Wintersport en parallele samenleving

Lieve wintersportliefhebbers,

Met veel verbazing lees ik hier de vele, vele berichten over de Coronasituatie in de Alpen, en in welke, medische en juridische, bochten we ons laten dringen om maar dat te kunnen doen wat we het liefste doen: de bergen in, op en af.

Zelf weiger ik deel te nemen aan activiteiten waar een CTB voor nodig is, dat maakt de situatie aan de ene kant voor mij eenvoudig. Maar op lange termijn gun ik mij en mijn CTB weigerende medeburgers ook wel weer het plezier hun geld te kunnen spenderen aan de bergsport.

Zijn er meer mensen die er zo over denken, en welke mogelijkheden zien zij om nog op wintersport te kunnen gaan?
Welke landen zijn toegankelijk zonder CTB of test, en welke strafrechtelijke risico’s ben je bereid daar voor te nemen?
Toerskiën? Langlaufen? Is het sowieso ook vanuit vriendelijkheid voor de bergen niet beter op zoek te gaan naar minder eroderende vormen van horizontaal en verticaal vervoer van onze lijven, en beter voor de gezondheid daar enige fysieke arbeid voor te verrichten? En compenseren we daarmee in de buitenlucht niet voldoende eventuele contaminerende risico’s of risico’s op zorgbelasting (conditie), wat als argument zou kunnen dienen om een en ander in sommige gebieden met CTB loos transitvervoer toch mogelijk te maken?

Hoor graag van gelijkgestemde QR weigeraars hoe zij de toekomst van hun bergzucht zien.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 29 dec 2021 11:16

Thuis in de tuin bergje graven, wachten tot het sneeuwt en skiën maar.

Bla, bla, bla.

Zonder toegangsbewijs kan je momenteel nog terecht in Spaanse skigebieden.

Ik lees vooral heel veel manieren om het goed te praten om ctb weigeraar te zijn. Daar is natuurlijk ook niets mis mee. Echter elke keuze heeft gevolgen.

Dit leest alsof je probeert met allerlei manieren met ideeën komt om toch met een oplossing te komen, voor iets waar je geen invloed op hebt: het corona beleid in Europa.

Het is vaccineren of weinig tot geen opties voor wintersport. Zo simpel is het, en zo zal het nog best eens een aantal jaar kunnen blijven…

Spanje is nog een optie. Verder weinig opties.

*bericht bewerkt door Waah op 28 dec 2021 15:42

Maar op lange termijn gun ik mij en mijn CTB weigerende medeburgers ook wel weer het plezier hun geld te kunnen spenderen aan de bergsport.

Thijs71 op 28 dec 2021 14:42

Het is vrij eenvoudig: zo lang de maatschappij (bij monde van de diverse overheden) het nodig vindt, houdt jouw keuze in dat je geen toegang krijgt tot bepaalde deelgebieden van het maatschappelijke leven. Dat is vervelend voor jou, maar op dit ogenblik lijken de voordelen daarvan voor de samenleving op te wegen tegen de nadelen die het met zich mee brengt, en uiteindelijk ben jij degene die daarin de keuze krijgt en maakt. Laat dat duidelijk wezen: je krijgt de vrijheid om die keuze te maken, en de consequenties daarvan zijn duidelijk.

Het vooropgestelde doel van het CTB/CST is uiteindelijk eenvoudig: de impact van de pandemie zo veel mogelijk beperken op een manier die draagbaar is binnen een maatschappelijke context. Eén van de belangrijkste strategieën die we daarbij hanteren is om (het risico op) transmissie op een aanvaardbaar niveau te houden (dus: niet volledig verhinderen, wel onder controle houden). Het CTB/CST is een werkbare manier om betrekkelijk eenvoudig een groep van mensen te selecteren die binnen een bepaalde lokale context (bevolkingsdichtheid, soort activiteit, huidige besmettingsgraad, …) een kans op transmissie hebben dat laag genoeg is om werkbaar te zijn.

Dat is volledig onafhankelijk van wat jouw individuele bijdrage is tot dat besmettingsrisico. Je kan altijd wel manieren vinden om “een kleiner risico” te hebben dan een willekeurig persoon uit de andere groep. Uiteindelijk gaat het erom dat statistisch gezien bij mensen met een CTB/CST dat aangepast is aan de lokale situatie (1G, 2G+, 2G, 3G, …) de kans op transmissie lager is dan bij mensen die het CTB/CST niet hebben, en dat de drempelwaarde daarvan gekozen is om de gevolgen van de pandemie onder controle te houden.

Ik kan me voorstellen dat jij op termijn graag andere perspectieven wil zien, maar dat blijft dus volledig afhankelijk van enerzijds een onvoorspelbare externe factor (het corona-virus), en anderzijds de persoonlijke keuzes die jij als individu maakt. Als morgen het virus en de daarbij horende ziekte van de aardbol zou verdwijnen, is er overmorgen van het CTB/CST geen sprake meer omdat de voordelen ophouden te bestaan, en alleen de nadelen overblijven.

Verder is het koffiedik kijken.

*bericht bewerkt door Morzel op 28 dec 2021 16:12

Ik denk dat je hier op het verkeerde forum zit…geloof me spreek heel erg uit ervaring!
Ik geloof in de kern dat niemand voor een samenleving is waarbij vaccinatie vrijheid betekend om dingen te mogen doen, maar de realiteit is dat mensen na bijna 2 jaar stukje voor stukje, beetje bij beetje in de situatie zijn getrokken met valse beloftes en leugens dat men het normaal is gaan vinden om bedonderd te worden zolang ze maar kunnen doen wat ze willen doen.
Dit beangstigd mij enorm, je kunt iemand voor de gek houden maar het is veel moeilijker om na een lange tijd iemand te laten beseffen dat hij voor de gek gehouden is!
Geloof waar je in wilt geloven maar een samenleving zoals deze heeft een houdbaarheid de vraag is enkel wanneer men wakker word!
Maargoed lees dit allemaal snel voordat het weer verwijderd word…

CTB weigeraar … dat moest ik even opzoeken. Dat is dan toch een verbloeming voor anti-vaxxer, want wel vaccineren en dan geen corona toegangsbewijs willen tonen, is wel een erg vreemde kronkel.
Je mag er vanuit gaan dat in de nabije toekomst heel wat op slot gaat in Europa. De feiten en cijfers spreken nu eenmaal boekdelen. De vrije natuur (toerskiën en andere bergsporten) is nog wel een optie.
Als mensen hier bewust voor kiezen, dan moet dat gerespecteerd worden. Maar dan ga ik er ook vanuit dat de maatregelen en beperkingen ook gerespecteerd worden door hen. Nadenken over eventuele strafrechtelijke gevolgen impliceert dat dit misschien toch niet het geval is.

Of nee, laadt maar. 😁

*bericht bewerkt door bartvwg op 28 dec 2021 16:27

Bla, bla, bla.

Of nee, laadt maar. 😁

bartvwg op 28 dec 2021 16:25

Een Tesla bedoel je? 😉

Of nee, laadt maar. 😁

bartvwg op 28 dec 2021 16:25

Een Tesla bedoel je? 😉

Hupla op 28 dec 2021 16:29

Of course. 😜

Bla, bla, bla.

Ging iets niet goed

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 dec 2021 16:35

CTB weigeraar … dat moest ik even opzoeken. Dat is dan toch een verbloeming voor anti-vaxxer, want wel vaccineren en dan geen corona toegangsbewijs willen tonen, is wel een erg vreemde kronkel.

Hupla op 28 dec 2021 16:23

@shane

Ik hoorde iemand laatst zeggen dat principes die niets kosten geen principes zijn.

Maw wie principes heeft moet de consequenties kunnen/willen dragen

En daar heb ik respect voor

*bericht bewerkt door SPAM op 28 dec 2021 16:58

Beste Thijs71,

Ik kan me geheel vinden in je post en doe ook niet mee aan een CTB maatschappij. Ook als dat tot gevolg heeft dat ik en mijn gezin (allen kerngezond, zelf nog nooit een dag ziek geweest in mijn 20 jarige carrière) worden uitgesloten van de maatschappij. Maar blijkbaar wordt dat door velen al als ‘normaal’ of als ‘eigen schuld’ gezien. Wij zijn volgens velen (inclusief onze leiders) zeer ‘egoistisch’. Het kan verkeren…

Vol verbazing kijk ik hier ook naar, dat mensen half Europa afrijden voor een booster om maar te kunnen skiën, de meest bizarre regels en hoepels moeten opvolgen en bij de eerste de beste nieuwe gedachtenkronkel van politici staat het vinkje weer op rood, waarna ze toch weer niet welkom zijn.

Ik gun iedereen de vrijheid van keuze hierin maar hoop dat een ieder ook beseft dat dit een heilloze weg kan blijken te zijn. In Duitsland praten ze nu al over de ‘Superbooster’ las ik, gaarne 1 maand na de vorige te nemen. Dit is een route waarin men straks naar believen kan besluiten om het vinkje weer op rood te zetten. Waar eerst ‘double vaxxed’ voldoende was is dat nu al ‘triple vaxxed’. In Oostenrijk zien we nu al dat de ‘double vaxxed’ de nieuwe ‘unvaxxed’ zijn. Straks zijn de ‘triple vaxxed’ de nieuwe ‘unvaxxed’. En zo kan het feestje eindeloos doorgaan.

Ik gun iedereen zijn skiplezier en vind het zelf ook bijzonder spijtig dat we niet welkom zijn in de Alpenlanden maar dit klopt zo niet met ons moreel kompas dat we hier niet aan meedoen. Ook als dat tot gevolg heeft dat we deze hobby misschien wel geheel moeten stopzetten.

Maar voor deze winter: volgens mij kun je in zuid-Polen ook skiën. Andorra is wellicht nog een optie (met zo’n PCR test) of anders Zweden?

Succes en sterkte aan allen die ook buiten de boot vallen. En aan degenen die wel mogen skiën, ik wens jullie oprecht veel skiplezier toe.

Tourskien zal het ook niet worden zonder coronatoegangspas. Je slaapt in berghutten met veel mensen op 1 kamer en eet binnen met meerdere mensen aan een tafel. Dus gewoon horeca, dus verplicht een pas. Of je moet zelf alles mee nemen en slapen in je eigen tentje die je mee sleept. Maar zou het vooral gewoon uit je hoofd zetten en een andere hobby zoeken.

Wat kost meer gezondheid, energie en frustratie en gaat ten koste van plezier?
Red pill of blue pill? Geef jezelf over en ga weer door met leven. Principes heb je niets meer aan als je dood bent en gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Laat die QR code zien en neem die skipas, laat die QR code zien en ga lekker uit eten.

CTB weigeraar … dat moest ik even opzoeken. Dat is dan toch een verbloeming voor anti-vaxxer, want wel vaccineren en dan geen corona toegangsbewijs willen tonen, is wel een erg vreemde kronkel.

Hupla op 28 dec 2021 16:23

Serieus? Ik kan het mij heel goed voorstellen dat mensen zich wel laten vaccineren maar dat ze niet mee willen doen aan de QR-samenleving.

Ik vind de QR ook een verontrustende ontwikkeling en dat heeft niets met mijn keuze te maken om al dan niet te prikken. Het feit dat je door de regering buitenspel gezet wordt als je op dat moment niet aan de geldende “standaard” voldoet vind ik behoorlijk beangstigend.

-edit laat ik maar verstandiger zijn dan hier op in te gaan…

*bericht bewerkt door Roy83 op 28 dec 2021 17:00

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik denk dat je hier op het verkeerde forum zit…geloof me spreek heel erg uit ervaring!
Ik geloof in de kern dat niemand voor een samenleving is waarbij vaccinatie vrijheid betekend om dingen te mogen doen, maar de realiteit is dat mensen na bijna 2 jaar stukje voor stukje, beetje bij beetje in de situatie zijn getrokken met valse beloftes en leugens dat men het normaal is gaan vinden om bedonderd te worden zolang ze maar kunnen doen wat ze willen doen.
Dit beangstigd mij enorm, je kunt iemand voor de gek houden maar het is veel moeilijker om na een lange tijd iemand te laten beseffen dat hij voor de gek gehouden is!
Geloof waar je in wilt geloven maar een samenleving zoals deze heeft een houdbaarheid de vraag is enkel wanneer men wakker word!
Maargoed lees dit allemaal snel voordat het weer verwijderd word…

Freerider op 28 dec 2021 16:12

Dat corona virus is ook niet te vertrouwen… belazerd ons waar we bij staan…
Ik zou in opstand komen tegen het virus, zeg Omicron maar eens waar het op staat.
Go for it.

@Morzel
Ik had het niet beter kunnen verwoorden!
@Wout1977
Het gaat er juist om dat mensen mensen die niet gevaccineerd zijn flink meer risico lopen op besmetting en daarmee ook een grotere kans in het ziekenhuis terecht te komen. Die groep beschermen dus!!!

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 28 dec 2021 17:10

Mensen zonder QR wringen zich toch ook in bochten om op plekken te komen? Zijn er zelfs bij die honderden euro’s betalen voor een vals bewijs…

Mensen zonder QR wringen zich toch ook in bochten om op plekken te komen? Zijn er zelfs bij die honderden euro’s betalen voor een vals bewijs…

Skietewilly op 28 dec 2021 17:22

… met het gevaar dat die een uurtje later ongeldig wordt gemaakt want vals. Geld kwijt en geen QR… haha

++++++++ voor @Morzel

EN

Ik wil iets schrijven maar dat zal waarschijnlijk toch verwijderd worden, dus ik bespaar me de moeite.😣

Born to run. B.S.

Even genoeg van al dat vaxxen. De vakantie begint en ik ga mij nieuwe ski’s met dubbele dosis waxxen. Misschien nog een extra boostertje vlak voor vertrek om zeker te zijn dat ik die twee jaar pandemie er vlotjes af kan knallen.

Even genoeg van al dat vaxxen. De vakantie begint en ik ga mij nieuwe ski’s met dubbele dosis waxxen. Misschien nog een extra boostertje vlak voor vertrek om zeker te zijn dat ik die twee jaar pandemie er vlotjes af kan knallen.

Hupla op 28 dec 2021 17:34

Vergeet de verplichte druppeltest niet.

@Hupla Vergeet dan niet effe met je vingernageltje een klein PCR-testje te doen zodat de hoek conform de voorschriften is.

Tip : QR-code printen op je nieuwe latjes. ENJOY😎

Born to run. B.S.

CTB weigeraar … dat moest ik even opzoeken. Dat is dan toch een verbloeming voor anti-vaxxer, want wel vaccineren en dan geen corona toegangsbewijs willen tonen, is wel een erg vreemde kronkel.

Hupla op 28 dec 2021 16:23

Serieus? Ik kan het mij heel goed voorstellen dat mensen zich wel laten vaccineren maar dat ze niet mee willen doen aan de QR-samenleving.

Ik vind de QR ook een verontrustende ontwikkeling en dat heeft niets met mijn keuze te maken om al dan niet te prikken. Het feit dat je door de regering buitenspel gezet wordt als je op dat moment niet aan de geldende “standaard” voldoet vind ik behoorlijk beangstigend.

Harm op 28 dec 2021 16:58

Zo is het precies. Wel/geen vaccinatie is een gezondheidsafweging (zowel voor jezelf als voor de samenleving waarin je leeft); wel/niet meedoen aan CTB-systeem is een politieke afweging waarbij individuele vrijheden en collectieve belangen met elkaar op gespannen voet staan. En dus kan het bijvoorbeeld heel goed mogelijk zijn dat een volledig gevaccineerd persoon omwille van liberale principes niet wenst te participeren in een CTB-systeem.

Zoals met alle principes, betaal je daar dan dus een ‘prijs’ voor. En die ‘prijs’ kan op bepaalde momenten als zeer kostbaar worden ervaren, en wellicht op den duur als te kostbaar. De geschiedenis leert immers dat weinig individuele principes langdurig tegen collectieve druk en pragmatisch ongemak bestand zijn. Dus in dat licht begrijp ik de opmerking “vreemde kronkel” nog wel. Maar de conclusie dat CTB weigeraar synoniem is voor antivaxxer is echt te kort door de bocht 😉😁

Ik denk dat je nog heel lang kan wachten voordat je zonder CTB weer plezier kan maken. Mensen zijn doorgaans toch erg afgunstig naar elkaar. Miljoenen Nederlanders smullen er van dat mensen niet meer op wintersport kunnen (of niet meer uit eten gaan). Zij gaan zelf immers toch nooit, dus waarom zou jij wel gaan. Zo zijn er ook mensen die geen auto willen vanwege verschillende redenen. Hetzij wonen dichtbij werk, gaan nooit ergens heen, of haten autorijden. Veel van deze mensen zien het liefst autobezit ook zo zwaar mogelijk belast worden.

De coronapandemie haalt hierin toch een beetje het verrotte in de mens naar boven. Wanneer dit tot gevolg heeft dat gezinnen worden uitgesloten van de maatschappij wordt dat inderdaad door velen als ‘normaal’ of als ‘eigen schuld’ gezien, maar niet alleen dat. Ook genieten mensen hier intens van, want zij waren immers zelf toch al niet voornemens om plezier te maken. En nu doe jij het ook niet.

Zelf ben ik wel gevaccineerd. Pas in november de tweede prik gekregen. Voor gevallen als mij bestaat er dus geen construcie om nog te kunnen skiën. Want: te jong en te vers gevaccineerd voor een booster. Maargoed, skiën is ook niet noodzakelijk weten heel veel (oude en nooit skiënde) mensen mij te vertellen. Omdat ik toch graag wil gaan skiën heb ik al meermaals contact gehad met besmette mensen met de intentie om besmet te raken. Tevergeefs, Zelfs na herhaaldelijk in mijn gezicht gehoest te worden en elke dag testen bij de GGD geen positieve test. Maar wat zijn we toch allemaal gek met elkaar en wat gunnen we elkaar toch veel de afgelopen twee jaar.

Ik kan me geheel vinden in je post en doe ook niet mee aan een CTB maatschappij. Ook als dat tot gevolg heeft dat ik en mijn gezin (allen kerngezond, zelf nog nooit een dag ziek geweest in mijn 20 jarige carrière) worden uitgesloten van de maatschappij. Maar blijkbaar wordt dat door velen al als ‘normaal’ of als ‘eigen schuld’ gezien. Wij zijn volgens velen (inclusief onze leiders) zeer ‘egoistisch’. Het kan verkeren…

Wout1977 op 28 dec 2021 16:47

In mijn eerdere reactie heb ik een neutrale houding aangenomen ten opzichte van personen en hun individuele beslissingen, autonomie en keuzevrijheid zijn wat mij betreft één van de belangrijkste fundamenten van onze maatschappij en het spreekt voor zich dat die zo veel als mogelijk moeten worden gerespecteerd. Ik hoop dat het duidelijk is dat ik hier geen waardeoordeel wil maken over het al dan niet hebben van een CST (en dan heb ik het nog niet eens over een vaccinatie).

Het punt dat ik wil maken is dat het CST niet meer is dan een middel om een beleid in functie van een onvoorspelbare situatie op een werkbare manier te implementeren.

Dat beleid heeft al sinds het uitbreken van de pandemie als één van de basisstrategieën het minimaliseren van transmissie, want uiteindelijk zit elke zieke (en elke dode) aan het eind van een lange keten van besmettingen die van persoon op persoon zijn overgedragen sinds patient 0 ergens in (voor zover we weten 😉) Wuhan. Dat is een zeer effectieve strategie, want iemand die niet besmet is, kan het virus zeker niet overdragen, en zal zeker niet ziek worden. Waar we in de eerste maanden na de pandemie eigenlijk alleen maar beroep konden doen op lockdowns en het dichtgooien van de maatschappij om de boel beheersbaar te houden (we hadden geen immuniteit, geen geneesmiddelen, een tekort aan beschermingsmiddelen in ziekenhuizen en zorginstellingen, geen capaciteit om grote aantallen mensen te testen, en in een deprimerend aantal plaatsen in de “westerse wereld” niet eens genoeg capaciteit om de lijken te verwerken tijdens de eerste besmettingsgolf), hebben we sindsdien een aantal belangrijke stappen vooruit gezet die er voor gezorgd hebben dat we alleen in de allerergste gevallen terug moeten grijpen naar de eerste maatregelen:

We hebben op redelijk korte termijn een aantal effectieve vaccins kunnen ontwikkelen, al hebben we daar eigenlijk een beetje “geluk” gehad dat we konden voortbouwen op jaren voorafgaand onderzoek naar mRNA-vaccins dat de ideale springplank is gebleken voor de prikken die velen van ons hebben gehad. (Zie ook https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243 voor een overzichtsstudie van mRNA vaccins begin 2018, twee jaar voor corona op onze radar stond).

Tijdens dezelfde periode hebben we een veelvoud van de testcapaciteit uitgebouwd, en liggen er betaalbare (en vrij betrouwbare) zelftests in elke apotheek, waardoor we testen konden gebruiken om besmettingen te voorkomen i.p.v. ze alleen maar na de feiten vast te stellen.

Last but not least, zijn we er ook in geslaagd om over Europa heen een systeem te implementeren dat ons toelaat om op basis van puur objectieve criteria (een prik en/of een test) een eenvoudige selectie te maken van de meest noodzakelijke beperkingen in de maatschappij die nodig zijn om de coronagolven lokaal onder controle te houden, en die door iedereen eenvoudig kan worden toegepast met niet meer dan een smartphone. Wetende hoe goed overheden doorgaans zijn met informatica-implementaties, is dit an sich al een half mirakel 😛.

Vanuit dat oogpunt, worden mensen die de keuze maken om het CST niet te gebruiken dus niet “uitgesloten” van de maatschappij, maar kan je eenvoudigweg argumenteren dat de mensen die het CST wél gebruiken dingen kunnen doen die anders onmogelijk zouden zijn. Zonder het CST zou er geen sprake zijn van de heropening van de maatschappij tot op het huidige niveau, en zouden we nog steeds met totale reisbeperkingen, quarantaines en lockdowns werken totdat het virus helemaal onder de knoet is (wat vermoedelijk nog jaren gaat duren) of tot we een geneesmiddel vinden dat de ICU’s leeg houdt.

De keuze om niet in te stappen in het systeem is volledig vrij, maar dat houdt de consequentie in dat je binnen het huidige beleid als allereerste aan de kant wordt gezet op het moment dat de corona-situatie het vergt. Dat is geen geheim, dat wordt redelijk duidelijk gecommuniceerd (al zou de harmonisatie binnen Europa een pak beter kunnen), en je kan op elk moment je mening herzien.

Zo zijn er ook veel mensen die op de wachtlijst staan voor een operatie, om na genezing weer op wintersport te kunnen.
Helaas moeten ze wachten tot er minder corona zieken zijn waaronder vele CTB denkende.

of ga ik weer buiten mijn boekje.

Plaats een reactie