Skiën tijdens sneeuwval

Een korte en misschien een domme vraag, maar is skiën tijdens het sneeuwen praktisch?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 06 jan 2022 22:07

Ehhh… de pistes zijn vaak alsof je op wolkjes glijdt, maar als het hard sneeuwt, zie je heel weinig. Ik vind t vaak erg vermoeiend, vergelijkbaar met in t donker in een sneeuwbui op de snelweg rijden.

Misschien niet voor iedereen, maar de schnappjes naderhand laten je lichaam wel nog meer gloeien dan anders…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kort antwoord: Ja!!! ❄️😁❄️😁

Gewoon doen. Fatsoenlijke kleren en een goede bril maken het leven wat prettiger 😂

Edwin van Riel

Welke bril ideaal tijdens redelijke sneeuwval ??

Zorg voor een goede afsluitende skibril die geen sneeuw doorlaat en die niet aanslaat, liefst met speciale lens voor bij sneeuwval, zodat je goed zicht hebt, dat is al het halve werk. En vervolgens genieten!

Welke bril ideaal tijdens redelijke sneeuwval ??

GeJe op 06 jan 2022 21:23

Die op jouw profielfoto lijkt me top :P

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ah @Yar , ik lees in een eerder topic dat je al eens vragen hebt gesteld over een goede bril en die toen ook hebt aangeschaft. Ben je desondanks nog onzeker met minder zicht? Daar gaat beter materiaal je niet bij helpen. Skien als het sneeuwt is fantastisch (vaak de mooiste dagen wat mij betreft), maar niet als je alleen maar goed zicht uitgaat. Je moet vertrouwen op het gevoel in je lichaam en je techniek niet veranderen. Veel mensen gaan veel te veel remmen in verse sneeuw, omdat ze de hoopjes niet zien, maar daardoor worden die hoopjes ineens obstakels die je anders nauwelijks zou voelen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Welke bril ideaal tijdens redelijke sneeuwval ??

GeJe op 06 jan 2022 21:23

Die op jouw profielfoto lijkt me top :P

Shane op 06 jan 2022 21:27

dank je Shane, is meer een fietsbril, super met droog weer, maar met sneeuw beslaat deze.

Ah @Yar , ik lees in een eerder topic dat je al eens vragen hebt gesteld over een goede bril en die toen ook hebt aangeschaft. Ben je desondanks nog onzeker met minder zicht? Daar gaat beter materiaal je niet bij helpen. Skien als het sneeuwt is fantastisch (vaak de mooiste dagen wat mij betreft), maar niet als je alleen maar goed zicht uitgaat. Je moet vertrouwen op het gevoel in je lichaam en je techniek niet veranderen. Veel mensen gaan veel te veel remmen in verse sneeuw, omdat ze de hoopjes niet zien, maar daardoor worden die hoopjes ineens obstakels die je anders nauwelijks zou voelen.

Shane op 06 jan 2022 21:44

amaai, dat ben ik al totaal vergeten dat ik ooit eens die vraag heb gesteld :D
Dit staat er eigenlijk wat los van. De bril die ik toen kocht was best wel goed en dampte niet aan.

Ik ben misschien van plan om last minute nog naar gerardmer te gaan met mijn zoontje omdat er vrij gemakkelijke pistes zijn en ik hem geen extra lessen ga laten nemen. We zijn intussen 3 jaar samen gaan skien dus de basis heeft hij stevig onder de knie. Daarom dat ik wou weten of sneeuwval een obstakel is voor mensen van zijn niveau want het gaat wel sneeuwen dit weekend.

Ha, het zijn meestal niet de kinderen die zich druk maken om de condities @Yar . Probeer ze maar eens te volgen over een bospaadje ;).

Zorg wel voor goede kleding voor de kleine overigens. Beter wat te warm dan te koud.

*bericht bewerkt door Shane op 06 jan 2022 21:53

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een korte en misschien een domme vraag, maar is skiën tijdens het sneeuwen praktisch?

yar op 06 jan 2022 21:13

Het is zeker als er wat gevallen is het mooiste wat er is ;-)

Click. Click. Peace

Hangt van de intensiteit, de hoogte en je uitrusting af.
Intensieve sneeuwval maakt het zicht lastig.
Boven de boomgrens is orientatie lastiger.
Goretex saves the day.
En gouden tip: handschoenen met een wissertje voor je goggle (met sneeuwlens uiteraard).

“Ik kon niet skiën, want het sneeuwde.” Probeer dat maar eens te verkopen als je thuiskomt.

Het kan gewoon best, maar je moet het wel leuk vinden. En een goede basistechniek is belangrijk. Zoals Shane schreef moet je vertrouwen op je gevoel, want het zicht is, zoals Hessel aangeeft, echt minder. Omdat je minder ver vooruit ziet moet je het terrein nemen zoals je het onder je voeten aantreft. Eigenlijk is het, denk ik, best wel een goed idee om dat eens een weekeinde te doen, zoals je van plan bent. Het hoort erbij en als je eenmaal de ervaring hebt opgedaan ben je er ook niet bang voor als je het ooit onverwacht tegenkomt.
(Als het sneeuwt en ook nog eens hard waait is het wat mij betreft niet leuk meer.)

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

“Ik kon niet skiën, want het sneeuwde.” Probeer dat maar eens te verkopen als je thuiskomt.

Frank op 06 jan 2022 22:41

😂 Ik ken zoveel mensen die bij sneeuw niet gaan skiën (of heel kort) en vervolgens klagend thuis komen dat ze zich 3 van de 6 dagen kapot hebben verveeld. En dan staan ze ook nog raar te kijken als ik vervolgens heel hard moet lachen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

“Ik kon niet skiën, want het sneeuwde.” Probeer dat maar eens te verkopen als je thuiskomt.

Frank op 06 jan 2022 22:41

😂 Ik ken zoveel mensen die bij sneeuw niet gaan skiën (of heel kort) en vervolgens klagend thuis komen dat ze zich 3 van de 6 dagen kapot hebben verveeld. En dan staan ze ook nog raar te kijken als ik vervolgens heel hard moet lachen.

Shane op 06 jan 2022 22:49

Tja, met een simpel skijasje en broek (waterkolom van 5K, dat werk) is de lol er ook wel snel af. Dan ben je rond 11 uur al doorweekt en tot op het bod verkleumd.
Goede technische kleding (zowel waterkolom als goed ademend) maakt dat je de dag wel doorkomt en laat in de middag vrolijk door kunt naar de apres ski.

*bericht bewerkt door Hessel op 06 jan 2022 22:57

Praktisch is het uiteraard niet, het moet 's nachts sneeuwen en overdag moet de zon schijnen😎
Helaas ontkom je er niet aan dat het overdag ook weleens sneeuwt. Ook dan kan het enorm verschillen, soms zie geen ruk en soms (dunne wolkenlaag?) is het zicht (met goede skibril) best redelijk.
Met slecht zicht zaten we wat langer aan de koffie en voelden we ons schuldbewust dat ons kleine meisje dan achter de skijuf aan ploeterde door het slechte weer, maar als we haar dan een uurtje later op gingen halen dan had ze het geweldig gehad😄
Die kleintjes hebben daar inderdaad bijna geen last van.

“Ik kon niet skiën, want het sneeuwde.” Probeer dat maar eens te verkopen als je thuiskomt.

Frank op 06 jan 2022 22:41

😂 Ik ken zoveel mensen die bij sneeuw niet gaan skiën (of heel kort) en vervolgens klagend thuis komen dat ze zich 3 van de 6 dagen kapot hebben verveeld. En dan staan ze ook nog raar te kijken als ik vervolgens heel hard moet lachen.

Shane op 06 jan 2022 22:49

Enige skiweek dat ik iet gelijkaardigs heb voorgehad was een barre week in Tignes waar de ene sneeuwstorm de andere opvolgde.
Hoogste klasse lawinegevaar in alle sectoren, op vele dagen werkte geen enkel lift.
Straat/bergpas naar Tignes le Lac afgesloten van zaterdagmiddag tot woensdag dacht ik wegens lawine die de helve tunnel had toegemaakt.
Op de dagen dat de kinderpiste toch openging heb ik dan maar de basis van het snowboarden geleerd (ik viel toch zacht).

De laatste dagen hield het wel op met sneeuwen en waren de pistes die beveiligd waren wel super natuurlijk.

Glide on!

Ik heb geen super goed diepte zicht, en bij sneeuwval of mist, of gewoon heel ‘vlak’, grauw licht, ski ik ook (nog) minder goed.
Vooral buckel pistes gaan dan soms (nog) minder. Maar iedere keer als ik dat excuus wil uitspreken komt er een minuut later keihard iemand door de buckels met zo’n geel “blind skier” hesje aan, dus ik zeg dat maar niet meer hardop…

Álle gekheid op een stokje, bomen, of zelfs piste paaltjes, helpen wel met slecht zicht. Het beste is gewoon echt off-piste treeskien, maar ik weet niet of dat in het skigebied in Gerardmer mogelijk is(heb je toch flink wat sneeuw voor nodig)

Zoals @Shane al zei, kinderen vinden dat meestal geweldig leuk.

*bericht bewerkt door Slim op 07 jan 2022 00:26

Ah @Yar , ik lees in een eerder topic dat je al eens vragen hebt gesteld over een goede bril en die toen ook hebt aangeschaft. Ben je desondanks nog onzeker met minder zicht? Daar gaat beter materiaal je niet bij helpen. Skien als het sneeuwt is fantastisch (vaak de mooiste dagen wat mij betreft), maar niet als je alleen maar goed zicht uitgaat. Je moet vertrouwen op het gevoel in je lichaam en je techniek niet veranderen. Veel mensen gaan veel te veel remmen in verse sneeuw, omdat ze de hoopjes niet zien, maar daardoor worden die hoopjes ineens obstakels die je anders nauwelijks zou voelen.

Shane op 06 jan 2022 21:44

amaai, dat ben ik al totaal vergeten dat ik ooit eens die vraag heb gesteld :D
Dit staat er eigenlijk wat los van. De bril die ik toen kocht was best wel goed en dampte niet aan.

Ik ben misschien van plan om last minute nog naar gerardmer te gaan met mijn zoontje omdat er vrij gemakkelijke pistes zijn en ik hem geen extra lessen ga laten nemen. We zijn intussen 3 jaar samen gaan skien dus de basis heeft hij stevig onder de knie. Daarom dat ik wou weten of sneeuwval een obstakel is voor mensen van zijn niveau want het gaat wel sneeuwen dit weekend.

yar op 06 jan 2022 21:50

3 jaar skiën? Da’s meer dan 150 weken skiën.
En dan heb je nog steeds vragen over sneeuw?

*bericht bewerkt door monoskito op 07 jan 2022 04:00

Probeer een beetje tussen de bomen (dus laag) te blijven, op jouw stek niet echt een probleem waarschijnlijk.

Verder is het ook wel een kwestie van mindset. We zaten in november een dag met (eindelijk) sneeuwval in Stubai, hele groep heeft genoten. In ons hotel een grote groep (Belgen, ok, so be it 😉) die voor het overgrote deel de hele dag hadden lopen balen en dus maar vroeg de apres ski al klagend gestart waren.

Tsja, hoe 2 groepen dezelfde omstandigheden dus compleet anders beleven kunnen….

Als toevoeging: skiniveau bepaalt wel voor een deel hoe je eea ervaart natuurlijk. Hoe beter de techniek, hoe meer zelfvertrouwen en hoe minder je probeert te zien wat er gebeurt onder die latten.

Ooit een goede tip voor gehad: wordt het buckelig, met slecht zicht, bijdrage stokken licht aan de grond houden, geeft je al veel meer gevoel voor wat er onder je voeten gebeurt.

Edwin van Riel

Één van de leukste dingen om te doen.

.

Tja, met een simpel skijasje en broek (waterkolom van 5K, dat werk) is de lol er ook wel snel af. Dan ben je rond 11 uur al doorweekt en tot op het bod verkleumd.
Goede technische kleding (zowel waterkolom als goed ademend) maakt dat je de dag wel doorkomt en laat in de middag vrolijk door kunt naar de apres ski.

Hessel op 06 jan 2022 22:56

Maar het ging toch om sneeuw, niet om regen? Ik word eigenlijk nooit nat van sneeuw. Mijn simpele kleding voldoet prima. Mocht het toch nat worden (1 keer gebeurd), dan ski ik even langs het appartement voor het reservesetje.

Ik vind het heerlijk om tijdens sneeuwval te skiën. Heerlijke sneeuw, meestal erg rustig op de pistes. Maar het zicht wordt inderdaad wel veel minder, en daardoor ben je wel meer op je techniek aangewezen. Dus als je er wat onzeker over bent, begin lekker op eenvoudige pistes. En blijf onder de boomgrens, daar is het zicht inderdaad veel beter. Maar dat kan in Gerardmer geen probleem zijn.

“Ik kon niet skiën, want het sneeuwde.” Probeer dat maar eens te verkopen als je thuiskomt.

Frank op 06 jan 2022 22:41

Al regelmatig verkocht hoor.
Bij sneeuwstormen en white-out toestanden bijvoorbeeld. Héél bizar en beangstigend als je ineens niet meer ziet wat boven of onder is en je evenwichtsgevoel compleet verdwijnt.
Bij intense sneeuwval ga ik liever wandelen, zo zalig de rust en stille natuur met enkel het geluid van vallende vlokjes.
En dan s’anderendaags als eerste de piste op, door de verse gevallen laag skiën.
Een perfect geprepareerde piste met enkele cm’s vers wit spul er op, dàt zijn de mooiste dagen voor mij. :-)

Maar de echte helden skiën natuurlijk overal zonder problemen door. :p

Bla, bla, bla.

Tijdens (flinke) sneeuwval is het meestal ook grijs, dus geen zon. Wij hebben er dan geen plezier in om te skiën. Je ziet geen diepte, geen structuur in de sneeuw. Je glijdt ‘op goed geluk’ naar beneden.
Onze dochter klapte paar jaar terug tijdens zo’n grijze dag in een dwarsrichel op de piste, met als gevolg een tand door haar lip en aansluitend bezoek aan EHBO-post…
Als het zo’n hele grijze (sneeuw)dag is, wagen we er meestal toch wel één, maximaal twee afdalingen aan, maar daarna pakken we een drankje of maaltijd in een bergrestaurant, doen een wandeling of plonzen in het zwembad…
Verse sneeuw, heerlijk. Maar wel met zon erbij…

Voor cracks is het vast een ander verhaal; die denderen de berg af alsof de zon schijnt. Ik kan dat dus zelf niet, maar heb daar wel bewondering voor, moet ik zeggen.

White-outs zijn natuurlijk verschrikkelijk @Bartvwg , daar weet ik alles van 😬🏥

Maar tijdens (zware) sneeuwval ervaar ik zelf niet zo heel veel problemen qua zicht, oriëntatie of coördinatie. Ik zie dan niet ineens piste paaltjes langsschuiven terwijl ik zelf stil sta.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als ik nu kon inschrijven voor altijd sneeuw de dagen dat ik op de piste sta dan doe ik dat direct. Verse sneeuw is het mooiste wat er is.

“Ik kon niet skiën, want het sneeuwde.” Probeer dat maar eens te verkopen als je thuiskomt.

Frank op 06 jan 2022 22:41

Mijn ouders hebben dat eens meegemaakt. Ze zaten half februari in 1999 in Ischgl. Juist ja de week voor…
Zij konden dus niet skiën omdat er geen enkele lift meer draaide. En naar huis kon ook niet want de wegen waren afgesloten. Enkel in het weekend hebben ze de wegen schoon geveegd en mochten ze naar huis. De week later ging het goed mis daar.

Maar normaal gesproken zal sneeuwval nooit een reden zijn voor mij om niet naar boven te gaan.

Übung macht den meister!!!

Welke bril ideaal tijdens redelijke sneeuwval ??

GeJe op 06 jan 2022 21:23

Een sneeuwbril alias goggles
en dan met een oranje lens bijvoorbeeld zodat je meer contrast hebt

Veel is al gezegd maar toch:

  • bomen bomen bomen. Bomen zijn je vriend tijdens sneeuwval en geven veel meer contrast aan de sneeuw omdat niet alles om je heen helemaal wit is
  • goede bril. Afsluitend en een gele of oranje lens die veel licht door laat.
  • aanpassen techniek. Ik buig zelf altijd net wat meer door mijn knieën met snowboarden als ik het minder goed zie, dan kan ik meer onverwachte dingen opvangen. Het is wat vermoeiender, maar je maakt minder gekke schuivers en daar krijg je meer vertrouwen van.
  • niet te steile pistes. Aangezien veel mensen het inderdaad enger vinden ontstaan er met slecht zicht en verse sneeuw veel sneller enorme bulten op steile pistes, sla deze over en dan kun je heerlijk cruisen.
    Veel plezier!

Plaats een reactie