Praktijk ervaringen naleving corona maatregelen Oostenrijk.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Gerlos

Goedemiddag,

Als alles mee zit gaan we aankomende vrijdag onderweg naar Gerlos. Vaccinatie, Booster en als de test negatief is dan is alles geregeld.

Ik ben er erg benieuwd of er al mensen zijn die ervaringen hebben hoe de corona maatregelen worden nageleefd in onder andere de horeca en aan de grens.

Wie is er nu in Oostenrijk of is al terug en kan mij hier mee over vertellen?
Alvast bedankt!

Hoi @remcokolk,

Afgelopen kerstvakantie (1-8 jan) naar Fanningberg, Mariapfarr geweest. Er waren steekproefgewijze controles aan de grens bij Salzburg, maar dan aan de Duitse zijde, dus niet bij inreizen. We hadden uiteraard al onze documentatie op orde, maar zijn niet aan de grens gecontroleerd. Op de terugreis werden er door de Duitse politie geregeld her en der auto’s uitgepikt voor controle, maar wij mochten gewoon doorrijden.

Wat betreft maatregelen in ons gebied (en naar ik begreep in heel Oostenrijk): je moet in liften een mondkapje dragen en daar werd ook actief op gewezen door de liftebediendes. Ik vergat het wel eens voor mijn mond en neus te schuiven, dan werd er geroepen om deze op te zetten. Het zit verder niet echt in de weg, het is prima te doen. In de hutten heb je soms een coronacheck. Ik moest soms (maar niet altijd) mijn QR code laten scannen - en soms ook aanwezigheid registreren bij bezoek aan een restaurant.

Al met al hebben we onze wintersport zonder al te veel belemmeringen kunnen doen. Het gedoe met mondmasker is soms wat lastig, maar ach, vorig jaar konden we helemaal niet… :) - En er is geen apres ski hossende massa, dus als je daarvoor komt, dat zul je dan moeten missen.

*bericht bewerkt door Nelis op 17 jan 2022 13:49

Bergen + Sneeuw = ❤

Hoi @nelis,

Bedankt voor je reactie!
Wij zijn inderdaad ook allang blij dat we dit jaar weer de sneeuw weer kunnen opzoeken. Al blijft dat natuurlijk tot aan het moment van de test uitslag onzeker…

Zo te lezen, met de juiste papieren en een mondkapje een “gewone” wintersport. En dan hopelijk volgend jaar weer inclusief de aprés ski ;-)

Nogmaals dank!

Ben de afgelopen week in het Zillertal geweest. In principe worden de regels vrij goed nageleefd, al verschilt het nog wel wat per gebied. In Hochzillertal en voornamelijk Hochfugen waren ze veel strenger op het (goed) dragen van FFP2 dan de andere gebieden.

In alle bediende restaurants werden we om een QR-code gevraagd, in alle self-service restaurants werd hier niet om gevraagd. Overal alleen zitplaatsen. Vrij ruim opgezet over het algemeen.

Bijna alle gondels waren de ramen open. Behalve de 150 Tuxer en de Ahorn-baan, vond ik toch vrij kwalijk gezien de hoeveelheid mensen die daar op een kluitje staan.

Al met al viel het mij niet tegen en had ik ondanks het kapje het idee dat corona niet bestond (winkels open, restaurants open, etc).

Hallo,
zelfde ervaring zoals Nelis beschreef in Montafon afgelopen week.

Maakt het eigenlijk uit of je binnen of buiten gaat zitten bij de restaurants?

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Nu in Königsleiten en er wordt eigenlijk overal gevraagd voor qr of inloggen bij restaurant zodat ze weten wie er zijn. Overal maker op tenzij je zit dan mag die af. Verder ook bij de gondels en liften masker op, wordt wel gecontroleerd. Maar ondanks dat echt prima vakantie nu. Alleen het eerste waar je aan moet denken als je de deur uit stapt is of je je mondkapje en telefoon bij je hebt 🤣. Dat is even anders dan normaal maar geen belemmering voor de sfeer/ vakantiegevoel.

Zaterdag aangekomen in Ellmau (Skiwelt) Op dit moment is alle horeca zitten. Wil je binnen zitten heb je een QR nodig, deze scannen ze vervolgens niet. Het laten zien van de QR is voldoende. Wel begreep ik van een medewerker dat er kans is dat ze vanaf volgende week misschien weer met de ‘normale’ apres ski kunnen kunnen werken.

Wat betreft de mondkapjes bij de liften, bij alle gondels vanaf het dal moet je FPP2 kapje op, de andere liften nemen ze genoegen met een buff oid.

Wij zijn bij Füfstein de grens gepasseerd, zagen aan de Duitse kant dat er controles worden uitgevoerd. Bij de grens richting Oostenrijk staan wel controle posten, en het verkeer rijd er langzaam langs maar er stonden verder geen duane of politie. Alvast veel plezier!

Ik lees overal check op QR code. Checkt men inmiddels dan ook het ID bewijs?

Ervaring vanuit de zomervakantie in Frankrijk leerde me dat dit nergens gedaan werd. Kortom het maakt de controle zinloos.

Hier in Ischgl wordt de laatste twee weken ongeveer in zo goed als alle restaurants QR-code gescanned. Voor de terrasen niet altijd, maar de persoon die binnen drank wil gaan halen zal wel gescanned worden.

FFP2 in gondels en liften met een overkapping, in andere liften is buff genoeg. Daar is de handhaving wel iets minder streng op, ben zeker dat die liftys het ook beu zijn om dat 1000x te moeten zeggen op een dag. Maar er worden er zeker nog op aangesproken.

Plaats een reactie