Doorreis Duitsland

Buiten de onduidelijkheden in Oostenrijk(welke steeds duidelijk worden) heb ik vraag voor eventuele overnachting in Duitsland
Als ik naar de Reisapp van overheid kijk en wil registreren dan geeft ie aan dat we in quarantaine moeten, ondanks dat ik aangeef dat we gevaccineerd/getest etc zijn
Iemand ervaring hiermee of is iedereen in 1 keer doorgereden ivm Oostenrijkse maatregelen

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 29 dec 2021 09:21

Jepe

Ongevaccineerde kinderen moeten officieel 5 dgn in quarantaine maar gebeld met hotel en bij doorreis 1 nacht geen probleem. Wij hebben 2G en zorgen voor reis voor antigeentest voor ons en ons kind. Onze bestemming is Italië, daar is ook alleen antigeen vereist.

*bericht bewerkt door Danielle2611 op 29 dec 2021 07:52

Buiten de onduidelijkheden in Oostenrijk(welke steeds duidelijk worden) heb ik vraag voor eventuele overnachting in Duitsland
Als ik naar de Reisapp van overheid kijk en wil registreren dan geeft ie aan dat we in quarantaine moeten, ondanks dat ik aangeef dat we gevaccineerd/getest etc zijn
Iemand ervaring hiermee of is iedereen in 1 keer doorgereden ivm Oostenrijkse maatregelen

Jep op 28 dec 2021 21:45

Ik neem aan dat je deze registratie bedoelt > https://www.einreiseanmeldung.de/#/ ??

Ik ben de week voor de kerstvakantie nr Oostenrijk geweest, tevens met tussenovernachting rond München en dacht bij het invullen ook eerst, “oei, moet ik nu in quarantaine ?”

Je moet heel de stappenlijst vd anmeldung doorlopen en dan krijg je idd een formulier waarop staat dat je in quarantaine moet (op het opgegeven overnachtingsadres) … pas als je het formulier bevestigd en instuurt, krijg je een (hyper)link. Met die link kan je dan op een pagina terecht komen waar je je vaccinatie- en/of herstelbewijs kan uploaden. Eens je dat gedaan hebt, voldoe je aan de voorwaarden ter uitzondering vd quarantaine regel.
Dus mits je een vaccinatie- en/of herstelbewijs hebt en dat upload, is er geen probleem!

Wij gaan binnenkort ook 1 nacht in Beieren overnachten op weg naar Italië. We hebben het hotel gevraagd. Voor de volwassenen geldt 2G, de kinderen is dan verder geen probleem. Dat is dus ls je binnen 24 uur het land uit bent. En alle personen boven de 6 hebben toch een PCR reis certificaat op zak, aangezien we die nodig hebben voor Italië. Alleen voor de jongste (4j) hebben we niets, maar dat is ook niet nodig.
@Danielle2611 - Ga je het redden met een antigeen test? Want die mag maar 24 uur oud zijn, en dan kom je met een overnachting mogelijk wat uren tekort (weet niet zeker of je ergens gaat overnachten)

@Maarten_s

Ja wij doen voor we weg gaan een thuistest (voor onszelf, gerust op reis) en doen vervolgens de antigeen (die we besteld hebben via toegangsbewijs.nu) in de auto net voor dat we aankomen in het hotel in DE. Is exact hetzelfde als de thuistest maar dan geverifieerd met reiscertificaat. Je hebt alleen een internetverbinding nodig voor de app en je moet van te voren even naar de verificatietijden kijken icm met je aankomsttijd. Volgende dag in Italië is deze bij aankomst nog steeds geldig want is binnen 24 uur. Redden we het niet om welke reden dan ook dan zoeken we via schnelltestportal.de een sneltestpunt op rond ons hotel.

Maar een snelle test in de auto? Voldoet dat? Wij moeten toch een PCR test laten doen dacht ik voor Oostenrijk. Een zelftest is toch maar zo accuraat als ze uitgevoerd wordt?

Maar een snelle test in de auto? Voldoet dat? Wij moeten toch een PCR test laten doen dacht ik voor Oostenrijk. Een zelftest is toch maar zo accuraat als ze uitgevoerd wordt?

gh3500 op 29 dec 2021 11:45

Danielle gaat naar Italië. Op doorreis in Oostenrijk hoef je geen pcr te laten zien.

Aftellen maar!

Wij zijn nu in Duitsland. Wij hebben de einreiseanmeldung thuis gedaan maar er werd niet naar gevraagd. Er werd alleen gevraagd naar onze QR, voor onze dochter van 6 (die herstelbewijs heeft) werd nergens naar gevraagd.

(Overigens fantastisch doorreishotel in Görisried waar je ook goed kunt eten. Schermen tussen de tafels. Gasthof zum Hirsch, gratis tip)

Dat “anreise” formulier ken ik niet, ik kijk altijd hier voor reisadviezen https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/r…

En daar word niet gerept over dat anreise formulier, heb ik dus ook niet ingevuld de lastste 2x dat ik in Duitsland was (eind nov en eind dec)

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Dan moet je even doorklikken op ‘Coronavirus’, onder de landkaart. Dan zie het formulier wel.

Buiten de onduidelijkheden in Oostenrijk(welke steeds duidelijk worden) heb ik vraag voor eventuele overnachting in Duitsland
Als ik naar de Reisapp van overheid kijk en wil registreren dan geeft ie aan dat we in quarantaine moeten, ondanks dat ik aangeef dat we gevaccineerd/getest etc zijn
Iemand ervaring hiermee of is iedereen in 1 keer doorgereden ivm Oostenrijkse maatregelen

Jep op 28 dec 2021 21:45

Ik neem aan dat je deze registratie bedoelt > https://www.einreiseanmeldung.de/#/ ??

Ik ben de week voor de kerstvakantie nr Oostenrijk geweest, tevens met tussenovernachting rond München en dacht bij het invullen ook eerst, “oei, moet ik nu in quarantaine ?”

Je moet heel de stappenlijst vd anmeldung doorlopen en dan krijg je idd een formulier waarop staat dat je in quarantaine moet (op het opgegeven overnachtingsadres) … pas als je het formulier bevestigd en instuurt, krijg je een (hyper)link. Met die link kan je dan op een pagina terecht komen waar je je vaccinatie- en/of herstelbewijs kan uploaden. Eens je dat gedaan hebt, voldoe je aan de voorwaarden ter uitzondering vd quarantaine regel.
Dus mits je een vaccinatie- en/of herstelbewijs hebt en dat upload, is er geen probleem!

Steven_817 op 29 dec 2021 10:56

Het aanmelden hoeft toch ook niet voor doorreis? Mits je binnen 24 u het land uit bent

Wij gaan het overnachtingshotel vlakbij München ook even vragen hoe het zit met kinderen op doorreis en binnen 24 uur weer Duitsland uit. Nu bekend is dat tussen de twee vaccinatie bij kids 8 weken moet zitten, is volledig gevaccineerd vóór de krokusvakantie bij lange na niet meer haalbaar…

Ik volg even.
Doorreis met korte overnachting hoef je geen formulier in te vullen, of zit ik verkeerd?

Je zit verkeerd. Overnachten = formulier invullen. Dan lijkt het alsof je in quarantaine moet, maar dan upload je je QR code en dan is alles klaar: http://www.einreiseanmeldung.de

Daar zie je ook de uitzonderingen staan. Doorreizen zonder stopover mag wel zonder aanmelding, maar met stopover dus niet. De genoemde 24 uur is alleen voor grenswerkers.

*bericht bewerkt door Roy83 op 07 jan 2022 13:38

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bedankt. Ga ik het formulier invullen zodra we de overnachting geboekt hebben…

Bedankt. Ga ik het formulier invullen zodra we de overnachting geboekt hebben…

Jillcrijns op 07 jan 2022 15:39

Dat is de volgorde idd, je moet namelijk wel eerst dat adres in invullen. Wijst zich verder vanzelf wel. En mijn “je zit verkeerd” was niet zo onvriendelijk bedoeld als het er nu staat :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bedankt. Ga ik het formulier invullen zodra we de overnachting geboekt hebben…

Jillcrijns op 07 jan 2022 15:39

Dat is de volgorde idd, je moet namelijk wel eerst dat adres in invullen. Wijst zich verder vanzelf wel. En mijn “je zit verkeerd” was niet zo onvriendelijk bedoeld als het er nu staat :).

Roy83 op 07 jan 2022 16:35

En als je tijdens de reis besluit om toch te overnachten?
kun je dan ter plekke dat formulier invullen?

Vriendelijke groet,

Hakuna Matata

Ik heb voor de reis naar Frankrijk een overnachting in Duitsland gehad, en we hebben keurig het formulier ingevuld en de QR-code (screenshot van de CoronaCheck-app) geupload.

Na 2 dagen kreeg ik de volgende mail:

Sie sind aus einem Hochrisikogebiet nach Deutschland eingereist.

ach § 4 Abs. 1 Satz 1 Corona-Einreiseverordnung vom 28.September 2021 (CoronaEinreiseV) müssen sich Personen, die aus einem Hochrisikogebiet einreisen, unverzüglich nach der Einreise auf direktem Weg für 10 Tage in Quarantäne begeben.

Leider kann der QR-Code nicht ausgelesen werden.

Die Quarantäne kann beendet werden, sobald Sie uns einen der folgenden Nachweise (per Mail) vorlegt haben:

  • Nachweis über einen negativen Test, der frühestens 5 Tage nach der Einreise vorgenommen wurde. Der Einreisetag zählt nicht mit. (Der Test muss die Vorgaben des Robert-Koch-Instituts erfüllen.) Bei Kindern unter 12 Jahren endet die Quarantäne automatisch nach 5 Tagen ohne Test.
  • eine vollständige Schutzimpfung gegen das Coronavirus (Dafür müssen seit der letzten erforderlichen Impfung mindestens 14 Tage vergangen sein.)
  • Nachweis über die Genesung nach einer Corona-Infektion (Dieser muss die positive Testung mittels PCR-Test beinhalten. Die Testung muss mindestens 28 Tage und darf maximal 6 Monate zurückliegen.)

Bitte übermitteln Sie uns auch unverzüglich den Nachweis, den Sie schon bei Ihrer Einreiseanmeldung vorlegen mussten. Ein QR-Code kann nicht ausgelesen werden.

alls für Sie die Voraussetzungen nach § 6 der CoronaEinreiseV vorliegen, die ggf. eine Ausnahme von den o. g. Anforderungen begründen könnten, teilen Sie uns diese bitte mit und legen uns alle notwendigen Bescheinigungen/Testergebnisse vor.

Omdat ik Duitsland alweer uit was heb ik er verder niks mee gedaan. Maar schijnbaar voldoet een QR-code dus niet en hebben ze ander bewijs van vaccinatie nodig.

Ik heb de pdf geüpload die je kan ‘uitprinten’ via coronacheck.nl. Dat ging prima. Misschien dat een screenshot door iets in de app ongeldig wordt ofzo (om te voorkomen dat je em deelt) of misschien de nl code?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hallo,
Ik lees overal over kosten van test maar als je een gratis test doet op https://coronatest.nl/ via de GGD kan je die volgens mij uploaden in de coronacheckapp. Dit is volgens mij ook een PCR test.

Of heb ik het mis?

Ik hoor graag van jullie

Hallo,
Ik lees overal over kosten van test maar als je een gratis test doet op https://coronatest.nl/ via de GGD kan je die volgens mij uploaden in de coronacheckapp. Dit is volgens mij ook een PCR test.

Of heb ik het mis?

Ik hoor graag van jullie

Pietje op 07 jan 2022 20:15

Ggd geeft geen reis certificaat uit, ggd is voor bestrijding covid in dit geval , betaal gewoon 60€ en ga naar commerciële test straat , banaliteit kost genoeg , waarom risico lopen

Jepe

null

Hier staat toch echt, binnen 24 uur land uit, hoef je geen formulier in te vullen…
Of lees ik het niet goed?

*bericht bewerkt door Jillcrijns op 08 jan 2022 14:22

Grenzverkehr = grensverkeer. Volgens mij geldt dat dus niet voor toeristen met een stopover. Maar https://www.bundesgesundheitsministerium.de/coronavirus/info… geeft ook meer inzicht (al blijft deze discutabel, ik kan de echte definitie van Grenzverkehr niet vinden. Punt 1 blijft: doorreizen zonder tussenstop is uitgezonderd, maar met tussenstop niet.

Maar in de tijd van alle berichtjes hier, had je het formulier natuurlijk ook vast kunnen invullen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij zitten dus met hetzelfde issue ivm reizen met kind. Wij boeken nu om naar iets buiten DE want de definitie grensverkeer is discutabel. Wat ik daarvan kan vinden gaat om kort grensverkeer ivm werk bijvoorbeeld. Dat is weer heel anders dan overnachten ivm reizen. Wij kiezen ervoor het risico op gedoe achteraf niet te lopen.

Grenzverkehr = grensverkeer. Volgens mij geldt dat dus niet voor toeristen met een stopover. Maar https://www.bundesgesundheitsministerium.de/coronavirus/info… geeft ook meer inzicht (al blijft deze discutabel, ik kan de echte definitie van Grenzverkehr niet vinden. Punt 1 blijft: doorreizen zonder tussenstop is uitgezonderd, maar met tussenstop niet.

Maar in de tijd van alle berichtjes hier, had je het formulier natuurlijk ook vast kunnen invullen :).

Roy83 op 08 jan 2022 14:41

Al ingevuld ;) better safe then sorry

De formele regeling is: niet stoppen, behalve om te tanken of te plassen. Dus niet overnachten.
Het beleid zoals ik het hier steeds voorbij heb zien komen, lijkt te zijn: overnachten mag, mits binnen 24u vertrokken.

Op zich staat dat dan wel weer redelijk duidelijk omschreven op mijn link (en op einreiseanmeldung.de): plassen/tanken/broodje mag, maar een paar uurtjes een stad in, dat niet.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

‘‘Veranderd’’ je QR code ( ben 2x gevaccineerd en heb herstel/genezen bewijs) wanneer je opnieuw pcr test en toch nog positief test WANNEER JE HET TESTBEWIJS VERVOLGENS NIET UPLOAD in de coronacheckapp

Het lijkt mij dat je QR code niet wijzigd wanneer je je testresulaaat niet upload in de coronacheck app

wat denken jullie?

‘‘Veranderd’’ je QR code ( ben 2x gevaccineerd en heb herstel/genezen bewijs) wanneer je opnieuw pcr test en toch nog positief test WANNEER JE HET TESTBEWIJS VERVOLGENS NIET UPLOAD in de coronacheckapp

Het lijkt mij dat je QR code niet wijzigd wanneer je je testresulaaat niet upload in de coronacheck app

wat denken jullie?

Pietje op 08 jan 2022 16:27

Jawel, en als je dan bij de grens komt, gaan de alarmlichten van je auto knipperen en je claxon loeien.

Plaats een reactie