Wintersporters weer onder vuur

Ik kan niet het hele artikel lezen, maar het AD gaat (na de eerdere column van Ozkan Akyol) weer verder met wintersporters aan het kruis nagelen. De kop is inmiddels aangepast, maar eerder was de strekking: wintersporters brengen ons Corona, ‘maar wij hebben wél lekker geskied’.
https://www.ad.nl/binnenland/aantal-coronabesmettingen-na-ee…

Ik word inmiddels echt gek van die negatieve berichtgeving. Waar hebben we het nou over als je kijkt naar het aantal besmettingen per dag in de NL’se grote steden? Maar nee: liever wijzen naar die decadente, rijke en asociale wintersporters die schijt aan de wereld hebben en dan Nederland besmetten. Terwijl wintersporters echt heel wat moeten doen om überhaupt te mógen, van boosters tot PCR-tests en quarantine, om vervolgens als je je verantwoordelijk gedraagt (en dus niet zoals een aantal forumleden trots bent als je gedurende je vakantie de mondkapjesplicht zoveel mogelijk genegeerd hebt) lekker buiten in de frisse berglucht te sporten.

Maar ja, het wijst zo lekker…

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 04 jan 2022 15:18

Ach het AD heeft de Telegraaf een paar jaar geleden ruimschoots ingehaald als grootste roddelkrant van het land. Die moet je niet te serieus meer nemen. Veel verder dan ophitsen en speculeren komen ze daar tegenwoordig niet meer.

Born to Ride

Ach het AD heeft de Telegraaf een paar jaar geleden ruimschoots ingehaald als grootste roddelkrant van het land. Die moet je niet te serieus meer nemen. Veel verder dan ophitsen en speculeren komen ze daar tegenwoordig niet meer.

Matthias123 op 04 jan 2022 08:07

True, maar het is inmiddels wél de grootste krant dus dit genereert genoeg aandacht onder ‘de gemiddelde Nederlander’.

Ik ga onze wintersport bij thuiskomst maar onder stoelen en banken steken… ;)

Alles voor de clicks en van een beetje stemmingmakerij zijn de meeste kranten tegenwoordig niet vies meer.

Kan ook niet het gehele item lezen, maar feit dat men de resultaten van de kerstvakantie week vergelijkt met de week ervoor toen er nog amper Nederlanders op vakantie waren en veel skigebieden pas net hun deuren hadden geopend geeft voor mij al aan dat ik ook niet de behoefte voel om het hele premium artikel te lezen.

Ik ben het hellemaal met je eens. Aaltijd de wintersporters. Maar met ik weet niet hoeveel mensen samen gepakt op een strand daar hoor je nooit wat van

JMW

null
null
null
null

Disturbing the peace since 1975

Maar ja, het wijst zo lekker…

Waarom maak je je zo druk om wat dit blaadje schrijft en sommigen vinden? Ga gewoon lekker skiën wanneer het kan en mag.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Maar ja, het wijst zo lekker…

Waarom maak je je zo druk om wat dit blaadje schrijft en sommigen vinden? Ga gewoon lekker skiën wanneer het kan en mag.

Sebastiaan op 04 jan 2022 08:42

Ik maak me niet druk en ga zo inderdaad fijn de lift weer in met mijn gezin. Maar dit is een wintersportforum, en dus nuttig om te delen hoe wij te boek staan bij sommigen. Ik hou daar in Nederland dus rekening mee, geen zin in (m.i. onterechte) veroordelingen. Up to you of jij hetzelfde doet of eventueel liever de discussie aangaat bij thuiskomst. En het afdoen als ‘blaadje’ is niet geheel terecht - het is een van de grootste kranten in Nederland en daarmee invloedrijk voor de publieke opinie, of je het nu een roddelblad vindt of niet.

*bericht bewerkt door AartvanEs op 04 jan 2022 08:50

Er zijn ongetwijfeld ook mensen die met een grote groep het kerstdiner genuttigd hebben, er waren ook horden Nederlanders die over de grens gingen shoppen en eten, oud- en nieuwfeestjes hadden, er zijn studenten die toch feestjes bouwen achter gesloten deuren, maar die zijn moeilijk aanwijsbaar als groep. Omdat wintersporters ‘verwend’ zijn is het makkelijk met de vinger wijzen. ‘Reizen is niet verstandig’ maar de vliegtuigen van en naar Schiphol komen hier als vanouds over het huis scheren, en daar hoor je geen kritiek op. De eerste grote uitbraak in Ischgl heeft veel imagoschade veroorzaakt, daar houden we nog lang last van. Ik neem dergelijke berichten voor kennisgeving aan. En mocht ik gaan skiën dan houd ik me, gewoon uit eigen belang, aan de daar geldende regels. Meer kan je als individu niet doen.

Life is what happens while you were checking your phone

Is het reageren niet waard zo een artikel

May the ski force be with you !!

Ik weet zeker dat ik daar met mijn gezin in de buitenlucht minder gevaar voor de samenleving heb opgeleverd, dan wanneer we thuis met de opa’s en oma’s aan het kerstdiner hadden gezeten.

Weet niet of ik nu iets heel geks zeg hier hoor, maar ik ben het wel eens met het artikel dat nog even snel voor 25 dec gaan voor de boosterverplichting een feit was, niet heel netjes is. Iedereen kan toch op z’n klompen aanvoelen dat dat niet de bedoeling is? Dan moet je daarna niet heel gek opkijken als blaadjes zoals het AD en Telegraaf met de vinger gaan wijzen.

Maar hetzelfde kan gezegd worden over de mensen die even lekker naar Antwerpen gingen.

Ach joh, 't is altijd wel de schuld van “een groep”. Nu zijn wij dat. Zolang je je aan de regels houdt van het land dat je bezoekt, doe je exact wat onze overheid aanraadt, en kan ik me er echt niet druk om maken… Zolang mensen hier in de supermarkt niet het fatsoen hebben om ook maar 20cm afstand te houden en even te wachten tot jij je spul uit 't vak/koeling gepakt hebt, loop je daar minstens net zoveel risico als lekker in de berglucht

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Je kunt hierboven het artikel lezen. Dat heb ik in de krant ook net gedaan. Het is gewoon een feitenverslag, verwoord door arts,microbioloog en lid van het OMT Marc Bonten. Gisteravond vertelde hij dit ook op tv. Dat hij het vreemd vond dat een groot aantal wintersporters, voordat de nieuwe maatregelen van kracht werden, hals over kop naar Oostenrijk vertrokken, vind ik dan weer niet vreemd. Ik zie in het krantenartikel ook absoluut geen sensatie-zoekerij. Er is ook geen journalist vermeld. En ja, ook ik wil over enkele weken graag op wintersport. Voor mij is dit artikel enkel een signaal om nog beter na te denken over de vraag, moet je wel gaan en zo ja, hoe kun je jezelf best gedragen. Ik lees het AD al langer dan 25 jaar en ik erger me dagelijks wel aan een of andere kop, waarbij het artikel een totaal andere richting op gaat en vooral aan vele ingezonden brieven. Bij dit artikel heb ik dat niet omdat exakt wordt verwoord wat Bonten gisteravond zei en diet. man was totaal niet op sensatie belust.

Hen48

Ik denk dat simpelweg in Amsterdam wonen risicovoller was.
Er zal statistisch ook vast een verband gelegd kunnen worden tussen olieboleters en een toename van besmettingen. Dus korreltje zout bij dit verhaal.

Met een opmerking ‘op sarcastische toon: maar we hebben wel lekker geskied’ ben je mijns inziens wel degelijk sensatie aan het zoeken want dat is gewoon bewust polariseren. Of dit nou zo door Bonten zo gezegd is of door het AD aangedikt laat ik daarbij in het midden.
Door dit soort opmerkingen zitten we nu in een ontzettende haat en wijs ‘samen’-leving. Iedereen vindt tegenwoordig wel wat van iedereen (behalve zichzelf) want er moet wel altijd een groep gevonden worden die de schuld heeft of gaat krijgen.

Ik wordt er in ieder geval nogal treurig van als dit de manier is om met elkaar om te gaan…

Wat Bonten zegt en doet is allemaal gebaseerd op het gegeven dat we dit virus willen beheersen en controleren. Volgens mij beginnen we allemaal te beseffen dat dat niet lukt en dat we ermee moeten leven. Incubatietijd is kort bij omicron, dus prima dat je gaat , daarna wel even een paar dagen thuis blijven en op dag drie een test, als we die discipline zouden kunnen hebben zou het al een stuk makkelijker en aangenamer zijn. Je kan prima het openbaar leven wel door laten gaan maar dan moeten er wel aan een paar basisvoorwaarden voldaan worden (vaccinatie, booster, quarantaine simpeler test beleid en uiteraard meer capaciteit in de ziekenhuizen )

Het is ook niet zo dat het allemaal lekker loopt in de skigebieden, met een groot aantal mensen die besmet terug komen. Eigenlijk is alles waarmee je in contact komt met mensen buiten je gezin een risico op dit moment. Het is voor iedereen de vraag in hoeverre ze dat risico willen nemen.

In mijn omgeving is iedereen gevaccineerd, zowel jong als oud. Ik persoonlijk ga over anderhalve week gewoon op wintersport als dit niet verboden is. Mocht ik daar Corona op lopen is het zo, dan is het hopen dat de 4 prikken die ik tegen die tijd gehad heb hun werk doen, en dat ik in de tussentijd niemand extra besmet. Mensen mogen daar van vinden wat ze willen maar zo sta ik er in, en ga mezelf daar zeker niet voor schamen.

*bericht bewerkt door Thehenk op 04 jan 2022 09:46

Volstrekt eens met @hulst: het is gewoon een feitenrelaas.

+++++++voor @Hulst

Er zitten HIER ook véél lui die zich onmiddellijk geviseerd voelen, waarom???🤔

Born to run. B.S.

Skieën kan je op een veilige manier doen.
Feesten is op dit moment echt wel een risico.
Jammer genog wordt ski en après-ski nogal makkelijk op 1 hoop gegooid.
En dan is het ‘allemaal de schuld van de skieërs’
Ik hoop echt maar dat de skigebieden open kunnen blijven.

In Belgie gisteren beelden van Mottarone, van hoe slecht het wel niet was door de warme temperaturen…
Van zo`n nieuwsbeelden krijg ik echt de kriebels. En waarom juist Mottarone? Nog eens natrappen noem ik dat. Geen kat die nog de link legt met het accident, maar toch VTM? Onbegrijpelijk. De mooie strakke pistes in andere Italiaanse gebieden tellen blijkbaar niet.
Zelfde met een interview van een zogezegde Franse skigebied uitbater (weeral VTM) die nog nooit regen heeft meegemaakt in december op 2000 meter? Die heeft volgens mij ook onder een steen gelegen de laatste 20 jaar. Dit heeft misschien niks te maken met dit bericht, (alhoewel ik het nieuws ook al op HLN lees ondertussen) , maar wintersport wordt toch steevast onmiskenbaar negatief in beeld gebracht de laatste jaren…

*bericht bewerkt door Joy85 op 04 jan 2022 10:01

Niet gek toch, dat er 1000 mensen positief zijn na wintersport in Oostenrijk? Oostenrijk in de kerst is familievakantie, dus volle auto’s en volle appartementjes. Dan besmet je elkaar wel. Dat kan overigens ook uitstekend bij het kerstdiner of in bungelowparken in Nederland.

Daarnaast denk ik ook dat er in de genoemde weken zeker 6x meer mensen op wintersport waren dan daarvoor, dus misschien zorgt het wel voor een soort daling ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Voor wat betreft het “nog snel even voordat de booster verplicht is gaan skien” klopt het toch ? Netjes geboosterd voldoe je aan de regels en is het risico beperkt.

Ik ben dan weer vooral verbaasd over het aantal mensen hier die schijnbaar nog geen begin van een idee hebben dat Corona een airborne virus is dat heel erg goed gedijt in droge berglucht en daar met gemak uren in een ruimte kan blijven rondzweven, of zich via warmteretour ventilatiesystemen van appartement naar appartement kan verplaatsen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ach de media, die doet al jaren niets anders dan vingerwijzen, polariseren en ontwrichten.

Naast wintersport, doe ik ook aan wielrennen en mtb’en. Aan het begin van de lockdown van 2020 waren de wielrenners het schuim der aarde en afgelopen herfst was de MTBer de paria.
Verder doe ik nog aan (buitenwater) zwemmen en schaatsen. Ik durf te wedden dat er straks een keer bericht komt dat schaatsers asociaal zijn. Want, wat kost dat koelen van die ijsbaan wel niet of kijk ze daar met z’n allen op het natuurijs staan. En van de zomer laat ik vissen en vogels schrikken met dat gespartel in het water, of wordt er een berekening gedaan wat het wel niet aan energie kost om zo’n zwembad te verwarmen. Als het aan de media ligt, zit je thuis zonder sexe of huidskleur, zonder internet, zonder eten en zonder drinken thuis weg te vegeteren. En zelfs dan doe je vast je nog wel iets fout. Je huis is vast niet voldoende geisoleerd, of je zonnepanelen zijn onvoldoende afbreekbaar. 😉
Lekker laten allemaal. Leef je leven, wees goed voor je naasten en jezelf.

Het is allemaal best simpel. Er zijn coronaregels, voldoe je aan deze regels, dan lekker skiën.

You're stronger than the mountain!

Voor wat betreft het “nog snel even voordat de booster verplicht is gaan skien” klopt het toch ? Netjes geboosterd voldoe je aan de regels en is het risico beperkt.

pizzapuntpflug op 04 jan 2022 10:08

Wie voor 25-12 ging zonder booster, voldeed ook aan de regels.

Annoying skiers since 2003

Het hele scenario staat al in de steigers. NL gooit binnenkort Oostenrijk op rood. Let maar op!

Je kunt hierboven het artikel lezen. Dat heb ik in de krant ook net gedaan. Het is gewoon een feitenverslag, verwoord door arts,microbioloog en lid van het OMT Marc Bonten. Gisteravond vertelde hij dit ook op tv. Dat hij het vreemd vond dat een groot aantal wintersporters, voordat de nieuwe maatregelen van kracht werden, hals over kop naar Oostenrijk vertrokken, vind ik dan weer niet vreemd. Ik zie in het krantenartikel ook absoluut geen sensatie-zoekerij. Er is ook geen journalist vermeld. En ja, ook ik wil over enkele weken graag op wintersport. Voor mij is dit artikel enkel een signaal om nog beter na te denken over de vraag, moet je wel gaan en zo ja, hoe kun je jezelf best gedragen. Ik lees het AD al langer dan 25 jaar en ik erger me dagelijks wel aan een of andere kop, waarbij het artikel een totaal andere richting op gaat en vooral aan vele ingezonden brieven. Bij dit artikel heb ik dat niet omdat exakt wordt verwoord wat Bonten gisteravond zei en diet. man was totaal niet op sensatie belust.

Hulst op 04 jan 2022 09:25

Als je kunt gaan mag je van reisorganisaties niet kosteloos annuleren. Hebben alle critici eerst duizend euro aan het Rode Kruis gedoneerd?
Als de overheid niet wil dat mensen gaan, moeten ze het reisadvies op oranje zetten. Dat is een duidelijke boodschap. Nu worden de wintersporters gemangeld tussen onduidelijke regeltjes van overheden en reisorganisaties.

of zich via warmteretour ventilatiesystemen van appartement naar appartement kan verplaatsen.

Shane op 04 jan 2022 10:15

Bij een WTW (warmteterugwinning)-systeem wordt schone buitenlucht in een warmtewisselaar verwarmd door de lucht die afgevoerd wordt. Deze luchtstromen worden niet met elkaar gemengd en er wordt geen lucht van het ene naar het andere appartement verplaatst.

Annoying skiers since 2003

Plaats een reactie