Boosterprik halen voor 17 jarige in Oostenrijk mogelijk?

Wij willen graag volgende week lastminute gaan skien in Oostenrijk, maar ik begrijp dat mijn zoon van 17 jaar ook een booster moet hebben. Helaas komt hij hiervoor in Nederland nog niet in aanmerking. Is het ook mogelijk om in Oostenrijk je booster te halen?

Dit schijnt alleen te kunnen als zijn laatste vaccinatie ten minste zes maanden geleden is. Het is onduidelijk of het ook daadwerkelijk lukt en wat dat zou kosten.

Wij willen graag volgende week lastminute gaan skien in Oostenrijk, maar ik begrijp dat mijn zoon van 17 jaar ook een booster moet hebben. Helaas komt hij hiervoor in Nederland nog niet in aanmerking. Is het ook mogelijk om in Oostenrijk je booster te halen?

Cbl77 op 30 dec 2021 11:55

Hi, als je zoon al dubbel gevaccineerd is, dan kun je met een PCR test Oostenrijk in. Als niet dubbel gevaccineerd, dan gaat het niet.
Zie ook : https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s…

Maar 17 jarige zou zelfde regels hebben als volwassenen, dus moet hij wel een booster hebben.

Het rare is dat op de Duitstalige austria.info idd staat dat ze er in kunnen, maar op de Nederlandse site staat dat ze geboosterd moeten zijn. Ook de Oostenrijkse ambassade geeft dit aan. Wij hebben meerdere malen gebeld en gemaild maar helaas steeds hetzelfde antwoord; voor 1-9-2006 tot 18 jaar moeten ze een booster hebben. Je vindt dit ook bij het forum 15-17 jarigen. Je kunt de gok wagen en wijzen op het Duitstalige deel van de site. Wij hebben het niet aangedurfd, ook omdat ons hotel bedenkingen had.

Dit schijnt alleen te kunnen als zijn laatste vaccinatie ten minste zes maanden geleden is. Het is onduidelijk of het ook daadwerkelijk lukt en wat dat zou kosten.

Betty op 30 dec 2021 12:25

Is 4 maanden, heb mijn 2de gehad in belgie eind juli, nu mijn booster in oostenrijk 2 dagen geleden. Geen idee of het gaat als toerist, ik moest namelijk wel mijn SocialeVerzekingsnummer opgeven.

Het rare is dat op de Duitstalige austria.info idd staat dat ze er in kunnen, maar op de Nederlandse site staat dat ze geboosterd moeten zijn. Ook de Oostenrijkse ambassade geeft dit aan. Wij hebben meerdere malen gebeld en gemaild maar helaas steeds hetzelfde antwoord; voor 1-9-2006 tot 18 jaar moeten ze een booster hebben. Je vindt dit ook bij het forum 15-17 jarigen. Je kunt de gok wagen en wijzen op het Duitstalige deel van de site. Wij hebben het niet aangedurfd, ook omdat ons hotel bedenkingen had.

Betty op 30 dec 2021 13:49

Zonder booster kunnen jongeren geboren voor 1-9-2006 uit Nederland Oostenrijk wel inreizen, maar ze worden dan NIET vrijgesteld van de verplichte quarantaine. Dus of booster, of 5 dagen opgesloten en dan een test, net als volwassenen.

*bericht bewerkt door Maarten_s op 30 dec 2021 14:31

Te merken aan de hordes Nederlanders hier trekken er veel zich niets aan van de verplichting qua booster. Kan natuurlijk altijd zijn dat die allemaal 5 dagen in quarantaine gegaan zijn 🙄

Alleszins : 2G wordt nauwkeurig opgevolgd en mondmaskers ook. Ik heb zelf niets gezien qua grenscontroles.

*bericht bewerkt door pS op 30 dec 2021 15:49

Te merken aan de hordes Nederlanders hier trekken er veel zich niets aan van de verplichting qua booster. Kan natuurlijk altijd zijn dat die allemaal 5 dagen in quarantaine gegaan zijn 🙄

Alleszins : 2G wordt nauwkeurig opgevolgd en mondmaskers ook. Ik heb zelf niets gezien qua grenscontroles.

pS op 30 dec 2021 15:48

Nederlanders die er nu al zijn, zijn waarschijnlijk die mensen die donderdag of vrijdag zijn gekomen, toen de booster nog niet nodig was. Dat is pas vanaf zaterdag 25 december.

Maar 17 jarige zou zelfde regels hebben als volwassenen, dus moet hij wel een booster hebben.

Cbl77 op 30 dec 2021 13:14

Nee, 2x vaccinatie + pcr is voldoende

Achtung! Kinder und Jugendliche, die nicht unter die beschriebenen Ausnahmen fallen, benötigen wie Erwachsene einen 2-G-Nachweis plus einen negativen PCR-Test oder eine Booster-Impfung bzw. 2-G plus Booster plus PCR-Test bei der Einreise aus Virusvariantengebieten. Bitte beachtet: Doppelt geimpfte Kinder im schulpflichtigen Alter benötigen in jedem Szenario einen PCR-Test.

Hier de link. https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s…

Maar 17 jarige zou zelfde regels hebben als volwassenen, dus moet hij wel een booster hebben.

Cbl77 op 30 dec 2021 13:14

Nee, 2x vaccinatie + pcr is voldoende

Achtung! Kinder und Jugendliche, die nicht unter die beschriebenen Ausnahmen fallen, benötigen wie Erwachsene einen 2-G-Nachweis plus einen negativen PCR-Test oder eine Booster-Impfung bzw. 2-G plus Booster plus PCR-Test bei der Einreise aus Virusvariantengebieten. Bitte beachtet: Doppelt geimpfte Kinder im schulpflichtigen Alter benötigen in jedem Szenario einen PCR-Test.

Hier de link. https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s…

Pinarello op 30 dec 2021 17:24

De grote vraag is of iemand van 17 volgens de Oostenrijkse regelseen Jugendliche is. Volgens een van de andere topics is een Jugendliche tm 15 jr.

Op de sites van de Oostenrijkse ambassade en Rijksoverheid staat heel duidelijk aangegeven dat iedereen geboren voor 1-9-2006 zonder booster in quarantaine moet. Is inmiddels ook bevestigd door Ages en hotel in Oostenrijk. Ouders met kinderen in deze leeftijd hebben gewoon pech…

Gisteren prikken gehaald voor 7 en 9 jarige in Kitzbühel. Wel netjes van te voren aangemeld via TirolImpft. Zelf eerder booster in Innsbruck gehaald, er is dus veel mogelijk. (Voor wie zich afvraagt waarom? In NL moeten ze straks ook en nu ben ik optijd voor de voorjaarsvakantie. Want de regels kunnen tzt zomaar strenger zijn voor kinderen)

*bericht bewerkt door HarryP op 31 dec 2021 06:43

Booster zou alleen nodig zijn bij het binnen komen van Oostenrijk. Bij controle aan de grens leg je uit dat je in quarantaine gaat. Wie gaat vervolgens die quarantaine controleren. Degene die de liftpas verkoopt? De accommodatie? Zoals ik nu alle berichten lees lijkt het een beetje een wassen neus te zijn.

Booster zou alleen nodig zijn bij het binnen komen van Oostenrijk. Bij controle aan de grens leg je uit dat je in quarantaine gaat. Wie gaat vervolgens die quarantaine controleren. Degene die de liftpas verkoopt? De accommodatie? Zoals ik nu alle berichten lees lijkt het een beetje een wassen neus te zijn.

koen_ op 31 dec 2021 07:13

Kleine kans op een steekproef als je EUdLPF invult of bij de grens je gegevens genoteerd worden.

Booster zou alleen nodig zijn bij het binnen komen van Oostenrijk. Bij controle aan de grens leg je uit dat je in quarantaine gaat. Wie gaat vervolgens die quarantaine controleren. Degene die de liftpas verkoopt? De accommodatie? Zoals ik nu alle berichten lees lijkt het een beetje een wassen neus te zijn.

koen_ op 31 dec 2021 07:13

Kleine kans op een steekproef als je EUdLPF invult of bij de grens je gegevens genoteerd worden.

HarryP op 31 dec 2021 20:16

Er worden GEEN boosters in Oostenrijk verstrekt aan kinderen, tenzij je inwoner van Oostenrijk bnet of daar een tweede huis hebt. Zojuist even nagevraagd.

Er worden GEEN boosters in Oostenrijk verstrekt aan kinderen, tenzij je inwoner van Oostenrijk bnet of daar een tweede huis hebt. Zojuist even nagevraagd.

plock1969 op 12 jan 2022 15:02

Hi plock, mag ik vragen waar je dit hebt nagevraagd?
Groet, Arjan

In AT krijgen kinderen 6 maanden na hun tweede prik een booster aangeboden (weet niet of die 6 maanden nog hanteren, in Duitsland is het 3 maanden na de tweede prik)…misschien handig om de instantie Ages te bellen of je zonder tweede woning een vaccinatie kan krijgen in AT.

*bericht bewerkt door Gerjon op 25 jan 2022 13:11

M’n beide kinderen zijn in Oostenrijk geboosterd en nee we zijn geen inwoners of tweede huis bezitter. Hangt blijkbaar erg van de streek af? In Hinterglemm kon je gewoon bij de arts in dorp laten vaccineren in ieder geval.

M’n beide kinderen zijn in Oostenrijk geboosterd en nee we zijn geen inwoners of tweede huis bezitter. Hangt blijkbaar erg van de streek af? In Hinterglemm kon je gewoon bij de arts in dorp laten vaccineren in ieder geval.

Mijtje op 25 jan 2022 14:34

En hoe kwam je dan aan een QR code om te bewijzen dat ze geboosterd zijn als ik vragen mag?
Groet, Arjan

Zie https://www.wintersport.nl/nieuws/20/01/2022/oostenrijk-laat…
De bijdrage van ericelluh:

Er bestaat een mogelijkheid voor 16 en 17 jarigen om legaal naar Oostenrijk te reizen, te verblijven en een skipas aan te schaffen.
Ook voor jongeren die langer dan 180 dagen geleden gevaccineerd zijn.
1 Negatieve PCR-test niet ouder dan 48 uur bij binnenkomst Oostenrijk.
2 registratie met Pre Travel Clearence formulier, ook voorafgaand aan vertrek.
Als je aan deze voorwaarden voldoet heb je toefgang tot Oostenrijk.
3 Elk Bundesland heeft minimaal 1 locatie waar iedereen zich kan laten boosteren, gratis.
Voor iedereen die via Bregenz de grens overgaat, is de boosterlocatie, het beursgebouw in Dornbirn, pal naast de snelweg.
Maak enkele dagen voor vertrek een afspraak voor deze locatie, vul geen verzekeringsnummer in en geef als adres je vakantieadres door.
Vanaf het moment dat je kind de booster heeft gekregen voldoen ze aan de 2G+. De quarantaine plicht vervalt dan dus ook, want je hebt 2 vaccinaties + Booster = 2.5G of 2G+, volledig gevaccineerd.
Je kunt de Nederlandse QR-codes in de Oostenrijkse Apps uploaden (Green Pass of Grüner Pass) evenals de Oostenrijkse QR code voor de Booster. Je krijgt na vaccinatie een Vaccinatiebewijs mee dat in combinatie met de 2 vaccins van thuis je toegang tot je verblijfslocatie geeft, je de skipas kunt kopen en toegang krijgt tot horeca, winkels etc. De Digitale QR code komt via mail of SMS binnen 2 dagen. Wij hebben onze 2 jongsten van destijds 13 en en 14 in de kerstvakantie in Oostenrijk laten boosteren, de rest heeft z’n Booster na de kerstperiode in Nederland gehaald. De Grüner Pass wordt door alle kinderen gebruikt. (Ze vinden het rode en groene stoplicht zeer grappig).
Er is dus vooralsnog geen enkel probleem met de registratie van de boosters zolang je de Oostenrijkse apps gebruikt, en je de Nederlandse QR codes scant en importeert.

M’n beide kinderen zijn in Oostenrijk geboosterd en nee we zijn geen inwoners of tweede huis bezitter. Hangt blijkbaar erg van de streek af? In Hinterglemm kon je gewoon bij de arts in dorp laten vaccineren in ieder geval.

Mijtje op 25 jan 2022 14:34

En hoe kwam je dan aan een QR code om te bewijzen dat ze geboosterd zijn als ik vragen mag?
Groet, Arjan

We hebben een papieren bewijs meegekregen. Is op zich overal geldig maar wil geen papieren mee moeten nemen de piste op ivm evt vocht. Moet m alleen nog digitaal in de Grüner Pass krijgen.

https://www.salzburg.gv.at/gesundheit_/Seiten/impftermine.as…

Hier de info over Impfung ohne Voranmeldung in Salzburgerland.

Plaats een reactie