Geruchten oostenrijk

Ik lees in het laatste nieuws een uitbraak van virus onder Nederlandse skileraren in Kirchberg. 20 leraren zijn, ondanks vaccinatie, positief tetest.

Hen48

Ik heb over heel Oostenrijk een aantal tourismeverbanden en skigebieden aangeschreven. Tot op heden is niemand op de hoogte van eventuele nieuwe maatregelen én zeker geen lockdown.

Wat dat zegt laat ik in het midden. Het is natuurlijk niet echt in hun voordeel om mee te gaan met geruchten.

Ik wacht de komende week maar weer af. Hopelijk weet de Tiroler Tageszeitung ons te informeren voordat de persconferentie begint, net als de vorige keer.

Enig idee wanneer er weer een persconferentie is in Oostenrijk?

Wij waren met Kerst in Oostenrijk, een topweek. Maar hoorden inderdaad ook van diverse serveersters en onze hoteleigenaar dat er van 10 januari tot eind januari een lockdown verwacht werd. Zelf ga ik eind januari weer, zou het gezien de situatie niet echt snappen mochten ze dit weer besluiten.
Ondanks dat bijna de helft van onze groep positief testte op Corona bij terugkomst (allen milde klachten). Maar we zullen komende week vast meer horen, 10 januari was ook de datum tot wanneer de huidige Oostenrijkse regels van kracht zijn (mbt Apres ski o.a.)

Enig idee wanneer er weer een persconferentie is in Oostenrijk?

elisabeth101 op 02 jan 2022 13:00

Dacht 10 januari

Wij waren met Kerst in Oostenrijk, een topweek. Maar hoorden inderdaad ook van diverse serveersters en onze hoteleigenaar dat er van 10 januari tot eind januari een lockdown verwacht werd. Zelf ga ik eind januari weer, zou het gezien de situatie niet echt snappen mochten ze dit weer besluiten.
Ondanks dat bijna de helft van onze groep positief testte op Corona bij terugkomst (allen milde klachten). Maar we zullen komende week vast meer horen, 10 januari was ook de datum tot wanneer de huidige Oostenrijkse regels van kracht zijn (mbt Apres ski o.a.)

Aufgehts op 02 jan 2022 13:21

Ik ben toch wel benieuwd hoe die dan opgelopen word. Als ik naar mijn eigen omgeving kijk zou ik verwachten dat ik op de piste/lift meer afstand kan houden dan in de Nederlandse supermarkt.

Je zou toch zeggen 10 januari persconferentie dan kan het nooit ook 10 januari al ingaan. Maar goed we kunnen alleen hopen.

JMW

Donderdag gaan we het weten … nog net op tijd want zaterdag vertrek ik … hopelijk naar Oostenrijk maar anders zal het FR worden …
https://www.derstandard.at/story/2000132265454/gecko-evaluie…

Het enige dat in de Oostenrijkse kranten te vinden is, is een discussie over het verlengen van de lockdown voor ongevaccineerden vanaf 10-1. Als je puur vanuit de virusoverdracht bekijkt is een toeristische lockdown in het laagseizoen belachelijk en zou je juist in de hoogseizoen alles moeten sluiten. Maar ja, economische belangen. Oostenrijk zou zich een zeer onbetrouwbare partner tonen als alles op stel en sprong weer dicht ging, wat het aantal boekingen voor de rest van het seizoen enorm zou doen kelderen. Want dan kan alles, ook in de rest van het seizoen.

Life is what happens while you were checking your phone

Donderdag gaan we het weten … nog net op tijd want zaterdag vertrek ik … hopelijk naar Oostenrijk maar anders zal het FR worden …
https://www.derstandard.at/story/2000132265454/gecko-evaluie…

Jurgen1272 op 02 jan 2022 14:02

Donderdag gaan we het weten … nog net op tijd want zaterdag vertrek ik … hopelijk naar Oostenrijk maar anders zal het FR worden …
https://www.derstandard.at/story/2000132265454/gecko-evaluie…

Jurgen1272 op 02 jan 2022 14:02

Misschien dinsdag al, dan vind het eerste overleg al plaats. Zal vast wel weer wat uitlekken. We zullen het gaan zien. Wel fijn dat er hopelijk wat meer duidelijk word voor vertrek!

Nächste Gecko-Tagung mit Regierung und Ländern am Donnerstag
Für Donnerstag ist eine weitere Sitzung von Mitgliedern der Bundesregierung, Landeshauptleuten und den Expertinnen und Experten der gesamtstaatlichen Covid-Krisenkoordination “Gecko” angesetzt. Bei dieser soll die aktuelle Lage besprochen und die Wirksamkeit der bisherigen Maßnahmen evaluiert werden, wie das Expertengremium am Sonntag per Aussendung angekündigt hat. Über die Ergebnisse der Beratungen soll danach in einer Pressekonferenz informiert werden.

▶️ Über die Feiertage hat die Bundesregierung der “Gecko” mehrere Fragenkomplexe zum weiteren Management der Pandemie übermittelt. Derzeit werde - auch in mehreren Untergruppen - laufend an deren Beantwortung gearbeitet. Im Fokus stehen dabei die Omikron-Variante und ihre Auswirkungen. Die nächste (nicht medienöffentliche) Sitzung der Expertengruppe in Vollbesetzung wird am Dienstag stattfinden.

▶️ Die Corona-Lage in Österreich ist nach Einschätzung des Gremiums jedenfalls “nach wie vor ernst”. Alle Anstrengungen müssten darauf abzielen, die Fallzahlen so niedrig wie möglich zu halten. Beim derzeit gültigen strengen Maßnahmenpaket – u.a. FFP2-Maskenpflicht, Lockdown für Ungeimpfte – würden die Inzidenzen im Land vorerst nur “mäßig” steigen. Das ist aus Expertensicht allerdings auch notwendig um Zeit zu gewinnen, “da wegen der Virusvariante Omikron sehr rasche Veränderungen zu erwarten sind”.

▶️ Die SPÖ-Vorsitzende Pamela Rendi-Wagner hat bereits zuvor sofortige Beratungen der Regierung mit der “Gecko”-Kommission eingefordert, um über Maßnahmen zur Verhinderung eines weiteren Lockdowns zu entscheiden.

“Eine neue Welle kommt auf uns zu. Nach den Weihnachtsferien, wenn die Schulen wieder öffnen, müssen wir mit fünfstelligen Infektionszahlen rechnen. Dennoch scheint die Bundesregierung diese Welle über die Feiertage zu verschlafen”,
… forderte sie in einer Stellungnahme gegenüber der APA rasch österreichweit einheitliche Maßnahmen.

▶️ Konkret plädiert die SPÖ-Chefin für eine sofortige Umstellung auf Homeoffice, wo immer das möglich sei. Außerdem ist für Rendi-Wagner eine starke Offensive beim Boosterimpfen notwendig: Die dritte Impfung sollte nach drei Monaten verfügbar sein und als Anreiz noch im Jänner eine 500-Euro-Impfprämie eingeführt und mobile Impfteams des Bundesheeres eingesetzt werden.

“Wir müssen Zeit gewinnen, bis die Welle kommt.”
Gleichzeitig fordert die SPÖ-Vorsitzende – wie zuletzt Molekularbiologe Ulrich Elling – mehr Transparenz bei den “Gecko”-Beratungen.

“Sitzungen und Entscheidungen von ‘Gecko’ müssen nachvollziehbar und transparent sein.”

Hmm…hou ons maar op de hoogte @JWWietsma

Donderdag gaan we het weten … nog net op tijd want zaterdag vertrek ik … hopelijk naar Oostenrijk maar anders zal het FR worden …
https://www.derstandard.at/story/2000132265454/gecko-evaluie…

Jurgen1272 op 02 jan 2022 14:02

Donderdag gaan we het weten … nog net op tijd want zaterdag vertrek ik … hopelijk naar Oostenrijk maar anders zal het FR worden …
https://www.derstandard.at/story/2000132265454/gecko-evaluie…

Jurgen1272 op 02 jan 2022 14:02

Misschien dinsdag al, dan vind het eerste overleg al plaats. Zal vast wel weer wat uitlekken. We zullen het gaan zien. Wel fijn dat er hopelijk wat meer duidelijk word voor vertrek!

Nächste Gecko-Tagung mit Regierung und Ländern am Donnerstag
Für Donnerstag ist eine weitere Sitzung von Mitgliedern der Bundesregierung, Landeshauptleuten und den Expertinnen und Experten der gesamtstaatlichen Covid-Krisenkoordination “Gecko” angesetzt. Bei dieser soll die aktuelle Lage besprochen und die Wirksamkeit der bisherigen Maßnahmen evaluiert werden, wie das Expertengremium am Sonntag per Aussendung angekündigt hat. Über die Ergebnisse der Beratungen soll danach in einer Pressekonferenz informiert werden.

▶️ Über die Feiertage hat die Bundesregierung der “Gecko” mehrere Fragenkomplexe zum weiteren Management der Pandemie übermittelt. Derzeit werde - auch in mehreren Untergruppen - laufend an deren Beantwortung gearbeitet. Im Fokus stehen dabei die Omikron-Variante und ihre Auswirkungen. Die nächste (nicht medienöffentliche) Sitzung der Expertengruppe in Vollbesetzung wird am Dienstag stattfinden.

▶️ Die Corona-Lage in Österreich ist nach Einschätzung des Gremiums jedenfalls “nach wie vor ernst”. Alle Anstrengungen müssten darauf abzielen, die Fallzahlen so niedrig wie möglich zu halten. Beim derzeit gültigen strengen Maßnahmenpaket – u.a. FFP2-Maskenpflicht, Lockdown für Ungeimpfte – würden die Inzidenzen im Land vorerst nur “mäßig” steigen. Das ist aus Expertensicht allerdings auch notwendig um Zeit zu gewinnen, “da wegen der Virusvariante Omikron sehr rasche Veränderungen zu erwarten sind”.

▶️ Die SPÖ-Vorsitzende Pamela Rendi-Wagner hat bereits zuvor sofortige Beratungen der Regierung mit der “Gecko”-Kommission eingefordert, um über Maßnahmen zur Verhinderung eines weiteren Lockdowns zu entscheiden.

“Eine neue Welle kommt auf uns zu. Nach den Weihnachtsferien, wenn die Schulen wieder öffnen, müssen wir mit fünfstelligen Infektionszahlen rechnen. Dennoch scheint die Bundesregierung diese Welle über die Feiertage zu verschlafen”,
… forderte sie in einer Stellungnahme gegenüber der APA rasch österreichweit einheitliche Maßnahmen.

▶️ Konkret plädiert die SPÖ-Chefin für eine sofortige Umstellung auf Homeoffice, wo immer das möglich sei. Außerdem ist für Rendi-Wagner eine starke Offensive beim Boosterimpfen notwendig: Die dritte Impfung sollte nach drei Monaten verfügbar sein und als Anreiz noch im Jänner eine 500-Euro-Impfprämie eingeführt und mobile Impfteams des Bundesheeres eingesetzt werden.

“Wir müssen Zeit gewinnen, bis die Welle kommt.”
Gleichzeitig fordert die SPÖ-Vorsitzende – wie zuletzt Molekularbiologe Ulrich Elling – mehr Transparenz bei den “Gecko”-Beratungen.

“Sitzungen und Entscheidungen von ‘Gecko’ müssen nachvollziehbar und transparent sein.”

JWWietsma op 02 jan 2022 14:26

Dat zou helemaal ideaal zijn ;-)

Mijn ‘buurman’ was er ook van overtuigd dat alles vanaf 10 januari weer dichtgaat. Maar dat zei hij twee weken geleden. Blijkbaar is dat een publiek geheim of zo.
Laten we hopen dat het niet nodig is en als er een lockdown komt dat het van korte duur is. Anders weer een seizoen naar de knoppen…

peterpos op 01 jan 2022 22:13

Het zou wel chique zijn als de Oostenrijkse regering dit dan tijdig aankondigt. Vind dat Oostenrijk het wat dat betreft erg slecht doet en bijv. Frankrijk veel consequenter en duidelijker is in hun communicatie. Ook telkens ruim van te voren, kan Oostenrijk nog wel wat van leren.

Twijfel of we bij voorbaat dan maar beter naar Frankrijk kunnen gaan.

JWWietsma op 01 jan 2022 22:29

Daar heb je wel gelijk in, maar hoe het verder zit weet ik ook niet. Buurman is paar dagen geleden vertrokken naar huis (Wenen) en zei dat hij er niet op rekende nog terug te kunnen deze winter.
Ik heb niet gevraagd naar zijn bronnen of zo. Maar hij was er vrij zeker van dat het ging gebeuren. Hopelijk heeft hij ongelijk.

Peter Pos

Hier bestaat een mooi woord voor: paniekzoeker.

DrPhil op 02 jan 2022 11:56

Zo was t zeker niet bedoeld.

Corona-uitbraak onder Nederlandse skileraren in Kirchberg breidt uit
https://www.hln.be/buitenland/corona-uitbraak-onder-nederlan…

Wordt er bij de grens actief gecontroleerd op de pcr-test? Wij zijn geboosterd maar de uitslag voor de PCR komt maar niet binnen en vertrekken zo richting Oostenrijk…

Wordt er bij de grens actief gecontroleerd op de pcr-test? Wij zijn geboosterd maar de uitslag voor de PCR komt maar niet binnen en vertrekken zo richting Oostenrijk…

Trebbor-C op 03 jan 2022 07:08

Ander topic.

(Steekproefsgewijs)

Zolang het bij geruchten blijven is het prima. In de meeste landen schieten de besmettingen omhoog (Omikron) maar worden de maatregelen juist versoepeld of losgelaten o.a. in Zuid-Afrika en Duitsland. Je zou toch denken dat er van geleerd kan worden. Tegenhouden doe je toch niet, aanpasbaar mee leren leven is goed mogelijk. Dus we houden het scherp in de gaten want volgende week gaat de reis beginnen. Heb in ieder geval nog geen PCR test geboekt voor het geval het doemscenario plaats gaat vinden.

vandaag komen ze bijeen en donderdag waarschijnlijk persco, gaat voornamelijk om de golf uit te stellen en bedrijven operationeel te houden
schoolvakanties in oostenrijk beginnen half feb. Mijn collegae in Oostenrijk houden ook hun hart vast en vrezen een volledige lockdown weer in midden januari tot schoolvakanties oostenrijk
ik heb voor 3-02-22 geboekt met groep en krokus met familie, alle stress van boosters en pcr-en te hebben gehad komt dit weer. fingers crossed en mss alleen weer ongevaccineerden aanscherping en thuiswerken maar kan ook wishfull thinking zijn,
we zullen zien, tot op heden alleen geruchten

Jepe

Ik lees in het laatste nieuws een uitbraak van virus onder Nederlandse skileraren in Kirchberg. 20 leraren zijn, ondanks vaccinatie, positief tetest.

Hulst op 02 jan 2022 12:43

Je weet toch dat als je gevaccineerd bent nog altijd corona krijgt en kan doorgeven?

https://orf.at/stories/3242270/

BatMuts op 03 jan 2022 13:25

“Grappig” om te zien dat daar nu hetzelfde discours klinkt als bij ons een maand geleden… Overigens is er inmiddels wel echt een mediacampagne gestart om de mensen voor te bereiden: https://www.salzburg24.at/news/oesterreich/fuenfter-lockdown…

*bericht bewerkt door Shane op 03 jan 2022 14:59

I can stick uphill ice, on my saucer...

Omikron is inmiddels ook dominant in Oostenrijk.
https://liveblog.tt.com/414/coronavirus/115678/erstmals-mehr…

Dit zou een reden kunnen zijn om Nederland weer van de lijst met virusvariantenlanden te halen, omdat de situatie in Nederland niet heel anders is dan in Oostenrijk. Ik ben alleen bang dat het juist zal resulteren in een nieuwe lockdown.

Annoying skiers since 2003

Tsja, wij willen met 7 pers. op 8 jan naar Oostenrijk, al tijden geleden geboekt. Allemaal eerst de booster gehaald na de afkondiging van de nieuwe maatregelen in D. Vrijdag 7 jan. de PCR testen gepland, maar die mogen we alleen annuleren >24 uur van te voren, als we het geld tenminste terug willen ;-) Dat kan weleens lastig worden…gezien de tijdslijn die ik hier lees met donderdag pas de persco. Ben benieuwd.

Vooralsnog lijkt het erop alsof de huidige maatregelen worden doorgezet en er in ieder geval géén harde lockdown komt. Fingers crossed…

Zeker fingers crossed, heb vanaf 22-1 vakantie staan in Serfaus-Fiss-Ladis. Hopelijk valt het allemaal mee en kunnen we gewoon lekker de berg af.

Vooralsnog lijkt het erop alsof de huidige maatregelen worden doorgezet en er in ieder geval géén harde lockdown komt. Fingers crossed…

BatMuts op 03 jan 2022 16:33

Waar heb je dat vandaan?

Vooralsnog lijkt het erop alsof de huidige maatregelen worden doorgezet en er in ieder geval géén harde lockdown komt. Fingers crossed…

BatMuts op 03 jan 2022 16:33

Waar heb je dat vandaan?

JAtA op 03 jan 2022 18:09

Ze willen een boosterplicht voor de skileraren plus een aantal malen per week een PCR-test voor de skileraren. Een harde lockdown is volgens de locals en enkele hoge pieten vooralsnog niet aan de orde.

Wij vertrekken as zondag en maandag met 9man, ondertussen zijn wij met 6. 1 geveld door Corona, ene door problemen door corona op werk en de andere prive omstadigheden.
4 zouden zondag en 2 zouden maandag vertrekken.
Hopelijk is er niks van waar van de lockdown vanaf 10/1 en kunnen wij gewoon vertrekken.
Ik word toch stillekes moe van al de corona scheisse

Plaats een reactie