Italië 2022: nieuwe regels op de pistes. (Niet-covid)

Eens wat anders dan al die Covid regeltjes, vanaf volgende week zijn er toch wat belangrijke nieuwigheden die gelden op de pistes in Italië.
Zie: https://www.adac.de/news/skifahren-italien-haftpflicht/?fbcl…
Voornamelijk:

  • aansprakelijkheidsverzekering
  • 0,5 promille
  • helmplicht kinderen

Eens zien hoe ze dat in de praktijk gaan controleren… 🤔

Bla, bla, bla.

Hoe ze het controleren? Niet. Tot het moment waarop je een ongeval veroorzaakt, of bij een ongeval betrokken bent.

Life is what happens while you were checking your phone

Nou is Italië niet direct het land waar mensen met een hoog promillage aan het skiën zijn, maar ik vind dat dus wel een goede regel. Het is eigenlijk van een zotte dat het ok is om een paar glazen te drinken en dan nog de piste op te gaan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nou is Italië niet direct het land waar mensen met een hoog promillage aan het skiën zijn, maar ik vind dat dus wel een goede regel. Het is eigenlijk van een zotte dat het ok is om een paar glazen te drinken en dan nog de piste op te gaan.

Roy83 op 28 dec 2021 08:33

Vergis je niet. Ik kom daar geregeld Duitsers tegen die redelijk bezopen zijn (vooral oudere mannen met heupflacons). En FC Oostblok kijkt over het algemeen ook niet op een drankje meer of minder - en die beginnen al vroeg.

Mr. Slow

Nou is Italië niet direct het land waar mensen met een hoog promillage aan het skiën zijn, maar ik vind dat dus wel een goede regel. Het is eigenlijk van een zotte dat het ok is om een paar glazen te drinken en dan nog de piste op te gaan.

Roy83 op 28 dec 2021 08:33

Vergis je niet. Ik kom daar geregeld Duitsers tegen die redelijk bezopen zijn (vooral oudere mannen met heupflacons). En FC Oostblok kijkt over het algemeen ook niet op een drankje meer of minder - en die beginnen al vroeg.

Quick op 28 dec 2021 08:35

Da’s misschien ook wel waar, maar volgens mij is het nog zeker niet zo’n massale zuippartij als in veel Oostenrijkse gebieden :). Onder de streep moet ik overigens ook zeggen dat ik er op de piste nooit echt overlast van heb gehad, ik heb me alleen wel eens zitten verbazen wat er inderdaad bij de koffie al naar binnengaat bij sommige mensen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In Italië kan je de carabinieri gewoon op de piste tegenkomen, dus een steekproefsgewijze controle kan altijd. Bovendien doen ze onderzoek bij ongevallen, en kan je na de feiten gewoon tegen de lamp lopen. Als je verzekering dan niet in orde blijkt, mag je een boete verwachten.

Iemand die zichtbaar beschonken naar beneden glijdt, zullen ze er (net zoals in het verkeer) ook wel makkelijk kunnen uitpikken voor controle.

Eens wat anders dan al die Covid regeltjes, vanaf volgende week zijn er toch wat belangrijke nieuwigheden die gelden op de pistes in Italië.
Zie: https://www.adac.de/news/skifahren-italien-haftpflicht/?fbcl…
Voornamelijk:

  • aansprakelijkheidsverzekering
  • 0,5 promille
  • helmplicht kinderen

Eens zien hoe ze dat in de praktijk gaan controleren… 🤔

bartvwg op 28 dec 2021 08:08

Geld een Belgische familiale verzekering als aanspraakelijkheids verzekering? Of moet je een bijkomende nemen?

Geld een Belgische familiale verzekering als aanspraakelijkheids verzekering? Of moet je een bijkomende nemen?

JamesIII op 28 dec 2021 11:41

Normaal gezien wel, net zoals bij verkeersongevallen waar je bij betrokken bent (zonder auto). Mijn zoon heeft (gelukkig zonder veel erg) een aantal jaar geleden in Italië een deuk gekopt in een Fiat Punto toen hij zonder uitkijken met de fiets de straat overstak, en de familiale verzekering is toen tussengekomen om de schade aan de auto te vergoeden. De boete die hij daarna kreeg van de carabinieri hebben we zelf moeten betalen 😛.

Het spreekt natuurlijk ook voor zich dat die verzekering als het even kan liever niet uitbetaalt, dus je kan maar beter niet meer dan 0.5 promille in je bloed hebben als je een ongeval hebt 😉. Het zou me niet verbazen dat dat een uitsluitingsreden kan vormen, of een deel van de aansprakelijkheid naar jou doorschuift, zelfs als de tegenpartij het ongeval heeft veroorzaakt.

Het loont sowieso altijd de moeite om met die vraag naar je verzekeringsagent te gaan, wil je zekerheid hebben.

Alternatief kan je nog een specifieke verzekering afsluiten (de verzekering bij Sneeuwsport Vlaanderen heeft volgens mij ook aansprakelijkheidsdekking specifiek voor ski-ongevallen, mogelijk zijn er andere bijstandsverzekeringen die een gelijkaardig luik hebben), en onderdeel van het plan in Italië is volgens mij ook dat ze bij skipassen voor een kleine meerprijs een optionele dekking voor die verzekering zullen (moeten?) aanbieden.

Best is ook altijd een APARTE verzekering" Rechtsbijstand "te nemmen en NIEt samen met je familiale, auto, brand…
Bij schadegevallen moet je inclusie-rechtsbijstand zich dan dikwijls keren tegen de maatschappij waar jij je bijstand afsloot.

PS ik spreek hier over de B. situatie.

Born to run. B.S.

Nou is Italië niet direct het land waar mensen met een hoog promillage aan het skiën zijn, maar ik vind dat dus wel een goede regel. Het is eigenlijk van een zotte dat het ok is om een paar glazen te drinken en dan nog de piste op te gaan.

Roy83 op 28 dec 2021 08:33

In Livigno toch al 2 jaar na mekaar in de vroege namiddag een " bende zwalpende Oostblokkers " tegengekomen waarvan ik dacht " Die komen NIET ongehavend beneden en uit voorzorg aan de kant ging met mijn kleinkids.😨

Vergis je niet. Ik kom daar geregeld Duitsers tegen die redelijk bezopen zijn (vooral oudere mannen met heupflacons). En FC Oostblok kijkt over het algemeen ook niet op een drankje meer of minder - en die beginnen al vroeg.

Quick op 28 dec 2021 08:35

Da’s misschien ook wel waar, maar volgens mij is het nog zeker niet zo’n massale zuippartij als in veel Oostenrijkse gebieden :). Onder de streep moet ik overigens ook zeggen dat ik er op de piste nooit echt overlast van heb gehad, ik heb me alleen wel eens zitten verbazen wat er inderdaad bij de koffie al naar binnengaat bij sommige mensen…

Roy83 op 28 dec 2021 10:19
Born to run. B.S.

Prima regels toch. Wij gaan bijna.

Best is ook altijd een APARTE verzekering" Rechtsbijstand "te nemmen en NIEt samen met je familiale, auto, brand…
Bij schadegevallen moet je inclusie-rechtsbijstand zich dan dikwijls keren tegen de maatschappij waar jij je bijstand afsloot.

PS ik spreek hier over de B. situatie.

dan58 op 28 dec 2021 12:18

Gij hebt ooit verzekeringen verkocht denk ik.
Alleen verkopers van verzekeringen spreken zo. 😜
Verzekerd is verzekerd, all in of niet, en je koopt beter geen "“dubbele” verzekering.
En al zeker niet via je bank, die doen niks liever dan je verzekeringen aansmeren.

Bla, bla, bla.

@bartvwg …zoiets van Schoenmaker blijf bij je…😉

PS Wij " verkochten" niet maar adviseerden en bedienden.😁

Born to run. B.S.

@bartvwg …zoiets van Schoenmaker blijf bij je…😉

PS Wij " verkochten" niet maar adviseerden en bedienden.😁

dan58 op 28 dec 2021 17:11

Ah ja, en iedereen (of toch bijna) die jullie geloofden en bijgevolg 2 of meer verzekeringen voor hetzelfde risico namen want ze geloofden de fabel van APARTE verzekering. 😜😜😜
De schoenmakers van jou tijd waren (en zijn nog steeds) regelrechte afzetters. 🙄😁
Leer ze mij niet kennen. 😉

Bla, bla, bla.

Leer ze mij niet kennen. 😉 dixit Bartje (Peeters)

Aha, nu weet ik het ; Jij was indertijd die "mysteri-shopper"😉

Born to run. B.S.

Beetje vreemd dan dat men alcohol op de piste verkoopt. Misschien daar eerst eens mee stoppen. Zeker voor hutten waar je alleen skiënd kunt komen.

Karin Es

Beetje vreemd dan dat men alcohol op de piste verkoopt. Misschien daar eerst eens mee stoppen. Zeker voor hutten waar je alleen skiënd kunt komen.

KarinEs op 28 dec 2021 18:18

Ja, gek, ik vind het ook vreemd dat ze in Nederland alcohol verkopen.
PS. Het is geen 0% he.

Beetje vreemd dan dat men alcohol op de piste verkoopt. Misschien daar eerst eens mee stoppen. Zeker voor hutten waar je alleen skiënd kunt komen.

KarinEs op 28 dec 2021 18:18

Ja, gek, ik vind het ook vreemd dat ze in Nederland alcohol verkopen.
PS. Het is geen 0% he.

DrPhil op 28 dec 2021 18:26

Nee, maar op de piste kan het best ontbreken. Al zorgt het er maar voor dat de zuiperds eerst van de pistes af zijn.
En liefst zo ver mogelijk wat mij betreft.

Bla, bla, bla.

Prima dat ze dit nu bij wet regelen. Overigens drink ik tussen de middag 1 gluhwein, jägerthee, chamoniard of biertje, afhankelijk van waar we zitten. En nee, geen 2e, dan kan ik de piste niet meer deftig af, of toch, dat risico wil ik niet nemen. Toch hou ik die in ere en wel om spierpijn/verzuring tegen te gaan. En het helpt (mij) echt.

Beetje vreemd dan dat men alcohol op de piste verkoopt. Misschien daar eerst eens mee stoppen. Zeker voor hutten waar je alleen skiënd kunt komen.

KarinEs op 28 dec 2021 18:18

Ja, gek, ik vind het ook vreemd dat ze in Nederland alcohol verkopen.
PS. Het is geen 0% he.

DrPhil op 28 dec 2021 18:26

Nee, maar op de piste kan het best ontbreken. Al zorgt het er maar voor dat de zuiperds eerst van de pistes af zijn.
En liefst zo ver mogelijk wat mij betreft.

bartvwg op 28 dec 2021 18:32

Wat denk je dat er binnenkort in de rugzak van de zuipers zit mochten ze alcohol in de berghutten gaan verbieden?

Beetje vreemd dan dat men alcohol op de piste verkoopt. Misschien daar eerst eens mee stoppen. Zeker voor hutten waar je alleen skiënd kunt komen.

KarinEs op 28 dec 2021 18:18

Ja, gek, ik vind het ook vreemd dat ze in Nederland alcohol verkopen.
PS. Het is geen 0% he.

DrPhil op 28 dec 2021 18:26

Nee, maar op de piste kan het best ontbreken. Al zorgt het er maar voor dat de zuiperds eerst van de pistes af zijn.
En liefst zo ver mogelijk wat mij betreft.

bartvwg op 28 dec 2021 18:32

Wat denk je dat er binnenkort in de rugzak van de zuipers zit mochten ze alcohol in de berghutten gaan verbieden?

DavidW op 28 dec 2021 18:59

Een dikke portefeuille?
Om lekker boete te betalen. 👍
Je zuipt niet als je gaat rijden en ook niet als je gaat skiën.
Te moeilijk?

*bericht bewerkt door bartvwg op 28 dec 2021 19:06

Bla, bla, bla.

Beetje vreemd dan dat men alcohol op de piste verkoopt. Misschien daar eerst eens mee stoppen. Zeker voor hutten waar je alleen skiënd kunt komen.

KarinEs op 28 dec 2021 18:18

Ja, gek, ik vind het ook vreemd dat ze in Nederland alcohol verkopen.
PS. Het is geen 0% he.

DrPhil op 28 dec 2021 18:26

Nee, maar op de piste kan het best ontbreken. Al zorgt het er maar voor dat de zuiperds eerst van de pistes af zijn.
En liefst zo ver mogelijk wat mij betreft.

bartvwg op 28 dec 2021 18:32

Wat denk je dat er binnenkort in de rugzak van de zuipers zit mochten ze alcohol in de berghutten gaan verbieden?

DavidW op 28 dec 2021 18:59

Een dikke portefeuille?
Om lekker boete te betalen. 👍
Je zuipt niet als je gaat rijden en ook niet als je gaat skiën.
Te moeilijk?

bartvwg op 28 dec 2021 19:04

De wet in Italië stelt heel duidelijk dat de limiet 0,5 promille is, geen 0,0. Drinken en zuipen is niet hetzelfde, hopelijk kan je dat onderscheid maken. Hoewel ik zelf niet drink op de piste, gun ik een ander wel zijn glas of aperitief, beetje gemakkelijk om een verbod te bepleiten omdat je iets zelf niet doet.

*bericht bewerkt door DavidW op 28 dec 2021 19:20

Vind het allemaal goede regels:

  • De alcohol regel is dezelfde regel (en promillage) als bij autorijden, en dat vind ik niet onverstandig (moet er wel bijzeggen dat de meeste italianen die ik ken vrolijk achter het stuur kruipen na een halve/tot hele fles wijn). Hoe wordt dat gecontroleerd. Simpel, berokken jij schade dan zal er een alcoholtest volgen (juist zoals bij verkeersongevallen). Daarnaast zal er ws getest worden op strategische plekken (lees belangrijke verbindingsliften) en dit voornamelijk in de namiddag. Heb de vraag gestelt aan een skieende carabinieri.

  • De verzekering moet je zien als een burgelijk aansprakelijkheidsverzekering (zoals bij je wagen). Dwz ski je iemand aan dan kan deze verzekering letsel dekken (mits je niet gedronken hebt natuurlijk).

  • Helmplicht voor kinderen vind ik zowiezo een non issue.

Weet iemand toevallig of deze dekking bijvoorbeeld in de reis verzekering van wintersport.nl zit?

Plaats een reactie