Aankoop advies damesski gevorderd

Goedemorgen,
Mijn vrouw heeft de oog laten vallen op onderstaande ski’s. Is zelf 1.72m lang, 60/65kg en een gevorderde skiër.

Wat is jullie mening? Waarom wel of niet?
-atomic cloud 11
-rossignol nova 10 Ti
-salomon s/max w10
(Allemaal exact dezelfde prijs op dit moment bij Ekosport).
Vriendelijk bedankt!

*bericht bewerkt door kvanzoelen op 31 dec 2021 08:43

Zelf kom ik overeen met de beschrijving van je vrouw. Jarenlang op cloud 9 geskied en de afgelopen week wat onderzoek gedaan in Oostenrijk bij verhuur. Heb op Stockli’s (sc en mx) geskied, Elan en Atomic Redster en Völkl. Mijn voorkeuren gaat uit naar een damesski met veel stabiliteit. Wou ook cloud 11 proberen, maar mocht niet van de verhuurder met mijn ervaring (geen topskiër, maar wel lekker vlot), haha, deze leek veel te veel op de cloud 9, ze veren te veel door. De Elan had ook veel te weinig stabiliteit, voelde me weer direct een beginner zoals op mijn eigen cloud 9. De andere allemaal prima. En wat een wereld van verschil! Dus als je van een beetje snel skiën houdt en lekker vlot bochten draaien, dan zou ik bij de damesski’s met name op hoge scores van stabiliteit zoeken en een radius van rond de 13. Hoewel het natuurlijk allemaal heel persoonlijk is.

*bericht bewerkt door Mirjam_Veen op 31 dec 2021 11:00

Hoe gevorderd is ze en wat is de skistijl? Mijn vrouw kan niets met de typische vrouwen ski’s omdat ze te zacht zijn. Leuke prints, dat wel, maar vaak toch bedoeld om te cruisen of wat rustiger te skiën.

Hoe gevorderd is ze en wat is de skistijl? Mijn vrouw kan niets met de typische vrouwen ski’s omdat ze te zacht zijn. Leuke prints, dat wel, maar vaak toch bedoeld om te cruisen of wat rustiger te skiën.

Hupla op 31 dec 2021 11:42

Die generalisering slaat natuurlijk nergens op. Zo is de Völkl Flair SC UVO een topski, en bepaald geen “zachte ski om mee te cruisen”

Bedankt voor de antwoorden. Ze kan technisch prima skiën maar gaat de laatste tijd meer voor gemak😅. Oftewel ze wilt makkelijk wendbaar zijn en snelheid moet weinig moeite kosten.
Ik zou haar omschrijven als een luie skiër… :)

Hoe gevorderd is ze en wat is de skistijl? Mijn vrouw kan niets met de typische vrouwen ski’s omdat ze te zacht zijn. Leuke prints, dat wel, maar vaak toch bedoeld om te cruisen of wat rustiger te skiën.

Hupla op 31 dec 2021 11:42

Die generalisering slaat natuurlijk nergens op. Zo is de Völkl Flair SC UVO een topski, en bepaald geen “zachte ski om mee te cruisen”

DrPhil op 31 dec 2021 11:54

Er zijn uitzonderingen, maar door de band genomen slaat dat wel ergens op. Ga het misschien zelf een keer testen en breng verslag uit 😬 😉

Pas wel op. Ik had namelijk hetzelfde idee. Maar toen had ik de afgelopen vakantie de kans om wat ski’s te testen. ik heb altijd geskied op unisex skies en dacht, ik ga voor skies die wat beter zijn voor de luie skiër 😉. Kreeg dus ook wat dames skies maar de meeste hebben toch echt wel meer flex dan ik gewend was en ik vond het helemaal niet zo lekker skiën. Uiteindelijk vond ik persoonlijk de Kästle rx12 sl een fijne ski. Dus toch de stijvere ski. Wat ik maar wil zeggen is dat je soms wel denkt dat je het rustiger wil doen maar dat het uiteindelijk niet is waar je het meeste plezier mee hebt. Dus misschien eerst even uittesten of het echt is wat je wilt / plezier mee hebt.

De S/max W10 is exact gelijk aan de gewone 10. Ook al geen “zachte ski om mee te cruisen.”
En dan zal ik maar helemaal niet beginnen over de S/max W Blast.
Of over een van deze ski’s: https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…

Bedankt! We nemen het advies zeker mee. Het belangrijkste is dat ze niet continue hoeft te werken om beneden te komen maar dat de afdalingen soepel verlopen.

Nog een kleine toevoeging. Op dit moment heeft ze Salamon w24, alleen zijn ze simpelweg te lang (168 ipv 160). Deze skiën in haar optiek fijn.

De rossignol is het minst sportieve model. Dit is echt een easy cruiser, makkelijk te skien in slechte onstandigheden maar geeft weinig energie terug. De salomon is het meest sportief en precies. De atomic valt er een beetje tussenin, m.i. beetje vleew noch vis. Als ze op snelheid skiet en een ervaren skier is dan had ik de salomon gekozen.

Hier een +2 van mijn vriendin en mezelf voor de Salomon

Duidelijk! Laatste vraag… Salomon w10 of blast?
Ik twijfel aan de Blast omdat ik hem inschaal als een echte “racer” en je dus continue alert/actief moet zijn.

Of is deze gedachte niet gegrond?

*bericht bewerkt door kvanzoelen op 01 jan 2022 14:55

Ja die Blast is wel een pak pittiger, een echte racer nou ook weer niet. Maar als je een stukje gemak zoekt dan beter de 10, ski je alles op snelheid met goede techniek dan is die Blast echt wel een mooie ski.

Duidelijk! Laatste vraag… Salomon w10 of blast?
Ik twijfel aan de Blast omdat ik hem inschaal als een echte “racer” en je dus continue alert/actief moet zijn.

Of is deze gedachte niet gegrond?

kvanzoelen op 01 jan 2022 14:47

Dat hangt van het skiniveau af. Is dat goed genoeg, dan hoef je echt niet constant alert te zijn (dat gaat dan min of meer vanzelf). Is de techniek niet voldoende en moet je echt werken om de ski in het spoor te houden, dan is het een lat boven je niveau.

@kvanzoelen ik zou naar @elisabeth101 luisteren 😉
Zij heeft mij afgelopen week na het uitproberen van 4 paar ski’s over alle twijfels heen geholpen en nu ben ik de trotse eigenares van mijn eerste paar ski’s: Fischer RC4 WC SC (van vorig seizoen, want ze zei dat die beter waren en dat was de meneer van de skiverhuur met haar eens) 😀

*bericht bewerkt door Lotte77 op 02 jan 2022 12:10

Uitrusten doen we thuis wel!

@kvanzoelen ik zou naar @elisabeth101 luisteren 😉
Zij heeft mij afgelopen week na het uitproberen van 4 paar ski’s over alle twijfels heen geholpen en nu ben ik de trotse eigenares van mijn eerste paar ski’s: Fischer RC4 WC SC (van vorig seizoen, want ze zei dat die beter waren en dat was de meneer van de skiverhuur met haar eens) 😀

Lotte77 op 02 jan 2022 12:09

Absoluut! Heb ik ook gedaan en inmiddels is de s/max w10 besteld.
En wat een toeval, zelf heb ik ook de rc4 wc sc! Heerlijke ski!
@elisabeth, dank!

*bericht bewerkt door kvanzoelen op 02 jan 2022 13:51

@kvanzoelen ik zou naar @elisabeth101 luisteren 😉
Zij heeft mij afgelopen week na het uitproberen van 4 paar ski’s over alle twijfels heen geholpen en nu ben ik de trotse eigenares van mijn eerste paar ski’s: Fischer RC4 WC SC (van vorig seizoen, want ze zei dat die beter waren en dat was de meneer van de skiverhuur met haar eens) 😀

Lotte77 op 02 jan 2022 12:09

Een ultrasmalle slalomski die als een raket wegzakt in de losse sneeuw en daarom maar eigenlijk één ding goed kan: korte bochten op harde(re) pistes.
Lijkt me een goede keus als eerste paar ski’s 😜.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 jan 2022 13:59

Waarom er nog steeds zo veel recreatieve skiërs een smalle slalomski kiezen, is ook voor mij een raadsel …

Als je dan toch een slalomski wil, koop dan bv de Hero Plus ti. Nog een fijne ski ook.

Mijn vrouw heeft redelijk wat ski’s geprobeerd en is uiteindelijk uitgekomen op de Head Power Joy. uiteraard heb ik geen idee wat er voor specifieke techniek in zit (ik hoorde dat de ski “stijver wordt bij hogere snelheden” omdat er iets speciaals in zit zoals alle fabrikanten zeggen), maar de ski geeft enorm veel vertrouwen wat zichtbaar is bij de manier van afdalen en ook op de gemiddelde snelheden die ze haalt op de verschillende piste’s.

Een ultrasmalle slalomski die als een raket wegzakt in de losse sneeuw en daarom maar eigenlijk één ding goed kan: korte bochten op harde(re) pistes.
Lijkt me een goede keus als eerste paar ski’s 😜.

DrPhil op 02 jan 2022 13:53

Lezen is ook een vak: het is mijn eerste EIGEN paar ski’s, na veel te lang (járen) gehuurd te hebben. Het was niet het advies van @elisabeth101, maar van de verhuurder, nadat ik drie andere ski’s had geprobeerd. Aan Elisabeth heb ik alleen teruggekoppeld wat me wel en niet beviel aan alle vier de sets die ik uitgeprobeerd heb en daarna is de keuze definitief op de Fischers gevallen. Voor mij een prima ski, dus. Donderdag ging ik trouwens als een raket door de slush en zakte ik er zeker niet in weg.

Uitrusten doen we thuis wel!

Waarom er nog steeds zo veel recreatieve skiërs een smalle slalomski kiezen, is ook voor mij een raadsel …

Geert66 op 02 jan 2022 14:25

Waar maak je uit op dat ik een recreatieve skiër ben?

Uitrusten doen we thuis wel!

Waarom er nog steeds zo veel recreatieve skiërs een smalle slalomski kiezen, is ook voor mij een raadsel …

Geert66 op 02 jan 2022 14:25

Waar maak je uit op dat ik een recreatieve skiër ben?

Lotte77 op 03 jan 2022 15:16

Hierom misschien?

  • In theorie kan ik echt heel goed skiën… ;)
    Het liefst ga ik met een groep op wintersport. Dan zijn er altijd wel een paar met hetzelfde niveau. Ik ben technisch goed, maar zooooo traag. Word er zelfs soms niet goed van, zo correct als ik m’n bochtjes draai, haha… *
    Uit je avatar tekst.

Waarom er nog steeds zo veel recreatieve skiërs een smalle slalomski kiezen, is ook voor mij een raadsel …

Geert66 op 02 jan 2022 14:25

Waar maak je uit op dat ik een recreatieve skiër ben?

Lotte77 op 03 jan 2022 15:16

Omdat er toch maar bar weinig professionele skiers dag in dag uit op huurmateriaal staan :P

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waarom er nog steeds zo veel recreatieve skiërs een smalle slalomski kiezen, is ook voor mij een raadsel …

Geert66 op 02 jan 2022 14:25

Waar maak je uit op dat ik een recreatieve skiër ben?

Lotte77 op 03 jan 2022 15:16

Hierom misschien?

  • In theorie kan ik echt heel goed skiën… ;)
    Het liefst ga ik met een groep op wintersport. Dan zijn er altijd wel een paar met hetzelfde niveau. Ik ben technisch goed, maar zooooo traag. Word er zelfs soms niet goed van, zo correct als ik m’n bochtjes draai, haha… *
    Uit je avatar tekst.
DrPhil op 03 jan 2022 15:22

“Technisch goed, maar traag” is dus ‘recreatief’? Okay, if you says so 🤷🏻‍♀️ Buiten dat is die tekst al bijna net zo oud als mijn lidmaatschap van dit forum en ik betwijfel of @Geert66 deze tekst überhaupt gelezen heeft…

*bericht bewerkt door Lotte77 op 03 jan 2022 16:32

Uitrusten doen we thuis wel!

Waarom er nog steeds zo veel recreatieve skiërs een smalle slalomski kiezen, is ook voor mij een raadsel …

Geert66 op 02 jan 2022 14:25

Waar maak je uit op dat ik een recreatieve skiër ben?

Lotte77 op 03 jan 2022 15:16

Omdat er toch maar bar weinig professionele skiers dag in dag uit op huurmateriaal staan :P

Shane op 03 jan 2022 15:28

En dat is dus precies de reden waarom ik zelf al zei dat ik veel te lang op huurski’s heb gestaan. Stond vijf jaar geleden al op het punt om ski’s te kopen, maar scheurde mijn voorste kruisband en heb toen eerst het herstel van mijn knie en hamstring afgewacht. Met twee totaal verschillende benen was het verdomd lastig oordelen welke ski goed bij mij paste.

Hè, wat een supergezellig begin van het nieuwe jaar zo hier op het forum, @Shane en @DrPhil! Lekker bezig 👍🏼

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik vond het eerlijk gezegd best een goeie grap van mezelf @Lotte77 :) , vanwaar deze wat gepikeerde reactie? Ik schaar eigenlijk iedereen die niet professioneel met skien bezig is onder de noemer recreatieve skiers. Dat is volgens mij ook de betekenis van het woord toch, je doet het als ontspanning of vrijetijdsbesteding.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik vond het eerlijk gezegd best een goeie grap van mezelf @Lotte77 :) , vanwaar deze wat gepikeerde reactie? Ik schaar eigenlijk iedereen die niet professioneel met skien bezig is onder de noemer recreatieve skiers. Dat is volgens mij ook de betekenis van het woord toch, je doet het als ontspanning of vrijetijdsbesteding.

Shane op 03 jan 2022 16:38

No hard feelings, zie privébericht.

Uitrusten doen we thuis wel!

@kvanzoelen: heb deze winter de Atomic C12 gekocht voor mijn vrouw (2021 model), model 2021 en 2022 is hetzelfde alleen qua looks iets anders. Voorheen had ze een Salomon Crossmax 8 ski en nu skiet ze lekker op haar Atomic’s C12’s.
De Cloud 11 van Atomic is ook een prima ski maar stuk flexibeler dan de C12, daarom hebben wij gekozen voor de C12 waar je rustig mee kan skiën en knallen. Suggestie is eventueel dat je beide gaat testen bij een verhuurbedrijf.
Dus ook met de C12 kan je rustig skiën of op volle snelheid en zal je vrouw veel plezier van hebben. Tevens zou ik niet die witte Cloud 11 adviseren daar een witte ski in de sneeuw qua contrast niet handig is (maar goed dat is mijn mening, dit viel mij vorige week op toen ik achter een dame zat met witte ski’s). In AU zag ik een speciale witte C12 select en is volgens mij speciaal voor Intersport gemaakt maar ook deze vond ik te flexibel. Dus ik zou die zwarte C12 adviseren van dit jaar of vorig jaar…

Waarom er nog steeds zo veel recreatieve skiërs een smalle slalomski kiezen, is ook voor mij een raadsel …

Geert66 op 02 jan 2022 14:25

Waar maak je uit op dat ik een recreatieve skiër ben?

Lotte77 op 03 jan 2022 15:16

@Lotte77 je verwijt iemand dat lezen een vak is, maar ik heb een algemene bedenking gemaakt waarin ik je niet vernoemd heb, noch getagd heb. En toch voel je je aangesproken, ook al ben je misschien geen recreatieve skiër en was het helemaal niet persoonlijk bedoeld.
Wat ik bedoel, en ik denk dat @Shane en @DrPhil dat ook bedoelen, is dat er twee grote categorieën skiërs zijn, de recreatieve skiërs éénerzijds, en de wedstrijd- en/of (semi)professionele skiërs anderzijds. En die tweede groep gaat heus geen ski-advies vragen op een skiforum.
Ik vind het persoonlijk nog altijd vreemd dat zo veel ‘recreatieve’ skiërs zich laten verleiden tot smalle slalomski’s, mede omdat ze er nogal van uitgaan of hopen dat deze ski’s hun skills danig verbeteren. Echter zijn zulke ski’s voor die groep eerder een rem voor hun ontwikkeling dan een zegen (tenzij men meerdere sets heeft). En het is toch de bedoeling van dit forum om ervaringen te delen en tips te geven.
Bovendien zou ik zulke ski’s voor ‘recreatieve’ skiërs die knieproblemen hebben of hadden al zeker niet aanraden. Maar dat is ook louter een persoonlijke mening.
Toch hoop ik dat de ski’s volledig aan je verwachtingen voldoen en je er nog veel plezier mag aan beleven.

*bericht bewerkt door Geert66 op 04 jan 2022 09:15

Als je ergens je techniek mee kunt verbeteren, dan zijn het wel slalomski’s @Geert66

Plaats een reactie