Ervaringen Chatel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Waarschijnlijk moeten we onze wintersport die gepland staat voor 22 januari wederom annuleren aangezien ik met geen mogelijkheid een booster krijg voor die tijd (late prikkers dus booster pas 27 januari mogelijk). Al jaren naar Oostenrijk Konigsleiten) voor wintersport en zomers naar Frankrijk… maar ja… wintersport Frankrijk… is dat wat? Hoor zo veel betonbouw, mega complexen. Nou zag ik een mooi chalet in Chatel… is dat wat? We gaan met mijn ouders die zoveel jaar getrouwd zijn en die niet skiën, mijn broer en mijn gezin (dochter 13) die allemaal goed tot redelijk kunnen skiën. Aanrader? Toch een pittoresk dorpje als ik het zo lees of heb ik het helemaal mis?

Graag jullie ervaringen en tips gevraagd.

Hartstikke leuk dorp, nauwelijks hoogbouw. Ook prima plek in het gebied, net iets minder dan Avoriaz maar nog altijd goed. Ben je gevorderd wel grote skipas nemen!

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Frankrijk is bagger. Geen schnitzel te krijgen.

Het dorp is een aanrader, maar deel boven Châtel Centre (Super-Chatel gondel) bevat wel nog redelijk wat sleepliften en is niet heel uitdagend, ook al vind ik dat vaak ook zijn charme hebben. Dit deel heeft ook een wat mindere aansluiting richting bijvoorbeeld Avoriaz, maar als je samen met de hele familie wilt lunchen elke dag maakt dat sowieso minder uit omdat je dan terug wilt zijn halverwege de dag. Appartementen in het deel Linga liggen danwel iets buiten de dorpskern, maar liggen voor meer ervaren skiërs ook wat beter.

Andere gezellige dorpen volgens Rogier: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/494790/top-5-sfeer…

Hartstikke leuk dorp, nauwelijks hoogbouw. Ook prima plek in het gebied, net iets minder dan Avoriaz maar nog altijd goed. Ben je gevorderd wel grote skipas nemen!

havana op 04 jan 2022 18:20

Dat had ik inderdaad al gezien ja. Skipas Chatel is beperkt inderdaad. Is het ook een beetje mooie omgeving voor ouders die niet skiën?

Frankrijk is bagger. Geen schnitzel te krijgen.

Pino op 04 jan 2022 18:26

Hahahaha, die dingen zijn toch niet te hachelen! Maar eens… een grötsel of zwiebelrostbraten daarin tegen…dat kunnen die fransen niet

Frankrijk is bagger. Geen schnitzel te krijgen.

Pino op 04 jan 2022 18:26

En kaiserschmarrn

Lees ik hier nu echt dat Fransen niet kunnen koken?..
Kijk eens naar La Rosiere. Vind ik persoonlijk aantrekkelijker dan Chatel. Wel (iets) verder rijden.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Lees ik hier nu echt dat Fransen niet kunnen koken?..
Kijk eens naar La Rosiere. Vind ik persoonlijk aantrekkelijker dan Chatel. Wel (iets) verder rijden.

Frank op 04 jan 2022 18:55

Whaha nee hoor… maar sommige gerecht smaken alleen in Oostenrijk lekker ;)

Als je voor een pas koopt voor geheel Portes du Soleil kom je hier qua skien kom je hier veel beter aan je trek dan in Konigsleiten is mijn mening. Fantastisch uitgestrekt groot gebied. Chatel zelf is een charmant dorp. Het is wel een uitgestrekt dorp, dus kijk wel goed dat als je voor het pittoreske gaat wel een beetje in de buurt van het centrum zit. Qua skien is La Linga ook prima, dicht bij de pistes richting Avoriaz maar wat verder van het centrum van Chatel.

Les Gets is trouwens ook een erg leuk en mooi dorp in Portes du Soleil, ook erg sfeervol met mooie authentieke gebouwen.

''Powder to the people''

Frankrijk is bagger. Geen schnitzel te krijgen.

Pino op 04 jan 2022 18:26

Maar wel Tartiflette, Kaasfondue en Raclette! 🤪

Ik lees dat er een aantal niet-skiers bij zijn. Mijn vrouw is eens in Chatel op de eerste dag door haar rug gegaan, einde skien. Zij vond het toen voor wat betreft wandelmogelijkheden heel erg mager.
Als naast een mooi skigebied wandelmogelijkheden van belang zijn: wij vonden daarvoor (toen wij oppasdienst hadden voor een kleinkind) Flims heel aantrekkelijk.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Je kunt bij het inplannen/verzetten van de booster herhaaldelijk blijven proberen op de site van de rijksoverheid en te proberen met een andere postcode.
Kunt dan geluk hebben dat je een opengevallen plaats kunt opvullen, of dat een locatie wat verder weg wel eerder plaats heeft

Mmmm lastig lastig. Het chalet ligt echt in de bergen (600 mtr van de lift schijnt) met skibus op 80mtr dus niet in dorp zelf. Wel heel mooi chalet… dat dan weer wel. Ik ga ook even naar die andere dorpen kijken!

Hou toch ook nog klein beetje Oostenrijk hoop :)

Je kunt bij het inplannen/verzetten van de booster herhaaldelijk blijven proberen op de site van de rijksoverheid en te proberen met een andere postcode.
Kunt dan geluk hebben dat je een opengevallen plaats kunt opvullen, of dat een locatie wat verder weg wel eerder plaats heeft

Nee dat is niet het probleem… de drie maanden na mijn laatste vaccinatie is het probleem helaas.

SJAFIE op 04 jan 2022 21:03

Ik hoorde zojuist op het nieuws dat je in Leeuwarden zonder afspraak kan boosteren.

*bericht bewerkt door Noblesse op 04 jan 2022 22:05

Ik hoorde zojuist op het nieuws dat je in Leeuwarden zonder afspraak kan boosteren.

Noblesse op 04 jan 2022 22:0

Klopt… maar ook minimaal 3 maanden tussen laatste vaccinatie… dus dat is een nog go… laatste prik pas eind november gehad

Ik hoorde zojuist op het nieuws dat je in Leeuwarden zonder afspraak kan boosteren.

Noblesse op 04 jan 2022 22:0

Klopt… maar ook minimaal 3 maanden tussen laatste vaccinatie… dus dat is een nog go… laatste prik pas eind november gehad

Evelien2 op 04 jan 2022 22:18

Nou ja joh, ga je toch lekker naar Frankrijk. Zo erg is dat echt niet hoor. Als ik moest kiezen tussen Frankrijk en Oostenrijk dan hoef ik niet lang na te denken hoor: Frankrijk!

Clusaz, Valloire en Val d’ isere zijn leuke dorpen in Frankrijk waar je erg goed kan skiën en wandelen.

Afgelopen jaar een weekje doorgebracht in La Plagne tijdens de sluiting van de liften.
Logeren steeds in Plagne 1800 en dat is misschien niet zo pittoresk, maar ook dat is erg subjectief en laat ik je zelf beoordelen.

Anyway: daar heb ik meerdere dagen fijn kunnen wandelen doorheen het gebied, zowel op aangeduide routes als op toen gesloten pistes… Mochten ze nu erg fervent 6d na mekaar wandelen denk ik dat er niet genoeg opties zijn maar voor een dag of drie à vier, met ook een wandeling naar een cafeetje ertussen…

Het is o zo hard genieten.

Alternatief kan nog zijn om op je heenweg je booster in Aken of Duisburg op te halen. Ook daar hanteert men 3 maanden, maar dat is gewoon een vinkje op het formulier dat je prima niet kunt aanvinken.

Zo hebben meerdere vrienden van mij dit ook gedaan.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

La Grand Domaine en dan specifiek Doucy is een mooie uitvalsbasis waarvan ook goed te wandelen is. Veel bos aan die zijde.

It is an amazing world

Top! Thanks voor jullie reacties allemaal! Hier heb ik wel wat aan…. Ik ga zaterdag toch nog “even” booster halen in Duitsland (250km rijden) mits er morgen geen extra maatregelen worden genomen. En anders beslis ik zaterdag of het Frankrijk wordt of Oostenrijk… afhankelijk of ik die booster krijg :)

Wij zitten er als oostenrijkgangers nu. Dolgelukkig dat we weer in de sneeuw zitten, maar volgende keer hopelijk weer Oostenrijk

Pistes zijn oké, enkele belangrijke verbindingen dicht vandaag en waarom is ons een raadsel. De rode monclan is een draak en de liften hopeloos oud. (En nee, dat is geen ‘nostalgie’ maar gewoon meuk). Het is niet echt druk, maar met een 1p sleeplift vaak wel wachten. Daarentegen viel het dorp me alles mee: wel reserveren voor eten. Even zoeken kun je vast wat te wandelen vinden. Helaas niet autovrij, wat echt een plus was geweest maar praktisch niet kan.

Als je zenuwachtig wordt van mensen die Corona aan hun laars lappen: zeker niet hierheen gaan! Ik weet niet hoe het ergens anders is, maar op een enkele keer in de bus of gondel toegeroepen worden of een enkele keer in een restaurant je QR laten zien amper handhaving en dito naleving.

Hier in Le Grand Bornard is het allemaal net ff wat beter dan in Chatel zo te horen.
Net als Clusaz een mooi chaletdorp. Veel wandel en langlaufmogelijkheden. Behoorlijke skibusverbinding en redelijk wat km skigebied (200 voor Aravis samen). Niet alle liften zijn nieuw, maar wachten is er nergens echt bij en comfort is oké. Prijzen overigens ook.

Chatel is best leuk en goed aan te rijden, maar niet de beste locatie in het gebied. Als je een bijzondere ervaring wilt ga dan eens naar Avoriaz. Franse hoogbouw maar dan anders met hout en architectuur. Mooi is smaak maar ik vond het zeer charmant. Autovrij, vervoer per paardenslee of ski. Zwemmen in Aquariaz. En als je tochten wilt maken ideaal centraal gelegen in het gebied. Ook zit je hier veel sneeuwzekerder dan in Chatel, dat door de wat lagere ligging gevoeliger is voor regen bij een weststau. Portes du Soleil is enorm en uitgestrekt dus je kunt bijna dagelijks ergens anders heen en er zijn ook veel moderne liften (maar niet bij chatel en in Zwitserland…)

Hoi hoi, wellicht heb je al iets geboekt en geboosterd. Zelf ga ik al jaren naar Frankrijk en het bevalt me echt uitstekend! Prachtige pistes. Chatel vind ik echt heel leuk en ga er dit jaar ook weer naar toe. Dit ook omdat we makkelijk aan een huisje kunnen komen via via. Maar om te wandelen (neem geregeld mijn hond mee) vind ik het niet zo top. Dan zou ik direct kiezen voor Samoens, Grand Massief. Prachtig dorpje en fantastisch wandelen! Als je in een dorp/ gebied goed kan langlaufen dan kan je er ook goed wandelen is mijn zoek methode. Heel veel plezier!
Er is de laatste jaren trouwens veel energie gestoken om het beton te verstoppen in de Franse skigebieden. Dat gaat de Fransozen ook goed af moet ik zeggen.

*bericht bewerkt door Strikkie op 10 jan 2022 09:19

Het dorp is een aanrader, maar deel boven Châtel Centre (Super-Chatel gondel) bevat wel nog redelijk wat sleepliften en is niet heel uitdagend, ook al vind ik dat vaak ook zijn charme hebben. Dit deel heeft ook een wat mindere aansluiting richting bijvoorbeeld Avoriaz, maar als je samen met de hele familie wilt lunchen elke dag maakt dat sowieso minder uit omdat je dan terug wilt zijn halverwege de dag. Appartementen in het deel Linga liggen danwel iets buiten de dorpskern, maar liggen voor meer ervaren skiërs ook wat beter.

Andere gezellige dorpen volgens Rogier: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/494790/top-5-sfeer…

Nuet op 04 jan 2022 18:34

is het wel mogelijk om bij linga te komen als je smiddags terug wil zijn om te lunchen???

En is het mogelijk om van chatel helemaal door te skien naar avoriaz of moet je dan de bus pakken??

Heel goed mogelijk om vanuit Chatel naar Avoriaz te skiën. Wel wat liften tussendoor nemen. Heerlijk groot gebied is de Porte du Soleil. Fijn zwembad hebben ze trouwens ook in Chatel (bij slecht weer)

is het wel mogelijk om bij linga te komen als je smiddags terug wil zijn om te lunchen???

En is het mogelijk om van chatel helemaal door te skien naar avoriaz of moet je dan de bus pakken??

Basic01 op 10 jan 2022 11:15

Dat is allebei geen probleem, en ook zonder skibus te doen.

Plaats een reactie