skibril / goggles te vervangen

Hey,

Op m’n shortski van enkele weken terug merkte ik dat m’n gewone skibril serieus aandampt in combinatie met een ffp2 masker. Met m’n gele goggle had ik veel minder last van het aandampen, maar die is niet zo geschikt voor zonnig weer.

Idee is nu om beide te vervangen door 1 goggle, waar ik twijfel tussen een all-weather variant waar het glas automatisch verkleurt, of een systeem met magneten waar ik het opzetstuk makkelijk kan omwisselen.

Bij de automatische verkleuring : is dit niet vervelend als je van zon in schaduw komt?
Bij de magneten : is dit niet vervelend als je tijdens het skiën wil veranderen? Verlies je ze niet makkelijk?

Mijn persoonlijke ervaring is dat het verkleuren voor mijn ogen niet genoeg was bij slecht weer. Ik had een bril van Salomon, misschien dat er andere merken zijn met een betere range.

Ik neem elke dag mijn zonnebril en de skibril met 1 van de 2 lenzen mee.
Bij zonnig weer en boven de -5 gebruik ik een Oakley ski zonnebril met Prizm(Jade Iridium 13%), dat vind ik fijner ivm zweten.
Bij zonnig weer en onder de -5 gebruik ik mijn Smith Squad met de zonlens (10%)
Bij heel bewolkt of slechter weer gebruik de Smith met de Stormlens(50%).

Zou als ik het opnieuw moest kopen niet gaan voor een hele donkere zonlens maar voor een ±20% lens icm stormlens, dat zou fijner zijn op bewolkte koude dagen.

Als je een meekleurende lens neem, let dan op de categorie (1t/m 4) waarbinnen de lens kleurt en de basiskleur van de lens. Ik zelf vind de gele basiskleur bijvoorbeeld niet super.
Julbo Reactiv schijnt goed te zijn, zelf heb ik een Bolle met bruine basis tint.
Bij wepowder zijn er een aantal de kast aan het opruimen: https://wepowder.com/nl/forum/topic/282576
Of deze misschien nog https://wepowder.com/nl/forum/topic/281232

Zelf heb ik gekozen voor een helm met een photochromic lens. Meekleurende lens.

Gister was het in het ene dorp zonnig en in het andere dorp erg mistig. Het veranderde de hele dag. Het zou mij niets lijken om dan tussendoor steeds te moeten wisselen van bril of filter.

Ik heb gekozen voor een roze/paars glas welke donkergrijs wordt. Sommige mensen hebben liever geel of bruin. Dat is persoonlijk.

Ik merk de lens niet als het van zon naar schaduw gaat dat gaat heel geleidelijk. Het enige moment dat ik merkte dat het verkleuren iets te langzaam gaat is als je van buiten naar binnen stapt.
Maar ja we zijn toch zoveel mogelijk op de piste.;-)

Ik merk het verkleuren bij mijn Julbo echt nooit.

Plaats een reactie