Wintersporters weer onder vuur

Dat klopt maar dit feitenrelaas kun je ook maken bij:
-O.V., supermarkten, Schiphol, scholen of werkplekken. Het hele beleid voelt meer aan als misgunnen dan probleem oplossend. Zoals ik het nu al 2 jaar volg zouden 3000 extra IC bedden (bijna) alles oplossen. Het blijft een combinatie van allerlei factoren waarbij aan alles gedacht wordt maar extra zorg capaciteit is de laatste optie. Wij wonen midden in de randstad maar met mijn boerenverstand durf ik keihard te beweren dat thuis boodschappen doen meer risico is dan een week wintersport.

of zich via warmteretour ventilatiesystemen van appartement naar appartement kan verplaatsen.

Shane op 04 jan 2022 10:15

Bij een WTW (warmteterugwinning)-systeem wordt schone buitenlucht in een warmtewisselaar verwarmd door de lucht die afgevoerd wordt. Deze luchtstromen worden niet met elkaar gemengd en er wordt geen lucht van het ene naar het andere appartement verplaatst.

sterko op 04 jan 2022 10:39

Je hebt gelijk, echter wordt om dit soort systemen rendabel te maken in grotere complexen meer lucht rondgepompt (bijvoorbeeld van appartement naar appartement) dan bij traditionele ventilatiesystemen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

1000 besmette mensen die in de 2 weken voor die besmetting in Oostenrijk zijn geweest, is 1% van de 100.000 positieve tests in de betreffende periode.
Dat valt toch best mee?

Annoying skiers since 2003

of zich via warmteretour ventilatiesystemen van appartement naar appartement kan verplaatsen.

Shane op 04 jan 2022 10:15

Bij een WTW (warmteterugwinning)-systeem wordt schone buitenlucht in een warmtewisselaar verwarmd door de lucht die afgevoerd wordt. Deze luchtstromen worden niet met elkaar gemengd en er wordt geen lucht van het ene naar het andere appartement verplaatst.

sterko op 04 jan 2022 10:39

Veel lucht word gewoon gecirculeerd en gaat niet door een warmtewisselaar. Je hebt in de meeste complexen gewoon 3 ventilatiesystemen, Supply, Exhaust en Recirculation. Meestal heb je de Exhaust in badkamers en keukens en word de lucht in die woonkamers word afgezogen als Recirculation en weer gemengd met Supply om een hoop energie te besparen. Alle geconditioneerde lucht afvoeren kost namelijk veel te veel energie.

Born to Ride

1000 besmette mensen die in de 2 weken voor die besmetting in Oostenrijk zijn geweest, is 1% van de 100.000 positieve tests in de betreffende periode.
Dat valt toch best mee?

sterko op 04 jan 2022 10:46

Het totaal uit het oog verliezen van proportionaliteit is sowieso in belangrijke mate de aanjager van de huidige coronasituatie. Bijna 1 miljoen positieve tests in november en december. Hadden meer mensen zich asymptomatisch laten testen (zoals heel veel basisschoolkids) dan was dit getal waarschijnlijk nog 3 keer hoger geweest. Maar we hebben het inderdaad weer over een handjevol wintersporters. Ik ken zelfs veel wintersporters die nog moeten gaan de komende weken, die nu boos zijn op degenen die besmet terugkomen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

of zich via warmteretour ventilatiesystemen van appartement naar appartement kan verplaatsen.

Shane op 04 jan 2022 10:15

Bij een WTW (warmteterugwinning)-systeem wordt schone buitenlucht in een warmtewisselaar verwarmd door de lucht die afgevoerd wordt. Deze luchtstromen worden niet met elkaar gemengd en er wordt geen lucht van het ene naar het andere appartement verplaatst.

sterko op 04 jan 2022 10:39

Je hebt gelijk, echter wordt om dit soort systemen rendabel te maken in grotere complexen meer lucht rondgepompt (bijvoorbeeld van appartement naar appartement) dan bij traditionele ventilatiesystemen.

Shane op 04 jan 2022 10:43

Dat lijkt mij sterk. In Nederland mag dat niet en ik neem aan dat de voorschriften in andere Europese landen dat ook niet toelaten.

Annoying skiers since 2003

Maar we hebben het inderdaad weer over een handjevol wintersporters. Ik ken zelfs veel wintersporters die nog moeten gaan de komende weken, die nu boos zijn op degenen die besmet terugkomen…

Ben je boos @Shane?😉

Born to run. B.S.

of zich via warmteretour ventilatiesystemen van appartement naar appartement kan verplaatsen.

Shane op 04 jan 2022 10:15

Bij een WTW (warmteterugwinning)-systeem wordt schone buitenlucht in een warmtewisselaar verwarmd door de lucht die afgevoerd wordt. Deze luchtstromen worden niet met elkaar gemengd en er wordt geen lucht van het ene naar het andere appartement verplaatst.

sterko op 04 jan 2022 10:39

Exact. Anders zou het hele gebouw ruiken naar raclette, gedragen skisokken en de natte hond van de buren.

of zich via warmteretour ventilatiesystemen van appartement naar appartement kan verplaatsen.

Shane op 04 jan 2022 10:15

Bij een WTW (warmteterugwinning)-systeem wordt schone buitenlucht in een warmtewisselaar verwarmd door de lucht die afgevoerd wordt. Deze luchtstromen worden niet met elkaar gemengd en er wordt geen lucht van het ene naar het andere appartement verplaatst.

sterko op 04 jan 2022 10:39

Je hebt gelijk, echter wordt om dit soort systemen rendabel te maken in grotere complexen meer lucht rondgepompt (bijvoorbeeld van appartement naar appartement) dan bij traditionele ventilatiesystemen.

Shane op 04 jan 2022 10:43

Dat lijkt mij sterk. In Nederland mag dat niet en ik neem aan dat de voorschriften in andere Europese landen dat ook niet toelaten.

sterko op 04 jan 2022 10:55

In bijvoorbeeld hotels en verpleeghuizen in Nederland mag dat toch ook gewoon?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben inmiddels heel wat wijzer geworden over deze systemen, maar ga me als onderkundige daar zeker niet in mengen. Iets roepen zonder alle feiten te kennen is, denk ik, het probleem in vele discussies. Nog even goed nadenken, alvorens op het knopje van verzenden te drukken. Ik bezondig mezelf daar ook geregeld aan, en dan kun je de reacties verwachten.

Hen48

Idd, @hulst. Laten we het weer gauw over wintersport hebben.
Wat vind jij van Elan?

Dat lijkt mij sterk. In Nederland mag dat niet en ik neem aan dat de voorschriften in andere Europese landen dat ook niet toelaten.

sterko op 04 jan 2022 10:55

In bijvoorbeeld hotels en verpleeghuizen in Nederland mag dat toch ook gewoon?

Shane op 04 jan 2022 11:00

In Nederland niet. Toevoerlucht komt volledig van buiten.
Het enige wat mogelijk is, is dat er in openbare ruimtes (gangen e.d.) lucht wordt toegevoerd en er in appartementen of (hotel)kamers wordt afgevoerd. Hierbij stroomt er lucht van de algemene ruimtes naar de appartementen, maar niet van een appartement naar een ander appartement. Dit komt overigens in nieuwe gebouwen niet meer voor.
Besmettingen via een ventilatiesystemen zijn geen probleem. Het ontbreken aan ventilatievoorzieningen in afgesloten ruimtes echter wel.

Annoying skiers since 2003

Weet je wat het meest ruk is van deze hele situatie. Dat in de zomer Corona weer “verdwenen” is en iedereen overal naar toe gaat met vakantie. En in de winter alles weer dicht, en dat is voor ons wintersporters gewoon heel k*t.

Wij gaan aankomend weekend als het goed is weer voor het eerst op vakantie sinds 2 jaar. En het heeft al heeel veel moeite gekost om alles goed te regelen. En het blijft spannend tot we aangekomen zijn en alles is gecheckt.

@DrPhil. Letter weggevallen? Moet dat geen Eland zijn?
We worden wel geacht bij het onderwerp te blijven. Op een krantenartikel, waarvan je alleen maar de kop heb gelezen, los gaan lijkt me niet verstandig, maar het heeft hier inmiddels wel wat losgemaakt. En wat Elan betreft. Op je favoriete world skitest, waar ik ook geregeld op kijk, scoren ze zo slecht nog niet. Dom van me dat ik mijn Amphibio 16ti, in de top 3 nota bene, heb verkocht. Voordat ik ze overnam waren ze nota bene bij een wedstrijdskier in gebruik.

Hen48

In Nederland niet. Toevoerlucht komt volledig van buiten.
Het enige wat mogelijk is, is dat er in openbare ruimtes (gangen e.d.) lucht wordt toegevoerd en er in appartementen of (hotel)kamers wordt afgevoerd. Hierbij stroomt er lucht van de algemene ruimtes naar de appartementen, maar niet van een appartement naar een ander appartement. Dit komt overigens in nieuwe gebouwen niet meer voor.
Besmettingen via een ventilatiesystemen zijn geen probleem. Het ontbreken aan ventilatievoorzieningen in afgesloten ruimtes echter wel.

sterko op 04 jan 2022 11:32

Ik wil dit topic eigenlijk niet nog verder vervuilen, maar toch :P … In het bouwbesluit mag tot 50% van de verse luchtaanvoer wel degelijk van woonkamertje naar woonkamertje gaan. Artikel 3.34 luchtkwaliteit lid 2 .

I can stick uphill ice, on my saucer...

Voor wat betreft het “nog snel even voordat de booster verplicht is gaan skien” klopt het toch ? Netjes geboosterd voldoe je aan de regels en is het risico beperkt.

pizzapuntpflug op 04 jan 2022 10:08

Wie voor 25-12 ging zonder booster, voldeed ook aan de regels.

sterko op 04 jan 2022 10:26

Ja en wie bewust eerder vertrok balanceerde op het randje van die regels

Das de wereld waarin we nu leven. Schijt hebben aan die zieligerts die overal wat van moeten vinden. Moeten we maar wat beter hun best doen met opleiding of harder werken. Kunnen ze ook op wintersport. En anders gaan ze maar lekker lopen roeptoeteren naast Akwasi. Ik lig er niet wakker van… idioten zijn er in overvloed.

Weet niet of ik nu iets heel geks zeg hier hoor, maar ik ben het wel eens met het artikel dat nog even snel voor 25 dec gaan voor de boosterverplichting een feit was, niet heel netjes is. Iedereen kan toch op z’n klompen aanvoelen dat dat niet de bedoeling is? Dan moet je daarna niet heel gek opkijken als blaadjes zoals het AD en Telegraaf met de vinger gaan wijzen.

Maar hetzelfde kan gezegd worden over de mensen die even lekker naar Antwerpen gingen.

Bierdopje op 04 jan 2022 09:24

Ik vind niet dat je iets heel geks zegt en ben het volstrekt met je eens. Ook al houd ik erg van wintersport en ben ik volledig gevaccineerd en geboosterd , ik ga nu toch nog maar even niet. Weer skiën lijkt me geweldig maar het is geen eerste levensbehoefte. Het is een keuze. Net als de keuze om wel te gaan. Gelukkig leven we in een vrij land

Geotendeels eens met bierdopje en Jacqueline, al vind ik ook nog een verschil zitten tussen mensen die triomfantelijk gaan melden dat ze alle regels aan hun laars lappen en mensen die bijvoorbeeld een huis aan de piste boeken, ‘thuis’ lunchen, niet naar een bar gaan etc. Dan lijkt het me best verantwoord om alsnog op wintersport te gaan.

Als de gehele meute weer op zomervakantie mag en gaat hoor je er niemand over ( AD en Telegraaf ook niet ). Maar daar mag niet over gesproken worden zo lijkt het wel. En nu wil/ en ga ik gewoon op wintersport… punt. We zitten in een appartement, vermijden druktes en eten gewoon in het appartement.

Voor de rest lekker in de buitenlucht waar de besmetting kans nihil is. Dikke middelvinger naar de AD en Telegraaf. 😜

ik ben met mn gezin afgelopen week in oostenrijk geweest ,we hebben er fijn geskied met voorjaars condities.
we hebben er ook een biertje gedronken.
we zijn er echt met zn allen behoorlijk van opgeknapt ,daar kan geen booster tegenop.
dat depresieve corona gedoe hier in nederland zijn we helemaal beu.
mochten we daar wat meegebracht of opgepikt hebben dan is dat maar zo (its all in the game).
Ik zou zeggen blijf gezond en hou je gezond ,en daar hoort ook een vakantie bij in binnenland of buitenland.

Je kunt het ook anders lezen: mensen gaan vóór de booster plicht naar Oostenrijk en komen besmet (andere berichten hier over lezend: de meesten met milde tot matige klachten) terug. Het scheelt weer een zootje booster prikken. Blijkbaar zijn die 1000 dus ook allen getest en als ze dan netjes de quarantaine regels volgen is er niet zo bar veel aan de hand.

Die originele titel is een krant zoals het AD onwaardig. Als je de reacties leest onder artikelen mbt de wintersport dan weet je dat we ons imago echt niet meehebben.

Ik kreeg 6 weken geleden anders een stevige reactie van een klant die het niet vond kunnen dat we op wintersport zouden gaan dit jaar, sindsdien hou ik het gewoon voor mezelf.

Dat continu culpabiliseren van de (populistische) media mag anders wel gaan stoppen. Skiërs, feestende jongeren, winkelende Nederlanders, Joden, kinderen, reizigers, café’s, restaurants, kerstmarkten… Het virus zit gewoon overal, klaar.

*bericht bewerkt door DavidW op 04 jan 2022 13:11

Ik wil dit topic eigenlijk niet nog verder vervuilen, maar toch :P … In het bouwbesluit mag tot 50% van de verse luchtaanvoer wel degelijk van woonkamertje naar woonkamertje gaan. Artikel 3.34 luchtkwaliteit lid 2 .

Shane op 04 jan 2022 11:56

Helaas vervuil je het topic wel weer met onjuiste informatie. Dit geldt alleen voor ruimtes die binnen dezelfde gebruikseenheid vallen, dus twee kamers binnen hetzelfde appartement. Wanneer er bijvoorbeeld 50 m3/h wordt afgevoerd in de badkamer en deze grenst aan een slaapkamer welke weer grenst aan de woonkamer, zal de slaapkamer 25 m3/h luchttoevoer direct van buiten moeten hebben en mag de overige 25 m3/h indirect, dus bijvoorbeeld via de woonkamer, worden toegevoerd. In die woonkamer komt het vervolgens wel direct van buiten.

Annoying skiers since 2003

Ik wil dit topic eigenlijk niet nog verder vervuilen, maar toch :P … In het bouwbesluit mag tot 50% van de verse luchtaanvoer wel degelijk van woonkamertje naar woonkamertje gaan. Artikel 3.34 luchtkwaliteit lid 2 .

Shane op 04 jan 2022 11:56

Helaas vervuil je het topic wel weer met onjuiste informatie. Dit geldt alleen voor ruimtes die binnen dezelfde gebruikseenheid vallen, dus twee kamers binnen hetzelfde appartement. Wanneer er bijvoorbeeld 50 m3/h wordt afgevoerd in de badkamer en deze grenst aan een slaapkamer welke weer grenst aan de woonkamer, zal de slaapkamer 25 m3/h luchttoevoer direct van buiten moeten hebben en mag de overige 25 m3/h indirect, dus bijvoorbeeld via de woonkamer, worden toegevoerd. In die woonkamer komt het vervolgens wel direct van buiten.

sterko op 04 jan 2022 13:16

Nee mijn beste, zie de tabel op deze pagina: https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012…

Onder 7a in een logiesgebouw is lid 2 gewoon van toepassing.

I can stick uphill ice, on my saucer...

En dan nog een leuk AD tussendoortje. Op blz. 8 en 9 van de editie van vandaag: “De laatste tocht, corona maakt de Elfsteden tot een Fries onderonsje”. Een door Jeroen Smale bij elkaar gefantaseerde Elfstedentocht. Te veel prachtige vondsten om hier te vermelden. Uiterst lezenswaardig.

Hen48

Nee mijn beste, zie de tabel op deze pagina: https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012…

Onder 7a in een logiesgebouw is lid 2 gewoon van toepassing.

Shane op 04 jan 2022 13:34

Heb je het artikel ook helemaal gelezen?

In afwijking van het eerste lid mag, bij de toevoer van verse lucht naar een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied, ten hoogste 50% van de in artikel 3.29 bedoelde hoeveelheid via een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied of niet-gemeenschappelijke verkeersruimte VAN DEZELFDE GEBRUIKSFUNCTIE worden aangevoerd.

En voor de goede orde: met dezelfde gebruiksfunctie wordt in het bouwbesluit bedoeld dat deze ruimtes dezelfde gebruiksbestemming hebben en tezamen een gebruikseenheid vormen, dus ruimtes binnen hetzelfde appartement of hotelkamer.

*bericht bewerkt door sterko op 04 jan 2022 13:53

Annoying skiers since 2003

Heerlijk hoe die deugers zeggen dat skiën of vakantie in het algemeen geen eerste levensbehoefte is en dan maar niet gaan. Joh. Weet je. Werken is ook geen eerste levensbehoefte. Als ik elke morgen opsta om voor andere mensen een deel hun leven mogelijk te maken wil ik daar ook iets tegenover. Geen vakantie = geen werken. Ben klaar met jullie. In 2020 zeiden ze al… ach je kan toch wel een jaar zonder… nu is het al 2 jaar en volgend jaar gaan ze gwn door hoor. Het leven is kort. Nog 50 jaar dan lig ik in de kist. En daar kan ik max 30 jaar nog echt fatsoenlijk alles doen. Dus dat zijn 30 zomervakanties en 30 wintervakanties. En daar gaat geen corona of zeurvolk tussenkomen. Blijven jullie maar lekker thuis zitten gaarkoken met jullie zeurhumeur. Bah

Nee mijn beste, zie de tabel op deze pagina: https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012…

Onder 7a in een logiesgebouw is lid 2 gewoon van toepassing.

Shane op 04 jan 2022 13:34

Heb je het artikel ook helemaal gelezen?

In afwijking van het eerste lid mag, bij de toevoer van verse lucht naar een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied, ten hoogste 50% van de in artikel 3.29 bedoelde hoeveelheid via een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied of niet-gemeenschappelijke verkeersruimte VAN DEZELFDE GEBRUIKSFUNCTIE worden aangevoerd.

En voor de goede orde: met dezelfde gebruiksfunctie wordt in het bouwbesluit bedoeld dat deze ruimtes dezelfde gebruiksbestemming hebben en tezamen een gebruikseenheid vormen, dus ruimtes binnen hetzelfde appartement of hotelkamer.

sterko op 04 jan 2022 13:51

Buiten alle normen en reglementen kan je je ook afvragen wat het nut zou zijn om gebruikte lucht van de woonkamer van een appartement naar de woonkamer van de buren te verplaatsen. En wat de invloed op het woonconfort zou zijn.
Van alle mogelijke oorzaken waar je corona kan van oplopen lijkt dit me de meest onwaarschijnlijkste. Een hele geruststelling :-)

*bericht bewerkt door Errant op 04 jan 2022 14:00

Nee mijn beste, zie de tabel op deze pagina: https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012…

Onder 7a in een logiesgebouw is lid 2 gewoon van toepassing.

Shane op 04 jan 2022 13:34

Heb je het artikel ook helemaal gelezen?

In afwijking van het eerste lid mag, bij de toevoer van verse lucht naar een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied, ten hoogste 50% van de in artikel 3.29 bedoelde hoeveelheid via een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied of niet-gemeenschappelijke verkeersruimte VAN DEZELFDE GEBRUIKSFUNCTIE worden aangevoerd.

En voor de goede orde: met dezelfde gebruiksfunctie wordt in het bouwbesluit bedoeld dat deze ruimtes dezelfde gebruiksbestemming hebben en tezamen een gebruikseenheid vormen, dus ruimtes binnen hetzelfde appartement of hotelkamer.

sterko op 04 jan 2022 13:51

Buiten alle normen en reglementen kan je je ook afvragen wat het nut zou zijn om gebruikte lucht van de woonkamer van een appartement naar de woonkamer van de buren te verplaatsen. En wat de invloed op het woonconfort zou zijn.
Van alle mogelijke oorzaken waar je corona kan van oplopen lijkt dit me de meest onwaarschijnlijkste. Een hele geruststelling :-)

Errant op 04 jan 2022 14:00

Nou er is een heel groot nut waardoor er veel lucht gecirculeerd word en niet naar buiten word afgevoerd. Je hebt namelijk een hoop lucht nodig voor luchtcirculatie om bijvoorbeeld schimmelvorming te voorkomen, wanneer je dit allemaal naar buiten af zou voeren en allemaal nieuwe lucht van buiten voor zou gebruiken heb je een hele hoop extra energie nodig om die lucht te koelen/verwarmen en te drogen. Ook gezien lucht warmtewisselaars maar een laag rendement hebben is dit ook niet bepaald een goede oplossing.

Born to Ride

Plaats een reactie