Hoeveel cm kunstsneeuw kan er in 1 nacht gemaakt worden?

Dag allemaal

Morgen vroeg in de ochtend vertrekken wij naar het skigebiedje La Bresse. Als ik de webcam bekijk ziet het er momenteel maar triestig uit, zie foto hieronder:

null

Vandaag zal er nog 30mm regen vallen die dan in de avond over zou gaan naar sneeuw maar er zal waarschijnlijk niet meer dan 5cm vallen. Vanaf vanacht zal het tot zondag vriezen.
Weet iemand hoeveel cm kunstsneeuw er in één nacht gemaakt kan worden, waardoor we morgen toch nog van alle pistes kunnen gebruik maken?

Mvg Aaron

Ik wil je geen klote gevoel geven maar volgens mij is het niet: vandaag de kanonnen/lansen aan en morgen erover naar beneden glijden. Wat ik recent zag is dat ze eerst grote hopen maken. Als deze voldoende groot zijn rijden ze alles uit over de piste met een bully. Mogelijk wordt dit een paar keer herhaald. Dit leek me meer een kwestie van dagen dan van een nacht.

Mogelijk is er op de website al uitleg hoe dit gebeurt. Anders misschien een mooi onderwerp om voor komend seizoen een artikel over te maken.

Als er een basis aan kunstsneeuw op de pistes is en ze moeten alleen wat slechte plekken wegwerken kan je aan een goede koude dag genoeg hebben om het meeste weer open te krijgen. Wanneer er nagenoeg niets meer ligt heb je toch zeker 2 a 3 koude dagen nodig om weer het een en ander te openen.

Born to Ride

Dit wordt helemaal niks de komende week in la Bresse. Ook in de Jura is alles verregend. Neem je verlies en rij morgen door naar de Franse Alpen.

Wat ik je aanbeveel is Praz de Lys of Roc d´Enfer. Beide zitten voor de skipas in dezelfde prijsklasse als La Bresse.
Appartement bij het skigebied van Roc d´Enfer: https://www.airbnb.nl/rooms/34996233?adults=3&location=Praz%…

In Praz de Lys is op dit moment vrijwel het gehele gebied open: http://live.skiplan.com/moduleweb/2.0/praz_de_lys_sommand.ph…

Het nabijgelegen Roc d´Enfer was gisteren open, maar vandaag gesloten: https://www.rocdenfer.com/en/slopes-map-opening.php…

Ik wil je geen klote gevoel geven maar volgens mij is het niet: vandaag de kanonnen/lansen aan en morgen erover naar beneden glijden. Wat ik recent zag is dat ze eerst grote hopen maken. Als deze voldoende groot zijn rijden ze alles uit over de piste met een bully. Mogelijk wordt dit een paar keer herhaald. Dit leek me meer een kwestie van dagen dan van een nacht.

Mogelijk is er op de website al uitleg hoe dit gebeurt. Anders misschien een mooi onderwerp om voor komend seizoen een artikel over te maken.

Skizoeker op 04 jan 2022 14:27

hmmm, er staan over heel het gebied sneeuwkanonnen dus zou het toch raar zijn dat ze dan bulten zouden maken terwijl het vriest? in winterberg deden ze dat inderdaad maar was dat niet omdat het dan minder snel zou dooien?

*bericht bewerkt door SkiAaron op 04 jan 2022 14:37

Totaal niet vergelijkbaar, in Winterberg was het in het voorseizoen met snowmakers. Deze kunnen boven 0 ‘‘sneeuw’’ (eigenlijk geschaafd ijs) produceren en leggen dit dus op hopen totdat ze het kunnen uitrijden als onderlaag.
De gewone sneeuwkanonnen kunnen enkel bij een temperatuur onder 0 worden gebruikt en staan normaliter beter verspreid over een gebied. Bij voldoende kanonnen, een lage temperatuur (+ luchtvochtigheid) en een grasbodem kunnen ze een aardig aantal pistes weer oké bedekken.

Dat gezegd hebbende, de webcam foto’s zien er niet al te best uit als je bedenkt dat er nog een flinke bak regen overheen komt dus al te best zal het niet gaan worden op zo’n korte termijn. Doorrijden nog een optie?

*bericht bewerkt door Amelm op 04 jan 2022 14:47

Voor hoe lang ga je naar La Bresse? Morgen zou misschien wat te vroeg zijn, maar volgens mij kan je daar in ieder geval overmorgen weer prima skiën. Het is ook wel afhankelijk van hoeveel sneeuw er vannacht daadwerkelijk valt. Ik ben er ook geweest en werkelijk door het hele gebied staan sneeuwkanonnen. Daarmee kunnen ze best snel een aardig volume sneeuw produceren. Volgens de verwachting die ik zie in de weerapps is het pas morgenochtend vroeg koud genoeg om veel kunstsneeuw te produceren. Daarom lijkt morgen overdag mij nog wat vroeg. Maar aan de andere kant, vandaag waren er ook nog liften open, dus waarschijnlijk kan je morgen sowieso de piste op. Het is alleen de vraag hoeveel er open is.

Hoe is het nog afgelopen? ben nieuwsgierig :)

Ze hebben daar ook een snowmaker in La Bresse, enkel is deze voor de oefenpiste. Mooi te zien op het bovenstaande webcam beeld. Deze dingen bewijzen echt hun kwaliteit. Ondertussen zie ik dat terug meer liften draaien, alleen het aanbod rode pistes is nog steeds pauvertjes, maar dit zal tegen het weekend zeker verbeteren.

Plaats een reactie