Aanpassen inreisregels Oostenrijk

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2028989022/live-europese-uni…
De EU heft het inreisverbod op uit landen in Zuidelijk Afrika. Deze staan samen met onder andere Nederland op de Anlage 1 in Oostenrijk met de uitzonderingsgebieden ivm de Omikron variant.
Zou dat betekenen dat Nederland ook weer van de lijst gaat en we weer terug gaan naar de situatie van voor 25 december?

Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd. In principe is namelijk ook in Oostenrijk nu de Omikron-variant dominant. Wat de meerwaarde nog is van de hoogrisicogebieden is mij dan ook een raadsel…

ik heb vanochtend contact gehad met Ages en zij geven aan dat de huidige regels vooralsnog tot 31/1 gelden en daarna opnieuw wordt gekeken naar de situatie.

“Bitte beachten Sie, dass die aktuelle Einreiseverordnung nur bis 31.1 gültig ist, wie die Bestimmungen in der Verordnug ab 1.2 aussehen werden, bzw. ob es zu Änderungen kommen wird, können wir aktuell noch nicht sagen.”

Het is inderdaad te hopen dat ze hier snel vanaf gaan zien, de nieuwe variant is overal al aanwezig, niet alleen in de Annex 1 landen. Het is echt een bizarre situatie dat je als Belg wel via Nederland mag vliegen en vervolgens zonder PCR-test door mag lopen bij de douane.

Of iedereen testen… of niemand. Anders heeft het echt geen zin in mijn ogen.

Ik heb sterk de indruk dat het de Oostenrijkse autoriteiten niet zo zeer om de Nederlandse Omikron-dominantie te doen is, maar eerder om de drukte te verminderen. Ze willen minder bezoekers en uiteraard kiest de Oostenrijkse regering dan voor landen waar veel wintersporters vandaan komen zoals Nederland, Denemarken en het VK. Daarbij kiezen ze waarschijnlijk liever niet voor Duitsland en Italië, omdat hier veel mensen wonen met Oostenrijkse familie/relaties/vastgoed. Met Nederland heeft Oostenrijk een wat minder nauwe relatie dan met Duitsland.

Ik betwijfel ook ten zeerste of een derde Pfizer prik na een half jaar een significant betere bescherming biedt tegen de Omikronvariant dan wanneer je recent volledig gevaccineerd bent met 2x Pfizer. Maar door voor recent gevaccineerde mensen geen ruimte in het systeem te maken sluiten ze wel een redelijke groep bezoekers uit waarmee ze de drukte ietwat verminderen, uiteraard met Omikron als dekmantel.

Moraal van het verhaal: Het zou dus goed kunnen dat de huidige maatregelen eigenlijk losstaan van de Omikronvariant en alles te maken met grote aantallen bezoekers, die doorgaans niet uit Zuidelijk Afrika komen.

*bericht bewerkt door Bas. op 11 jan 2022 15:17

Ik heb sterk de indruk dat het de Oostenrijkse autoriteiten niet zo zeer om de Nederlandse Omikron-dominantie te doen is, maar eerder om de drukte te verminderen. Ze willen minder bezoekers en uiteraard kiest de Oostenrijkse regering dan voor landen waar veel wintersporters vandaan komen zoals Nederland, Denemarken en het VK. Daarbij kiezen ze waarschijnlijk liever niet voor Duitsland en Italië, omdat hier veel mensen wonen met Oostenrijkse familie/relaties/vastgoed. Met Nederland heeft Oostenrijk een wat minder nauwe relatie dan met Duitsland.

Ik betwijfel ook ten zeerste of een derde Pfizer prik na een half jaar een significant betere bescherming biedt tegen de Omikronvariant dan wanneer je recent volledig gevaccineerd bent met 2x Pfizer. Maar door voor recent gevaccineerde mensen geen ruimte in het systeem te maken sluiten ze wel een redelijke groep bezoekers uit waarmee ze de drukte ietwat verminderen, uiteraard met Omikron als dekmantel.

Moraal van het verhaal: Het zou dus goed kunnen dat de huidige maatregelen eigenlijk losstaan van de Omikronvariant en alles te maken met grote aantallen bezoekers, die doorgaans niet uit Zuidelijk Afrika komen.

Bas. op 11 jan 2022 15:16 [@Bas.](/profiel/bas.)

Dat idee had ik ook al ,zo red je het seizoen grotendeels ,met weliswaar minder bezoekers ,maar voorkom je topdrukte.
Mijn broer is zondag uit Zwitserland terug gekomen en zij dat hier beduidend meer normaal Oostenrijk gangers waren

*bericht bewerkt door ruudsan op 11 jan 2022 15:42

Plaats een reactie