Grensoverschrijdende skigebieden versus coronaregels

Hallo
Heeft er iemand recente ervaring met skien in Avoriaz tijdens de coronacrisis?
Meer concreet : kan je in het Franse gedeelte skien en vlot overgaan naar Zwitserland , ookal zijn er daar andere, strengere regels? Is er ergens controle op de piste of hoe werkt?
Kwestie dat we op voorhand de juiste documenten meenemen in onze skizak.
En voor de rest, laat de zon nog maar een weekje schijnen ;-)
Nico

Ben ook wel benieuwd. Gelukkig gaan wij pas in maart naar Portes du Soleil.

Berg

Ik ben ook benieuwd, maar dan voor Zermatt / Cervina (CH => IT)

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

In PdS aan de Franse kant in de hreca nagenoeg elke keer controle, vaak ook op terras. Liften steekproefcontrole.
Aan de zwitserse kant geen controes gehad, maar dat kan toeval zijn.
In ieder geval ga je zonder het te merken van Frankijk naar Zwitserland en terug.

Wij gaan in februari Zwitserse kant van PdS. Geen QR, en in Zwitserland is er geen QR verplichting voor liften. Wat gebeurt er als ik opeens in een Franse ski lift beland? En ze doen een steekproef?

*bericht bewerkt door Angie-ski op 15 jan 2022 12:38

Wij gaan in februari Zwitserse kant van PdS. Geen QR, en in Zwitserland is er geen QR verplichting voor liften. Wat gebeurt er als ik opeens in een Franse ski lift beland? En ze doen een steekproef?

Angie-ski op 15 jan 2022 12:37

Dan kan je een boete krijgen, maar hopelijk hebben ze ook wat begrip voor de situatie en kom je er met een norse gendarme van af. Bij een verkeerde afslag richting Frankrijk, best niet door skiën tot aan de front de neige waar de liften vertrekken. https://www.service-public.fr/particuliers/actualites/A15095…

Ik vraag me af hoe het zit met de testplicht in Zwitserland. In principe moet iedereen (behalve op doorreis zonder tussenstop) bij binnenkomst in Zwitserland een testuitslag kunnen overleggen.
Het lijkt me niet te handhaven op de piste maar zoals ik het lees zul je dus elke dag dat je de grens overgaat op de ski’s moeten testen (ook al ben je geboosterd en al)

Afgelopen kerstvakantie naar Portes du Soleil geweest. Nooit gecontroleerd op QR code, zowel de Franse als de Zwitserse kant niet. Je skiet makkelijk heen en weer tussen de 2 landen. Sws waren ze erg makkelijk, zelfs mondkapjes werd niet op gehandhaafd (op 1 lift in les gets na)

Afgelopen kerstvakantie naar Portes du Soleil geweest. Nooit gecontroleerd op QR code, zowel de Franse als de Zwitserse kant niet. Je skiet makkelijk heen en weer tussen de 2 landen. Sws waren ze erg makkelijk, zelfs mondkapjes werd niet op gehandhaafd (op 1 lift in les gets na)

ardjanvanbreugel op 15 jan 2022 17:36

Arjan, heb je een QR moeten laten zien bij de kassa van de skipas aankoop?

Eerste week januari in PdS geweest. Verbleven in Morzine. De volgende zaken hebben wij in Frankrijk ervaren. Bij de gondel vaak om QR code gevraagd. Op mondkapjes werden mensen door liftpersoneel zeker aangesproken. Ook in de stoeltjesliften. Wel geldt hierbij de kanttekening dat een buff werd geaccepteerd. In horeca is ons ook steeds om QR code gevraagd.
In Zwitserland geen enkele controle gehad. Inderdaad zonder het te merken de grens overgestoken.

Eerste week januari in PdS geweest. Verbleven in Morzine. De volgende zaken hebben wij in Frankrijk ervaren. Bij de gondel vaak om QR code gevraagd. Op mondkapjes werden mensen door liftpersoneel zeker aangesproken. Ook in de stoeltjesliften. Wel geldt hierbij de kanttekening dat een buff werd geaccepteerd. In horeca is ons ook steeds om QR code gevraagd.
In Zwitserland geen enkele controle gehad. Inderdaad zonder het te merken de grens overgestoken.

IlseV op 16 jan 2022 09:22

Wij ook in diezelfde week. Maar dat wisselt dan blijkbaar erg per lift. Alleen bij aankoop v.d. liftpas QR code moeten laten zien en daarna nooit meer

Geskied van cervinia naar Zermatt. Gewoon QR code bij de hand houden, niets aan de hand

Edwin van Riel

null

Inderdaad het is gewoon mogelijk om van Frankrijk naar Zwitserland te skien.
Geen enkele andere controle. Er was zelf geen controle aan de liften. Alleen bij het betreden van een restaurant wordt gevraagd om je certificaat te tonen.

En de sneeuw was nog OK de afgelopen week. Sommoige pistes worden wel heel harde sneeuw en ijzig. Beetje extra sneeuw kan nooit geen kwaad ;-)

Nog veel skiplezier allemaal!

Plaats een reactie