Warme wanten gezocht!

Wie heeft DE tip voor warme wanten. Hier een echte koukleum. Ik heb verwarmde wanten van ANWB geprobeerd maar die voldeden niet. (Accu’s misschien niet goed meer na twee jaar in de kast?) Nu op zoek naar een winddichte, waterdichte want. Geen probleem om er een extra warmertje in te doen. Budget, tot ong 175, behalve als er een echte topper net wat boven zit.
Ik zie soms heren modellen waar van ik denk: die lijken me heel geschikt. Kan dat gewoon?

Ook koude tenen, als iemand daar ook een tip voor heeft wordt skiën weer een stuk aangenamer 😁

Bedankt!

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 12 jan 2022 20:51: verhuisd naar juiste subforum

👋 Nog een koukleum… Sinds ik ski met Hestra army leather heli ski wanten heb ik geen koude handen meer na echt heel veel verschillende te hebben geprobeerd. Als het over -15c gaat heb ik nog een paar dunne wollen handschoenen in.

Koude voeten was ook een ding - sinds een jaar of 5 elementen van sidas die je onder binnenzool plakt, batterij maak je vast aan skischoenstrap. 3 standen, de nieuwere kun je via app of controller in jaszak aanpassen. Ze hebben ook sokken waar zo’n element in zit, maar die heb ik zelf nooit gebruikt. Hoor graag ervaringen van anderen =) Het kost wat maar ik gebruik ze elke winter ca 40 dagen en merk geen verschil na 5 jaar…
https://www.hestragloves.no/army-leather-heli-ski-mitt-royal…

Hier ook een koukleum. Wbt wanten heb ik de extreme mitt van Hestra zelfs met extra binnen handschoenen van een dikke fleece/softshell stof. Dat gaat redelijk goed. De want kost iets van 115 euro de binnenhandschoenen waren 20 euro.

Mbt de voeten heb ik verwarmde sokken van sidas/therm-IC. Sokken hebben verwarming onder de voet en een accu aan de zijkant van de bovenmanchet van de sok. Ik heb de sterkste accu en die gaan een hele dag mee op stand 2. ze hebben 3 standen. de derde vind ik te warm! reken op 250 euro voor de set met batterijen en sokken. Extra sokken zijn voor 80 euro per set te koop.

Wellicht nog een tip. Haal de binnenschoen er eens uit na een dag skiën, is die behoorlijk vochtig? Dat kan het geen kwaad de binnenschoen buiten de buitenschaal te laten drogen (liever niet te warm) want vochtige schoenen bij de start van de skidag zijn een drama. Er zijn voor schoenen ook speciale drogers te koop. Onderzoek even waar die vochtigheid vandaan komt. is het transpiratie of sneeuw die binnenkomt?

Zelf heb ik behoorlijk aangepaste schoenen en door die aanpassing kan er een beetje sneeuw ter hoogte van de eerste schnal binnenkomen. Inmiddels wikkel ik de eerste 15 cm van de binnenschoen in met vershoudfolie en het probleem was verholpen!

*bericht bewerkt door SPAM op 12 jan 2022 20:33

Ook Hestra externe mitt. Perfect warm.

Ook Hestra externe mitt. Perfect warm.

DrPhil op 12 jan 2022 20:52

Voordeel is dat als de binnenwant van vilt gaar is dat je dan voor 2 a 3 tientjes een nieuwe kan kopen. Ze zitten met klittenband in de buitenwant.

Zilverhandschoenen als onderlaag, een goed merk zoals Hestra als bovenlaag, dan komt het zeker goed.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Voor (hele) warme wanten, kies een model met uitneembare isolatie en haal die dan tijdens lunch pauzes, an ‘s avonds uit de shell, zodat het vocht er uit kan verdampen. Vochtige wanten zijn koude wanten.
Dan nog een paar onderhandschoentjes er bij, en voor de koudste momenten een paar handwarmertjes er in.

Unisex kan natuurlijk prima. Ik heb het idee dat de specifieke dames modellen soms wat smaller zijn, maar ja, dat hangt sowieso van de maat, het model en je handen af, dus ik denk dat het beter is om te passen, of je nu man of vrouw bent.

Waterdicht is niet zo’n voordeel als het zo koud is. Een waterdichte want heeft een extra insert in de shell, van GTX of vergelijkbaars, dus daardoor wordt de want minder goed ademend.
Zeker als je een skiër bent, omdat je dan zelden met je handen inde sneeuw zit. Voor alpinisten of snowboarders is het wat nuttiger.
Ook is het fijn als je dezelfde shell met warmer weer wil gebruiken (met een dunnnere isolatie want of dikke fleece handschoen er onder. Maar dan zijn ze wel te groot.

Hestra Exteme (Niet waterdicht) https://www.hestragloves.eu/army-leather-extreme-mitt-black-…

Black Diamond Absolute https://www.blackdiamondequipment.com/en_US/product/absolute…

outdoor Research Alti Mitt (1 van de weinige (enige) dames modellen) Waarschijnlijk de warmste wanten.
[https://www.outdoorresearch.com/us/womens-alti-mitts-243285…]
“https://www.outdoorgearlab.com/reviews/snow-sports/ski-gloves-womens/outdoor-research-alti-mitt-womens”)

*bericht bewerkt door Slim op 12 jan 2022 22:00

Ik zie net dat de Hestra extreme mitt iets duurder is geworden: https://www.hestragloves.com/ca/army-leather-extreme-mitt-bl…

Ik heb de hestra heli ski, als het erg koud is heb ik er een laagje extra onder van de decathlon.
Hiervoor had ik een paar goede Pic-Ture wanten maar die waren veel warmer, helaas had ik ze op een terras laten vallen, merkte het te laat, nergens meer te vinden, dat was balen.

Dienten Die Alte schule

Ik heb de Army Leather Extreme Mitt van hestra met daarin nog een dun onderhandschoentje van hestra om het vocht op te vangen.
Ik heb altijd koude handen en voeten maar helaas ook vochtige dus heel snel koud.
Ik had de verwarmde zooltjes van sidas, helaas is vorige week mijn zool gebroken en werkte deze niet meer. Aan het einde van de dag was mijn voet natuurlijk een ijsklomp en op mijn binnenschoen zat een laagje ijs (nadeel van de vochtige voeten).
Nu ben ik overgeschakeld naar een gewoon zooltje (waren custom) en daarbij de verwarmde sokken van Lenz. Deze verwarmen de toebox zowel onder als bovenaan wat een efficiëntere verwarming zou zijn. 5 jaar geleden ben ik voor de zooltjes gegaan omdat de sokken toen veel te dik waren. Nu nieuwe generatie sokken passen gewoon mee in mijn racebot. (Klein beetje extra aanpassingen moeten doen aan de toebox omdat de sokken daar breder zijn.) voordeel aan de sokken is dat deze ook gewoon in mijn tourbotten gebruikt kunnen worden zonder een zolendans te moeten doen.
Ik heb de sokken nog niet gebruikt ( op de laatste dag nog een afspraak kunnen maken met een top bootfitter in Frankrijk om de nieuwe combinatie aan te meten ;) )
Hopelijk heb je hier wat aan!
Stuur maar als je nog vragen hebt.

Nog een tip die ik niet terug lees. Koop een maat grotere handschoenen. Als ze te strak zitten komt er moeilijker bloed naar je handen. Plus de lucht in de handschoenen helpt ook om het warmer te houden

Ik heb de Hestra’s ook maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat mijn legerwanten van 10 euro bij de Dump warmer zijn.
https://www.legerdumpweert.nl/super-warme-leger-wanten…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Bij Hestra zijn 2 zaken van belang: transpireer je veel kies dan een meer ademend model en de binnen handschoen is bij een aantal modellen te vervangen, doe dat ook als de binnen handschoen dun begint aan te voelen.

Het is de Hestra heli ski geworden!
Ik kan niet wachten om ze uit te proberen 😉
Bedankt voor alle tips!

Ik zweer bij twee lagen. Altijd een maatje groter kopen. Hestra is top!

Plaats een reactie