Bestemming stortski met jong kind

Beste allen,

Al een paar keer heb ik hier fijn advies gekregen. Graag zou ik nogmaals advies willen vragen aan alle ervaringsdeskundigen hier. In feb. hebben wij geboekt voor een week Berwang. Onze dochter van 6 gaat daar ook op skiles. Zij heeft op haar 4e ook op skiles gezeten en heeft twee keer een cursus van 8 lessen op een borstelbaan gehad. Zij doet het daar heel goed op en ook toen zij 4 jaar oud was viel al op dat ze vrij goed van de pistes afkwam. Blauwe pistes lukten sowieso allemaal wel.
Nu de wintersport voor iedereen zo onzeker is en wij heel graag willen skiën, denken wij erover om in de week na kerst 2-3 dagen te gaan skiën, zodat we toch hebben kunnen skiën, mocht het in feb. niet meer mogelijk zijn.

Wat zoeken wij?

  • Een skigebied waar een 6 jarige die het redelijk doet best wat pistes kan skiën (voornamelijk blauw dus).
  • Liefst goed aan te rijden, aangezien het om een korte trip gaat en we dus een kind op de achterbank hebben.
  • Het gebied hoeft niet heel groot te zijn, maar liefst wel minimaal 60km.
  • We verwachten eigenlijk niet dat we nog skiles kunnen/willen regelen voor die 2 dagen, dus we denken dat onze dochter de hele dag met ons mee zal gaan. Het gebied hoeft verder dus niet echt uitdagend te zijn.
  • Zugspitz Arena valt af, aangezien we daar in feb. al naar toe hopen te gaan.

Iemand ervaring met een gebied waar een jong kind zich ook aardig kan redden en waar wij echt een tocht(je) kunnen maken, zonder dat wij te moeilijke pistes tegenkomen? En wat ook nog eens goed aan te rijden is?

Kleinwalsertal had ik in ieder geval al als optie, maar ik ben benieuwd naar (andere) ervaringen. Alvast heel erg dank!

PS: Ik zie dat de spellingscontrole het woord ‘shortski’ helaas veranderd heeft in ‘stortski’. Ik zie niet hoe ik dat zelf kan aanpassen.

*bericht bewerkt door Julia2017 op 13 dec 2021 16:04

Hochfugen heeft blauw pad helemaal van boven naar beneden en ook diverse makkelijke lagere pistes.
Wel iets verder rijden dan KWT, maar wel een van de eerste bestemmingen in het Zillertal.
Skiwelt Wilde kaiser is ook een leuk gebeid met veel makkelijke pistes.

Gerardmer (Vogezen) is een heel mooi gebiedje. Is wel maar 40km, maar met afwisselende en gemakkelijke pistes. Kan wel druk zijn in vakantieperiodes en je moet vooraf checken of er voldoende sneeuw ligt.

Montafon-dal of Damuls-Mellau zijn goede keuzes (dichtbij, sneeuwzeker, laatste ook erg sfeervol). Flumserberg als het Zwitserland mag zijn!

Wij zijn zelf meerdere keren in Kuhtai geweest met onze kinderen met de kerst. De eerste keer daar was mijn dochter bijna 5 en mijn zoon net 8. Wij gaan er nu weer heen in de eerste week januari voor de 3e keer. Het is wel een wat moeilijker gebied voor kinderen, maar bijna alles is ski in/ski out en dat is ook wat waard. Er zijn wel een aantal makkelijkere pistes waar ook de skiklasjes verzamelen. Het ligt op 2000m1 en heeft 40km piste. We zijn ook een keer in Berwang geweest dus ik ken het beide; we hadden Berwang een jaar na Kuhtai gekozen omdat het gemakkelijker is voor kinderen. Maar uiteindelijk vonden wij toch Kuhtai fijner. En Berwang vonden we met Kerst onzekerder qua sneeuw en erg druk.
In Kuhtai heb ik niet eerder veel drukte ervaren.

Heel erg bedankt voor de tips tot nu toe. Ik ga ze allemaal even opzoeken. We gaan last minute beslissen, zodat we ook nog rekening kunnen houden met de hoeveelheid sneeuw en het weer. Daarom is het extra handig om een rijtje opties te hebben, zodat we last minute gericht kunnen zoeken. Dus nogmaals dank!

Ik ben meerdere keren naar Kleinwalsertal geweest. Voor 2 of 3 dagen is het een prima gebied. Als blauw goed gaat is zijn de deelgebiedjes Ifen, Kanzelwand/ Fellhorn, Heuberg en eventueel Söllereck erg leuk. Vanaf Brabant ben je er in 7 uur, dus zeker iets voor een shortski.
Söllereck: dit is een klein gebiedje in het Duitse gedeelte van Kleinwalsertal. De pistes zijn erg makkelijk en alle pistes komen uit op een punt. Een nadeel van dit gebiedje is dat het erg laag ligt en de sneeuw al snel erg slecht wordt.

Heuberg/ Parsenn/ dalgebied tussen Bödmen en Heuberg: dit is een uitgestrekt gebied in het Oostenrijkse deel van Kleinwalsertal. De pistes zijn vrij makkelijk. Een paradijs voor beginners.

Kanzelwand/ Fellhorn: dit is een gebied met veel pistes. Je kan in Oberstdorf en Riezlern beginnen en eindigen. De dalafdaling naar Riezlern is rood maar niet heel moeilijk. Deze dalafdaling wordt wel hobbelig aan het einde van de dag. Het voordeel van dit gebied is dat er veel verschillende pistes zijn. Er is ook een leuk funpark aan de Duitse kant.

Ifen: Dit ligt in het Oostenrijkse gedeelte van Kleinwalsertal. Lange afdalingen. Sinds een paar jaar, snelle liften. De pistes blijven goed, liggen gedeeltelijk tussen de bomen. Erg leuk gebiedje. Hier heb je blauwe, rode en zwarte pistes.

Ski you later!

Dank voor deze uitgebreide reactie Tessaneedssnow. Heel helpend!

Idd, KWT dichtbij en vrij sneeuwzeker.
Heuberg het prettigst voor kinderen
Riezlern het meest dorp van het gebied.
Hier 3x geweest, en begin januari ook voor het eerst ff naar Berwang.

Kun je wel skien met je kinderen in het duitse gedeelte zonder dat ze eerst in quarantaine moeten?

Kun je wel skien met je kinderen in het duitse gedeelte zonder dat ze eerst in quarantaine moeten?

Maarten_s op 14 dec 2021 18:42

Goede vraag, waar ik geen antwoord op heb

Plaats een reactie