Hoe ziet jouw ideale skigebied er uit?

Er zijn mensen die willen groot/groter/grootst.
Zo hoog mogelijk of tussen de bomen
Zo veel mogelijk après-ski of rustig ver weg van alles
Appartement of 5* hotel

Hoe ziet jouw ideale gebied er uit?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 17 jan 2022 19:05

Disturbing the peace since 1975

Persoonlijk ga ik het liefste naar een overzichtelijk gebied waar ik steeds een stukje harder kan of andere lijnen kan skiën.
Ik vind het fantastisch om een piste soms wel 5x achter elkaar te doen om leuke bultjes of bochtjes te pakken en zo steeds verder te gaan.
Een gebied waar je een volle dag bezig bent om aan de andere kant te komen, trekt me minder. Al ben ik er wel geweest.

Disturbing the peace since 1975

Voor mij de mega-skigebieden, om drie redenen:

  • je kunt elke dag een andere kant op;
  • er zijn altijd pistes die helemaal verlaten zijn;
  • er is altijd goede sneeuw te vinden.
    Door de drukte vallen de (grotere) gebieden in Oostenrijk voor mij af.
    Altijd hotel met hp.
    Geen apres-ski.
    Liefst vliegen.

Op dit moment familie/kindvriendelijk.
We moeten op tijd terug zijn om de ukjes op te halen na de les, dus ver weg gaan in een groot gebied is geen optie.
Afgelopen vakantie in Kronplatz geweest. Op zich een fantastisch gebied voor onze huidige eisen, variaties in pistes, veel mooie rode en blauwe afdalingen, en een paar zwarte voor wat meer uitdaging. Fijn was ook dat we via ons hotel in een dorpje verder op, bij de prijs inbegrepen een skilocker in het dalstation hadden, dat scheelt enorm in het gesleep met materiaal.
Voor nu is de eis ook hotel met mooi zwembad, omdat de kinderen zwemmen nog leuker vinden dan skiën. Enige dat ontbrak waren andere Nederlands sprekende kindjes in de skiles. Daarom volgende vakantie toch weer naar Serfaus. Waarschijnlijk zullen we niet het hele gebied gaan zien, maar we zijn er eerder geweest, weten dat onze kinderen het hotel fantastisch vinden en qua skischool en kindvriendelijkheid is het top.

Overzichtelijk en compact heeft ook mijn lichte voorkeur. De beste pistes meermaals skiën is er zowiezo ook bij, daarom niet na elkaar, maar 10-15 keer op een week is geen uitzondering. In een groot gebied wil je natuurlijk op verkenning en dat heeft ook wel z’n charmes tenzij je eindeloos op blauwe wegjes heen en weer moet cruisen en dan te weinig tijd hebt om het deelgebied deftig te verkennen.
Piste preparatie vind ik steeds belangrijker worden en dat valt eigenlijk wel wat tegen als Frankrijk-ganger en zeker in de Zuid Alpen, zowat mijn favoriete regio de laatste jaren.

Voorkeur voor Oostenrijk.
Mijn vaste gebied is Serfaus-Fiss-Ladis met standplaats Ladis, altijd in hetzelfde pension.
De grote van een gebied maakt mij niet zoveel uit, kan best pistes vaker doen op een dag.
Vroeg in het seizoen ski ik liever ergens met wat meer zon op een zuidkant, later in het seizoen liever op een noordkant en wat hoger evt.
Het onderkomen kan een pension met ontbijt zijn of een appartement met sauna en ontbijt. In beide gevallen savonds uit eten. Zit bijna nooit in hotel met hp.

*bericht bewerkt door Snowball op 17 jan 2022 14:11

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Ideaal gezien zit ik een fijn appartement in een niet al te druk maar ook niet uitgestorven dorp. Dat dorp hoeft ook niet megatoeristisch te zijn; een normale supermarkt vind ik prettig, net als een of twee goede restaurants. Appartement moet wel modern zijn, liefst in een kleinschalig iets.

Vandaaruit wil ik dan verschillende gebieden bezoeken. Die zijn bij voorkeur zo’n 40 - 70km groot, zodat je ze in 1 dag kan bezoeken en het ook de moeite waard is om nog een terug te gaan. Het liefst zit daar een gebiedje bij met zuidhellingen, met noordhellingen, boven de boomgrens en onder de boomgrens, zodat ik flexibel kan kiezen obv het weer. Als het toch een groter gebied is, dan iets waar je relatief snel uithoeken in kan. Graag wat brede pistes én speelsere pistes.

Rust is prima. Een biertje op een terras vind ik lekker, echte apresski hoeft niet per se (maar is ook geen nogo hoor).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als er niet te veel Nederlanders zijn, dan vind ik het al snel goed :) .

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een van mijn dealbreakers is een traag of slecht liftennetwerk. Af en toe eentje in een verlaten uithoek van een gebied heeft nog wel z’n charme, maar elke dag in dezelfde ellenlange trage verbindingslift moeten zitten werkt me echt op mijn zenuwen.

Verder vind ik landschappelijke schoonheid steeds belangrijker worden, waardoor het des te vreemder is dat ik nog nooit in Italië ben geweest. Dat heeft dan weer te maken met de sneeuwzekerheid, pure kunstsneeuw of oude sneeuw vind ik maar niks, en ik wil ook als ik van tevoren boek een zekere kans hebben op verse poeder.

Qua grootte vind ik alles boven de 75 km wel prima, zeker als dat kleinere gebied dan wel echt van die parelpistes heeft.

Tenslotte ga ik liever niet (veel) vaker naar hetzelfde skigebied, ik hou van het verkennen van nieuwe gebieden en pistes en aangezien ik vaak de vakanties organiseer kan ik dat ook wel redelijk afdwingen.

  • Groot en sneeuwzeker voor de periode die ik wens te gaan. Hoogte om die reden vooral van belang in december, maart en april.
  • Liefst geen druk skigebied.
  • Hotel/chalet op of aan de piste is wel een pré, rij professioneel veel kilometers en kan er echt van geniet om de auto een week niet te moeten gebruiken.
  • Hotels graag met uitgebreid ontbijt
  • Landschappelijk liefst Italië of Zwitserland
  • Graag lange afdalingen
  • Autovrij dorp is een pré, geen must
  • Bij shortski’s kijk ik doorgaans wel naar de reistijd, daarom vallen de Spaanse skigebieden en Andorra vaak af. Hetzelfde voor een aantal Italiaanse skigebieden.
  • Geen fan van luidruchtig volk

In de bovenstaande posten valt mij op dat voor veel mensen de prijs v/d skipas voor veel skiërs precies niet echt (meer) een issue is.

*bericht bewerkt door DavidW op 17 jan 2022 14:42

Merk dat voor mij het hoogte verschil toch ook steeds een grotere rol gaat spelen. Laatste jaren een paar keer in les sybelles geweest en mij valt toch wel op dat veel afdalingen vrij weinig hoogteverschil hebben. Het mag dan wel veel km pistes hebben, je bent toch vrij snel weer beneden in het dorp (op een paar uithoeken/uitzonderingen na).

Daarentegen heb ik het liefst zo weinig mogelijk cabine liften. Dat gesjouw met die ski’s etc vind ik maar niks. Ook hoeven de liften van mij niet verwarmd te zijn of een kap te hebben. Ik houd wel van een beetje afzien, het is tenslotte winterSPORT. Maar die kuitenklappers is dan weer niks. Liefst wel een beetje tempo in de lift.

Ook moet het skigebied het liefst wat tussen de bomen hebben en een deel boven de boomgrens zodat je verschillende opties hebt. Het liefst heb ik ook wel ski-in ski-out of minimaal op loopafstand van de lift.

Grote van het skigebied is dan weer afhankelijk van het gezelschap waarmee ik ben. Met de kids hoeft het niet perse heel groot te zijn.

*bericht bewerkt door aartstyle op 17 jan 2022 14:51

Ik ben een dagskier, maw 's morgens auto in, dagje skieen 's avonds terug naar huis, dus afstand is een belangrijke. Dag skieen is ook gemakkelijker met een kleine puk die juist op de latten staat, als ie 't beu is kan je lekker weer naar huis. Verder liever niet teveel volk, afwisseling (blauw, rood, zwart, breed of smal, dalafdalingen, cruisers… ), grootte is daarbij minder van belang, omdat ik gemerkt heb dat je niet veel km nodig hebt om een leuke dag te kunnen skieen. Gisteren zaten we bv in het “Civetta” gebied, en hebben we geprobeerd om elke open piste 1x te skieen, kwamen we toch gauw aan 50+ geskiede kms en een redelijk volle dagtaak ;-)

Als mijn vriendin en ik eens een verlengd weekend doen, vind ik het eigenlijk wel eens leuk om dicht bij de pistes te verblijven (als afwisseling van het dagskieen en in de auto te moeten kruipen), voor de rest ook dan liever niet te druk (sella ronda bv is me veel te druk)… zou wel graag eens in een echt groot gebied willen skieen, gewoon vanwege het avontuur… maar goed met de bergen dichtbij ga ik niet klagen met 3 gebieden op circa 50min rijden (Civetta, San Martino en San pellegrino/alpe lusia) heb ik gewoon alles wat mijn hartje belieft!

Sneeuwkwaliteit, daardoor voorkeur voor gebieden met top boven 2400 meter
Pistes/gebied met groot hoogteverschil, zodat je wat langere afdalingen kunt maken en pistes meestal ook wat uitdagender zijn
Betaalbaar (< 110 euro pppn) hotel half pension aan of dicht bij de piste
Betaalbare skipas (< 300 euro 7 dgn)
Leuke skiroutes in gebied
Minder dan 1050 km van Utrecht

Dus altijd een aardige zoektocht om iets te vinden…het lukt meestal wel maar dan alleen in kleinere gebieden

Als mijn kind er uitnde voeten kan en het fijn vindt, is dat voor mij voldoende.

  • niet te groot (50km is zat voor nu) en veel groen/blauw
  • weinig echt vlakke stukken/paden (🏂 snowboard)
  • funparkje voor beginners
  • appartement zo dicht mogelijk bij de piste, liefst niet iets van 13 verdiepingen
  • dichtbij alle faciliteiten, zoals lift en oefenweide, winkeltjes en evt. Een café met terras buiten om in het zonnetje te drinken.
  • overzichtelijke genoeg dat mijn kind evt. Zelfstandig de hort op kan, autovrij dorp is dan ook fijn
  • pistes tussen de bomen door is een pré, net als mooie rotspartijen (om naar te kijken, niet om er op te vallen)
  • beetje schappelijke prijzen en een beetje rustig (ik bedank voor groepen studenten die tot in de late uurtjes feesten)
  • goed bereikbaar met trein zonder al te veel overstappen
    @supergrover ga je een nieuw skigebied optuigen voor ins?

Mijn droomgebied:

  • groot genoeg om goede dagtochten te kunnen maken, zonder meer dan 2x dezelfde piste te skiën, en daarmee dan ook de dag te vullen
    -.als ik dan die ronde heb gemaakt, moet er genoeg over blijven om me een week te vermaken.
  • appartement op loopafstand (max 300m) van de lift.
  • goedkoop (appartement voor max 50pppn, liefst minder)
  • het landschap is belangrijk. voorbeeld: dolomieten, regio Zermatt.
  • apres-ski is geen must, wel leuk om erbij te hebben.
  • liftnetwerk het liefst zo veel mogelijk stoeltjes = geen zere poten in het staan van een sleeplift + geen gesjouw met die skies.
  • fatsoenlijke koffie! die gore automaatbakken in oostenrijk… blegh.

Gebieden die in de buurt (zouden) komen (ben niet overal geweest):

  • Sella Ronda gebied (+ alle gebieden eromheen)
  • Zermatt-Cervinia
  • 3 vallees
Let it snow

Super interessant @Supergrover!

Ik deel dit op in twee delen, toch wel verbonden met elkaar: een super skigebied gecombineerd met een slecht hotel / appartement / locatie zorgt voor een matige ervaring in het… skigebied.

  • Ski-in & ski-out is top. Enkele minuten wandelen of met de ski’s over de stoep is leuk maar met dagelijks met de auto zou ik niet meer willen
  • Afwisseling: ik geniet zowel van vergezichten (bv. op de Mont Blanc) als de mix met bomen, bospaadjes (speels voor een gevorderde), een tunneltje of boarder/skicross enz.
    Mogelijkheid tot off-piste als de condities het toelaten zijn een plus
  • Zelf niet aan gedacht tot iemand het hier schreef: geen luidruchtige, vervelende groepen (die komen tegenwoordig uit alle windrichtingen), en zeker geen groepen met luidsprekers en (meestal slechte) muziek. Ik kom voor de rust, niet voor kabaal(!) :D
  • Grootte is wel belangrijk voor 6d skiën; liefst ook niet één centrum waar je heel de tijd uit komt, maar verschillende tussenposten en manieren om tot je bestemming te geraken.
    Skipas prijs is overal (althans in grote gebieden) overal duur en duurder geworden de laatste jaren, en aangezien de keuze en invloed vd features vh skigebied belangrijker is dan de prijs, wordt daar minder naar gekeken
  • Discotheken e.d. hoeft niet, een gezellige bar met optredens is wel leuk
  • Gemerkt in Serre Chevalier: geen complexen zonder overzicht.
    Bijvoorbeeld: lift A tot tweede verdieping in gebouw 1, dan lift B naar derde verdieping van gebouw 2, dan lift C naar vierde enzovoort. Verschrikkelijk om zo met je spullen te moeten zeulen!
Het is o zo hard genieten.

Mijn ideale skigebied bevat de volgende kenmerken:
Niet te druk tot rustig
Landschappelijk de moeite waard
Mooi natuurlijk verloop van de pistes, maar wel met her en der een mooie racebaan.
Slim ingedeelde pistes en liften, zodat je niet om de haveklap in de lift hoeft te zitten.
1000m hoogteverschil minimaal.
Liefst ook boven de 100km aan pistes, of een buurgebied op dezelfde skipas en verbonden per skibus.
Vriendelijke sfeer in de dorpen; als toerist wil je je wel welkom voelen.

Overal zijn wel accomodaties in alle klassen te vinden, dus daar ben ik minder kritisch op. Een betaalbare skipas (<€280) is prettig.

Grote hoogteverschillen ben ik vergeten maar vind ik een dikke plus, zeker als je dan niet drie liften nodig hebt, maar gewoon 1 (desnoods met een middenstation).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mijn ideale skibied :

  • groot, zodat je tochten van dorp tot dorp kan maken.
  • afwisselende pistes, deels tussen de bomen, deels boven de boomgrens.
  • stukken piste waar je nergens de liften kan zien
  • accomodatie ski-in/ski-out of minstens op loopafstand van liften en pistes.
  • mooie omgeving en mooie dorpen
  • geen industrie-gevoel, dus geen stoeltjesloften waar je met 8 man naast elkaar zit en vervolgens op een overvolle piste terechtkomt
  • rustig (maar dat bepaal je voor een deel zelf door de periode te kiezen)
  • ook mogelijkheden om te wandelen
  • als het kan ook nog skiroutes

Hoewel net terug van een heerlijke week Val Gardena merk ik dat ik toch voorkeur heb voor de wat kleinere gebieden of in dit geval deelgebieden. Op een of andere manier krijg ik van bijv de Sella Ronda een wat gehaast gevoel. Wel een prima appartement gehad in een schitterende omgeving met heerlijk weer en prima eten.
Niet in volgorde van belangrijkheid, voorkeur voor:
Italië, pistes minimaal deels tussen de bomen, gebied mag heel klein zijn mits er enkele andere op acceptabele rijafstand liggen, apresski in de vorm van een biertje/wijntje drinken met de muziek op een volume dat je nog kan praten, zo min mogelijk land’genoten’ of andere groepen schreeuwers, comfortabel appartementje met beetje uitzicht in een relatief rustige omgeving.

Leuk, het ideale skigebied was hét gespreksonderwerp van mijn drie kinderen (8, 12 en 13) op de achterbank van de auto tijdens de terugreis naar huis van wintersport vorige week 😄
Ze waren een skigebied aan het “ontwerpen”
Wat vooral aan bod kwam;

  • een wijd opgezet snowpark, met van links naar rechts in moeilijkheid en grootte oplopende schansen en een eigen stoeltjeslift ernaast zodat je keer op keer er naar toe kon. En dat de jongste dan de schansen links nam en de middelste de middelste strook en de oudste de rechter.

  • een boardercross met snelheidsmeting

  • een pizza en pasta restaurant bij het snowpark, aan de rechterkant, zodat je tijdens lunch kon kijken naar goeie freestylers.

  • een crêperie onderaan de dalafdaling, voor de apresski junior

  • blauwe brede pistes om te carven

  • lange rode pistes die alleen bereikbaar zijn via wat andere moeilijkere pistes, zodat beginners daar niet per ongeluk terecht op konden komen.

  • de langste zwarte piste van de Alpen, bereikbaar met een 6-persoons stoeltjeslift met kap

  • alle pistes die bij een redelijk centraal punt uitkomen, dus geen gebied voor tochten, maar wel variatie, waar je met een gezelschap allemaal, evt opgesplitst, uit de voeten kunt en toch kunt afspreken.

  • ski in ski out chalets

  • een Swiss Snow Academy skischool voor freeride en freestyle

  • vooral stoeltjesliften, ook pannenkoekliften, geen ankerliften en geen gondels, hooguit eentje.

  • op hoogste punt een berghut met ligstoelen waar je de zon kunt zien ondergaan

Nou, ik teken ervoor 😄

❄️

Leuk, het ideale skigebied was hét gespreksonderwerp van mijn drie kinderen (8, 12 en 13) op de achterbank van de auto tijdens de terugreis naar huis van wintersport vorige week 😄
Ze waren een skigebied aan het “ontwerpen”
Wat vooral aan bod kwam;

  • een wijd opgezet snowpark, met van links naar rechts in moeilijkheid en grootte oplopende schansen en een eigen stoeltjeslift ernaast zodat je keer op keer er naar toe kon. En dat de jongste dan de schansen links nam en de middelste de middelste strook en de oudste de rechter.

  • een boardercross met snelheidsmeting

  • een pizza en pasta restaurant bij het snowpark, aan de rechterkant, zodat je tijdens lunch kon kijken naar goeie freestylers.

  • een crêperie onderaan de dalafdaling, voor de apresski junior

  • blauwe brede pistes om te carven

  • lange rode pistes die alleen bereikbaar zijn via wat andere moeilijkere pistes, zodat beginners daar niet per ongeluk terecht op konden komen.

  • de langste zwarte piste van de Alpen, bereikbaar met een 6-persoons stoeltjeslift met kap

  • alle pistes die bij een redelijk centraal punt uitkomen, dus geen gebied voor tochten, maar wel variatie, waar je met een gezelschap allemaal, evt opgesplitst, uit de voeten kunt en toch kunt afspreken.

  • ski in ski out chalets

  • een Swiss Snow Academy skischool voor freeride en freestyle

  • vooral stoeltjesliften, ook pannenkoekliften, geen ankerliften en geen gondels, hooguit eentje.

  • op hoogste punt een berghut met ligstoelen waar je de zon kunt zien ondergaan

Nou, ik teken ervoor 😄

Marije77 op 17 jan 2022 17:46

Klinkt goed, wij willen wel boeken!

Mijn ideale skigebied is:

  • niet te groot, al die kilometers ski je echt niet beter door, en ik vind het wel leuk om mn kids tegen te komen
  • afwisselend, blauwe, strak geprepareerde carve hellingen, rood, zwart, buckels, skiroutes
  • sneeuwzeker, maar met een goede zuidhelling, love the sun
  • heeft een aantal ‘urige’ berghutjes met Gröstl en andere bergkost met goede ligstoelen of van die adirondacks
  • authentieke bouw, geen skifabrieken, liefst kerkje, wakker worden met kerkklokken en een paar stallen met koeien.
  • leuke pistes en een rodel baan door het bos, vooral door zo’n oud alpendennenbos
  • biedt fantastische uitzichten over hoge bergen, niet over heuvels
  • onbekend bij dronkaards, partygangers
  • onbekend bij lieden die niet kunnen skien, maar wel de berg af denken te moeten knallen
  • een laatste dalafdaling in de zon!
  • om de een of andere vage reden valt in dit gebied s nachts altijd verse sneeuw, en overdag schijnt altijd de zon…

Dat is het wel zo’n beetje. Rest, zoals weinig nederlanders, is bonus.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 17 jan 2022 18:43

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

@Sebastiaan Op dat laatste punt na, ga eens naar Scuol. Overweeg een verblijf in Ftan als je echt tussen de boeren wil overnachten.

Komen er veel Nederlanders in Scuol of bedoel je een ander laatste punt? Scuol lijkt me vet, maar wel echt te beperkt voor een week denk ik…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuke vraag, mijn ideale gebied:

  • makkelijk bereikbaar, ik heb geen zin om nog veel haarspeldbochten te doen na 9 uur rijden.
  • grote gebied niet zo belangrijk, wil wel een gevarieerd gebied, in kleur van de piste maar ook in zon en schaduw pistes, boven en onder de boom grens (grootste deel onder boom grens).
  • graag een funzone, gebruik ik niet maar dan zijn veel “waaghalzen” daar en niet op de piste 😁
  • moderne snelle liften
  • sneeuwzeker (natuurlijk of genoeg kanonnen) en open begin december
  • centrum met winkels, restaurants en leuke cafeetjes

Beste mensen, het is grootte. Niet grote. Maar liefst 3x verkeerd.
Graag enige aandacht voor behoorlijk Nederlands.

Beste mensen, het is grootte. Niet grote. Maar liefst 3x verkeerd.
Graag enige aandacht voor behoorlijk Nederlands.

DrPhil op 17 jan 2022 23:09

Morgen… is dat nu zo erg? Enkele woorden fout geschreven… we begrijpen elkaar toch wel?!
Ik heb dat persoonlijk wel vaker, ook met die D en T achteraan wil het nog weleens mis gaan…
Ik stoor me meer aan de fouten/zinsopbouw van sommige nieuwsberichten, als al een van de eerste zinnen niet klopt haak ik meestal af.
Maar om nu op de gasten hier te gaan zeiken gaat toch wat ver!

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

@Snowball Hij zijkdt toch nie. En let op : de Dr. weed 't altijd beter.😉

Born to run. B.S.

Beste mensen, het is grootte. Niet grote. Maar liefst 3x verkeerd.
Graag enige aandacht voor behoorlijk Nederlands.

DrPhil op 17 jan 2022 23:09

😂

Disturbing the peace since 1975

Het ideale gebied is dat verborgen pareltje natuurlijk. Die probeer ik elke keer weer opnieuw te selecteren. Na Alpbach (!) en Nassfeld, wat geslaagde locaties waren, volgende week Drei zinnen polsen.

Waar ik op selecteer:

  • ~100km groot
  • Niet te druk/bekend
  • Gemoedelijk/Authentiek
  • Landschapsschoon
  • Bospaden/bomen/weggentjes
  • Verbindingen tussen gebieden en dorpen
  • Bereikbaarheid met het vliegtuig

Waar ik op afknap:

  • Massagebieden
  • Brede lakens van piste
  • Drukte
  • (teveel) Sleepliften en platte stukken (snowboard)

Plaats een reactie