Skiën tijdens sneeuwval

Ons motto: Dwarrelt de sneeuw naar beneden: GAAN! Valt de sneeuw diagonaal: Twijfel, proberen en GAAN! Valt de sneeuw horizontaal: Dan komt Ticket-to-ride op tafel. Zo lang de liften open zijn, kan er geskied worden.

Als er veel sneeuw valt, is het juist makkelijker. Geen last van oneffenheden op de piste (door wolken skiën, zoals @shane al aangaf). Als je valt, dan val je zacht.

Nu heeft mijn vrouw wel last van haar evenwichtsorgaan. Dus die krijgt op den duur wel last en moet dan stoppen. Maar mijn kinderen gillen het uit van plezier. We blijven op de lagere pistes ivm het gevaar om ergens de weg kwijt te raken. Zorg in ieder geval dat niemand het koud krijgt (3 lagen) en voor een goede goggle. Ook voor de kinderen.

Voor mij als relatieve beginner is zicht het allerbelangrijkste. Toen het tijdens mijn 2e keer skiën hard sneeuwde en ik nog geen stormlens had, heb ik in een hoog gebied ooit mijn bril af moeten zetten omdat ik nog geen pistepaaltje kon zien op 3 meter. Dat was echt afzien, en best gevaarlijk.

Heb daarna meteen de bril ingeruild voor een exemplaar met verwisselbare glazen, en weet nu dat ik in dat soort condities probeer om een lager gebied op te zoeken ipv de gondel naar de Gletcher pak.

Het sneeuwde vanmiddag in les sybelles, en ik heb heerlijk geskied. De pistes waren rustig, de sneeuw dwarrelde in perfecte vlokjes het beneden. Het ijzige van de ochtend was snel weggesneeuwd. Heb me wel bij blauwe, bekende pistes gehouden en dat ging helemaal goed! Iets snelheid eraf gehaald en soms even gestopt om iets verder vooruit te kijken, maar dat is wss ook persoonlijke voorkeur. Heb genoten.

Verse sneeuw remt een beetje, een uitgelezen kans dus om eindelijk eens een zwarte piste te nemen :).

Anne Marie

Deze week woensdag in espace diamant, tijdens de nacht eerst fors geregend dat overging in sneeuw. Het sneeuwde tijdens de voormiddag en middag, en in de latere namiddag gestopt met sneeuwen, last call de lift op en dan al dat poeder op de piste, enkele sporen op de piste, gewoon supermoment. Ooit eens hetzelfde moment meegemaakt in Valloire. Om nooit te vergeten !

Vandaag verse sneeuw en lege pistes in Val Cenis heerlijke laatste ski dag.

Ik was ook nooit een fan van skieen in de sneeuw, maar ik heb juist gemerkt dat je er enorm veel beter door leert skieen. Normaal ben je erg gefocust op zicht, juist leren skieen in slecht zicht condities met een ondergrond die je moet voelen in plaats van zien helpt geweldig.

Verder lekker compenseren met warme choco en strudel

Vandaag lekker geskied in Les Sybelles tijdens sneeuwval. Heerlijk op rustige, weinig gebruikte pistes, maar werken op drukke pistes.

Skien als het sneeuwd of zelfs in een halve sneeiwstorm is zooo leuk. Ook een beetje survival skien.
Wat echt helpt; NIET naar de sneeuw onder je voeten of 2 meter voor je op de piste kijken, je ziet toch niets. Beste werkt om naar vaststaand object op grote afstand te kijken zoals bijvoorbeeld een liftpaal, rots, kussen om een sneeuwkanon en daar naar te blijven lijken terwijl je skied. Zorgt voor voldoende balans en evenwicht en de piste onder je nemen zoals deze komt. Zeker als de sneeuw koud genoeg valt (onder nul) blijft deze wel fluffy en makkelijk door heen te skien (of rammen bij full gas). Vandaag nog door de verse sneeuw gebalft in La Cluzas, helemaal top!!

Zelf vind ik skiën terwijl het sneeuwt wel leuk, tenzij het heel hard sneeuwt (te weinig zicht, volgende pistestok niet zichtbaar, sommige pistes slecht aangegeven, bijna een keer een afgrond in geskied). Idem als het heel hard waait (ijzige sneeuw op je wangen, koude vingers). Tot die tijd is het gewoon leuk: skiën op gevoel, als je valt, vaak je zacht, serene stilte om je heen.

Een belangrijk ding: mijn dochter die toen nog 10 was, dacht er heel anders over. Koud geworden in de stoeltjeslift naar boven, niet warm na 1 afdaling. Die ging in de ankers en wilde alleen maar aan de warme chocolademelk. Ondanks goede kleding e.d. Dus type lift omhoog is ook belangrijk. Gondel? Stoeltjeslift met kap? Of open.

Heel goed door de knieën gaan om alle onverwachte hobbels en oneffenheden op te vangen. Als een springveertje waarbij je je bovenlichaam in positie blijft en alles door je knieën wordt opgevangen. En wat meer in de backseat gaan hangen of op je hiel skiën om te vermijden dat je ski’’s bij de tip blijven hangen.
Als het dan een week sneeuwt, heb je daarna quadriceps om U tegen te zeggen 😉

Vandaag in Dienten heeft het op een paar korte pauzes na voortdurend gesneeuwd. Op de hogere pistes had je wat last van de wind.
Pistes lagen er tot einde middag prima bij, het was lekker rustig.

Heerlijk geskied in de verse sneeuw!

Als snowboarder vind ik het heerlijk om in de verse sneeuw te boarden!
Slecht zicht is wel jammer, maar wat iedereen eigenlijk zegt, vertrouw op je techniek, verwacht geen nieuwe snelheidsrecords en weet; Vallen in zachte sneeuw is bijna net zo lekker als met je dronken hoofd in ’n zacht bedje springen ;)

Wij gaan eigenlijk altijd, maar dagen met veel sneeuw en slecht zicht zijn wel de kortere dagen van de week.
Wij hebben ooit ’t weer zo slecht gehad dat de reddingsdienst van bovenaf skiërs/snowboarders van de piste begon te plukken. Wij waren “helaas” al vrij ver aan het einde van de afdaling en waarschijnlijk nog lang niet aan de beurt. Dus een gratis ritje op de sneeuwscooter zat er helaas niet in. We zijn toen toch maar terug naar het dorp gegaan voor een lekkere bak warme chocolademelk.

bij kinderen zit het probleem hem denk ik eerder dat ze het te koud hebben dan dat ze niks zien. Dus warm aankleden. De vorige keer dat ik ging skiën werd het soms -15 op de berg met sneeuwval tegelijk. Eventueel helpt een beter paar wanten. Als je kleren/ wanten eenmaal nat zijn, is het gedaan met de pret.

Ski you later!

Veel is al gezegd maar toch:

  • bomen bomen bomen. Bomen zijn je vriend tijdens sneeuwval en geven veel meer contrast aan de sneeuw omdat niet alles om je heen helemaal wit is
JelleK op 07 jan 2022 09:52

Ik begrijp niet dat skigebieden niet veel meer bomen planten rondom pistes (net) onder de boomgrens.
Dat zou zoveel helpen in mindere omstandigheden.
En natuurlijk snap ik dat het boven de 2200meter lastig wordt; maar tussen de 1600 en 2200meter zou het prima moeten kunnen. Vaak zie je wel wat spontaan gegroeide bomen staan; dus met wat goede zorg moet het prima kunnen.

Veel is al gezegd maar toch:

  • bomen bomen bomen. Bomen zijn je vriend tijdens sneeuwval en geven veel meer contrast aan de sneeuw omdat niet alles om je heen helemaal wit is
JelleK op 07 jan 2022 09:52

Ik begrijp niet dat skigebieden niet veel meer bomen planten rondom pistes (net) onder de boomgrens.
Dat zou zoveel helpen in mindere omstandigheden.
En natuurlijk snap ik dat het boven de 2200meter lastig wordt; maar tussen de 1600 en 2200meter zou het prima moeten kunnen. Vaak zie je wel wat spontaan gegroeide bomen staan; dus met wat goede zorg moet het prima kunnen.

Daffie op 10 jan 2022 15:14

Ik heb het idee dat er al heel veel bomen bijgekomen zijn op hoogte. Bijna altijd als ik in skigebieden historische foto’s zie, zie ik er veel meer almweiden op, en veel minder bos dan hoe het in de huidige situatie is. Ik vermoed dat er ook veel bomen worden geplant omdat dat een effectief middel is om lawines te voorkomen.

Een echte sneeuwlaag is een prima excuus voor een kroegentocht. Misschien met Corona minder prettig, maar dat was ons devies bij slecht weer.
Heerlijk, stukjes skiën en overal aan de bar gaan hangen en vragen wat hun lekkerste drankje is.

Kaltenbach en hoog fugen afgelopen dagen, zware sneeuwval en een bak wind, sta net op de top buiten het bergstation. En probeer mijn stokken verticaal te houden, jammer dan! Wind zo sterk dat ze 45 gr worden weggeblazen. Op de piste totaal geen zicht.
Sneeuw lekker maar zo hoeft het niet voor mij… lekker de sauna in gegaan en de dag gelaten voor wat het was. Morgen 2 dagen wilschonau.
Even ander gebied en de komende dagen prachtig weer !

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Bedankt allemaal voor de nuttige info!

Plaats een reactie