Inreisbeperking voor Nederlanders & Geen aanspraak op Booster

Beste forumleden,

In november hebben wij een vakantie geboekt in Oostenrijk. Onze aankomst in Oostenrijk staat gepland op 29 januari. Op het moment van boeken hanteerde Oostenrijk voor alle toeristen 2G beleid. Al snel werd duidelijk dat J&J in 2022 niet meer toereikend zal zijn voor Oostenrijk. Onze grootste zorg op dat moment was dat één persoon uit de familie niet mee kan omdat deze enkel met J&J gevaccineerd is. Gelukkig is deze persoon alsnog besmet geraakt en heeft hij nu een herstelbewijs waarmee alsnog aan de Oostenrijkse voorwaarden word voldaan (Dachten we).

Echter lees ik nu dat de regels voor Nederland weer helemaal zijn veranderd, daar Nederland volgens Oostenrijk tot de “Virusvariantgebiete” behoort. Ik heb de volgende bron doorgenomen: https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s…

Als ik het goed begrijp houdt dit in dat je ALLEEN aan een verplichte quarantaine van 10 dagen ontkomt wanneer je:

  • Drie keer gevaccineerd bent met Pfizer/Moderna
  • Eén keer gevaccineerd bent met J&J EN twee keer met Pfizer/Moderna
  • Twee keer gevaccineerd bent met Pfizer/Moderna en hersteld

Ik kan hier niet uithalen of je vrijgesteld van ‘inreisquarantaine’ bent als je gevaccineerd bent met J&J, genezen en 1x geboosterd met Pfizer.

Daarnaast maak ik zelf geen aanspraak op een boostervaccinatie, omdat ik mijn laatste vaccinatie heb gehad in de eerste helft van november. Dit is nog geen drie maanden geleden. Het kan zijn dat ik er naast zit of iets over het hoofd zie, maar klopt het dat ik officieel 10 dagen in quarantaine moet verblijven bij aankomst? En weet iemand of er in dit geval een manier is om alsnog aan het Oostenrijkse systeem te voldoen?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 10 jan 2022 14:01

  1. Janssen+herstel is voldoende, mits herstel niet ouder dan 180 dagen. Wel nog PCR test Max 48u oud. Dus die mag gaan.
  2. 2x vaccinatie, niet hersteld, geen booster: verplichte quarantaine. Dus jij moet in quarantaine.

Huh wacht… J&J… Zojuist mijn booster gehad… Maar ik moet er nog 1 bij?! Lijkt mij niet toch?

Houd moed! Houd vol! Samen komen we er wel.

Bedankt voor de reactie! Alleen betwijfel ik of dit klopt. Ik citeer:
“Bitte beachtet: Genesung plus danach doppelte impfung ist dem Booster-Status gleichgestellt. Gleiches gilt für doppelt geimfpte, die anschliessend genesen sind.”

Er staat nadrukkelijk bij dat een herstel gelijkgesteld in aan booster indien herstel i.c.m. dubbele vaccinatie. De vraag was of dit ook betrekking heeft op de combinatie J&J, Pfizer en herstel. Enkele vaccinatie en herstel staat niet gelijk aan boosterstatus wat ik hieruit opmaak.
@Christian2
Dat lijkt me wel, tenzij je genezen bent. Al weet ik dat laatste dus niet zeker. Wellicht weet iemand hier meer over?

Janssen plus booster zou gewoon mogen lijkt me. Met pcr natuurlijk

Als „Booster“ wird jede weitere Impfdosis, die über die „erste Impfserie“ (Genesen + 1 Impfung, 2/2 Impfungen oder 1/1 bei Janssen Impfung) hinaus geht gewertet. Eine Genesung (gültiger Genesungsnachweis 180 Tage), die zusätzlich zur ersten Impfserie stattfand darf ebenfalls als „Booster“ gewertet werden.
Bron: https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

Als ik het goed begrijp houdt dit in dat je ALLEEN aan een verplichte quarantaine van 10 dagen ontkomt wanneer je:

Drie keer gevaccineerd bent met Pfizer/Moderna > DIT KLOPT
Eén keer gevaccineerd bent met J&J EN twee keer met Pfizer/Moderna > DIT KLOPT NIET. J&J IS OPNIEUW GELDIG MET 1 BOOSTER VACCIN VAN PFIZER/MODERNA
Twee keer gevaccineerd bent met Pfizer/Moderna en hersteld > KLOPT NIET. HERSTELLEN TELT NIET OM ALS NEDERLANDER HET LAND IN TE KOMEN. WEL VOLDOE JE AAN DE 2G REGEL.

Ik kan hier niet uithalen of je vrijgesteld van ‘inreisquarantaine’ bent als je gevaccineerd bent met J&J, genezen en 1x geboosterd met Pfizer. > VOLGENS MIJ DAN WEL. MITS JE BOOSTER DUS RECENT IS.

Voor nederlanders geldt hierbij ook de PCR test nog van 48 uur.

Hier staan alle regels: https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

Je moet daarbij dus goed lezen dat wij een land zijn dat vermeld staat in bijlage 1 vanwege omikron. Wij hebben daardoor strengere inreisregels tov andere Europese landen. Eenmaal binnen in Oostenrijk geldt de 2G regel. Daarbij veranderd nu wel dat je basis vaccin nog maar 6 maanden geldig is.

*bericht bewerkt door Cassiej op 10 jan 2022 13:32

Work less || Board more

Ja exact… Het is een foutieve ‘vertaling’ Jansen telt as twee (en dus de booster) maakt een tweifach impfung… dus dat is prima! Thanks voor het posten van de info van de bron.

Houd moed! Houd vol! Samen komen we er wel.

@Hessel Dat lijkt me goed nieuws. Vervelend dat verschillende bronnen elkaar tegenspreken maar deze website lijkt mij leidend.
Ik kan hier helaas geen uitzondering vinden voor mensen die pas recent “volledig gevaccineerd” Zijn. Betekent dit dat mijn enige kans om in Oostenrijk te kunnen skiën het op korte termijn oplopen van een coronabesmetting is?

Lees gewoon even op die site het antwoord bij de vraag
Welche Voraussetzungen müssen bei der Einreise aus Virusvariantengebieten und –staaten eingehalten werden?
Daar staat alles gewoon in.
Dat voorkomt een berg verwarrende berichten hier op het forum.

@Hessel Dat lijkt me goed nieuws. Vervelend dat verschillende bronnen elkaar tegenspreken maar deze website lijkt mij leidend.
Ik kan hier helaas geen uitzondering vinden voor mensen die pas recent “volledig gevaccineerd” Zijn. Betekent dit dat mijn enige kans om in Oostenrijk te kunnen skiën het op korte termijn oplopen van een coronabesmetting is?

Bas. op 10 jan 2022 13:33

Yes ons eigen Nederland Wereldwijd (overheid) verwijst ook naar deze site.

@Hessel Dat lijkt me goed nieuws. Vervelend dat verschillende bronnen elkaar tegenspreken maar deze website lijkt mij leidend.
Het is
Ik kan hier helaas geen uitzondering vinden voor mensen die pas recent “volledig gevaccineerd” Zijn. Betekent dit dat mijn enige kans om in Oostenrijk te kunnen skiën het op korte termijn oplopen van een coronabesmetting is?

Bas. op 10 jan 2022 13:33

Het is inderdaad niet eerlijk, maar als Nederlander mag je alleen officieel het land in als je een booster hebt. Een recente besmetting maakt dus ook geen verschil. En als je die recent hebt doorgemaakt, heb je geen recht op een booster en wordt je eigenlijk nog gestraft ook. Natuurlijk krom, gezien een besmetting nog betere bescherming schijnt te geven. Ik vermoed dan ook wel dat dit wellicht over een poosje weer aangepast wordt, gezien omikron intussen zo goed als overal dominant wordt.

*bericht bewerkt door Cassiej op 10 jan 2022 13:43

Work less || Board more

Altijd mooi als mensen hulp vragen maar het antwoord niet willen geloven. Succes ermee.

Antwoord is gegeven. Gaat op slot.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie