Janssen vaccinatie?

Weet iemand of ze een minimaal aantal maanden aanhouden na Janssen vaccinatie?

Lydia_ op 15 dec 2021 13:14

In NL of Duitsland?

Nog een ervaring …

Mijn vrouw heeft begin juni een Janssen-vaccinatie gehad, waardoor onze wintersport in januari een uitdaging zou worden. Derhalve ook maar de oplossing gezocht in Duitsland.

Vanochtend zijn we naar Duisburg gereden. In Duisburg zijn namelijk vier locaties waar je iedere dag zonder afspraak terecht kunt tussen 10:30 en 17:30 uur. Wij hebben gekozen voor “Vorplatz des Hauptbahnhofes”. De dichtsbijzijnde parkeerplaats is “Parkhaus Hauptbahnhof” … aan de Wuhanstrasse!! Hier konden we tevens de Tesla een beetje bijladen.
Daarna een paar minuutjes wandelen naar het plein voor het station, alwaar een grote witte tent staat. We arriveerden om 10:45 uur. Mijn vrouw heeft vervolgens de reeds ingevulde formulieren overhandigd (met een fictief Duits adres voor de zekerheid) en binnen enkele minuten had ze de Moderna-vaccinatie te pakken. Dat ze Nederlands is was totaal geen probleem en de medewerkers waren zeer vriendelijk. Daarna nog een kwartiertje wachten en op weg naar de Apotheek. Na wederom enkele minuutjes wandelen, heeft de de ontvangen papieren overhandigd aan de medewerkster van de apotheek en na een ID-check kreeg ze direct haar QR-code overhandigd. Daarna zijn we een bakkie koffie wezen drinken en hebben de QR-code ingelezen in de Franse app en om 11:15 uur was alles klaar. Even checken met de de Franse TAC Verif en ja hoor per 22-12-2021 volledig gevaccineerd.

De formulieren: Anamnese en Einwilligungs-erklärung. Voor de zekerheid ook maar de Aufklärungsbogen uitgeprint een meegenomen. Deze zijn te vinden op rki.de. Het is ook mogelijk om deze formulieren ter plekke in te vullen.

null

In Duitsland is er over enkele weken een te kort aan vaccins, die deels nodig zullen zijn voor patiënten met een hoog risico.

Gelukkig voor een aantal hier kunnen zij als gezonde (en dus de booster volgens de WHO niet nodig hebbende persoon) echter wel op wintersport dankzij hun in Duitsland gehaalde prikje…

In Duitsland is er over enkele weken een te kort aan vaccins, die deels nodig zullen zijn voor patiënten met een hoog risico.

Gelukkig voor een aantal hier kunnen zij als gezonde (en dus de booster volgens de WHO niet nodig hebbende persoon) echter wel op wintersport dankzij hun in Duitsland gehaalde prikje…

MiKeZZa op 15 dec 2021 14:27

Als je een statement wil maken, zorg dan wel dat je op de hoogte bent van de feiten ;)

@MiKeZZa, Was het kopje azijn op vanmorgen?

Plaats een reactie