Gaat de drang winnen van realisme?

Beste allen,

Een moreel dilemma: de pandemie gaat naar een nieuw hoogtepunt op dit moment. Nu is het zo dat ik mezelf erop betrap dat ik koste wat kost toch te wintersporten wil. Ik overweeg ook geen moment te annuleren voordat het écht verboden wordt. Ook al zijn er allerlei restricties, ook al liggen ziekenhuizen vol, ook al zijn er ondernemers die failliet gaan en zo voort. Goed beschouwd zou je mij als een aso kunnen omschrijven (ben ik me bewust van). Hoe zit dat met jullie? Tegen mensen om heen zeg ik ‘we zien wel of we kunnen en anders volgend jaar maar weer’. Tegen mezelf zeg ik …

Tijdens de laatste persconferentie werd gemeld dat je op vakantie kan, als je je aan de regels houdt van het land waar je naar toe gaat. Daar houden wij ons dan ook aan. Ik zie mezelf daarom ook niet als asociaal. Mocht onverhoopt Frankrijk komen met restricties oid. dan is het jammer maar helaas. Dan gaan we ons niet in allerlei bochten wringen om alsnog te gaan.

Ja herkenbaar. Ik was enorm opgelucht toen Mark Rutte tijdens de persconferentie aangaf “als je op vakantie gaat, houd je dan aan de regels van het land waar je naar toe reist”. Kortom, geen advies “blijf thuis”.
In onze directe omgeving, geven we onze wintersportplannen gewoon aan. Maar verder mompel ik het soms zachtjes weg, soms merk je dat er een stilte valt (en dan vul ik in voor de ander “die vindt het maar niks”). Het voelt moreel af en toe toch wat complex…
En ik overtuig mezelf dan meermaals met “we reizen met eigen gezin, in eigen auto, hebben een zelfstandig chalet, gaan naar een altijd rustig gebied met voornamelijk open stoeltjesliften en sleepliften, apresski doen we nooit aan, ja ‘thuis’ voor de haard…
Bovendien is iedereen die (qua leeftijd) gevaccineerd mocht worden volledig gevaccineerd, m’n man recent geboosterd en m’n jongste (nog ongevaccineerde 8-jarige) zoon en ik hebben het 3-4 weken geleden doorgemaakt. Daardoor vormen we echt nauwelijks risico voor een ander en ook niet voor onszelf.

We gaan naar Zwitserland, plaatsje waar we paar keer eerder zijn geweest. Hadden wel een backup voor Frankrijk geregeld toen Zwitserland nog quarantaine eis stelde, maar die nu weer kunnen annuleren.

Mochten er terwijl we daar zijn toch plotse sluitingen oid plaatsvinden, dan genieten we wel van het in de bergen zijn, tijd samen met het gezin. Hoe dan ook zin om in de natuur, de bergen, veel buiten te zijn.

❄️

@Marije77 heel herkenbaar wat je schrijft.
Hetzelfde hier. We zijn met ons drietjes. Mijn man wordt dinsdag geboosterd en ik moet nog.
Wellicht krijg ik het nog voor elkaar. Ik ben bereid er ver voor te rijden.
We zitten in ons eigen appartement, gaan niet uit eten, apres ski bestaat uit een kaas en worstplank met een glas wijn in het eigen appartement.
En verder overwegen we inmiddels (gezien het aantal oplopende besmettingen) ook in het appartement te lunchen.
Veel eten neem ik mee, en als het moet ga ik in mijn eentje naar de supermarkt op een moment dat het relatief rustig is.

Mag het niet, dan gaan we ook niet.
Maar zolang het mag gaan we en zullen we er verder alles aan doen om het virus niet toch ergens op te pikken.
Bij thuiskomst mijden we mijn ouders nog een week. Ter plaatse testen we om de paar dagen even. Ik heb er nu tien klaarliggen.

It is an amazing world

Het is juist goed voor de ondernemers als we geld komen brengen, toch?
Ik werk zelf in een ziekenhuis (niet met coronapatiënten) en merk dat ik echt wel toe ben aan vakantie, zeker nu hier alles dicht is en de kinderen thuis. We houden ons aan de regels, Ik ben al geboosterd, man volgende week en we zullen allemaal een negatieve PCR-test moeten overleggen om Italie binnen te komen.
Dus alleen als de hotels dichtgaan of we bij aankomst in quarantaine moeten, gaan we niet. Gezien recente boosters verwacht ik niet dat wij erg ziek zouden worden als we besmet raken. Blijft natuurlijk wel het standaardrisico dat skieen nu eenmaal met zich meebrengt op valparijen en blessures. En als iemand ziek wordt van ons gezin, dan vertrekken we weer. Dat hebben we 3 jaar geleden ook moeten doen, omdat toen onze jongste besmet bleek met een relatief onschuldige kinderziekte.

Ik herken het gevoel, maar ik vertik het om het nóg een keer uit te leggen aan niet-skiërs. In bijna twee jaar geen meter geskied, we gaan, gevaccineerd, geboosterd en met een dure pcr-test. Een skivakantie is niet ‘zomaar’ een vakantie. En de COVID-19 blijft, dus wen d’r maar aan.
Als we aan de voorwaarden voldoen, als het allemaal nog open blijft ( want alles kan op stel en sprong weer omdraaien) en als het veilig is, voor ons en anderen kan het ook. Want als we elkaar de maat gaan nemen op keuzes die gewoon gemaakt kunnen worden is het niet de overheid die ons de vrijheid ontneemt maar doen we het elkaar aan. Kan nooit de bedoeling zijn.

Life is what happens while you were checking your phone

Ja, ik herken dit heel erg. Mijn zusje en ik (beide student) gaan zolang het mag en waar dat dan ook zal zijn. Zolang het is toegestaan en ik mij aan alle regels houdt, vind ik het niet asociaal. Ik werk er hard voor om deze nummer 1 hobby te kunnen financieren en skien is voor mij zoveel meer dan ‘even op vakantie’. Vooral na twee jaar een studentenleven waarin ik al veel heb moeten opgeven. Tuurlijk, ik ben bevoorrecht en dat besef ik mij maar al te goed, maar dat betekent niet dat ik er niet flink van mag balen als het weer niet kan. Ben mij dus, zoals je nu ook weer ziet, wel steeds bij iedereen aan het verantwoorden, terwijl dat eigenlijk ook bullshit is (en hier al helemaal) maar oke. Nou, hopelijk tot on of off de piste joejoeeeeee

*bericht bewerkt door Tesski op 23 dec 2021 12:01

Heel herkenbaar. Het beeld van wintersporters is ook raar. Alsof iedereen die op wintersport gaat dat vooral doet voor de après ski en massaal corona meeneemt naar Nederland. En alsof iedereen superrijk is, vvd stemmer is en tig keer per jaar op vakantie gaat. Stelletje luxe poezen zijn wij blijkbaar. Berichten nu op social media over die aanstelligere wintersporters storen mij mateloos. Natuurlijk zijn mensen teleurgesteld. Dat zou iedereen zijn als op het laatste moment je vakantie niet doorgaat.

Wij zijn ook van die brave vakantiegangers. Een gezin. Wij gaan met de auto. Geen overnachting onderweg. Wij huren een appartement. Ontbijten en lunchen in eigen appartement. Soms ’ s avonds een keer uit eten. Ik heb nog nooit een après ski bar van binnen gezien (wij gaan naar kleine plaatsen en onze jongste kinderen zijn daar nog te jong voor). Wij gaan met de zomer twee weken op vakantie (ook gewoon met de auto in europa) en 1 week in de voorjaarsvakantie. Vorig jaar zijn wij niet geweest maar dit jaar willen wij heel graag wel. Wij zullen ons aan alle maatregelen houden wij zullen ook dit jaar niet gaan feesten in après ski barren (hebben ze die überhaupt in Laax?)

*bericht bewerkt door vlinder72 op 23 dec 2021 12:21

Ik was sowieso al bang voor dit scenario. Toen ergens in de zomer ook de enquête was over wintersport deze winter was ik een stuk pessimistischer dan de uiteindelijke uitslag.
Ja ik wil graag, maar niet ten koste van alles. Ik zie wel weer wanneer aantallen gaan dalen en de regeltjesbrei weer wat minder is. Ik reken maar weer op hooguit zomervakantie. Ik daarvoor leg ik niets vast, ik zie dan wel weer.

Het probleem tegenwoordig is dat wat je ook doet er altijd mensen zijn die er een mening over hebben. Ik heb besloten me daar niets meer van aan te trekken en, binnen de regels, gewoon m’n ding te doen.
Nu weer de wintersport, in de zomer krijg je het gezeur van diezelfde mensen over vakanties in het buitenland. Dat anderen andere behoeftes hebben boeit diegenen blijkbaar niet, wat evengoed net zo egoïstisch is als waarvan ze ‘ons’ betichten.

Wij hopen in de voorjaarsvakantie naar Frankrijk te kunnen. Als het mag, gaan we zeker te weten.
De risicoloze rubberentegelmaatschappij doen wij niet aan mee. Rekening houden met de situatie en enigszins voorzichtig zijn is uiteraard logisch maar alle risico’s uit de weg gaan, nou nee… Dat heet leven :)

Ik begrijp de vraag niet, zolang je je netjes aan de regels houdt.

null

Dit stemt mij erg verdrietig. Enorm eenzijdige beeldvorming, maar wel eentje die het sentiment illustreert op vooral social media. Bah.

Geen zin om te verantwoorden, uit te leggen. Maar goed, hoeft ook niet. Social media heeft wel meer eenzijdige roeptoeter reacties.

❄️

null

Dit stemt mij erg verdrietig. Enorm eenzijdige beeldvorming, maar wel eentje die het sentiment illustreert op vooral social media. Bah.

Geen zin om te verantwoorden, uit te leggen. Maar goed, hoeft ook niet. Social media heeft wel meer eenzijdige roeptoeter reacties.

Marije77 op 23 dec 2021 12:40

Ja, precies dat dus. Wat een vreselijk stuk. Vooral al dat stukje over medische apartheid. Ik heb nog geen wintersporter dat horen gebruiken. En laat mij maar eens iemand zien die zegt “Ach ja, kan gebeuren” als je 2000 euro kwijt bent omdat je 3 dagen voor vertrek hoort dat je niet mag gaan omdat een land ineens bedenkt om eisen te stellen waar Nederlanders onder de 60 jaar niet aan kunnen voldoen. Natuurlijk baal je dan. En dat mag ook.

Wintersport wordt in de media al jaren in beeld gebracht met hossende jongeren in de apres ski. Deze doelgroep zal de wintersport al langer hebben afgezworen en ik hoop echt voor hen dat dit ooit nog in die vorm gaat terugkeren.
Wij zijn zelf net zoals een groot deel van de vakantievierders waar vooral winter en sport van belang is. Winter hebben we in Nederland nauwelijks en sport is van belang voor een gezond leven. Daar wordt hard voor gespaard en daar mag een ieder iets van vinden. Maar zolang er geen beperking is gaan we na alle voorgaande jaren Scandinavië dit jaar op 1 januari voor het eerst naar de Alpen. We hebben er zin in, alhoewel er vanwege alle ontwikkelingen nog geen sprake is van voorpret helaas.

?? 2023

Dit topic gaat ontsporen zo….

Ik vind de titel van dit topic eigenlijk al verkeerd: het is in mijn optiek meer drang tegenover angst. Realistisch gezien zijn er argumenten voor en tegen.

Over het artikel: laten we met degenen die kunnen gaan met z’n allen laten zien dat het op een verantwoorde manier kan. Dat heeft niet altijd te maken met de letter van de regels opvolgen, maar dan heb ik het over de individuele verantwoordelijkheid die iedereen kan nemen om te zorgen dat hij / zij zo min mogelijk mensen door de winstersport besmet. Denk bijv. aan een zelftest voor en na wintersport.

Soms lijkt het ook wel dat de meest drastische maatregelen die de mensen zo hard mogelijk raken, ook het beste zullen werken. Dit is volgens mij maar zeer de vraag. En wordt door sommige mensen het geluk van de ander (die kan ontsnappen aan de lockdown in Nederland) slecht gegund. Gelukkig gunnen de meeste mensen om mij heen het mij van harte :)

*bericht bewerkt door MiyukiJan op 23 dec 2021 13:00

Dat artikel is dus precies waar ik op doelde… Er zijn bij alles wat je doet altijd mensen die er wat van vinden…
En Ozcan is nou eenmaal een mediageil mannetje… Maar o-wee als we iets vinden wat hem aan gaat…
Nogmaals… ene oor in en andere oor uit. Geniet van de dingen die kunnen (nu het nog kan zou ik bijna zeggen)!

Ach, al die verwijten over en weer, het maakt mij allemaal eigenlijk niets meer uit. Vorige week als QR weigeraar, voor de zakelijke kerstborrel voor het eerst weer eens naar een keurig etablissement rond een uur of 2 in de middag. Na het streng gecontroleerde scannen mocht ik naar binnen en trof tot mijn grote verbazing een goeddeels afgeladen restaurant aan. Waar de gemiddelde leeftijd met gemak boven de pensioengerechtigde leeftijd uitsteeg en dat zat dus allemaal zeker niet op anderhalve meter afstand. In tegendeel.

Als vader die alweer weken aan de keukentafel had doorgebracht met de kleine kinderen wegens schoolquarantaines en als ondernemer die alweer weken zijn dagschema moet omgooien, om kinderen toch nog sporttraining te kunnen geven, knapte er toen iets bij mij. Ik vind het allemaal wel prima, ik ben lang genoeg solidair geweest. Als ik op vakantie wil en kan, dan ga ik. Dan ga ik uit eten zoveel ik wil en als er een kroeg open is ga ik er in staan. Fronzende blikken van wie dan ook interesseren me echt totaal niet. Ik ga ook lekker mijn leven leiden, goed voorbeeld doet immers goed volgen :).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ligt het nu aan mij of … Ik zie hier nergens een artikel.

Opgelost. Nu krijg ik de foto van het artikel wel te zien. Er is toch echt iets mis met het tonen van foto’s. In het topic met “foto’s uit skigebieden 2021/2022” was er oko al iets mis…

*bericht bewerkt door SnowboardingSamson op 23 dec 2021 13:49

De reacties als ‘medische apartheid’ en ‘facisme’ heb ik hier nog niet langs zien komen dus ik denk dat Akyol dat vooral gelezen heeft op Twitter waar elke gelegenheid om kolen op het vuur van de halve onwaarheden, de leugens en de online-haat door een fanatieke groep anti-vaxxers en trollen wordt gebruikt om een eeuwigdurende hype te creëren. Het is makkelijk zat om zo’n stukkie te pennen, eigenlijk zo voorspelbaar dat mijn tante Sjaan van 72 het ook zou kunnen schrijven…En zaterdag ligt de krant weer in de oud-papier container dus, doei…op naar de volgende hype dan maar.

Life is what happens while you were checking your phone

Herstel: mijn eerdere reactie heeft betrekking op de gestelde vraag: skiën of niet.
Ik vind het niet acceptabel als je nu de apres-ski in duikt.

Ik denk dat meneer Akyol refereert naar het type wintersporter wat in zijn hoofd de wintersporter is.
En dat de werkelijkheid vaak een stuk genuanceerder is.
Maar als ik in een ander topic lees dat een hele club wintersporters positief terugkomt uit Val Thorens omdat ze tot diep in de nacht gefeest hebben met wat teveel Britten … dan snap ik de beeldvorming best.
Het is jammer voor degenen die erg hun best doen om te wintersporten en dan op de meest risicomijdende manier.

It is an amazing world

We zullen met dat virus moeten leren leven. Als je niet veilig op wintersport kan, dan kan je al helemaal niet veilig naar school, werk, horeca, sport, familie, … . Dan kan je niets meer. Heel begrijpelijk dat mensen zo emotioneel reageren.

Die man van dat artikel begrijpt blijkbaar niet dat wintersporters met zo’n nieuws nu eenmaal erg boos en verdrietig zijn. Schop ze dan nog maar eens flink in de ballen door ze als aso’s en narcisten weg te zetten. Wat een leukerd. Na de internet trol is er nu ook de media trol …

Ik vind dat er wel wat voor zijn artikel te zeggen is. Oostenrijk staat niet op Nederlanders te wachten, dat is toch duidelijk het bericht dat wordt afgegeven. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld de regio Limburg op nummer 5 staat op de Europesche kaart van het ECDC. Het is inmiddels wel duidelijk dat mensen in eerste wereldlanden zich slecht aan de regels houden en Nederlanders in het algemeen helemaal. Als iedereen zich aan de regels hield hadden we hier niet zoveel besmettingen.

En nu exporteren we dus omikron… daar zijn ze bang voor in Oostenrijk. En Nederlanders gaan dan massaal omwegen opzoeken om er toch te komen. Kun je van alles van zeggen, maar dat benoemd hij nu juist. Je hebt tenslotte recht op vakantie.

Ik denk dat meneer Akyol refereert naar het type wintersporter wat in zijn hoofd de wintersporter is.
En dat de werkelijkheid vaak een stuk genuanceerder is.
Maar als ik in een ander topic lees dat een hele club wintersporters positief terugkomt uit Val Thorens omdat ze tot diep in de nacht gefeest hebben met wat teveel Britten … dan snap ik de beeldvorming best.
Het is jammer voor degenen die erg hun best doen om te wintersporten en dan op de meest risicomijdende manier.

Henrike op 23 dec 2021 13:39

Prachtige beeldvorming inderdaad en tekenend voor het totale gebrek aan proportionaliteit. We sluiten de laatste 2 maanden van dit jaar waarschijnlijk af met meer dan 900.000 positieve testen bij de GGD (jaja, alleen over november en december)… Maar die vreselijke wintersporters toch.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Behalve dan dat Omikron allang in Oostenrijk is, en het dichtgooien van grenzen, tenzij op een eiland, de afgelopen 2 jaar het virus niet heeft tegengehouden.
En nee, je gaat niet dood van een vakantie missen, maar de kans dat je tijdens het kerstdiner met je kinderen iemand besmet lijkt me vele malen groter dan dat je volledig gevaccineerd inclusief booster en negatieve test op de skipiste iemand besmet. en toch verschijnen er geen artikelen in de krant dat je (groot)ouders met kerstmis uitnodigen narcistisch en asosiaal is.
En de apres-ski in duiken is dan wat mij betreft net zo asociaal en dom als met kerst of oud-en-nieuw met teveel mensen een feestje vieren. Ik hou mij gewoon aan de regels als ik op skivakantie ga.
En als je niet kostenloos kunt annuleren, dan is het toch heel begrijpelijk dat mensen boos en teleurgesteld zijn. Zou Eus ook zijn als ie 2000 euries kwijt is voor niets.

*bericht bewerkt door Suuski op 23 dec 2021 14:06

Daar waar we heen gaan lijkt men erg blij dat we komen. We houden ons daar aan de regels (afstand houden, mondkapjes, alleen naar de winkel, etc) We reizen met eigen vervoer en zitten met ons gezin in een appartement. We skiën in de buitenlucht en we doen niet aan apres-ski.
Ik ben me ervan bewust dat er ondanks alles toch, zonder het zelf te weten, een risico op besmetting is. Toch lijkt me dat risico niet groter dan wanneer ik thuis blijf.

Niet heiliger dan de paus zijn. Als de regels het toelaten ga dan, als niet ga dan niet. Ik ga me heus niet verantwoorden aan een ieder, hoe ik mijn leven (binnen de regels die gelden) leidt. Het is al gek genoeg zo!

Wij zijn hier (Veneto) nu een gele zone. Dwz (oa) dat we terug mondmaskers buiten moeten dragen. Ik woon in een klein dorpje waar het zowiezo buiten al moeilijk is om binnen 10m afstand van iemand anders te staan laat staan 1,5m, maar ik zet dat masker gewoon op omdat ik snap dat de regering geen regels kan maken die rekening houden met een klein bergdorpje maar ook met een grote stad (waar mensen wel dichter bij elkaar staan).

Langs de andere kant, als de regels het toelaten om iets te doen, of dat nu op restaurant gaan, een apperitivo drinken of gaan skieen, dan zal ik dat ook doen…

Ach, al die verwijten over en weer, het maakt mij allemaal eigenlijk niets meer uit. Vorige week als QR weigeraar, voor de zakelijke kerstborrel voor het eerst weer eens naar een keurig etablissement rond een uur of 2 in de middag. Na het streng gecontroleerde scannen mocht ik naar binnen en trof tot mijn grote verbazing een goeddeels afgeladen restaurant aan. Waar de gemiddelde leeftijd met gemak boven de pensioengerechtigde leeftijd uitsteeg en dat zat dus allemaal zeker niet op anderhalve meter afstand. In tegendeel.

Als vader die alweer weken aan de keukentafel had doorgebracht met de kleine kinderen wegens schoolquarantaines en als ondernemer die alweer weken zijn dagschema moet omgooien, om kinderen toch nog sporttraining te kunnen geven, knapte er toen iets bij mij. Ik vind het allemaal wel prima, ik ben lang genoeg solidair geweest. Als ik op vakantie wil en kan, dan ga ik. Dan ga ik uit eten zoveel ik wil en als er een kroeg open is ga ik er in staan. Fronzende blikken van wie dan ook interesseren me echt totaal niet. Ik ga ook lekker mijn leven leiden, goed voorbeeld doet immers goed volgen :).

Shane op 23 dec 2021 13:10

Precies dit.
Het is wel een keer mooi geweest nu.
Het gaat niet meer weg. En dat lijkt vaak voor veel mensen niet te accepteren.
Zo lang de gebieden open zijn en ik uit eten kan en wil ga ik. Als de bar open is en ik heb dorst ga ik er naar toe.
Voor sommigen is het misschien asociaal.
We hebben ons 2 jaar op moeten sluiten.
Voor mij is de maat ook echt vol.

Gelukkig vorige week in Zwitserland heerlijk kunnen genieten van goede sneeuw en gezelligheid.

We hebben ons 2 jaar op moeten sluiten.
Voor mij is de maat ook echt vol.
.

gijs-van-den-end op 23 dec 2021 15:38

Ah, de kaart van zelfmedelijden. Weet je hoeveel mensen in NL nooit op vakantie kunnen? Hoeveel mensen honger hebben in de wereld? Hou toch op.

Zolang we mogen, gaan we ook, eerst Oostenrijk al geannuleerd ivm Janssen na 3 Januari, toen Frankrijk geboekt…
Totdat daar vanaf 15 December ook geen Janssens welkom waren, op jacht naar DE boosterprik, via Frankrijk toch dichtbij huis een restvaccin gehaald, dus alle seinen staan op groen!
Maar toch, het is nog geen volgende week Zaterdag, de voorpret is weg, met angst en beven lees ik alle berichten, als Frankrijk geen roet in het eten gooit, gaan we dus, we hebben er genoeg aan gedaan om te kunnen gaan!
Ik voel me niet bezwaard, we gaan met het gezin, eten thuis, neem bergen eten mee, en wat een ander ervan denkt, so be it…
Fingers crossed dus maar.

*bericht bewerkt door Marion! op 23 dec 2021 16:19

Plaats een reactie