Wintersporters haat

Wat moeten we met de haat van onze medelanders? In de media, de social media. Overal worden we bespot als asocialen. Je mag naar een warm land gaan om daar te feesten. En als je terug komt heb je geen enkel probleem. Als je maar niet op wintersport gaat. Keurig geboosterd, PCR op zak, FFP2 mondkapjes op. Vooral veel thuis eten, geen apres ski, in een land wat vooralsnog minder besmettingen heeft als Nederland. En owee degenen die zich hier hebben laten boosteren. Die zijn helemaal crimineel. Beter wachten op je beurt in Nederland dan snel en veilig in een ander EU land je booster krijgen. Leve Europa! Kan de Nederlandse Skivereniging iets doen aan deze foute beeldvorming?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 06 jan 2022 22:08

Jij hebt zo gelijk. Ik baal hier ook ontzettend van. Je durft niet eens meer te vertellen dat je volgende week op wintersport gaat. En ik zei het ook al in een ander Topic. Als je met ik weet niet hoeveel mensen samen gepakt op een vol strand ligt. Dat wordt daar niets van gezegt. Ik denk dat wintersport vaak in verband wordt gebracht met apres ski feestjes. Maar vergeet niet dat er ook veel wintersporters zijn die echt voor het skieen en de natuur gaan. En zich echt aan alle geldende regels houden omdat ze bij zijn dat ze überhaupt kunnen gaan skieen

JMW

Ik zou proberen om jezelf er niet te veel van aan te trekken. Mensen willen graag een zondebok. Ongevaccineerden, boeren, mensen die op zomervakantie gaan, buitenlanders, wintersporters, mensen die nieuwjaar gevierd hebben, scholen, boosters, overheid, ga zo maar door. Er moet met de vinger gewezen kunnen worden.

Die berichten die overal opgedoken zijn helpen niet echt, over die mensen die besmet terug zijn gekeerd. Koppen als “1000 mensen besmet terug uit Oostenrijk”, geven nogal een beeld af. Dat dit gaat om een periode van meerdere dagen/weken er in die tijd meer dan 200.000 positieve testen zijn geweest wordt dan amper verteld in het artikel, en de gemiddelde mens leest de kop en trekt dan zijn conclusie.

Lekker naast je neerleggen. De mensen die zeiken op de wintersporters zijn waarschijnlijk ook de mensen die ‘stiekem’ met kerst en oud & nieuw te veel mensen opzochten. Kijk maar naar de besmettingen in privé-sfeer.

Tot gisteren hadden we hier het onderdeel “wintersporters onder vuur” in het forum. Dat is helaas ontspoord en uit het forum verwijderd. Ik vrees dat het grotendeels een herhaling wordt.

Hen48

Ik heb t eigenlijk helemaal niet zo ervaren. De mensen die ik spreek vinden het fijn dat ik lekker op wintersport ben geweest en vragen hoe ik het ervaren heb. Verder weet ik dat ik er in Oostenrijk (in mijn geval) alles aan gedaan heb om niet besmet te raken.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik mensen zag die een tikkeltje laks hun mondmaskers droegen (onder de neus, of überhaupt niet deugdelijk) dat het altijd Nederlanders waren. Ook veel Nederlanders waar de kinderen geen goede bescherming droegen. Je kon merken dat de Duitsers hier meer aan gewend waren, vrijwel alle Duitse kinderen droegen ook een FFP2-masker.

Dat heet tegenwoordig framing…

*bericht bewerkt door Denktank op 05 jan 2022 19:13

Paul

Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die niet op wintersport gaan omdat het koud is en die Frankrijk een schitterend land vinden, ‘maar ja, die Fransen…’
Gevalletje onbekend maakt onbemind, kortzichtigheid, afgunst, beeldvorming, over 1 kam scheren en noem het maar op.
Krantenkoppen schreeuwen: ‘Wel 1000 besmettingen bij terugkomst Oostenrijk afgelopen week’. Voor het gemak wordt er maar even voorbij gegaan dat bijvoorbeeld Amsterdam 2000 besmettingen per dag heeft. Daar kraait geen haan naar.
Ik heb aan de geldende regels voldaan, heb ouderwets genoten vorige week en schamen dat ik op wintersport ben geweest is wel het laatste dat ik doe.

We worden inderdaad als paria gezien. Maar wat men vergeet is dat de Oostenrijk gangers allemaal minimaal 2x gevaccineerd zijn en een PCR test hebben gedaan. Benieuwd hoeveel mensen hieraan voldeden toen te 2x een kerstmenu naar binnen duwden met 20 familieleden.

ik ziet nu in quanrantaine ivm met een positieve test van 2 familieleden. Maar volgende week ga ik weer met 2x een negatieve test bij de GGD en een negatieve PCR voor op reis. Als ze het morgen niet dichtgooien en een van de laatste 2 testen niet positief is.

Lekker laten zeuren. Ik werk al bijna 2 jaar thuis, hou me goed aan alle regels.
Nu hele gezin geboosterd (jongste van 18 kon gelukkig vandaag), PCR gepland. En ook in Oostenrijk zal ik me aan de regels houden. De muren thuis komen op me af, en ik ben echt heel erg toe aan een weekje sneeuw na 2 jaar. Daarna kan ik een lockdown van een half jaar wel weer aan haha.
In ons eigen land houden hele volksstammen zich niet aan de regels. In de supermarkt 1,5 meter afstand houden? Bijna niemand doet het. Mondkapjes? Bij velen hangt ie ver onder de neus. Thuiswerken? Er staan meer files dan ooit.
Als ik dan naar Oostenrijk ga en overdag lekker in de buitenlucht ben, en overnacht in een chalet met mijn eigen gezin loop ik minder risico dan in ons eigen land…

Verdeel en heers.

En dat is bepaald niet nieuw en wintersporters zijn helemaal niet de enige groep die als schuldige aangewezen wordt deze crisis, zoals @Thehenk al zegt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Mijn advies is om te stoppen met social media en het lezen van de reacties op nieuwssites. Mensen die daar reageren zijn niet een juiste afspiegeling van de samenleving, maar vaak de uiterste van beide kanten. (Maar wij zijn hier natuurlijk ook niet geheel onpartijdig ;))
Zo’n bericht als gisteren over de bijna 1000 besmettingen onder mensen die in Oostenrijk zijn geweest, wordt in de media heel eenzijdig belicht. Die 1000 besmettingen is maar 1% van de 100.000 besmettingen in dezelfde periode, dus de invloed op de verspreiding is helemaal niet zo groot. Niemand heeft het over die andere 99.000 besmettingen en waar die zijn opgelopen.
Er wordt ook niet gekeken naar hoeveel mensen er in totaal naar Oostenrijk zijn geweest, dus hoe groot de kans op een besmetting in Oostenrijk was, wordt niet vermeld.
Frankrijk, België, Duitsland en Spanje zijn ook elk goed voor ca. 700 besmettingen, dus samen nog een paar procent. Ca. 94.000 besmettingen zijn niet te herleiden naar het buitenland, dus je zou kunnen stellen dat in Nederland blijven wel een erg groot risico is ;)
Ook dat die 1000 besmettingen een verzesvoudiging is t.o.v. de week daarvoor wordt als nieuws gepresenteerd, terwijl dat logisch is, omdat het de week daarvoor nog geen schoolvakantie was.

Ik trek me in ieder geval niets aan van wat een ander er van vind. Ik hou me aan de voorwaarden en maatregelen en kan het voor mezelf prima verantwoorden. Ik heb uit mijn eigen omgeving overigens nog geen negatieve reacties gekregen.

Annoying skiers since 2003

Gooi dit maar op slot, niet lezen en niet naar luisteren. een zondebok zoeken de negatieve lui altijd en vooral de sensatie media. Koren op de molen voor velen.

Dienten Die Alte schule

Marcel van Roosmalen heeft er wel een mooie column overgeschreven…
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/04/ik-haat-wintersporters-…

*bericht bewerkt door AWDV_in_de_Schnee op 05 jan 2022 20:18

Ach raak je wel een beetje aan gewend, ik rijdt motor dus aso, ik mountainbike door de bossen, aso, ik vaar in een snelvarende sloep, aso en ik ski, aso!

Soms wandelen we wel eens door de bossen, dan is iedereen vriendelijk, maar laat ik wandelen nou net niet leuk vinden, dan maar een Aso!

Gelukkig heb ik de eigenschap dat het mij echt TOTAAL niet interesseert wat een ander van mij vindt, zolang ik mij zelf s’avonds maar aan kan kijken in de spiegel met tandenpoetsen⛷⛷⛷⛷

Toch snap ik de negatieve beeldvorming wel. In de thuissituatie de afgelopen 2 jaar nauwelijks van besmettingen gehoord, maar onder wintersporters hoor je van de ene na de andere besmetting. Ik lees hier op het forum van groepen die waarschijnlijk in de horeca besmet zijn geraakt. Tja, wat had je anders verwacht? Alle tien gevaccineerd en negatief getest en dan 1 vals negatieve en de hele groep is besmet. Ik snap uberhaupt niet dat mensen ergens binnen gaan zitten eten waar meer mensen rondlopen. Ik zit nu zelf een week in FR en na de ochtenddrukte bij de skilockers heb ik mijn portie dagelijks ‘contact’ ruimschoots gehad.

Toch snap ik de negatieve beeldvorming wel. In de thuissituatie de afgelopen 2 jaar nauwelijks van besmettingen gehoord, maar onder wintersporters hoor je van de ene na de andere besmetting.

Martin7182 op 05 jan 2022 22:10

In mijn omgeving zijn er voornamelijk besmettingen bij gezinnen met schoolgaande kinderen. Best wel asociaal om je kinderen naar school te laten gaan ;)

Annoying skiers since 2003

Toch snap ik de negatieve beeldvorming wel. In de thuissituatie de afgelopen 2 jaar nauwelijks van besmettingen gehoord, maar onder wintersporters hoor je van de ene na de andere besmetting. Ik lees hier op het forum van groepen die waarschijnlijk in de horeca besmet zijn geraakt. Tja, wat had je anders verwacht? Alle tien gevaccineerd en negatief getest en dan 1 vals negatieve en de hele groep is besmet. Ik snap uberhaupt niet dat mensen ergens binnen gaan zitten eten waar meer mensen rondlopen. Ik zit nu zelf een week in FR en na de ochtenddrukte bij de skilockers heb ik mijn portie dagelijks ‘contact’ ruimschoots gehad.

Martin7182 op 05 jan 2022 22:10

1 miljoen positieve testen cumulatief in Nederland over november en december…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik voel het niet helemaal zo, waarschijnlijk omdat hier (zijnde Belluno) wintersport gewoon een daguitstap is en de meeste mensen er mee zijn opgegroeid. Wat je wel merkt is dat er bij de oudere bevolking (ok laat ik gewoon zeggen de grootouders van mijn zoon) een soort nostalgie is naar elk gehucht zijn eigen sleeplift en eigen ski wedstrijd… ipv een dure superdolomiti skipas.

Toch zijn er nog koopjes te doen, onze plaatselijke berg (monte avena) ligt op 1500m en heeft 2 erg leuke rode pistes en een “lange” blauwe. Perfect om te leren skieen en ons kleintje mee te nemen… dagje liften 12€, wil je graag gewoon 2 u is dat 5€ en een seizoenspas (met risico want het seizoen op deze lage molshoop kan ook makkelijk maar 1 maand zijn) 88€. Dit volstrekt off topic.

Geen negatieve beeldvorming hier dus… maar wij kruipen natuurlijk na een dagje skieen terug in onze eigen bubble… en hebben geen jaloerse buren die nooit op wintersport konden gaan… bergen zijn niets exotisch, alhoewel ik als lage lander dat nog altijd vind.

Zoals altijd: een gebrek aan context…

Voor de mensen die er wat van vinden: Zero fucks are given ;)

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Tja, wij wintersport liefhebbers moeten het maar ontgelden. Mensen die nooit gaan zien het als de ultieme uiting van luxe, van arrogantie soms. Ik stoor me daar niet aan, wij gaan nu eenmaal omdat het ons uitje van het jaar is. De rest van het jaar leggen we er geld voor opzij. Ik vind ook niet dat als je nu gaat je regels aan je laars lapt, het mág toch gewoon? En reken maar dat handhaving van regels overal beter is dan hier. En een besmetting? Wie zegt dat je die in Nederland niet had opgelopen? Ik stoor me er blijkbaar toch wel een beetje aan…

Kunnen jullie over dit topic ajb een beetje stilletjes discussiëren! In België is dit (nog) geen issue. Waarschijnlijk tot de wind weer eens uit het noorden waait (zie ook: de zwarte pieten discussie)…
😉

In Vlaanderen heb je voor mijn gevoel sowieso minder discussies en meer laissez faire. Bij ons moeten elke avond op verschillende tv. zenders 5 avond-discussie-programma’s gevuld worden en dat liefst met wat prikkelende onderwerpen. De wintersport is natuurlijk een prachtig onderwerp. Dat blijkt ook op dit forum.

Hen48

Kunnen jullie over dit topic ajb een beetje stilletjes discussiëren! In België is dit (nog) geen issue. Waarschijnlijk tot de wind weer eens uit het noorden waait (zie ook: de zwarte pieten discussie)…
😉

Erik12 op 06 jan 2022 09:12

Ha, ha, goeie!!
Rare jongens die Nederlanders met hun (vooral onzinnige) discussies. Ze kunnen beter wat minder lullen en wat meer werken*. :-)

*grapje hoor.

Bla, bla, bla.

Ik word ook wel moe van deze discussies… zelf heb ik alleen met mijn gezin geskied en mij gehouden aan alle regels ter plekke en deed ik hetzelfde wat ik thuis doe. Het is leuk om met vrienden of kennis of andere familie op wintersport te gaan maar dat is nu even niet verstandig en juiste deze groepen komen thuis en zijn besmet (hoeft niet natuurlijk maar daar is de kans groter dat ze besmet terug komen). Tja en dat de skileraren eerder besmet raken is ook niet zo verwonderlijk, allemaal jongen gasten en meiden die veel contacten hebben en in de avond bij elkaar zitten …Ik denk als iedereen zijn verstand gebruikt en zich aan de regels houdt en hetzelfde doet wat hij thuis doet dan gaat het goed, even mengen in andere groepen ter plekke of met meerdere personen nu op wintersport is niet verstandig. Hartstikke leuk om met een grote groep op pad te gaan maar geeft risico’s. Naast dat Omikron als een gek straks rondvliegt kan ook gedrag veroorzaken dat AU weer in een lockdown moet gaan…maar goed dat is mijn mening en anderen zullen hier een andere mening over hebben die ik zal moeten respecteren…

*bericht bewerkt door Gerjon op 06 jan 2022 11:08

De mensen die hier het meeste commentaar op geven zijn in de regel degene die zich in Nederland ook nagenoeg nergens aan houden. In Nederland gisteren 24500 besmettingen, uit Oostenrijk komen er een dikke 1000 besmet terug. Hoeveel mensen komen besmet terug uit Antwerpen? Staat alweer een file met Nederlanders naar Antwerpen.
Veelal jaloezie van kortzichtige mensen

Ach joh… Over 2 a 3 weken zijn de schoolgaande kinderen weer de groep die alles veroorzaakt…
En in maart is de wintersport-‘hype’ weer achter de rug en verzinnen dat soort lui weer nieuw zondebokken… Voor de zomervakantie begint het gezeik weer over de buitenland-vakantievierders… mark my words…

En wat hierboven gezegd wordt mbt mountainbiken en dergelijke… Helemaal mee eens… Nederland is een zeikland (geworden). Overal commentaar op, ziekelijke regeldrang en voor elke vierkante mm van ons land is een plan om het in te richten.

*bericht bewerkt door JeroenS op 06 jan 2022 12:11

In Nederland gisteren 24500 besmettingen, uit Oostenrijk komen er een dikke 1000 besmet terug. Hoeveel mensen komen besmet terug uit Antwerpen? Staat alweer een file met Nederlanders naar Antwerpen.

Frank72 op 06 jan 2022 11:03

Die 1000 ging over de periode 27-12 t/m 3-1. In diezelfde periode ca. 700 besmettingen van mensen die in België waren geweest en in totaal 100.000 besmettingen.

Annoying skiers since 2003

Die 1000 ging over de periode 27-12 t/m 3-1. In diezelfde periode ca. 700 besmettingen van mensen die in België waren geweest en in totaal 100.000 besmettingen.

sterko op 06 jan 2022 13:59

Ja, de nuance mist nogal. Wintersporters zijn een makkelijke zondebok want allemaal verwende, rijkeluis mensen die zich beter voelen dan andere mensen (of zoiets) In het echt hoor ik nooit dat mensen jaloers of raar reageren. Het is vooral een social media ding om negatief te doen over mensen die op wintersport willen. Over een paar maanden krijgen feestende jongeren weer de schuld en daarna de vakantiegangers.

Niets van aan trekken. Wij lopen op vakantie (wintersport of geen wintersport) niet meer risico dan thuis. Wij gaan met onze eigen auto, wij hebben een appartement gehuurd, aan après ski doen wij niet en wij gaan hooguit een paar keer uit eten.

In Nederland gisteren 24500 besmettingen, uit Oostenrijk komen er een dikke 1000 besmet terug. Hoeveel mensen komen besmet terug uit Antwerpen? Staat alweer een file met Nederlanders naar Antwerpen.

Frank72 op 06 jan 2022 11:03

Die 1000 ging over de periode 27-12 t/m 3-1. In diezelfde periode ca. 700 besmettingen van mensen die in België waren geweest en in totaal 100.000 besmettingen.

sterko op 06 jan 2022 13:59

Nu is iemand die besmet terug komt van wintersport heel makkelijk aan te wijzen als “wintersport is de bron”
Maar ik denk dat 70% van de besmettingen niet op valt na een “middagje shoppen” in antwerpen gewoonweg door de manier hoe BCO uitgevoerd wordt.

Dus als er al 700 uitgepikt worden in die periode kan je veilig stellen dat Antwerpen een grotere bron is geweest dan wintersport.

*bericht bewerkt door Powermage op 06 jan 2022 15:07

Plaats een reactie