Oostenrijk. Wetteksten per 25.12

Omdat er veel onduidelijk is, heb ik de wetteksten per 25.12 gezocht en zojuist gevonden.
Het gaat om de wijzigingen per 25.12. Deze zijn hier te vinden: https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/BgblAuth/BGBLA_2021_II_5…

De tekst van de verordening inclusief de aanpassing heb ik helaas nog niet gevonden. Daarom heb ik een ook link opgenomen naar de oude tekst. Die is hier te vinden: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundes…

Met een beetje puzzelen leidt dat tot de volgende conclusies:

Het is nogal technisch. Het gaat om dit stuk:

18. Personen, die einen Nachweis gemäß § 2 Abs. 1 Z 3 lit. d und zusätzlich ein negatives Testergebnis oder ein ärztliches Zeugnis über die genannten Nachweise mitführen, wobei die Probenahme im Zeitpunkt der Einreise nicht länger als 48 Stunden zurückliegen darf.“*

Als je hieraan voldoet hoef je (vanuit Nederland) niet in quarantaine.

Par. 2 Abs. 1 Z 3 lit. d, luidt:
d)
weitere Impfung, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf und zwischen dieser und einer Impfung gemäß lit. a oder c mindestens 120 Tage oder einer Impfung gemäß lit. b mindestens 14 Tage verstrichen sein müssen.

Dit is zeg maar de derde prik.

Maar! Er is ook een gelijkstelling.
5) Liegt sowohl ein Nachweis gemäß Abs. 1 Z 3 lit. a oder b als auch ein Nachweis gemäß Abs. 1 Z 4 vor, ist dies einem Nachweis gemäß Abs. 1 Z 3 lit. d gleichgestellt.“

Dit is een combinatie van twee prikken en een herstelbewijs.
Abs, 1, Z 1 en 2 luiden:

a)
Zweitimpfung, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf und zwischen dieser und der Erstimpfung mindestens 14 Tage verstrichen sein müssen,
b)
Ablauf von 21 Tagen seit der Impfung bei Impfstoffen, bei denen nur eine Impfung vorgesehen ist, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf,

Abs 1, Z 4 luidt:
4. Genesungsnachweise über eine in den letzten 180 Tagen überstandene Infektion.

Dus de combinatie van 2 prikken en een herstelbewijs mag dus ook.

De door sommigen hier voorgestane lezing van uitsluitend 3 prikken klopt dus niet.

Let op! Gezien de wettekst lijkt de volgorde van de 2 prikken en het herstelbewijs bij eerste lezing niet uit te maken. Dat is wel opmerkelijk te noemen omdat een herstelbewijs ná de 2 prikken onder de oude regeling juist niet als booster geaccepteerd.

UPDATE: Een herstel gevolgd door twee prikken wordt (vermoedelijk) óók gezien als booster. In dat geval mag het herstelbewijs ouder dan 180 dagen zijn. Zie mijn bericht van 10:52 op pag. 2

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 26 dec 2021 11:25

Ja je moet toch wat hè op Kerstdag.

En let op! Naast het bewijs van de booster cq het herstelbewijs moet je natuurlijk ook nog een PCR test hebben. Die mag max. 48 oud zijn.

Dus iemand die in april 2021 een positieve besmetting heeft doorgemaakt, in augustus de eerste prik heeft gehad en vandaag de tweede, mag dan over twee weken Oostenrijk in?

Staat er misschien ook iets in over 16-17 jarigen met 2 vaccinaties en PCR? Of moeten die een booster?

Dus iemand die in april 2021 een positieve besmetting heeft doorgemaakt, in augustus de eerste prik heeft gehad en vandaag de tweede, mag dan over twee weken Oostenrijk in?

Mayrhofen33 op 25 dec 2021 16:22

Volgens de wettekst niet. Het herstelbewijs is dan ouder dan 180 dagen dus je voldoet niet aan par 2, Abs.1, Z4, dus ook niet aan de combinatie-eis.
Hoe ze daar in de praktijk mee omgaan weer ik niet. @louisdice, wat zei de AGES over die situatie?

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 dec 2021 16:34

Kom gewoon lekker skiën, geen controle aan de grens…
In restaurants op de piste heb ik nog geen QR check gehad en bij de lift al helemaal niet…

Date your skis but marry your boots

Goed bezig Phil, complimenten. Oostenrijk maakt het m.i. allemaal wel ingewikkeld.

Die pcr test is dus recent ook al teruggegaan van 72 naar 48 uur.

@louisdice, zie vorig antwoord. (De link kreeg ik niet meer goed)

Staat er misschien ook iets in over 16-17 jarigen met 2 vaccinaties en PCR? Of moeten die een booster?

Mirjam_Veen op 25 dec 2021 16:23

Dit is de huidige tekst voor minderjarigen.

  1. Für Minderjährige bis zum vollendeten zwölften Lebensjahr, die unter Aufsicht eines Erwachsenen reisen, entfällt die Verpflichtung zum Mitführen eines Nachweises über eine geringe epidemiologische Gefahr. Hinsichtlich der Quarantäne- und der Registrierungspflicht gelten die gleichen Bestimmungen wie für den Erwachsenen, unter dessen Aufsicht sie reisen. Gilt die Quarantäne des Erwachsenen als beendet, gilt auch die Quarantäne für sie als beendet.

Daar wijzigt zo te zien niks aan per 25.12.
Ik weet niet wat dat precies betekent. In het andere topic zijn daar veel reacties aan gewijd.
Uit mijn hoofd: als de volwassenen aan de voorwaarden voldoen, voldoen ook de kinderen (tot 12?) daar aan.
Maar ik heb die reacties niet echt gevolgd.

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 dec 2021 16:48

Dankjewel voor je reactie. Ik heb de andere berichten ook gelezen, maar niemand weet het 100% zeker. Dus was benieuwd of je wat in de wetteksten kon vinden. Hartelijk dank voor het nakijken.

Omdat er veel onduidelijk is, heb ik de wetteksten per 25.12 gezocht en zojuist gevonden.
Het gaat om de wijzigingen per 25.12. Deze zijn hier te vinden: https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/BgblAuth/BGBLA_2021_II_5…

De tekst van de verordening inclusief de aanpassing heb ik helaas nog niet gevonden. Daarom heb ik een ook link opgenomen naar de oude tekst. Die is hier te vinden: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundes…

Met een beetje puzzelen leidt dat tot de volgende conclusies:

Het is nogal technisch. Het gaat om dit stuk:

18. Personen, die einen Nachweis gemäß § 2 Abs. 1 Z 3 lit. d und zusätzlich ein negatives Testergebnis oder ein ärztliches Zeugnis über die genannten Nachweise mitführen, wobei die Probenahme im Zeitpunkt der Einreise nicht länger als 48 Stunden zurückliegen darf.“*

Als je hieraan voldoet hoef je (vanuit Nederland) niet in quarantaine.

Par. 2 Abs. 1 Z 3 lit. d, luidt:
d)
weitere Impfung, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf und zwischen dieser und einer Impfung gemäß lit. a oder c mindestens 120 Tage oder einer Impfung gemäß lit. b mindestens 14 Tage verstrichen sein müssen.

Dit is zeg maar de derde prik.

Maar! Er is ook een gelijkstelling.
5) Liegt sowohl ein Nachweis gemäß Abs. 1 Z 3 lit. a oder b als auch ein Nachweis gemäß Abs. 1 Z 4 vor, ist dies einem Nachweis gemäß Abs. 1 Z 3 lit. d gleichgestellt.“

Dit is een combinatie van twee prikken en een herstelbewijs.
Abs, 1, Z 1 en 2 luiden:

a)
Zweitimpfung, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf und zwischen dieser und der Erstimpfung mindestens 14 Tage verstrichen sein müssen,
b)
Ablauf von 21 Tagen seit der Impfung bei Impfstoffen, bei denen nur eine Impfung vorgesehen ist, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf,

Abs 1, Z 4 luidt:
4. Genesungsnachweise über eine in den letzten 180 Tagen überstandene Infektion.

Dus de combinatie van 2 prikken en een herstelbewijs mag dus ook.

De door sommigen hier voorgestane lezing van uitsluitend 3 prikken klopt dus niet.

Let op! Gezien de wettekst lijkt de volgorde van de 2 prikken en het herstelbewijs bij eerste lezing niet uit te maken. Dat is wel opmerkelijk te noemen omdat een herstelbewijs ná de 2 prikken onder de oude regeling juist niet als booster geaccepteerd.

DrPhil op 25 dec 2021 15:44

Hartelijk dank hierdoor. Ik kreeg netveen email van het hotel en die kent die regel ook nog niet, dus die wettekst kan ik nu mooi doorsturen.

Kom gewoon lekker skiën, geen controle aan de grens…
In restaurants op de piste heb ik nog geen QR check gehad en bij de lift al helemaal niet…

Marco-Paul op 25 dec 2021 16:33

En waar is dat…? 😳

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Kom gewoon lekker skiën, geen controle aan de grens…
In restaurants op de piste heb ik nog geen QR check gehad en bij de lift al helemaal niet…

Marco-Paul op 25 dec 2021 16:33

Wij zitten ook in Oostenrijk, maar hier (Königsleiten) wordt 2G wel streng gecontroleerd. Je moet het laten zien voor aanschaf pas en ook in het hotel. Ook de hutten controleren iedereen. We hebben voor de horeca een polsbandje om niet elke keer je qr te hoeven laten zien gekregen van het hotel. Uiteraard na eerst zelf de qr te checken. Wij waren er donderdag al, dus weet niet hoe het zit aan de grens.

Kom gewoon lekker skiën, geen controle aan de grens…
In restaurants op de piste heb ik nog geen QR check gehad en bij de lift al helemaal niet…

Marco-Paul op 25 dec 2021 16:33

Ik weet niet waar jij zit maar hier bij ons moet je bij het kopen van je kaart wel je QR code tonen, zo ook bij Almhutten en restaurants. Bij de grenzen nemen ze vanaf vandaag steekproeven op G2 plus booster, dus ik zou het er niet op gokken. Ik ben als verhuurder ook verplicht te controleren, heeft de gast geen goede QR code kan ik ook een boete krijgen.

Dienten Die Alte schule

Omdat er veel onduidelijk is, heb ik de wetteksten per 25.12 gezocht en zojuist gevonden.
Het gaat om de wijzigingen per 25.12. Deze zijn hier te vinden: https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/BgblAuth/BGBLA_2021_II_5…

De tekst van de verordening inclusief de aanpassing heb ik helaas nog niet gevonden. Daarom heb ik een ook link opgenomen naar de oude tekst. Die is hier te vinden: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundes…

Met een beetje puzzelen leidt dat tot de volgende conclusies:

Het is nogal technisch. Het gaat om dit stuk:

18. Personen, die einen Nachweis gemäß § 2 Abs. 1 Z 3 lit. d und zusätzlich ein negatives Testergebnis oder ein ärztliches Zeugnis über die genannten Nachweise mitführen, wobei die Probenahme im Zeitpunkt der Einreise nicht länger als 48 Stunden zurückliegen darf.“*

Als je hieraan voldoet hoef je (vanuit Nederland) niet in quarantaine.

Par. 2 Abs. 1 Z 3 lit. d, luidt:
d)
weitere Impfung, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf und zwischen dieser und einer Impfung gemäß lit. a oder c mindestens 120 Tage oder einer Impfung gemäß lit. b mindestens 14 Tage verstrichen sein müssen.

Dit is zeg maar de derde prik.

Maar! Er is ook een gelijkstelling.
5) Liegt sowohl ein Nachweis gemäß Abs. 1 Z 3 lit. a oder b als auch ein Nachweis gemäß Abs. 1 Z 4 vor, ist dies einem Nachweis gemäß Abs. 1 Z 3 lit. d gleichgestellt.“

Dit is een combinatie van twee prikken en een herstelbewijs.
Abs, 1, Z 1 en 2 luiden:

a)
Zweitimpfung, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf und zwischen dieser und der Erstimpfung mindestens 14 Tage verstrichen sein müssen,
b)
Ablauf von 21 Tagen seit der Impfung bei Impfstoffen, bei denen nur eine Impfung vorgesehen ist, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf,

Abs 1, Z 4 luidt:
4. Genesungsnachweise über eine in den letzten 180 Tagen überstandene Infektion.

Dus de combinatie van 2 prikken en een herstelbewijs mag dus ook.

De door sommigen hier voorgestane lezing van uitsluitend 3 prikken klopt dus niet.

Let op! Gezien de wettekst lijkt de volgorde van de 2 prikken en het herstelbewijs bij eerste lezing niet uit te maken. Dat is wel opmerkelijk te noemen omdat een herstelbewijs ná de 2 prikken onder de oude regeling juist niet als booster geaccepteerd.

DrPhil op 25 dec 2021 15:44

Bedankt voor t uitzoeken! Dit betekend dus dat ik met een vaccinatie 27 juni en een 2 August + recent hersteld heen kan zonder problemen?

Groet en bedankt Emil

Niet met 100% zekerheid want onder de oude regeling (t/m gister) werd die volgorde uitdrukkelijk niet als booster aangemerkt. Maar volgens de nieuwe wettekst voldoe je eraan, mits je binnen de daarin genoemde termijnen valt. Binnenkort zal er wel een aangepaste FAQ op de Oostenrijkse overheidssite verschijnen. Daar zal het vast instaan.

Kom gewoon lekker skiën, geen controle aan de grens…
In restaurants op de piste heb ik nog geen QR check gehad en bij de lift al helemaal niet…

Marco-Paul op 25 dec 2021 16:33

Dan heb je toch wat uit te leggen als je ziek wordt of een klappertje maakt, en vervolgens medische bijstand nodig hebt… (En daarbij ben je gewoon een ontiegelijke l*l als je weigert om je aan de regels te houden: door zulk soort mensen worden ze alleen maar strenger.)

*bericht bewerkt door AartvanEs op 25 dec 2021 21:43

Dus iemand die in april 2021 een positieve besmetting heeft doorgemaakt, in augustus de eerste prik heeft gehad en vandaag de tweede, mag dan over twee weken Oostenrijk in?

Mayrhofen33 op 25 dec 2021 16:22

Volgens de wettekst niet. Het herstelbewijs is dan ouder dan 180 dagen dus je voldoet niet aan par 2, Abs.1, Z4, dus ook niet aan de combinatie-eis.
Hoe ze daar in de praktijk mee omgaan weer ik niet. @louisdice, wat zei de AGES over die situatie?

DrPhil op 25 dec 2021 16:31

Ik heb vandaag schriftelijke bevestiging gekregen van AGES dat mijn situatie als booster wordt beschouwd: feb covid, juni prik, dec prik.

Dus volgens mij zou bovengenoemde situatie dus niet anders zijn, behalve dan dat tussen de 2 prikken minder tijd zit (moet daar niet 120 dagen tussen zitten? ).

Het AGES blijkt wel meer dingen te zeggen die niet kloppen.

Kan best zijn, maar waar moet je de grens trekken qua onderzoeksplicht als “simpele” toerist? En waar moet je dan wel de informatie inwinnen? AGES lijkt mij betrouwbaarder dan bijvoorbeeld de plaatselijke VVV of accommodatie die hier vaak als bron wordt aangehaald.

Dat is zeker waar. Normaliter zou ik zeggen: kijk op de officiële overheidssite, bij de FAQ. Helaas zijn die nog niet bijgewerkt.

Op zich is de wettekst erg duidelijk (besmetting max 180 dagen geleden) maar dat zou bijna per definitie de volgorde “besmetting-prik-prik”uitsluiten, gezien de tijd. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat de regeling anders wordt toegepast, zoals kennelijk dus ook door de AGES.

Dat is zeker waar. Normaliter zou ik zeggen: kijk op de officiële overheidssite, bij de FAQ. Helaas zijn die nog niet bijgewerkt.

DrPhil op 25 dec 2021 22:33

Goed werk DrPhil!
Ik zag dit op website van de Oostenrijkse ambassade bij de FAQ:

null

Dat is zeker waar. Normaliter zou ik zeggen: kijk op de officiële overheidssite, bij de FAQ. Helaas zijn die nog niet bijgewerkt.

DrPhil op 25 dec 2021 22:33

Goed werk DrPhil!
Ik zag dit op website van de Oostenrijkse ambassade bij de FAQ:

null

M@rkD op 25 dec 2021 23:24

Dat lijkt me volledig in overeenstemming met de wettekst. Hier wordt ook duidelijk gesteld dat het herstel max 180 dagen oud mag zijn.

behalve dan dat tussen de 2 prikken minder tijd zit (moet daar niet 120 dagen tussen zitten? ).

Vinceg op 25 dec 2021 22:10

De 120 dagen heeft betrekking op de minimale tijd tussen 2e prik en de booster.
Er moet dus minimaal 4 maanden tussen 2e prik en de booster zitten.
(NB. In geval van Janssen minimaal 14 dagen.)

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 dec 2021 00:00

Ik zie idd in de FAQ daar dat dat niet in lijn ligt met wat AGES aangeeft. Recovery > vac > vac, recovery max 270 dagen geleden. In mijn geval zit ik daar al overheen, dus reactie lijkt niet te kloppen.

Dus iemand die in april 2021 een positieve besmetting heeft doorgemaakt, in augustus de eerste prik heeft gehad en vandaag de tweede, mag dan over twee weken Oostenrijk in?

Mayrhofen33 op 25 dec 2021 16:22

Volgens de wettekst niet. Het herstelbewijs is dan ouder dan 180 dagen dus je voldoet niet aan par 2, Abs.1, Z4, dus ook niet aan de combinatie-eis.
Hoe ze daar in de praktijk mee omgaan weer ik niet. @louisdice, wat zei de AGES over die situatie?

DrPhil op 25 dec 2021 16:31

Ik vraag mij af of dit wel klopt. Geldt die 180 dagen niet gewoon alleen voor situaties dat je hersteld bent van een besmetting zonder dat je verder nog gevaccineerd bent (met andere woorden de reguliere 2g regel (gevaccineerd of hersteld), die nu niet meer voor Nederlanders van toepassing is?

Het lijkt mij dat die 180 dagen niet geldt in de situatie van iemand, die van corona is hersteld en daarna nog 2 vaccins heeft gekregen. Tussen de 1e en 2e prik moet er al tenminste 120 dagen tijd zitten en tussen herstel en 1e prik moet ook nog tenminste 21 dagen zitten. Dan zou je als je alles precies op tijd zou doen nog slechts 39 dagen hebben om iets aan deze regel te hebben. Ook zou er dan een tegenstrijdigheid in zitten, omdat de 2e prik niet ouder mag zijn dan 270 dagen, maar die tijd heb je niet als de datum van herstel tegelijkertijd niet ouder mag zijn dan 180 dagen.

Dan zou je als je alles precies op tijd zou doen nog slechts 39 dagen hebben om iets aan deze regel te
hebben. Ook zou er dan een tegenstrijdigheid in zitten, omdat de 2e prik niet ouder mag zijn dan 270 dagen,
maar die tijd heb je niet als de datum van herstel tegelijkertijd niet ouder mag zijn dan 180 dagen.

WV1001 op 26 dec 2021 00:12

Dat klopt, maar er zijn meer situaties denkbaar. Simpel gezegd de volgende drie:

  1. Hersteld, prik, prik;
  2. prik, hersteld, prik;
  3. Prik, prik, hersteld.

Situatie 1 beschrijf jij (correct).

In situatie 2 is de totale duur maximaal 270 dagen na de 2e prik (en max. 180 dagen na herstel, wie het eerst komt - dat zal in de praktijk dus altijd de 180 dagen zijn). Dat kan gezien het tussentijdse herstel heel lang na de 1e prik zijn!

In situatie 3 idem: maximaal 270 dagen na de 2e prik (en max. 180 dagen na herstel, wie het eerst komt)

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 dec 2021 01:03

Tussen de 1e en 2e prik moet er al tenminste 120 dagen tijd zitten en tussen herstel en 1e prik moet ook nog tenminste 21 dagen zitten.

WV1001 op 26 dec 2021 00:12

Dat klopt overigens niet. Tussen 2e prik en booster moet ten minste 120 dagen zitten. Tussen 1e en 2e prik maar 14 dagen, in zoverre klopt je berekening niet.
In situatie 1 (hersteld, prik, prik) is de max. duur dus 180 dagen na herstel.

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 dec 2021 01:39

@DrPhil:
Hoeveel dagen na je besmetting mag je Oostenrijk in?

  • Met vaccinatiebewijs, negatieve pcr (met geluk dat je al neg. test) en herstelbewijs (Internationale QR code uit NL corona app): na 11 dagen? (Aangezien na 11 dgn je NL herstelbewijs geactiveerd wordt)
  • Met vaccinatiebewijs, Anlage H van arts: na 14 dgn? Aangezien hierop staat dat het 14 dgn is nadat je symptomen kreeg.
    Klopt dit?

Hier wintersport in het water gevallen door recente covid besmetting. Nu aan het kijken wanneer en hoe we er wel zsm in mogen.

Plaats een reactie