Oostenrijkgangers in Frankrijk

Geen idee of dit hier mag, maar op dit moment zit ik, net als heel veel andere Nederlandse wintersporters en @piefke in Frankrijk. Om precies te zijn La Norma. Nu kom ik hier al jaren maar merk ik dat er dit jaar een hoop Nederlanders zijn die gewend zijn in Oostenrijk te gaan skiën. Zo stond ik gister in een berghut en bestelde een Nederlandse “deux gluhwein” in plaats van “Vin chau”. Van de week bij de bakker twee dames voor mij “dit is wel beter dan in Oostenrijk”.

Of het te maken heeft met de strengere maatregelen in Oostenrijk of om dat deze week juist goedkoop is omdat de Franse geen vakantie hebben weet ik niet. Ook staan er bijzonder veel Nederlandse auto’s op de parkeerplaatsen.

Wel vraag ik mij af, overwegen Nederlanders volgend jaar weer naar Frankrijk te gaan of gaan ze toch liever naar Oostenrijk? Graag ook waarom wel en waarom niet?

*bericht bewerkt door Leandro op 05 jan 2022 09:50

Met skiën kom je echt tot rust.

Lijkt me vrij simpel. Voor Frankrijk heb je geen test nodig voor inreizen momenteel terwijl Oostenrijk veel strenger is qua coronamaatregelen. Ook is het rustiger in Frankrijk ivm de kerstvakantie die erop zit. Oostenrijkgangers hebben over het algemeen vrij weinig met Frankrijk, dus ik verwacht dat die mensen gewoon weer naar Oostenrijk gaan als het mag ;)

Lijkt me vrij simpel. Voor Frankrijk heb je geen test nodig voor inreizen momenteel terwijl Oostenrijk veel strenger is qua coronamaatregelen. Ook is het rustiger in Frankrijk ivm de kerstvakantie die erop zit. Oostenrijkgangers hebben over het algemeen vrij weinig met Frankrijk, dus ik verwacht dat die mensen gewoon weer naar Oostenrijk gaan als het mag ;)

elisabeth101 op 05 jan 2022 10:30

Mijn ervaring is dat veel Oostenrijkgangers nog nooit in Frankrijk zijn wezen skien en hun mening over Frankrijk vormen puur op basis van “horen van”. Best kans dus dat een deel wel blijft hangen gezien het puur ski technisch naar mijn mening mooier is in Frankrijk dan in Oostenrijk. Zeker gezien apres ski mogelijk nog jaren niet op niveau gaat zijn van voor Covid maakt voor veel mensen de keuze misschien nog wat makkelijker.

Born to Ride

Wij zijn afgelopen week in Grand Massif geweest. Zeer goed bevallen. Voorheen altijd Oostenrijk, dat zou zomaar kunnen veranderen na deze week. We zijn overigens wel fervente zomer Frankrijkgangers, scheelt wel denk ik.

Gisteren hier in Méribel kwamen er een paar jongeren voorbij met een boxje in hun rugzak met Nederlandstalige “Oostenrijkse” apres ski muziek. Nog nooit gehoord hier.

Volgens mij is het volgend jaar met de kerstvakantie trouwens weer zo dat de Nederlanders en Belgen de week na oud en nieuw nog vakantie hebben en de vakantie van de Fransen dan al afgelopen is.

Lijkt me vrij simpel. Voor Frankrijk heb je geen test nodig voor inreizen momenteel terwijl Oostenrijk veel strenger is qua coronamaatregelen. Ook is het rustiger in Frankrijk ivm de kerstvakantie die erop zit. Oostenrijkgangers hebben over het algemeen vrij weinig met Frankrijk, dus ik verwacht dat die mensen gewoon weer naar Oostenrijk gaan als het mag ;)

elisabeth101 op 05 jan 2022 10:30

Ik snap dat mensen voor dit jaar de keuze hebben gemaakt, maar stel dat er geen beperkingen meer zijn volgend seizoen, gaan mensen dan weer naar Frankrijk of keren ze terug naar Oostenrijk.

Met skiën kom je echt tot rust.

Gisteren hier in Méribel kwamen er een paar jongeren voorbij met een boxje in hun rugzak met Nederlandstalige “Oostenrijkse” apres ski muziek. Nog nooit gehoord hier.

Volgens mij is het volgend jaar met de kerstvakantie trouwens weer zo dat de Nederlanders en Belgen de week na oud en nieuw nog vakantie hebben en de vakantie van de Fransen dan al afgelopen is.

Skimo op 05 jan 2022 10:47

Het klopt dat ook volgend seizoen de tweede week aantrekkelijk zal zijn.

Met skiën kom je echt tot rust.

Leuk topic.

Ik heb zelf in alle vier de grote Alpenlanden de nodige gebieden gezien en heb geen duidelijke voorkeur. Alles heeft immers zijn voor- en nadelen.

Ik merk in mijn omgeving wél dat die-hard Oosterijkerfanaten enorm stevige meningen hebben over skiën in andere landen (met name FR), niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Voordelen van Frankrijk die ze vaak niet kennen

  • bijna alle acco ski in, ski out
  • geen Baustelle op de weg ernaar toe
  • eten is duurder, maar in mijn ogen vaak beter
  • acco is vaak weer goedkoper
  • vaak geen NL skiles maar veel kleinere klasjes wat veel belangrijker is
  • veel grote, goed verbonden gebieden

Nadelen zijn er ook

  • tolwegen
  • weinig kunstsneeuw
  • Après ski is minder
  • oudere liften
  • bezemkast acco’s (maar dit wordt langzaam beter)

Tot slot de mensen. Ik denk dat je in beide landen zowel aardige mensen als klootzakken treft. Persoonlijk behoren zowel de Fransen als de Oostenrijkers voor mij niet tot de meest vriendelijke mensen op aarde.

*bericht bewerkt door havana op 05 jan 2022 12:26

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@havana

Eens met je analyse. Wat ik overigens ook prettig vind aan Oostenrijk is dat de skilessen voor kinderen van 10:00-15:00 zijn. Dat geeft rust in de ochtend en je kunt ‘s middags nog even een baantje trekken met de kids. Mijn ervaring in Frankrijk was dat de les begon om 9:15 en eindigde om 16:30. Stres in de ochtend en uitgeputte kinderen bij het afhalen. Leraren spreken over algemeen een beetje NL.

Daarbij vind ik de Franse gebieden prachtig qua skien, maar de flatgebouwen hadden ze weg mogen laten.

Ik denk dat best wel een hoop mensen de tartiflette net zo lekker gaan vinden als de apfelstrudel en voortaan Frankrijk ook als wintersportbestemming waarderen.

Al dat yoyo-en van de afgelopen tijd heeft waarschijnlijk toch een dikke deuk in het oostenrijkse imago geslagen.

Kortom : ik ben benieuwd of Oostenrijk volgend jaar wel weer 60 procent van de wintersporters ontvangt.

Paul

@havana. In Frankrijk weinig kunstsneeuw. In Trois Vallees zijn het er zoveel dat ik telkens de tel kwijtraak. Terwijl het hele gebied toch hooggelegen is. De rest is keurig omschreven.

Hen48

Leuk topic.

Ik heb zelf in alle vier de grote Alpenlanden de nodige gebieden gezien en heb geen duidelijke voorkeur. Alles heeft immers zijn voor- en nadelen.

Ik merk in mijn omgeving wél dat die-hard Oosterijkerfanaten enorm stevige meningen hebben over skiën in andere landen (met name FR), niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Voordelen van Frankrijk die ze vaak niet kennen

  • bijna alle acco ski in, ski out
  • geen Baustelle op de weg ernaar toe
  • eten is duurder, maar in mijn ogen vaak beter
  • acco is vaak weer goedkoper
  • vaak geen NL skiles maar veel kleinere klasjes wat veel belangrijker is
  • veel grote, goed verbonden gebieden

Nadelen zijn er ook

  • tolwegen
  • weinig kunstsneeuw
  • Après ski is minder
  • oudere liften
  • bezemkast acco’s (maar dit wordt langzaam beter)

Tot slot de mensen. Ik denk dat je in beide landen zowel aardige mensen als klootzakken treft. Persoonlijk behoren zowel de Fransen als de Oostenrijkers voor mij niet tot de meest vriendelijke mensen op aarde.

havana op 05 jan 2022 12:25

Weinig kunstsneeuw, denk dat de grote gebieden begin november al volop bezig zijn ermee, LTV word er heel veel gespoten
Merk toch dat er in de Franse Alpen ferm geïnvesteerd word in liften zelfs tijdens coronajaren

Ik denk dat best wel een hoop mensen de tartiflette net zo lekker gaan vinden als de apfelstrudel en voortaan Frankrijk ook als wintersportbestemming waarderen.

Denktank op 05 jan 2022 13:17

Even voor de duidelijkheid voor de oostenrijkgangers die nu in Frankrijk skiËn, tartiflette is geen toetje ;-)

Click. Click. Peace

Mijn man is in elk geval duidelijk. Die wil gewoon schnitzel eten. Want alleen in Oostenrijk zijn ze lekker…tsja🤷‍♀️. Ikzelf kom ik alle landen met de bijbehorende plussen en minnen. Italie is mijn favoriet.

@Rogier,

Apfelstrudel is ook geen toetje. Meestal neem ik in de Konditorei die samen met een bakkie leut.

Paul

@Rogier,

Apfelstrudel is ook geen toetje. Meestal neem ik in de Konditorei die samen met een bakkie leut.

Denktank op 05 jan 2022 14:10

Misschien, maar als je een bakkie koffie en tartiflette besteld om 11:00 kijk je toch raar op als je een zoet iets verwacht ;-)

*bericht bewerkt door Rogier op 05 jan 2022 14:22

Click. Click. Peace

L3V is wel de uitzondering, zowel qua liftmodernisatie als qua kunstsneeuw. De meeste andere Franse gebieden lopen hier gewoon (fors) achter.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Leuk topic.

Ik heb zelf in alle vier de grote Alpenlanden de nodige gebieden gezien en heb geen duidelijke voorkeur. Alles heeft immers zijn voor- en nadelen.

Ik merk in mijn omgeving wél dat die-hard Oosterijkerfanaten enorm stevige meningen hebben over skiën in andere landen (met name FR), niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Voordelen van Frankrijk die ze vaak niet kennen

  • bijna alle acco ski in, ski out
  • geen Baustelle op de weg ernaar toe
  • eten is duurder, maar in mijn ogen vaak beter
  • acco is vaak weer goedkoper
  • vaak geen NL skiles maar veel kleinere klasjes wat veel belangrijker is
  • veel grote, goed verbonden gebieden

Nadelen zijn er ook

  • tolwegen
  • weinig kunstsneeuw
  • Après ski is minder
  • oudere liften
  • bezemkast acco’s (maar dit wordt langzaam beter)

Tot slot de mensen. Ik denk dat je in beide landen zowel aardige mensen als klootzakken treft. Persoonlijk behoren zowel de Fransen als de Oostenrijkers voor mij niet tot de meest vriendelijke mensen op aarde.

havana op 05 jan 2022 12:25

Interessante analyse! :)

Wat me wel opvalt als ik - puur voor de lol want ik prefereer Italië - hotelletjes zoek in Franse skigebieden ik er maar weinig kleinere en betaalbare zaken kan vinden.
En een appartement is een dikke NO GO voor mij. ;)

Bla, bla, bla.

Hotels zijn inderdaad vaak voordeliger in Oostenrijk. Maar in Frankrijk zie je er meer en meer en worden de prijzen iets aantrekkelijker. Op dit moment is echter de keuze in Oostenrijk nog steeds veel ruimer qua hotels. Amdersom zie je in Oostenrijk steeds meer luxe appartementen die je eerder alleen in Frankrijk zag. En beide landen hebben bezemhokken.
Simpele bed en breakfast is in Oostenrijk weer veel meer aanbod.

wat mij persoonlijk tegen staat is de franse mentaliteit (die ik ken van de overnachting voor de zomervakantie in Spanje en voor de terugreis daarvan… Ze vertikken het in het westen van Frankrijk om normaal met je te proberen te communiceren), de van de televisie en internetplaatjes lelijke dorpen, en de wat ongunstiger ligging wat betreft weer (sneller bruine dorpen). Maar daarbij moet gezegd worden dat ik de luxe heb een dorp am arlberg (lech, zurs, warth, st. anton) of zoals komende winter, obertauern te kunnen betalen.

Denk dat de Franse inwoners ferm veranderd zijn in positieve zin ivm communicatie. Vroeger moest je niet hopen op Engels nu kunnen er dat heel veel , zelf in kleine dorpen , hangt ook af hoe je op reis gaat , zie ik nu ook in de shoppingsteden in België
Je kan nog altijd goedkoop op hotel of appartement in skigebieden je moet gewoon willen zoeken ,internet heeft niet alles prijs als je niet wilt

Ze vertikken het in het westen van Frankrijk om normaal met je te proberen te communiceren)

Brownydalton op 05 jan 2022 15:20

Dit hoor ik wel vaker maar ik heb er nog geen last van gehad in een skigebied. Chagrijnige mensen heb je overal.

De mensen in mijn Oostenrijk groep gaan niet als er geen goede apres ski is, dus dan vallen een deel van Oostenrijk en alle andere landen al af, als je puur op zoek bent naar Almraush/Goabstall achtige tenten.

Voor mij als ex-student betekent skiën in Frankrijk:
Een oud bezemkast appartement in een lelijk gebouw, ski in ski out in hoog gelegen gebieden met vervoer voor de prijs van een skipas. Steen papier schaar over wie op de slaapbank moeten slapen, zoeken naar die oude trage niet afkoppelbare liften, kaasfondue eten(is Zwitsers? maar we doen het elk jaar in Frankrijk) persoonlijk vind ik het echt een prachtige manier van wintersport vieren en wij gaan met die groep (ex) studenten elk jaar weer terug.

Je verricht wonderen als je je vraag niet eerst in het Engels stelt.
(Mocht je mij tegenkomen, dan antwoord ik ook uitsluitend in het Frans)

wat mij persoonlijk tegen staat is de franse mentaliteit (die ik ken van de overnachting voor de zomervakantie in Spanje en voor de terugreis daarvan… Ze vertikken het in het westen van Frankrijk om normaal met je te proberen te communiceren), de van de televisie en internetplaatjes lelijke dorpen, en de wat ongunstiger ligging wat betreft weer (sneller bruine dorpen). Maar daarbij moet gezegd worden dat ik de luxe heb een dorp am arlberg (lech, zurs, warth, st. anton) of zoals komende winter, obertauern te kunnen betalen.

Brownydalton op 05 jan 2022 15:20

Als je die dorpen kan betalen, kun je ook prima in Val d’Isère, Meribel of Courchevel zitten. Ze spreken daar overigens over het algemeen een stuk beter Engels dan de gemiddelde Nederlander Duits spreekt ;)

Ik heb geskied in Oostenrijk en Frankrijk en inderdaad, als je enkel kijkt naar het skiën, legt Oostenrijk het af. Maar voor mij is wintersport totaalbeleving: het schattige dorpje, vriendelijke bediening in rustieke berghutten, knusse hotels, lekker eten.
Ik ben al 10 jaar niet meer in Frankrijk geweest, en ik herinner me prachtige pistes, heerlijk skiën, maar ook in de rij staan voor slappe friet die je op mag eten op witte tuinstoeltjes. Een lelijk dorp met geen enkele uitstraling en erg slechte communicatie. In Oostenrijk kun je je veel makkelijker verstaanbaar maken.
Oostenrijkers zijn enorme geldwolven, maar op de school voor toerisme leren ze dat met een grote glimlach te doen.

Leuk topic.

Ik heb zelf in alle vier de grote Alpenlanden de nodige gebieden gezien en heb geen duidelijke voorkeur. Alles heeft immers zijn voor- en nadelen.

Ik merk in mijn omgeving wél dat die-hard Oosterijkerfanaten enorm stevige meningen hebben over skiën in andere landen (met name FR), niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Voordelen van Frankrijk die ze vaak niet kennen

  • bijna alle acco ski in, ski out
  • geen Baustelle op de weg ernaar toe
  • eten is duurder, maar in mijn ogen vaak beter
  • acco is vaak weer goedkoper
  • vaak geen NL skiles maar veel kleinere klasjes wat veel belangrijker is
  • veel grote, goed verbonden gebieden

Nadelen zijn er ook

  • tolwegen
  • weinig kunstsneeuw
  • Après ski is minder
  • oudere liften
  • bezemkast acco’s (maar dit wordt langzaam beter)

Tot slot de mensen. Ik denk dat je in beide landen zowel aardige mensen als klootzakken treft. Persoonlijk behoren zowel de Fransen als de Oostenrijkers voor mij niet tot de meest vriendelijke mensen op aarde.

havana op 05 jan 2022 12:25

Interessante analyse! :)

Wat me wel opvalt als ik - puur voor de lol want ik prefereer Italië - hotelletjes zoek in Franse skigebieden ik er maar weinig kleinere en betaalbare zaken kan vinden.
En een appartement is een dikke NO GO voor mij. ;)

bartvwg op 05 jan 2022 14:33

Een leuke en betaalbare B&B vinden in Frankrijk is helemaal niet zo moeilijk hoor.
Je moet alleen niet gaan zoeken in de tekentafel dorpen. Die zijn door investeerders gebouwd, niet door liefhebbers.

Probeer eens Logis de france, tripadvisor of (desnoods) booking.
Bijvoorbeeld Serre Chevalier (echt dorp) tientallen mogelijkheden. Hieronder 2 willekeurige voorbeelden (ik heb geen belang)
https://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review-g672976-d483543-Revi…
https://www.logishotels.com/nl/tarifs-et-disponibilites-cham…

The older I get, the better I was

Over dat vertikken om een andere taal te spreken. Mijn theorie is niet dat dat onwil is, maar meer onzekerheid. de Franse taal zit vol met beleefdheden en is heel precies. Fransen zijn vooral bang om anderen te beledigen en durven daarom niet zomaar in een adere taal te spreken.

Dat dit uiteindelijk voor Nederlanders die overal eenvoudig als olifanten in porseleinkasten naar binnen stormen onbeleefd overkomt is een logisch gevolg ;-)

Click. Click. Peace

Enne Lisa, mijn dochtertje, krijgt al sinds haar zesde Engels op school. Dus het komt goed ;-)

Click. Click. Peace

Fransen “van nu” spreken echt 10x beter Engels dan 15 jaar geleden. Zeker mensen < 40 jr.

En dat van de weinige hotels is zeker waar. Je hebt ze wel in skigebieden maar ze zijn schaarser dan in Oostenrijk.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Over dat vertikken om een andere taal te spreken. Mijn theorie is niet dat dat onwil is, maar meer onzekerheid.

Dat dit uiteindelijk voor Nederlanders die overal eenvoudig als olifanten in porseleinkasten naar binnen stormen onbeleefd overkomt is een logisch gevolg ;-)

Rogier op 05 jan 2022 16:50

Heel herkenbaar dit, de familie en een aantal vrienden van mijn buitenlandse vriendin praat alleen met mij als ze wat gedronken hebben, omdat ze bang zijn om fouten te maken en voor gek te staan als ze een woord niet kennen.

Mijn Frans is echt bedroevend, maar als je al begint met Bonjour en af en toe een Merci gebruikt, kom je volgens mij echt een heel eind. Dit geld overigens voor de meeste landen, als ik voor werk in het buitenland zit merk ik altijd dat het gewaardeerd wordt als je die standaardwoordjes in hun taal probeert te gebruiken.

Enne Lisa, mijn dochtertje, krijgt al sinds haar zesde Engels op school. Dus het komt goed ;-)

Rogier op 05 jan 2022 16:51

Jongeren (<50) spreken niet alleen Engels, ze zijn er ook trots op dat ze dat kunnen. Als je tegenwoordig een jongere Fransman (-vrouw) in het Frans aanspreekt, is de kans groot dat ze in het Engels antwoorden, om daarmee beleefd naar jou toe over te komen.

Voor een verblijf in Frankrijk zou je kunnen zoeken naar een chambre d’hotes, via diverse sites daarvoor. Je kunt soms zelfs een table d’hote aantreffen, heb ik goede ervaringen mee, ook voor een tussenstop onderweg.

*bericht bewerkt door Frank op 05 jan 2022 17:33

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Plaats een reactie