Via Zwitserland naar Frankrijk

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

Morgen vertrekken wij naar Val-Thorens, kan je gewoon via Zwitserland rijden zonder Pcr test? of is dit wel nodig en word je aan de grens gecontroleerd? of zijn er snellere routes? ik hoor het graag, bedankt alvast.

Doorreizen is een uitzondering op de test plicht.

null

In mijn beleving is de route via de Franse peage nog steeds de snelste route naar Les Menuires/Val Thorens. Heb er vele jaren nauwelijks oponthoud gehad. Mijn route loopt via Brussel-Luxemburg-Metz-Nancy ( dit deel vooral aan de beperkte snelheid houden), vervolgens Lyon-Chambery-Albertville-Moutiers en tenslotte via afslag Les Menuires omhoog richting Val Thorens. Dat je Zwitserland noemt wordt misschien veroorzaakt door het vertrekpunt in Nederland. Ik vertrek in z-w Nederland en hou absoluut niet van de Duitse autobaan., met kennelijk vele baustelle. In Zwitserland moet je ook nog een sticker aanschaffen. De Franse peage kost uiteraard ook geld maar je kunt er wel op de meeste gedeelten de 130 rijden die is toegestaan.

Hen48

Is net wat je prettig rijden vindt ook. Wij zijn vanmiddag vertrokken richting Flaine en heb het in Duitsland nog nooit zo rustig gezien op de weg. Ook vrij weinig Baustelle op het moment.

Vanaf Frankfurt continu 180 op de cruise control kunnen rijden zonder af te remmen.

Totale reisduur is misschien een uurtje langer, maar het scheelt je retour ook bijna 75 euro aan tol, zelfs met vignet aanschaf.

Als je niet van autobahn rijden houdt is de keuze echter snel gemaakt.

gerekend vanuit Utrecht:
via Luxemburg ongeveer 2200km (retour)
peage (retour) ongeveer 100 euro
tanken in luxemburg ongeveer 20 euro “korting”

via Duitsland en Zwitserland:
ongeveer 2350 km (retour) ongeveer 15 euro extra brandstofkosten
vignet Zwitserland 40 euro
peage ongeveer 20 euro (retour)
langere reistijd ongeveer 2 uur (enkele reis) door Baustellen,
max snelheid in Zwitserland en stuk binnendoor vanaf Annecy wat niet opschiet

Kortom (gerekend vanuit Utrecht) maakt het eigenlijk niks uit behalve de reistijd.
Ben het zeer zeker met @Hulst eens dat de route door Frankrijk veel prettiger reizen is.

En als je besluit om via de A39 en dan binnendoor vanaf Amberieu naar Chambery (mooie route bovendien) te rijden scheelt dat nog eens ongeveer 30 euro tol (retour) met nauwelijks extra reistijd door het missen van de files rondom Lyon en bij de tol van Chambery.

@HenkBr. Leuk dat je het op deze manier beter inzichtelijk hebt gemaakt. De binndoor vanaf Amberieu hebben wij ook wel eens gemaakt. Wat me daarvan is bijgebleven is een stevig ongeluk waarbij 2 Nederlandse auto’s waren betrokken, waarvoor het tegelijk einde wintersport betekende. Het is overigens een leuke route met ook nog goedkopere benzine. Het voordeel van Franse route vind ik ook nog de goede wegrestaurants, al is dat in deze coronatijd een lastig onderwerp.

Hen48

Wonend in Groningen kiezen wij eigenlijk altijd voor de Duitsland route. Zwitserland schiet idd niet op maar het goede nieuws is dat de baustelles op die route nu vrijwel klaar zijn.

De snelheidsbeperkingen in noord Frankrijk onder Luxemburg zijn ook een drama en reken maar dat daar tientallen camera’s staan. Overigens als je via Zwitserland gaat pas dan bij de terugreis bij de grensovergang Geneve goed op je snelheid. Pal voor de grens heeft Fr er nog een Camera staan en ik kan bevestigen dat die het doet.

Wij hebben de routes via Duitsland/Zwitserland en via Luxemburg Bourg Amberieux Chambery beiden diverse keren gereden en besloten om via Zwitserland te blijven rijden. We wonen in de oostelijke Betuwe. Qua tijd scheelt het volgens Google maps 2 minuten, maar kosten aan tol en Vignet, inderdaad vaak twee jaar te gebruiken, € 40 + € 17,- tegenover meer dan €100 retour. Wat betreft de benzinekosten advies voor Duitsland ga tanken bij een autohof net 1 minuut van de weg af, scheelt zeker € 0,10-0,20 per liter en een prettiger restaurant. Ik heb vernomen dat ook de A61 weer hersteld is na de watersnood van juli 2020, moet nog wel verifiëren.

Pas op met blauwe pistes

Wij rijden vanuit Groningen ook altijd via Duitsland en Zwitserland.
wel moet ik erbij vermelden dat wij snachts rijden, kan nog wel eens het verschil maken.
Nooit oponthoud of file gehad en doen er zo`n 12 tot 13 uurtjes over.
Juist het stukje binnendoor bij Annecy vinden wij smorgens erg mooi.

18 Februari mogen wij als het goed is weer richting Val Thorens.
Zoals ik het lees hoef je voor Duitsland en Zwitserland voor doorreis geen test te doen maar als je wil overnachten (lees: terugweg!) dan moet dat volgens mij wel.
We hebben vaker meegemaakt dat de terugweg veel zwaarder is en je moet overnachten in Dtsl of soms zelfs al in Zwitserland.
En om niet het gestress te hebben voor vertrek van te moeten testen gaan we hoogstwaarschijnlijk dit keer door Frankrijk.
(Wij zijn trouwens straks allen gevaccineerd en degene die moeten ook geboosterd)

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

@HenkBr. Leuk dat je het op deze manier beter inzichtelijk hebt gemaakt. De binndoor vanaf Amberieu hebben wij ook wel eens gemaakt. Wat me daarvan is bijgebleven is een stevig ongeluk waarbij 2 Nederlandse auto’s waren betrokken, waarvoor het tegelijk einde wintersport betekende. Het is overigens een leuke route met ook nog goedkopere benzine. Het voordeel van Franse route vind ik ook nog de goede wegrestaurants, al is dat in deze coronatijd een lastig onderwerp.

Hulst op 08 jan 2022 09:21

Ik ben nog nooit in Frankrijk geweest, maar in mijn hoofd was de pré van Duitsland altijd dat je goed en schoon sanitair had en veel eetmogelijkheden. Maar in Frankrijk dus ook?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83. Rijden al jaren langs de Franse peage met enkel positieve ervaringen voor wat betreft de wegrestaurants. Ik kan natuurlijk nu niet beoordelen hoe de situatie is in coronatijd, maar de regels kun je terugvinden op internet. En met gezond verstand, vooral wat het gebruik van sanitair betreft kom je een heel eind. Ik ben 1 keer na Straatsburg op de Duitse autonpbaan terecht gekomen, naar vond daar 2 wegrestaurants beduidend ouder en slechter. Wat eten betreft nauwelijks keuze. Er zullen uiteraard wel uitzonderingen zijn.

Hen48

@Hulst Coronaregels vind ik prima, ik voldoe overal aan :). Ik moet gewoon eens gaan naar Frankrijk denk ik…weg met die vooroordelen uit mijn hoofd :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 vooral de restaurants op de peage route (dus op het betaalde gedeelte tussen de tolpoortjes) zijn in Frankrijk van goede kwaliteit. Daarbuiten is het, net als in Duitsland, sterk wisselend.

@roy83 Mocht je onderweg in Fr wat willen eten, probeer eens een “courte paille”. Lekker vers van de grill, snel, je bent vlot weer weg en net ff iets meer dan het gemiddelde wegrestaurant ;) Kan IMHO zo’n frituurschnitzel niet tegen op ;)

Edwin van Riel

Kijk hier volgen de echte tips :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En niet onbelangrijk, de wegen zijn er top, vooral de peage. Ik heb wel een kastje op de voorruit van “Bip & Go” Bespaard een hoop tijd bij de tolstations. Je kunt zo doorrijden. Al is de echte drukte meer in de juli/augustus vakantiemaanden. Ik gebruik datzelfde systeem ook in Italie.

Hen48

Goud die kastjes, werken zowel in Fr, It als Es. Doe mij maar een autoroute ipv serie Baustellen. En ja, beiden de laatste maanden meermaals gereden ;)

Edwin van Riel

@roy83 Mocht je onderweg in Fr wat willen eten, probeer eens een “courte paille”. Lekker vers van de grill, snel, je bent vlot weer weg en net ff iets meer dan het gemiddelde wegrestaurant ;) Kan IMHO zo’n frituurschnitzel niet tegen op ;)

evr66 op 10 jan 2022 16:45

Dat hebben zaterdag avond gedaan helaas was onze vestiging in Nancy ver onder de maat. Van de 4 borden moesten er 2 terug. Eentje te rauw en de andere nog zwart geblakerd. Verder vonden we allen de smaak nog al tegenvallen. Volgende keer weer eens Buffalo proberen. In Duitsland kun je prima eten bij een Autohof. Is meestal net even van de snelweg af.

May the ski force be with you !!

So, Ben ik niet gewend van ze. Metz/Nancy: “ aux trois brasseurs” 😉

Edwin van Riel

@CJAHulskamp. Ik zei toch ook al “er zullen altijd wel uitzonderingen zijn”

Hen48

@CJAHulskamp. Ik zei toch ook al “er zullen altijd wel uitzonderingen zijn”

Hulst op 10 jan 2022 17:23

Vandaar ook “ Helaas onze vestiging Nancy”

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp. Ik zei toch ook al “er zullen altijd wel uitzonderingen zijn”

Hulst op 10 jan 2022 17:23

Vandaar ook “ Helaas onze vestiging Nancy”

We hebben nu steeds wat gegeten bij een Novotel. Prima lunch en diner kaart.

CJAHulskamp op 10 jan 2022 17:27
May the ski force be with you !!
uist het stukje binnendoor bij Annecy vinden wij smorgens erg mooi. § Dree op 10 jan 2022 13:26

Ja mooi he? Vinden wij ook 😊 @Dree

null

*bericht bewerkt door Supergrover op 10 jan 2022 17:57

Disturbing the peace since 1975

1 keer gedaan met veel mist. Was zelfs mijn navigatie de weg kwijt.

Hen48
uist het stukje binnendoor bij Annecy vinden wij smorgens erg mooi. § Dree op 10 jan 2022 13:26

Ja mooi he? Vinden wij ook 😊 @Dree

null

Supergrover op 10 jan 2022 17:54

Dat stukje is inderdaad leuk. Als het tenminste rustig is. Dus in de ochtend. Vanaf 14 uur op (de drukkere) wisseldagen is het een ramp. Zowel Annecy stad als de route langs het meer.

Klopt, op drukke dagen beter vermijden in de middag!

Edwin van Riel

13-1-22
NL - Duitse grens t.h.v. Venlo, geen controle.
Duitse - Zwitserse grens t.h.v. Basel, controle op vignet, paspoort en rijbewijs. Gevraagd wat het doel van de reis is, antwoord doorreis naar Frankrijk.
Zwitserse - Franse grens t.h.v. Vallorcine, geen controle. Grenspost leek onbemand.

In het hotel te Frankrijk is de QR code gescand.

Op doorreis via Zwitserland geen beperking. Route vanuit Apeldoorn is korter via Duitsland. Tol vanaf Genève naar Valloire (iets meer snelweg dan Val T.) is 24 euro enkele reis. Snelheid is geen echte issue (reis met elektrische auto). Idd QR check bij aankomst hotel Frankrijk en heel sporadisch bij de gondel.

*bericht bewerkt door jpgol op 14 jan 2022 16:19

Ik woon zelf in Zwitserland en afgelopen jaar in totaal zeker 10 keer, zowel via Duitsland, als via Frankrijk/Luxemburg/België naar Nederland heen en terug gereden.
Bij alle keren was er niemand aan de grens te zien. Dit is geen toeval, er wordt dus niet gecontroleerd. Met deze ervaring heb ik me dus ook nooit laten testen. Zonde van je geld als je toch zo kunt doorrijden.
Nog een tip: Bij het laatste tankstation op de Duitse Autobahn de A5, ong. 15 km voor de grens bij Basel zijn de Zwitserse Autobahnvignetten te koop voor €27, dit staat aangegeven met een bord aan de Autobahn, kan niet missen.
Goede reis gewenst.

Wij rijden via Zwitserland naar LA NORMA😍☃️

Bij Venlo de grens over, dan in Duitsland de 61, stukje 6, en dan de 5 tot Basel.
Bij Basel de Zwitserse grens over om via Bern en Lausanne naar Genève te rijden, daar ga je dan de grens over met Frankrijk en rijden wij het resterende stuk vanaf de grens binnendoor in Frankrijk, altijd mooi zoals al gezegd via het meer van Annecy, probeer ook eens de andere kant van het meer voor de variatie, en de gehele route een prachtig landschap om van te genieten tot de plaats van bestemming!
Het kost je zeker meer tijd dan rechtstreeks via de Franse snelwegen maar dan is het een saaiere rit🥶

Normaal is ons hoogte punt van de vakantie een schnitzel op de terug weg in Duitsland bij ons inmiddels vaste stekkie Bruchsal aan de 5 te Karlsruhe maar helaas geen mogelijkheid dit jaar dus werd het een burger van de burgerking in de auto😅

LA NORMA😍☃️

@Näfels bedoel jij het tankstation Bad-Bellingen aan de snelweg? Of moet je er de snelweg voor af?
Wij hebben daar bij Bad-Bellingen afgelopen kerst een vignet gekocht voor €41,-
Daarbij staan die bedragen voor een vignet toch vast?

LA NORMA😍☃️

Plaats een reactie