Inreizen kinderen 15-17 jaar oostenrijk

Goedemorgen
Kan iemand mij vertellen wat nu de regels zijn om in te reizen in Oostenrijk voor een kind van 15 en 17 jaar ? Moeten zij nu geboosterd zijn ja of nee?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 25 dec 2021 10:32: Verhuisd naar juiste subforum

Volgens mij wel, campings adviseerden van de al week dan te zorgen dat je er gisteravond was…

Edwin van Riel

Volgens mij wel, campings adviseerden van de al week dan te zorgen dat je er gisteravond was…

evr66 op 25 dec 2021 08:13

Wij gaan pas 31/12 weg

Nee, mits de ouders/begeleiders aan de regels voldoen en ook niet in quarantaine hoeven. Anders wel

Ivski, staat deze informatie ergens officiëel?

Ivski, staat deze informatie ergens officiëel?

ibuda op 25 dec 2021 10:37

Dat wil ik ook zo graag weten!

Ivski, staat deze informatie ergens officiëel?

ibuda op 25 dec 2021 10:37

Dat wil ik ook zo graag weten!

JoepSoep op 25 dec 2021 16:23

Dit staat op de engelstalige pagina van Austria.info:

Rules for children and teenagers
Children under the age of 12 do not need proof of vaccination/recovery or a PCR test if accompanied by fully vaccinated or recovered adults.
Teenagers (12 or over and born on or after 1 September 2006) can use the first PCR test of their Holiday Ninja Pass to enter Austria.
For teenagers born before 1 September 2006, the “2-G+” rule (proof of full vaccination/recovery AND PCR test OR booster) applies. Please be aware that teenagers (born before 1 September 2006) arriving from the United Kingdom, the Netherlands, Denmark or Norway (virus variant countries) different rules apply from 25th December. They need to be fully vaccinated (2 jabs) AND have received the 3rd booster jab. They also need a negative PCR test (valid 48 hours) to enter Austria.

Kortom: onmogelijk voor 16&17 om binnen te komen.

Ivski, staat deze informatie ergens officiëel?

ibuda op 25 dec 2021 10:37

Dat wil ik ook zo graag weten!

JoepSoep op 25 dec 2021 16:23

Dit staat op de engelstalige pagina van Austria.info:

Rules for children and teenagers
Children under the age of 12 do not need proof of vaccination/recovery or a PCR test if accompanied by fully vaccinated or recovered adults.
Teenagers (12 or over and born on or after 1 September 2006) can use the first PCR test of their Holiday Ninja Pass to enter Austria.
For teenagers born before 1 September 2006, the “2-G+” rule (proof of full vaccination/recovery AND PCR test OR booster) applies. Please be aware that teenagers (born before 1 September 2006) arriving from the United Kingdom, the Netherlands, Denmark or Norway (virus variant countries) different rules apply from 25th December. They need to be fully vaccinated (2 jabs) AND have received the 3rd booster jab. They also need a negative PCR test (valid 48 hours) to enter Austria.

Kortom: onmogelijk voor 16&17 om binnen te komen.

JoepSoep op 25 dec 2021 17:02

Dat lijkt me cf de wettekst. Zie het topic daarover.

https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

Op diezelfde site, maar dan in het Nederlands staat dat vaccinatie en PCR voldoende is voor adolescenten, zie link. Dat betekent zonder booster. Niet eenduidig naar mijn idee.

Wij lopen over 2 weken tegen dit probleem aan. Volg dit topic dus met enige aandacht.

Enige hoop is als de 15-17 jarigen met de ouders reizen er andere regels gelden. Maar de informatie die we vinden rondom deze situatie spreekt zicht tegen.

https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

Op diezelfde site, maar dan in het Nederlands staat dat vaccinatie en PCR voldoende is voor adolescenten, zie link. Dat betekent zonder booster. Niet eenduidig naar mijn idee.

Mirjam_Veen op 25 dec 2021 17:17

Vermoedelijk nog niet aangepast. De nieuwe regeling is pas vannacht ingegaan. Zelfs Oostenrijk heeft de huidige wettekst niet op zijn site staan. Alleen nog de oude.

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 dec 2021 17:21

Kunnen kinderen onder de 18 in Oostenrijk of Duitsland wel een Booster krijgen?

Kunnen kinderen onder de 18 in Oostenrijk of Duitsland wel een Booster krijgen?

Skizoeker op 25 dec 2021 19:02

In Duitsland niet en in Oostenrijk vanaf 12 jaar. Als blijkt dat zij toch een booster nodig hebben informeren we even bij de Oostenrijkse huisarts. Maar ik lees op steeds meer sites (info gisteren en vandaag) dat 2x vaccinatie en PCR voldoende is. Dus ook dat vragen we maandag even na bij de autoriteiten.

Kunnen kinderen onder de 18 in Oostenrijk of Duitsland wel een Booster krijgen?

Skizoeker op 25 dec 2021 19:02

In Duitsland niet en in Oostenrijk vanaf 12 jaar. Als blijkt dat zij toch een booster nodig hebben informeren we even bij de Oostenrijkse huisarts. Maar ik lees op steeds meer sites (info gisteren en vandaag) dat 2x vaccinatie en PCR voldoende is. Dus ook dat vragen we maandag even na bij de autoriteiten.

Mirjam_Veen op 25 dec 2021 19:15

We zitten momenteel in Oostenrijk en ik ga dit morgen eens hier bij de Apotheek vragen. Zit ook een erts bij. Ik laat het wel weten wanneer er meer informatie is.

null

Hier staat (rood gearceerd) dat voor adolescenten ‘volledig gevaccineerd’ en een pcr Max 48h oud voldoende is.
Gelet op het feit dat er elders steeds over een booster gerept wordt, moet dit beteken dat het hier om 2 vaccinaties gaat.

null

Hier staat (rood gearceerd) dat voor adolescenten ‘volledig gevaccineerd’ en een pcr Max 48h oud voldoende is.
Gelet op het feit dat er elders steeds over een booster gerept wordt, moet dit beteken dat het hier om 2 vaccinaties gaat.

JWFC op 25 dec 2021 20:50

Waar staat dit online?

Onder her rood gearceerde stuk staat nog wel: “Erganzend gilt fur allen die quarantaine pflicht.
Dus een 15jarige zonder booster moet wel 5 dagen in quarantaine en dan een negatieve test volgens dit stuk tekst.

Onder her rood gearceerde stuk staat nog wel: “Erganzend gilt fur allen die quarantaine pflicht.
Dus een 15jarige zonder booster moet wel 5 dagen in quarantaine en dan een negatieve test volgens dit stuk tekst.

Maarten_s op 25 dec 2021 21:02

Ik lees het anders: als de ouders niet in quarantaine hoeven, dan hoeven de kinderen onder 15 dat ook niet. Je hebt ook nog de Ninja pas, maar dat is voor ongevaccineerden. Ik zou dus zeggen met mijn beiden volledig gevaccineerde kinderen: registreren (vanwege de 16-jarige) en 4 x negatieve PCR test (wij hebben booster). Maar ja, het is allemaal zo onduidelijk

https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

Op diezelfde site, maar dan in het Nederlands staat dat vaccinatie en PCR voldoende is voor adolescenten, zie link. Dat betekent zonder booster. Niet eenduidig naar mijn idee.

Mirjam_Veen op 25 dec 2021 17:17

Dat staat onder het stukje "voor alle landen geldt (…) met uitzondering van gebieden met een zorgwekkende virusvariant: (…) "
Dus die regel is niet van toepassing op Nederland!

Onder her rood gearceerde stuk staat nog wel: “Erganzend gilt fur allen die quarantaine pflicht.
Dus een 15jarige zonder booster moet wel 5 dagen in quarantaine en dan een negatieve test volgens dit stuk tekst.

Maarten_s op 25 dec 2021 21:02

Ik lees het anders: als de ouders niet in quarantaine hoeven, dan hoeven de kinderen onder 15 dat ook niet. Je hebt ook nog de Ninja pas, maar dat is voor ongevaccineerden. Ik zou dus zeggen met mijn beiden volledig gevaccineerde kinderen: registreren (vanwege de 16-jarige) en 4 x negatieve PCR test (wij hebben booster). Maar ja, het is allemaal zo onduidelijk

JoepSoep op 25 dec 2021 21:08

Ik lees het zo: Als je NA sept 2006 geboren bent geldt de Ninja pas en hoef je niet in Quarantaine. Als je ouder bent moet je wel in Quarantiane, ongeacht wat je ouders moeten.

*bericht bewerkt door IreneIrene op 25 dec 2021 22:02

null

En dit is dan mijn favoriete passage: hier staat toch echt dat Jugentlichen niet is q hoeven als hun ouders dat ook niet hoeven.

Sorry dat ik even de precieze site niet meer kan reproduceren……ik heb er inmiddels ook zoveel moeten zien….
Geloof ik gevonden via links op ambassade.

Het is een hele zoektocht inderdaad. U refereert naar uw favoriete passage, echter zijn dit de normaal geldende inreisregels. Bv vanuit België, Luxemburg enz
Voor Nederland komt er een stukje regel bij, zoals te vinden is bij sozialministerium.at.
Tm12 jr geen restricties
12 tot 15 jaar pcr en volledige vaccinatie of pcr en dan in Oostenrijk testen om de paar dagen, Ninja Pass.
Vanaf geboortejaar 2006 en jonger, zelfde regels als volwassen: booster en een pcr om in te reizen vanuit Nl zonder quarantaine.
Het is praktisch een heftige regel, vind ik, wat betekent dat veel oudere kinderen niet kunnen gaan of in quarantaine moeten.

null

En dit is dan mijn favoriete passage: hier staat toch echt dat Jugentlichen niet is q hoeven als hun ouders dat ook niet hoeven.

Sorry dat ik even de precieze site niet meer kan reproduceren……ik heb er inmiddels ook zoveel moeten zien….
Geloof ik gevonden via links op ambassade.

JWFC op 26 dec 2021 00:40

Er staat “Biss zur Vollendung des 12. Lebensjahres” ofwel t/m 11 jaar (de vrijstelling bij geboosterde ouders/begeleiders). 12-15 is Ninja Pass. En vanaf 16 gelden dezelfde regels als voor volwassenen. Dus Booster voor NL inwoners.

*bericht bewerkt door Joentje op 26 dec 2021 06:48

Kunnen kinderen onder de 18 in Oostenrijk of Duitsland wel een Booster krijgen?

Skizoeker op 25 dec 2021 19:02

In Duitsland niet en in Oostenrijk vanaf 12 jaar. Als blijkt dat zij toch een booster nodig hebben informeren we even bij de Oostenrijkse huisarts. Maar ik lees op steeds meer sites (info gisteren en vandaag) dat 2x vaccinatie en PCR voldoende is. Dus ook dat vragen we maandag even na bij de autoriteiten.

Mirjam_Veen op 25 dec 2021 19:15

We zitten momenteel in Oostenrijk en ik ga dit morgen eens hier bij de Apotheek vragen. Zit ook een erts bij. Ik laat het wel weten wanneer er meer informatie is.

Skizoeker op 25 dec 2021 19:19

Duitsland geen booster onder de 18 jaar en in oostenrijk alleen als de 2e vacc en half jaar of langer geleden is

https://www.bmeia.gv.at/oeb-den-haag/aufenthalt-in-oesterrei…

Hier toch nog even de precieze link. Ik blijf de Duitse tekst geruststellend vinden! In het Engels komt de tekst niet helemaal overeen….wat een chaos.

Mijn favoriete passage gaat toch echt over einreisenden uit Nederland….!

https://www.bmeia.gv.at/oeb-den-haag/aufenthalt-in-oesterrei…

Is ge-update.
En daar staat nu over kinderen vanaf 15 jaar:
Ab 15 Jahren: Es gelten die generellen Einreisebestimmungen, weshalb ein Minderjährige ab 15 Jahren die gleichen Nachweise wie ein Erwachsener erbringen muss. D.h. ein ungeimpfter/nur teilgeimpfter, nicht geboosterter Jugendliche kann mit vorab Reiseregistrierung, PCR Test und anschließender mind. 5tägiger Quarantäne einreisen. Siehe auch Übersicht allgemeine Einreisebedingungen.

Oftewel in Nederlands:
De algemene toelatingseisen zijn van toepassing, daarom moet een minderjarige ouder dan 15 jaar hetzelfde bewijs leveren als een volwassene. D.w.z. een niet-gevaccineerde / slechts gedeeltelijk gevaccineerde, niet-gebooste adolescent kan het land binnen met een reisregistratie, PCR-test en aansluitende quarantaine van minimaal 5 dagen. Zie ook overzicht algemene toelatingseisen.

Dit houdt dus in dat het voor een 15-17 jarige niet mogelijk is om Oostenrijk in te komen.
Lees ik dit correct? Mis ik iets?

Zoals het er nu staat geldt voor 15-18 jarigen dezelfde regel als voor volwassenen. Praktisch betekent dat te alle tijden minimaal 5 dagen quarantaine voor mensen uit onder andere NL, omdat deze leeftijdsgroep nergens een boosterprik kan krijgen.
Oostenrijk heeft een heel ondoordacht besluit genomen en de ondernemers daar zijn ook woest. Veel annuleringen terwijl dezelfde vakantiegangers wel vrolijk naar Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, of Italië kunnen.

*bericht bewerkt door Joentje op 26 dec 2021 13:34

Zojuist gebeld met de Ages hotline, ouders moeten uiteraard de booster hebben, maar de 12-18 jarigen niet: dubbele vaccinatie + PCR. Wil je zelf nog even checken? Telefoonnummer: 0043501150.

Zojuist gebeld met de Ages hotline, ouders moeten uiteraard de booster hebben, maar de 12-18 jarigen niet: dubbele vaccinatie + PCR. Wil je zelf nog even checken? Telefoonnummer: 0043501150.

Mirjam_Veen op 27 dec 2021 08:20

Ik heb ook net gebeld en tegen mij zeiden ze dat hij wel mag inreizen maar TOCH IN QUARANTAINE moet. Zelfde regels als volwassenen. 12 t/m 14 jaar Ninja pas (ongeacht entingen) dus 3x testen als je daar bent. Dan geen quarantaine.

Zojuist gebeld met de Ages hotline, ouders moeten uiteraard de booster hebben, maar de 12-18 jarigen niet: dubbele vaccinatie + PCR. Wil je zelf nog even checken? Telefoonnummer: 0043501150.

Mirjam_Veen op 27 dec 2021 08:20

Ik heb ook net gebeld en tegen mij zeiden ze dat hij wel mag inreizen maar TOCH IN QUARANTAINE moet. Zelfde regels als volwassenen. 12 t/m 14 jaar Ninja pas (ongeacht entingen) dus 3x testen als je daar bent. Dan geen quarantaine.

IreneIrene op 27 dec 2021 08:40

En een nummer dat ik belde: +43 1 901153775 zei eerst dat 16 jarigen niet in Quarantaine moesten maar toen ik nog een keer expliciet zei dat NL nu een high risk county is bleek hij dat niet te weten. Hij ging het opzoeken en inderdaad: WEL Quarantaine voor 16-17 jarigen.

Plaats een reactie