Corona controle Oostenrijk

Wordt er bij de grens gecontroleerd, of in het gebied waar je naar toe gaat.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 22 dec 2021 18:57

Net contact gehad met ons pension in westendorf, er wordt steekproefsgewijs gecontroleerd aan de grens

Volgens mij ook bij het ophalen van je skipas.

Met skiën kom je echt tot rust.

Idd ook bij de skipas

Volgens mij ook bij het ophalen van je skipas.

Leandro op 20 dec 2021 20:05

Maar dan alleen de 2G toch? Niet ook nog die extra pcr.

Volgens mij ook bij het ophalen van je skipas.

Leandro op 20 dec 2021 20:05

Maar dan alleen de 2G toch? Niet ook nog die extra pcr.

Tamaravw op 20 dec 2021 20:18

Ja, alleen de corona check. Ik heb gisteren passen gehaald voor vandaag en morgen. Moet overmorgen de qr code weer laten zien bij de kassa.

Bij ons appartement geen controle of mondkapjes overigens.

Volgens mij ook bij het ophalen van je skipas.

Leandro op 20 dec 2021 20:05

Maar dan alleen de 2G toch? Niet ook nog die extra pcr.

Tamaravw op 20 dec 2021 20:18

Ja, alleen de corona check. Ik heb gisteren passen gehaald voor vandaag en morgen. Moet overmorgen de qr code weer laten zien bij de kassa.

Bij ons appartement geen controle of mondkapjes overigens.

Lotte78 op 20 dec 2021 20:26

Waar zit je nu Lotte78 ?

Wij moesten QR laten zien bij hotel, overal waar we aten (op de piste vaak alleen de checkvraag, maar zonder skipas kan je daar niet komen) en overal mondkapjes. Redelijk trouw ook. In de gang van het hotel wat minder strikt (maar we zijn inmiddels de enige gasten).

Controle op test was er niet, wij waren op tijd. Ik zou zelf de gok niet nemen, ik denk dat de controle wel te ontlopen valt, maar je hebt wel wat uit te leggen als je positief test of in bco naar voren komt (overal moet je ff zo’n code scannen, maar goed, als je doel is om je onder de regels uit te manoeuvreren kan je daar natuurlijk prima een andere naam of mailadres opgeven).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Idd ook bij de skipas

bas8 op 20 dec 2021 20:09

Waar baseer je je dit op Bas?

Sölden en Willingen fanboy

Idd ook bij de skipas

bas8 op 20 dec 2021 20:09

Waar baseer je je dit op Bas?

AlextheJerry op 20 dec 2021 20:53

Bij de koop van je skipas moet je je qr-code laten scannen. Alleen dan wordt je pas bruikbaar. Dit staat ook overal aangegeven. Géén qr-code = geen toegang tot de lift. Bij meerdaagse passen moet je in sommige gebieden (ik meen Kitzski) elke dag je pas “frei schalten” in andere gebieden (zoals hier in het ötztal) gebeurt dat gelijk voor de hele geldigheid, mits je qr-code ook voor de hele periode geldig is. Dit kan vaak on-line, of bij een automaat naast de kassa. Wij hebben onze passen bij een automaat in Sölden afgehaald en direct ook vrij geschakeld. Dit ging best makkelijk, en zonder problemen de hele week kunnen skien.

Skipas = 2G. Geen test nodig.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik volg, vooral wat betreft de controles aan de grens in Kiefersfelden

Als ze het net zo doen als vorig jaar staan er bij alle gebruikelijke grensovergangen voor reisverkeer controleposten. Met een geel kenteken wordt je sowieso aan de kant gezet voor controle.
Houdt er rekening mee dat verhuurders ook meldplicht hebben of je je aan de quarantaine houdt. En anders de buren wel.

De buren ja…de afgunst onder Oostenrijker is echt groter dan je denkt, ze houden de bezetting met gasten onderling goed in de gaten, en deinzen er niet voor terug elkaar ‘te verlinken’

Life is what happens while you were checking your phone

Net contact gehad met ons pension in westendorf, er wordt steekproefsgewijs gecontroleerd aan de grens

bas8 op 20 dec 2021 20:03

Enig idee wat ze zouden doen als je volledige gevaccineerd ben (exclusief booster) en een negatieve pcr test heb. Voor ons is het opzicht geen probleem om 5 dagen in Oostenrijk in quarantaine gegaan maar hoe gaan ze dat handhaven? Word je terug gestuurd? In een verplicht hotel gestopt?

Idd ook bij de skipas

bas8 op 20 dec 2021 20:09

Waar baseer je je dit op Bas?

AlextheJerry op 20 dec 2021 20:53

Het scherm van mijn Iphone is stuk, waardoor mijn QR code niet wordt gescand. Geldt een print van je QR-code ook?

Bij de koop van je skipas moet je je qr-code laten scannen. Alleen dan wordt je pas bruikbaar. Dit staat ook overal aangegeven. Géén qr-code = geen toegang tot de lift. Bij meerdaagse passen moet je in sommige gebieden (ik meen Kitzski) elke dag je pas “frei schalten” in andere gebieden (zoals hier in het ötztal) gebeurt dat gelijk voor de hele geldigheid, mits je qr-code ook voor de hele periode geldig is. Dit kan vaak on-line, of bij een automaat naast de kassa. Wij hebben onze passen bij een automaat in Sölden afgehaald en direct ook vrij geschakeld. Dit ging best makkelijk, en zonder problemen de hele week kunnen skien.

Ron7875 op 20 dec 2021 22:03

Er ging iets mis… Hierbij nogmaals mijn vraag: Het scherm van mijn Iphone is stuk, waardoor mijn QR code niet wordt gescand. Geldt een print van je QR-code ook?

Ik ben nieuw hier. Hoe kan ik reageren op een bericht van een ander?

Er ging iets mis… Hierbij nogmaals mijn vraag: Het scherm van mijn Iphone is stuk, waardoor mijn QR code niet wordt gescand. Geldt een print van je QR-code ook?

Ik ben nieuw hier. Hoe kan ik reageren op een bericht van een ander?

Joepie! op 03 jan 2022 13:16

Een papieren versie is ook voldoende.

Er ging iets mis… Hierbij nogmaals mijn vraag: Het scherm van mijn Iphone is stuk, waardoor mijn QR code niet wordt gescand. Geldt een print van je QR-code ook?

Ik ben nieuw hier. Hoe kan ik reageren op een bericht van een ander?

Joepie! op 03 jan 2022 13:16

Een papieren versie is ook voldoende.

BatMuts op 03 jan 2022 13:18

Er ging iets mis… Hierbij nogmaals mijn vraag: Het scherm van mijn Iphone is stuk, waardoor mijn QR code niet wordt gescand. Geldt een print van je QR-code ook?

Ik ben nieuw hier. Hoe kan ik reageren op een bericht van een ander?

Joepie! op 03 jan 2022 13:16

Een papieren versie is ook voldoende.

BatMuts op 03 jan 2022 13:18

Dank voor je snelle reactie! Ik vraag me wel af hoe ze dan weten dat die QR-code van jouw is? Wordt er vervolgens ook om je ID gevraagd? Wel bij grenscontrole lijkt me. Ik ga met een groep vrienden met de bus, wat via een reisbureau is geboekt en reizen 's nachts. Controleren ze ook bussen? Mijn vriend en ik willen dit weten, omdat wij een slaappil voor de nachtreis willen nemen. Als er dan gecontroleerd wordt, zijn we bang dat we niet wakker worden. Een vriendin liet mij weten dat zij nooit wakker te krijgen is na een die pil. Bij de kassa begreep ik dat je QR code zelf scant. Ik ga naar Zinnertal. Is dit daar ook het geval?

De QR-code wordt altijd gecontroleerd met ID-bewijs of Paspoort.

De QR-code wordt altijd gecontroleerd met ID-bewijs of Paspoort.

BatMuts op 03 jan 2022 13:29

Omdat @Ron7875 schrijft dat je je QR bij de kassa (of online) met een automaat scant, kan ik em voorstellen dat er niet om je ID wordt gevraagd.

De QR-code wordt altijd gecontroleerd met ID-bewijs of Paspoort.

BatMuts op 03 jan 2022 13:29

Omdat @Ron7875 schrijft dat je je QR bij de kassa (of online) met een automaat scant, kan ik em voorstellen dat er niet om je ID wordt gevraagd.

Joepie! op 03 jan 2022 15:15

Dat gaat over het geval bij de skipassen-automaat. De reguliere controles bij hotels, de grensovergang etc. wordt wel gedaan met controle van het identiteitsbewijs.

De QR-code wordt altijd gecontroleerd met ID-bewijs of Paspoort.

BatMuts op 03 jan 2022 13:29

Omdat @Ron7875 schrijft dat je je QR bij de kassa (of online) met een automaat scant, kan ik em voorstellen dat er niet om je ID wordt gevraagd.

Joepie! op 03 jan 2022 15:15

Een paar weken geleden in Obergurgl is bij het kopen van de skipas alleen onze QR-code gescand, maar is niet om een ID-bewijs gevraagd. Het kan op andere plaatsen natuurlijk anders zijn en het kan inmiddels ook strenger zijn geworden, dus geen garantie.

Annoying skiers since 2003

De QR-code wordt altijd gecontroleerd met ID-bewijs of Paspoort.

BatMuts op 03 jan 2022 13:29

Ja, dat zou wel moeten. Gebeurd echter maar zelden, en dan nog zeer summier en een automaat (althans die in Sölden) kan dat al helemaal niet.
In restaurants wordt vaak alleen maar gevraagd of je een geldige qr-code hebt, meer niet.
Let op, da’s mijn ervaring. We zijn inmiddels een paar weken verder en het kan heel goed dat in andere plaatsen/gebieden veel strenger gecontroleerd wordt.
Maar als @Joepie! met een georganiseerde busreis gaat verwacht ik dat deze controle al gebeurd vóór je de bus instapt. Net als met een vliegreis.

De QR-code wordt altijd gecontroleerd met ID-bewijs of Paspoort.

BatMuts op 03 jan 2022 13:29

Ja, dat zou wel moeten. Gebeurd echter maar zelden, en dan nog zeer summier en een automaat (althans die in Sölden) kan dat al helemaal niet.
In restaurants wordt vaak alleen maar gevraagd of je een geldige qr-code hebt, meer niet.
Let op, da’s mijn ervaring. We zijn inmiddels een paar weken verder en het kan heel goed dat in andere plaatsen/gebieden veel strenger gecontroleerd wordt.
Maar als @Joepie! met een georganiseerde busreis gaat verwacht ik dat deze controle al gebeurd vóór je de bus instapt. Net als met een vliegreis.

Ron7875 op 03 jan 2022 15:42

Er zijn veel geluiden uit wintersportgebieden dan sinds 25 december de controles met ID een stukje strenger zijn geworden (gelukkig). Maar goed er zijn altijd gelukzoekers die het proberen te omzeilen of die de gok wagen. Gelukkig zijn er dat steeds minder.

Moet je dan overigens in de bergrestaurants ook weer een QR-code laten scannen of geloven ze het dan wel, aangezien je al met de lift bent geweest?

Moet je dan overigens in de bergrestaurants ook weer een QR-code laten scannen of geloven ze het dan wel, aangezien je al met de lift bent geweest?

KirchMountain op 03 jan 2022 16:04

Mijn ervaring is dat dit compleet willekeurig is. Meer kan ik er niet van maken… in theorie zou je ook omhoog gelopen kunnen zijn trouwens.
Wat ik wel slim vond: restaurant met skilift poortjes: dus je komt binnen met skipas. (gezien bij Bergkaiser Ellmau)

In Saalbach kon vanmorgen eentje uit onze groep niet door de pascontrole van de skilift (gisteren wel). Bij het loket bleek dat hij bij het kopen van de pas hij zijn QR van de 2e Pfizer prik had laten scannen ipv de Booster QR. Controle op booster lijkt dus te zijn verscherpt bij de skipassen in Saalbach.

Vandaag zijn we naar Sell am See geweest en daar was er ook een skipas scanner om bij de SonnkogelAlm het terras op te mogen.

Plaats een reactie