Roest weghalen

Hallo allemaal,

Ik heb op een aantal van onze skies roestplekjes zitten. Met name op de kanten, maar hier en daar ook op de onderkant. Heeft iemand tips om dit er vanaf te halen zonder de skies te beschadigen?

Jethro

Schuursponsje en dan even goed slijpen, zijn ze weer als nieuw. Van het belag viezigheid verwijderen gaat vaak goed door even een beetje waxremover op een keukenpapier te spuiten, veeg je alles er zo af. Niet overdrijven de wax hoef er niet helemaal af/uit en daarna goed in de wax zetten en klaar.

Edwin van Riel

De allermakkelijkste oplossing is er even een rondje op skien :D

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat kan prima met afbotgummi, oxidesteen/wetsteen of schuurpapiertje. Ik doe het altijd met een oxidesteen die ook gelijk de verhardingen van de staalkant weghaalt, dan gaat slijpen daarna zoveel beter en het is ook goed voor het behoud van je vijlen. Er zijn ook mensen die het met een diamantvijl doen.

Krijg in m’n werkplaats vaak flink geroeste staalkanten van ski’s en boards. Soms zo erg dat er kleine oneffenheden op de staalkanten zitten. Dat ski of board je er nooit af. Op mijn Montana schuurband machine gebruik ik dan een speciale schuurband waarmee ik de kanten ontdoe van roest / oxidatie. Daarna met standaard schuurband kanten slijpen, gevolgd door waxen. Oppervlakkige roest kun je idd zoals evr66 aangeeft met schuursponsje verwijderen. Persoonlijk zou ik NOOIT waxremover gebruiken op het belag. Waxremover is zeer agressief goedje waardoor de wax nooit meer goed wordt opgenomen in het belag. Dat die troep nog gebruikt wordt is mij een raadsel.

*bericht bewerkt door Tukker op 17 jan 2022 12:27

Tukker(ik)

Bedankt allemaal! Ik ga voorzichtig met een schuursponsje aan de slag. Geen zeep gebruiken neem ik aan?

Bij vliegroest volstaat een schuursponsje/Scotchbrite.

Bedankt allemaal! Ik ga voorzichtig met een schuursponsje aan de slag. Geen zeep gebruiken neem ik aan?

jethroborsje op 19 jan 2022 19:48

Zeep alleen gebruiken om je voeten te wassen

Tukker(ik)

Plaats een reactie