Alles zusammen?

Even een vraag over iets wat me opviel tijdens onze wintersportvakantie:
Ik ben samen met mijn man op wintersport geweest. In vrijwel elke skihut vroeg men bij het afrekenen: alles zusammen?

Ik vroeg me af of dit bij man-vrouw stellen ook gevraagd wordt, of dat ze het voor de zekerheid vragen omdat we twee mannen zijn.
Overigens gebeurt dit ook vrijwel altijd bij wegrestaurants en in overnachtingshotels krijgen we vaak eerst een kamer met twee aparte bedden aangeboden.

Herkenbaar? Of niet?

Bij een man-vrouwstel wordt dat niet zo vaak gevraagd weet ik uit ervaring. Maar kan mij de vraag op zich wel voorstellen: ik denk dat wintersport een typische vakantie is waar niet alleen koppels, maar ook gewoon heel vaak twee vrienden (of vriendinnen) met elkaar op vakantie gaan (omdat nu eenmaal niet iedereen per definitie een partner heeft die ook van wintersport houdt).

*bericht bewerkt door paolie op 15 jan 2022 22:08

Als ik (man) met mijn vriendin ben, heb ik die vraag inderdaad, zover ik me kan herinneren, nog nooit gehad. Als ik met een mannelijke vriend ben wel.
Daar kun je natuurlijk vanalles van vinden. Mijn vriendin zou ook gewoon een platonische vriendin uit een ander huishouden kunnen zijn en mijn vriend zou mijn partner kunnen zijn. Het is echter zo dat mannenstellen minder vaak voorkomen dan man-vrouw-stellen.

Annoying skiers since 2003

Toevallig hebben wij dit vorige week voor het eerst meegemaakt. We moesten er wel om lachen, na 40 jaar huwelijk 😃

Twee weken terug kregen wij (2 vrouwen en 1 man) ook de vraag, waarop de andere dame aangaf apart af te willen rekenen. De ober ging er daarna vanuit dat de man en ik een stel waren en keek toch even verbaasd toen dit niet het geval bleek. Kortom, ze komen van alles tegen…

Uitrusten doen we thuis wel!

Best een grappig topic, het valt me deze vakantie ook op dat het ineens erg vaak gevraagd wordt. Ik ben samen met mijn vrouw op vakantie in Oostenrijk en in NL krijgen we die vraag letterlijk nooit. In de eerste paar dagen (incl de overnachting in Duitsland) die vraag zeker een keer of 6 gehad. In de zomer in Oostenrijk krijgen we die vraag eigenlijk nooit dus wellicht inderdaad een wintersport dingetje (meer gemengde gezelschappen).

*bericht bewerkt door Amelm op 16 jan 2022 07:34

Wat mij ook vaak opvalt is dat het aan de tafel naast je met een clubje Duitsers helemaal niet gevraagd wordt 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nou je 't zegt, ons (man/vrouw) is dit afgelopen wintersport ook gevraagd, vond 't wel apart/grappig.

Het heet toch niet voor niks “going dutch”, ze horen gewoon dat “we” Nederlands zijn en daarom de vraag 😉

Is in Duitsland vrij gebruikelijk, althans in de buurt waar ik zit. ‘Zusammen oder getrennt’ wordt bijna standaard gevraagd hier. Als er veel Duitsers komen is de vraag niet zo vreemd.

Zag ooit in een toeristen programma op WDR (Wonderschön) over een bezoek aan Italie dat per tafel betaald moet worden, ‘getrennt’ wordt niet aan gedaan. Dat ze dat special melden geef toch wel aan dat het in Duitsland vrij normaal is.

*bericht bewerkt door 4frank2 op 16 jan 2022 10:22

Viel me dit jaar ook op (Val Gardena), net als dat het Engels blijkbaar zijn intrede heeft gemaakt.

De routine / gewoonte speelt soms ook mee. Ook wanneer het druk is, is het handiger om het zelf voor te stellen aan de klanten om zoveel mogelijk gesplitste rekeningen te vermijden.

Gek, dat vragen ze nooit aan mij.
Terwijl ik toch zeven persoonlijkheden bij me heb.

Toen ik zei dat de kinderen (8 en 6) voor hun eigen eten betaalde keken ze wel verbaast. Zo’n gek antwoord kun je dan toch verwachten?

Oh grappig, dat werd ons dit jaar ook continu gevraagd (man/vrouw/kinderen). Hadden we ook nog nooit eerder meegemaakt. Maar ook 1 keer wou ik als vrouw betalen toen mijn man naar het toilet was, zei een serveerster als jullie gezamenlijk betalen zou ik op je man wachten, dan kan hij dat doen, kon er wel om lachen…

Haha het is dus een trend!
Wij hadden dit ook niet eerder zo vaak meegemaakt!

Het heet toch niet voor niks “going dutch”, ze horen gewoon dat “we” Nederlands zijn en daarom de vraag 😉

franksplinter op 16 jan 2022 09:15

De meeste obers hebben het niet zo op dat “getrennt”, dat gedoe met iedereen zijn kleingeld bij elkaar sprokkelen, discussie aan tafel over de hoogte van de fooi, Jantje die minder wil betalen omdat hij alleen soep had maar Piet had een schnitzel enzovoort.
Bij “zusammen” is het gelijk klaar en hop door naar de volgende tafel.

Plaats een reactie