Waterdichte handschoenen voor warme (!) handen

Er zijn talloze oplossingen voor mensen met koude handen, maar ik heb juist heel snel warme handen. In maart ski ik meestal met simpele handschoenen van Bart’s (ca. 25 euro). Die worden dan weleens nat als ik mijn ski’s aan de binding draag, maar drogen snel op door de warmte van de zon (buitenkant) en mijn eigen handen (binnenkant).
Afgelopen week waren de weersomstandigheden echter wat slechter, waardoor dat drogen niet vanzelf ging en ik dus voor het eerst ijskoude natte handen had (vooral rechts, omdat ik daarmee mijn ski’s draag).
In de winkel heb ik diverse waterdichte handschoenen uitgeprobeerd, maar die waren allemaal zo gruwelijk dik en warm, dan worden ze van binnen alsnog nat. En vervolgens koud als ik ze uitdoe tijdens een pauze op een terras.

Wat is de ideale waterdichte en niet al te warme handschoen?

Uitrusten doen we thuis wel!

Iets van Sealskinz? Langlaufhandschoen wellicht?
Zit nu de cyclocross in Hulst te kijken, een fietshandschoen die waterdicht is?

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 02 jan 2022 14:07

Ik zat met hetzelfde probleem, altijd te warme handen.
Afgelopen vakantie heb ik de Oakley factory park handschoenen aangeschaft. Bevallen heel goed. Ik verbaasde mij erover hoe waterdicht ze zijn. Zijn redelijk dun en lijkt open stof maar niet 1 keer natte handen gehad.
Alleen bij -11 had ik koude vingers ;-)

Fietshandschoen halen, slijten wel een stuk sneller op de punten waar je de ski’s mee draagt.

.

Op zich zijn alle Gore tex handschoenen waterdicht. Maar stoffen handschoenen worden vaak wel nat aan de buitenkant, daardoor voelen ze klam aan en worden je handen toch ijskoud. Dus waterdicht alleen zegt eigenlijk niet veel.
Mijn ervaring is dat leren handschoenen dat koude-effect veel minder hebben. Die zijn vaak niet waterdicht, tenminste ik ken er niet veel (Hestra Army heeft dacht ik wel een Gore tex versie, maar alleen met vaste binnen voering - er zullen er vast meer zijn.). Je kunt leer wel dik inwrijven, waardoor het toch (min of meer) waterdicht wordt.

Als je het snel warm hebt, is het een idee om een handschoen met uitneembare voering te nemen. Dan kun je voor warme dagen de voering eruit halen. Je kunt dan ook losse liners kopen waardoor je zelf de warmte kunt bepalen.

Voor mtb met koud weer heb ik lichtgevoerde handschoenen van Gore, uiteraard Gore-tex. Die zijn echt supersnel droog. GribGrab heeft ook hele goede. Nadeel van mtb handschoenen is natuurkijk dat ze erg strak zijn. Maar wellicht het overwegen waard.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 jan 2022 14:29

Ben ik de enige die zijn ski’s grondig afborstel en zeker de bindingen na een dag skiën voor ik ze in de locker zet of in de dakkoffer? Dan zijn ze de volgende dag bijna niet nat als we ze dragen naar de piste. En na het de skiën mogen mijn handschoenen best even nat worden. Gaan toch uit en worden gedroogd.
Dus ik snap even niet zo goed waarom je zo nat zou worden.

Ben ik de enige die zijn ski’s grondig afborstel en zeker de bindingen na een dag skiën voor ik ze in de locker zet of in de dakkoffer? Dan zijn ze de volgende dag bijna niet nat als we ze dragen naar de piste. En na het de skiën mogen mijn handschoenen best even nat worden. Gaan toch uit en worden gedroogd.
Dus ik snap even niet zo goed waarom je zo nat zou worden.

RuudW op 02 jan 2022 14:28

Nou, bijvoorbeeld toen ik afgelopen week in Saalbach was en mijn ski’s het hele dorp door moest dragen om van de ene naar de andere lift te komen. Of tijdens de lunchpauze als ik de ski’s een stukje draag naar het rek om ze in te zetten. Of in de rij bij een gondel. Etc. Genoeg momenten van de dag waarop ik mijn ski’s een paar meter draag.

Uitrusten doen we thuis wel!

Ben ik de enige die zijn ski’s grondig afborstel en zeker de bindingen na een dag skiën voor ik ze in de locker zet of in de dakkoffer? Dan zijn ze de volgende dag bijna niet nat als we ze dragen naar de piste. En na het de skiën mogen mijn handschoenen best even nat worden. Gaan toch uit en worden gedroogd.
Dus ik snap even niet zo goed waarom je zo nat zou worden.

RuudW op 02 jan 2022 14:28

Gondel in, gondel uit. En dat. 15-20x per dag… Ik heb dan ook altijd last van natte handschoenen. (Ik draag ook ski’s van partner en zij de stokken). Ik ga de Oakley factory park tip van hierboven proberen.

Akkoord, als je zoals gezegd, je de ski’s het halve dorp door moet dragen dan kan ik het mij wel voorstellen.
Zelf heb ik er nooit zo’n last van dat mijn handschoenen nat worden. Ook niet voor de gondels. (De rest van de familie hoor ik er ook nooit over behalve onze zoon maar die snowboard en dan open/sluit je vaker de natte bindingen. Dus die heeft vaak een 2e paar handschoenen mee en wisselt dan om).
Wel sprayen we ze vooraf in met waterafstotend middel en als het nodig is herhalen we dat tijdens de vakantie.
Maar de eerder genoemde handschoenen zullen wellicht beter werken dan je huidige.

Wij hebben eigenlijk nooit echt natte handschoenen, terwijl we toch ook behoorlijk wat rondsjouwen met ski’s. Ik heb wanten van The North Face, die zullen veel te warm voor je zijn. Maar mijn vriend gebruikt handschoenen van Zanier, Hike ZB. Niet speciaal voor wintersport dus. Maar lekker dun, en niet te warm, vindt hij. Wel winddicht.

We dragen onze skies voor kleine stukjes (richting gondel, of naar een rek voor de lunch) trouwens altijd door ze vast te pakken onder de voorste binding. Dat scheelt een hoop slijtage van je handschoen en mogelijk ook natte handen.

Onze ervaring is wel dat je dat soort dunne winddichte handschoenen in NL weinig vindt. Wij kochten die van ons in Serfaus.

*bericht bewerkt door Marloes op 02 jan 2022 15:55

Ik gebruik zelf op warme dagen dunne leren handschoenen, werkt voor mij prima. Niet 100% waterdicht, maar spullen dragen, blijven ze gewoon droog.

Zelf ben ik fan van Hestra. kijk eens op https://www.hestragloves.eu/women/waterproof-gloves…

Wanneer je zie niet online kan vinden dan kan je ze bestellen bij https://www.mkskiservice.nl

*bericht bewerkt door Ton_de_Bruijn op 02 jan 2022 18:20

Ik gebruik deze van Norrona, nooit natte handen en niet te warm. Ideaal voor warme dagen zoals vandaag.
https://www.norrona.com/en-GB/products/falketind/falketind-d…

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Dank voor alle tips! Ik zal zeker eens naar fietshandschoenen gaan kijken.

Uitrusten doen we thuis wel!

Ben ik de enige die zijn ski’s grondig afborstel en zeker de bindingen na een dag skiën voor ik ze in de locker zet of in de dakkoffer? Dan zijn ze de volgende dag bijna niet nat als we ze dragen naar de piste. En na het de skiën mogen mijn handschoenen best even nat worden. Gaan toch uit en worden gedroogd.
Dus ik snap even niet zo goed waarom je zo nat zou worden.

RuudW op 02 jan 2022 07:28

@RuudW, jij gaat natuurlijk ergens tegen een boom plassen, met je ski’s aan. Voor @Lotte77 is dat wat lastiger, dus kan ik me voorstellen dat ze de ski’s uit doet, naar een rek draagt, en dan binnen van het toilet gebruik maakt. ;-)

*bericht bewerkt door Slim op 06 jan 2022 03:21

Behalve dat ik heel jaloers ben op je warme handen, hier nog wat ideen:
https://www.blackdiamondequipment.com/en_US/product/terminat…

Ik heb een voorganger van deze: https://www.hestragloves.us/ergo-grip-czone-tactility-short-…
Voor mij absoluut niet warm genoeg richting vriespunt, maar ja, als je dat juist wil…

Deze weet ik niet hoe warm ze zijn, er staat alleen foam als isolatie, en ze worden lightweight genoemd, dus de moeite van het kijken waard: https://www.hestragloves.us/army-leather-couloir-5-finger-li…

Verder zijn er nog veel modellen die niet waterdicht, maar wel met Gore Windstopper gevoerd zijn, dat houdt ook heel wat water tegen, en ademt beter.
https://arcteryx.com/us/en/shop/venta-ar-glove
https://www.hestragloves.us/ergo-grip-active-5-finger-dark-f…

@Slim,
Waar slaat dat antwoord nou weer op? Ik vroeg mij in alle oprechtheid af hoe je je handschoenen zo nat krijg daar wij daar nooit of nauwelijks last van hebben. Vervolgens geeft Lotte77 keurig uitleg hoe dat kan. Dus het wordt mij duidelijk. Marloes reageert na mij ook met de opmerking dat zij daar weinig last van heeft. Dus ik ben niet de enige die hier weinig last van heeft.
En dan kom jij met een opmerking dat ik tegen bomen zou staan te pissen?
Ook wij zetten de ski’s keurig in een rek. Maar wel in gebieden waar het nooit zo druk is dat we eerst ermee moeten sjouwen. Aan komen skiën, stoppen, wegzetten. Idem voor de gondels.
Kwestie van keuze waar je heen gaat.

Releks, @ruudW, dat heet humor. Ik moest er in elk geval om lachen.

Dank voor alle tips! Ik zal zeker eens naar fietshandschoenen gaan kijken.

Lotte77 op 06 jan 2022 00:23

Zijn zoals gezegd wel strak, ik vraag me dus af hoe lang ze het volhouden met skiën.
Ik zou dan toch eerder kijken naar leren handschoenen met uitneembare voering. Zonder de voering zijn ze echt niet warm. En je kunt dan zelf een dunne liner gebruiken voor de koude dagen.
Het enige nadeel is dat ze zonder voering opeens een stuk groter worden.

Veel Hestra’s hebben bv een uitneembare voering. Hestra maakt ook diverse liners.

@Ruudw, sorry, het was als grapje bedoelt, ik had er ook een smiley bij gezet.
Het was zeker niet mijn bedoeling dat het zou worden opgevat als een echt punt, laat staan als of ik dacht dat jij dat wel of niet zou doen.

*bericht bewerkt door Slim op 06 jan 2022 20:13

Oké, had de smiley over het hoofd gezien in mijn staat van razernij. 😉

Draag je net als ik altijd fleece handschoenen @Lotte77 ? Want de beste oplossing voor mij is namelijk simpelweg 1 of 2 paar droge handschoenen bij me hebben. Die ik overigens vrijwel nooit gebruik. Behalve als ik het eerste paar, net als @RuudW , vergeet uit te doen bij het tegen een boom plassen en de wind toch verkeerd bleek te staan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Ik draag de eenvoudige handschoenen van Bart’s. Die zouden volgens mij waterafstotend moeten zijn en ik was ze ook met speciaal impregnerend wasmiddel, maar op de naden lekken ze door.
Tijdens de koffie- en lunchpauzes draag ik dunne stoffen handschoenen met antislip op de vingers en in de handpalm (het zijn eigenlijk keepershandschoenen voor kinderen, van Decathlon). Die zijn echter, zelfs voor mij, iets te koud om tijdens het skiën te dragen en zeer zeker niet waterdicht.

Uitrusten doen we thuis wel!

Ah ok, ik draag altijd de fleece van Bart’s van 20 euro het paar o.i.d. In Snowworld zelfs regelmatig geen handschoenen. Ook als het hard sneeuwt, of hard dooit of met wat regen. Met mijn handwarmte (ik heb absoluut geen zweethanden, dus dat scheelt misschien) drogen ze altijd heel snel op (in tegenstelling tot normale gevoerde handschoenen), want is natuurlijk echt helemaal niet waterdicht. Ik moest offpiste wel eens een ski uitgraven o.i.d. en dan trek ik daarna een droog paar aan, maar verder heb ik dat eigenlijk nooit.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ah ok, ik draag altijd de fleece van Bart’s van 20 euro het paar o.i.d.

Shane op 06 jan 2022 22:06

Heb het even opgezocht en het zijn de Bart’s Basic Skigloves. Van binnen wel met fleece bekleed, maar van buiten niet. Wordt door Bart’s zelf beschreven als ‘waterbestendig’.
Ik heb er ook de wanten van, maar die heb ik als reserve.

Uitrusten doen we thuis wel!

Iemand ervaring met 3 vinger wanten?
Lijk me een beetje beste van 2 werelden?
Hier een voorbeeld

*bericht bewerkt door Ski_Willems op 06 jan 2022 22:21

null

De afbeelding wou in de vorige post niet laden.

*bericht bewerkt door Ski_Willems op 06 jan 2022 22:20

Ik zat met hetzelfde probleem, altijd te warme handen.
Afgelopen vakantie heb ik de Oakley factory park handschoenen aangeschaft. Bevallen heel goed. Ik verbaasde mij erover hoe waterdicht ze zijn. Zijn redelijk dun en lijkt open stof maar niet 1 keer natte handen gehad.
Alleen bij -11 had ik koude vingers ;-)

Alex82 op 02 jan 2022 13:58

Die heb ik ook, zijn geweldig. Alleen bij serieuze kou pak ik m’n dikke handschoenen uit de rugtas.

Waterbestendig is iets anders dan waterdicht natuurlijk.

Waterbestendig is iets anders dan waterdicht natuurlijk.

DrPhil op 06 jan 2022 22:22

Klopt. Ik heb dan ook nooit beweerd dat ik dacht/verwachtte dat ze waterdicht waren.

Uitrusten doen we thuis wel!

Plaats een reactie