Hoe ziet jouw ideale skigebied er uit?

Weinig gondels
Kleine hutten, geen vreetschuren
Liefst stoeltjesliften

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Leuk topic! Mijn ideale skigebied is volstrekt onrealistisch. Maar niet getreurd, meestal vind ik het sowieso ideaal als ik op een berg in de sneeuw sta ;)

  • tenminste 70 km piste (heel veel groter mag ook, kleine deelgebiedjes is ook leuk)
  • Alleen maar blauwe pistes, maar niet te vlak (boarder).
  • geen sleepliften
  • landschappelijk wonderlijk mooi (gevarieerd, ruisende beekjes, rotsen met watervallen, ijswanden, zingende vogeltjes, prachtige vergezichten, steenbokken en marmotten die je vanuit de lift kan zien)
  • goede winterwandelwegen (we gaan graag een dagje wandelen)
  • lange sleesafari (tenminste 15 km)
  • skiroutes (niet te moeilijk, wel leuk)
  • niet te hoog, want snel hoogteziekte (maar wel tussen de hoge pieken voor de ‘looks’)
  • lange afdalingen
  • Veel variatie in de pistes
  • niet alle pistes op 1 flank/ kom
  • tochten/ tochtjes kunnen maken
  • super rustig
  • knusse berghutjes met fijne terrassen + lekker eten (zoals in Italië)
  • op maximaal 5 uur rijden van Amsterdam ;)
  • zoals iemand al eerder opmerkte: elke dag zonnig, elke nacht verse sneeuw + altijd windstil
  • pistes en wandelwegen waarbij je echt voelt dat je ‘in de natuur’ bent, dus buiten het zicht van liften, gebouwen en parkeerplaatsen
  • er zijn naast de pistes hier en daar zitjes waar je even rustig pauze kunt nemen en in alle rust van de omgeving kan genieten)
  • mooie oude dorpjes

De accommodatie in dit gebied:

  • is een huisje / chalet met openhaard en ligbad
  • heeft een prachtig uitzicht
  • ski-in ski-out
  • aan de rand van het dorp (zodat je naar restaurantjes kan lopen)
  • je hoort er geen geluid van de weg
  • heeft een zonnig balkon/ terras

Leuk!

Mijn ideale gebied is eigenlijk Ski Dolomiti omdat ik daar alles vind wat ik nodig heb:

  • Groot gebied (+300 km’s)
  • Mogelijkheid om tochten te skiën
  • Pistes zijn heel afwisselend (niet zoals in bijvoorbeeld Flaine, waar alle pistes naast elkaar in een kom liggen zodat je het gevoel hebt steeds op dezelfde piste te zitten)
  • Pistes zijn ook afwisselend qua zwaarte: op een relaxte dag lekker cruisen op de blauwe pistes maar op een mooie zonnige ochtend ook een lekker uitdagende zwarte afdaling kunnen doen
  • Gezellige hutjes en lekker en betaalbaar eten op de piste
  • Mooie afwisseling met hooggelegen pistes boven de boomgrens en leuke slingerpaden tussen de bomen
  • Mooi landschap
  • Grotere kans op zonnig weer

Accommodatie:

  • Het allerliefst in een luxe hotel aan de piste, maar helaas zitten die meestal in een wat hogere prijsklasse :-)
  • Dan als alternatief een appartement aan de piste; liever in een appartement dan in een hotel waarbij je een skibus nodig hebt
  • In een dorpje met gezellige eettentjes
  • Apres-ski vind ik niet zo heel belangrijk, maar er moeten wel leuke terrasjes/barretjes zijn waar je aan het einde van de dag nog even een drankje doet voordat je naar je appartement/hotel gaat

Dit jaar wordt het Les Sybelles omdat we met z’n drieën gaan en niet echt iets geschikts (en betaalbaars) in Arabba konden vinden. Les Sybelles heeft ook wel veel van mijn verlanglijstje, alleen mis ik daar wel echt de mogelijkheid om dagtochten te doen. Maar we gaan zeker een fijne vakantie hebben dus ik klaag niet!

*bericht bewerkt door ankiepankie op 18 jan 2022 10:34

Eigenlijk is het heel wisselend wat mijn voorkeur heeft. Ik vind het heerlijk om doordeweeks buitenom de vakanties 1 of 2 nachten Sauerland te doen. Als je 2 of 3 dagen weg bent kan je gewoon 2 of 3 volle dagen skien en mis je geen dagen door te moeten reizen. Lekker aan de techniek werken en gewoon even het gevoel weer goed in de benen krijgen. Vaak is het dan ook heerlijk rustig op de pistes en bij de liften.

Anderzijds kan ik ook heerlijk genieten van een klein gebied (<50km pistes) in de Alpen. Vaak doen we dit op de aanreisdag van onze skivakantie welke we vaak 2e helft maart doen. We reizen dan vrijdag begin van de middag af en pakken een b&B ergens aan de voet van de alpen en gaan dan de zaterdag een voor ons nieuw gebiedje verkennen. Deze gebiedjes zijn in die periode vaak super rustig en je ziet hooguit wat zeer ervaren locals op de piste. Dit maakt dat het skien zeer relax is die dag en heerlijk is om weer in te komen. Na 1 dag heb je zo’n gebied vaak ook wel weer gezien.

Daarna zitten we dan een week in 1 van de grote Franse skigebieden met ski in ski out. Ik vind het zo heerlijk om gewoon een hele week de auto niet nodig te hebben en direct vanuit het appartement op de piste te kunnen stappen om mooie tochten te maken. Het voordeel van deze periode zo 2e helft maart is dat het vaak heerlijk weer is en er meer dan genoeg sneeuw ligt op de grote hoogte van de meeste Franse skistations. Ook is het daan aanzienlijk rustiger dan in het hoogseizoen.

Born to Ride

Ik heb de luxe om twee keer per jaar te (mogen) wintersporten. De samenstelling van het reisgezelschap is verschillend en daarmee ook de eisen. Italië heeft toch wel mijn hart gestolen, hoewel ik in de andere Alpenlanden ook schitterende vakanties heb gehad. Aangezien ik ‘de regelaar’ ben bevallen de keuzes me wel ;).

1 Gezinsvakantie
Met jonge kinderen die les hebben zoek ik het liefste een ‘compact’ gebied, waardoor snel heen en weer geskied kan worden. Even tussendoor kijken bij de les en wel zelf wat pistes kunnen pakken. Het is niet erg als dat meerdere keren die ene lekkere lange rode of zwarte afdaling is. Als er maar wel wat hoogtemeters gemaakt worden.
Verder is accommodatie aan de piste wel belangrijk en moet er uiteraard goede skiles zijn.
Pluspunten : rustig in het hoogseizoen, landschappelijk interessant, goed eten op de piste, een rodelbaan en eventueel avondski.
Minpunten: gebieden met heel veel pistes naast elkaar heb ik niet zoveel mee. Ook hebben gebieden met pistes in een kom minder de voorkeur ivm het uitzicht.

2 met vrienden
Kilometers maken! Dat kan goed in grootte gebieden door het maken van tochten, maar mag ook elke dag een ander kleiner gebied zijn. Wel graag wat uitdaging in de pistes en hoogtemeters. Een acceptabel betaalbaar appartement en even de auto of bus pakken is geen probleem. Ik zie ons ook nog wel een keer wisselen van accommodatie om van daaruit een ander gebied te pakken, of een huttentocht doen.
Wat betreft gebieden toch wel een voorkeur voor meerdere bergen, Noord- en Zuidhellingen en voldoende hoogte, zodat er afgewisseld kan worden.

*bericht bewerkt door MarkW op 18 jan 2022 12:10


Kilometers maken! Dat kan goed in grootte gebieden door het maken van tochten, maar mag ook elke dag een ander kleiner gebied zijn…

MarkW op 18 jan 2022 12:09

Haha @DrPhil

De grootte gebieden hebben ook stijle pistes.

@DrPhil. En bij de sneeuwkettingen: Viehhoven licht laag.

Hen48

Ideaal gezien zit ik een fijn appartement in een niet al te druk maar ook niet uitgestorven dorp. Dat dorp hoeft ook niet megatoeristisch te zijn; een normale supermarkt vind ik prettig, net als een of twee goede restaurants. Appartement moet wel modern zijn, liefst in een kleinschalig iets.

Vandaaruit wil ik dan verschillende gebieden bezoeken. Die zijn bij voorkeur zo’n 40 - 70km groot, zodat je ze in 1 dag kan bezoeken en het ook de moeite waard is om nog een terug te gaan. Het liefst zit daar een gebiedje bij met zuidhellingen, met noordhellingen, boven de boomgrens en onder de boomgrens, zodat ik flexibel kan kiezen obv het weer. Als het toch een groter gebied is, dan iets waar je relatief snel uithoeken in kan. Graag wat brede pistes én speelsere pistes.

Rust is prima. Een biertje op een terras vind ik lekker, echte apresski hoeft niet per se (maar is ook geen nogo hoor).

Roy83 op 17 jan 2022 14:19

Scheelt weer wat typwerk, exact hetzelfde als @Roy83 qua voorkeur/omvang skigebieden, type pistes, dorp etc. Enige verschil is wellicht dat ik het wel fijn vindt als er iets meer restaurants op loopafstand zitten. Laten we zeggen stuk of 5-10, maar loopafstand vind ik al snel een km of 2 ook prima, ik haat het om 's avonds nog in de auto te stappen.

Afgelopen week ook in Skiwelt en Kitzski geweest. Als ik de drukte daar (zelfs nu) vergelijk met gebieden zoals St Johann in Tirol en Steinplatte dan heb ik een grote voorkeur voor die laatste 2. Zeker als je toch elke dag een ander gebied pakt dan is een km of 40-50 piste prima, geeft je nog de mogelijkheid om de lekkerste pistes meer dan 1 keer te doen op een dag.
Daarnaast veel rustiger waardoor je heerlijk brede bochten kan maken op goed geprepareerde pistes, wat is dat een genot zeg😍

Paar no go’s voor een hele week (niet per sé een dagje, dan kan ik het wel behappen):

  • drukte in het skigebied
  • veel sleepliften
  • groepen luidruchtige Nederlanders (of oostblokkers?)
  • veel selfservice restaurants (ik hou van kleine gezellige hutten)
  • smalle omgeploegde saaie paden
  • had ik al drukte gezegd?

Pluspunten:

  • mooie uitzichten
  • hoogteverschil 1000m+
  • brede pistes
  • afwisseling in pistes/ speelsheid
  • kleine berghutten met aardig personeel + zonnige locatie van terras
  • gondel gaat van dal tot top, niet zoals in Flachau 3 verschillende
  • pistes boven de boomgrens maar ook pistes tussen de bomen

*bericht bewerkt door Amelm op 18 jan 2022 17:15

De grootte gebieden hebben ook stijle pistes.

DrPhil op 18 jan 2022 14:00

In de correcte steil de stijle pistes af?

🤔 😝

Hoe ziet jouw ideale gebied er uit?

3 Vallees (buiten de schoolvakanties)
-Mega groot
-Groot hoogteverschil, zowel gletscher als tussen de bomen skiën
-Weinig of geen wachttijden

*bericht bewerkt door DePolle op 20 jan 2022 12:01

Grootte doet er mij niet toe, ik vind het niet erg om pistes meerdere keren te doen.
Vind het wel belangrijk dat er goed eten en drinken op de pistes is, tegen een normale prijs, apres-ski boeit me dan weer niks.
Enkel op hotel, half pension, 1 keer op appartement geweest en echt geen zin om 's avonds nog naar de winkel te gaan en te koken, voetjes onder tafel en genieten
Mag best wat kosten, wij gaan niet op zomervakantie…
1 keer per jaar met het gezin (kerstverlof), 1 keer met mijn vrouw (buiten de verlofperiodes)
Kronplatz heeft ons hart wel wat gestolen, zeker omdat we er een heel goed hotel hebben gevonden!
Zolang de pistes goed zijn geprepareerd ben ik tevreden!
Mijn vrouw skiet nog niet lang, dus brede, niet te moeilijke pistes zijn, voorlopig, nog een must.
Maar vooral, niet teveel, rijke, Oost Europeanen die denken dat ze net het skigebied hebben gekocht…

*bericht bewerkt door Tim_S op 25 jan 2022 15:36

Ideaal is niet idioot groot, heb echt geen 600 0f 800km nodig. Maar wel groot genoeg om evt wat tochtjes te skiën.
Doe maar voornamelijk rood, niet te druk, met redelijk hoge toppen maar ook lekkere pistes tussen de bomen in.
Veel en diverse hütten met lekker eten waar ook de niet skiërs fatsoenlijk met een leuke wandeling kunnen komen.
Niet teveel sjouwen dus alles max 500 m lopen. Ski in ski out dus geen must.
Een niet te breed dal, ik wil de overkant van het skigebied kunnen zien.
Hotel is fijn, maar appartement/chalet is ook prima als dorpje te belopen is.
Overdag is het altijd zonnig maar net rond nul graden. Begin van de avond wat verse sneeuwval waarmee de pistehelden 's nachts hun wonderen mee kunnen verrichten.
Een mooi uitzicht met wat leuke bergmassieven (à la Dolomieten of EigerMonchJungfrau) maakt het af.
Oh ja, goed bereik- en berijdbaar. Inderdaad geen kilometers haarspeldbochten en sneeuwkettingen stress.
Welk skigebied moet ik dan aan denken?

Op een uur rijden,
Geen apres-ski,
4000-ers op de achtergrond,
Heel veel Folyeres en Jeruzalem achtige pistes,
Ski-in, ski-out,
Alleen verwarmde stoeltjesliften,
Een Auchan op wandelafstand

Wat ik in al die ideale scenarios mis is : Gezellige kleine hutten met lekker eten en vriendelijke bediening, voor mij is dit absoluut top prioriteit geworden in een skivakantie. Ik kan km’s genieten van grote of zelf kleine gebieden waar je meermaals dezelfde piste’s doet. Maar stoppen om van de lokale horeca te genieten, zijn voor mij toch de kers op de taart, uiteraard liefst in het zonnetje op een mooi authentiek terras met een fris pintje (of biertje voor de Hollanders :-))

Groot genoeg om elke dag een andere route te skien.
Overdag zon en s avonds en s nachts sneeuw.
Tochten kunnen maken.
Goede bergrestaurants waar je goed kunt eten en bediend wordt. Geen self service waar je met je dienblad zelf moet lopen.
Goede skileraren die de kinderen ook echt iets leren ipv alleen maar de leraar of lerares laten volgen.
Een goed luxe hotel met heerlijk eten.
Of een mooi appartement met een open haard.
Korte wachttijden.
Niet eindeloos moeten wachten op een tafel
Mooie uitzichten
Pistes tussen de bomen
Ski in ski out
Een zwembad bij t hotel, vooral ook buiten.
Geen mondkapjes meer als dat veilig kan
Geen stress vanwege een mogelijke positieve PCR bij de tieners.

Hoe zit mijn ideale ski gebied er uit?

Wit. Een hele diepe laag wit.

*bericht bewerkt door Slim op 28 jan 2022 01:05

Kindonvriendelijk mag een ideaal gebied ook wel zijn vind ik, er zijn al veel te veel kindvriendelijke gebieden. :-)

Bla, bla, bla.

Wat ik qua gebied het liefste zie:

  • Groot(±150km en groter)
  • Veel hoogteverschil(dus Gletcher tot bomen in het dal)
  • Veel variatie in piste’s, Brede blauwe racebanen tot bultig zwart.
  • Mogelijkheden voor tochten, liefst via blauw zodat beginners ook mee kunnen naar andere deelgebieden.
  • Wachttijden van maximaal 10 minuten bij de lift.
  • Goede restaurants op de piste
  • Bar met live muziek op de piste(liefst op korte ski afstand van verblijf).
  • Appartement aan de piste(Fr), of hotel dichtbij de gondel(O)
  • Goede verhouding stoeltjesliften en gondels, perfect zou zijn gondel vanuit het dal voor de grootste hoogtemeters, en verder alleen maar stoeltjesliften, zodat je niet constant met je ski’s aan het wandelen bent.

*bericht bewerkt door Thehenk op 28 jan 2022 11:58

Mijn wensen voor een skigebied verschilt of het een vakantie is met vrienden (shortski) of met het gezin:

  • hoogte dorp (minimaal dorp op 1200/1300m) en skigebied (tot 2800m) must met oog op sneeuwzekerheid
  • short ski met vrienden: minimaal 80-100km piste en minimaal 20+ liften (bij voorkeur stoeltjes), bij gezin: 40km genoeg en goede kinder voorzieningen
  • voorkeur lange afdalingen
  • aaneengesloten gebied qua liften, niet auto of bus in hoeven te stappen
  • bij short skivakantie nachttrein (OBB Nightjet) naar Oostenrijk of eventueel vliegen
  • goede bereikbaarheid per trein of vliegtuig bij shortski (o.a. St. Anton am Arlberg) de auto voor short skis vaak gedaan, maar vermoeid aankomen gaan we niet meer doen.
  • bij langere skivakantie (met gezin) auto voorkeur
  • genoeg mogelijkheden om vanuit dorp berg op te komen (meerdere liften) en vanuit de berg naar dorp af te dalen (meerdere afdalingen)
  • ski-in ski-out of maximaal 5 minuten loopafstand van de liften. Geen zin om iedere keer auto of bus in te stappen
  • stoeltjes liften voorkeur t.o.v. gondels, sleepliften
  • terrasje voor drankje en hapje op berghutje heeft de voorkeur boven groot restaurant
  • apre-ski kleinschalig prima geen hossende mensen massa (gaat nu toch al niet)
  • vrienden ski: appartement of hotel beide prima, restaurants op loop afstand van hotel of appartement
  • familie ski: appartement must, eten in appartement
  • ski locker must bij piste (scheelt een hoop gesleep van en naar hotel/appartement
  • gezellig dorp (AT, CH) must boven hotel dorp (Frankrijk)
  • Oostenrijks eten/drinken voorkeur boven Franse keuken
  • enigsinds betaalbare prijzen voor skipas, verblijf, restaurants is wel mooi meegenomen, maar skigebied kms/voorzieningen staat wel voorop)
  • andere voorzieningen in dorp: zwembad, eisstockschiessen, schaatsen, muziekcafe, supermarkt
  • balkon of terras in de zon bij hotel/appartement
  • hotel/appartement bij voorkeur rustig gelegen maar toch centraal bij voorzieningen in dorp en liften

*bericht bewerkt door pacorob op 28 jan 2022 12:44

  • altijd verse sneeuw gevallen de nacht ervoor
  • geen vlakke pistes/paden en dan tot donkerrood en handige verbindingen met goede liften. Ischgl komt wat mij betreft erg in de buurt, binnen 2 liften zit je altijd op de Idalp. De zwarte pistes daar zijn vrij goed te doen ook.
  • qua omgeving, uitgestrektheid en eten mag het juist wel weer op Monte Rosa en/of PDS lijken.
  • geen mensen op de piste
  • ski in, ski out
  • ruim chalet met open haard, terras, bbq, luxe keuken & badkamer
  • goede restaurants in het dorp, fijne terrasjes, geen après ski gehos
  • afwisseling van gondels en stoeltjesliften. En de stoeltjesliften dan niet met de stang tussen de benen (echt, de dwaas die dat heeft verzonnen)
  • kost niks en om de hoek

Monte rosa, Tignes, Ischgl en PDS zijn mijn favorieten tot nu toe, een combinatie van alle voordelen en geen van de nadelen van deze gebieden zou fantastisch zijn.

Mijn ideale gebied: mooie pistes, mooi weer, leuke hutten en blije gezichten om me heen! Ben op een aantal plekken geweest met ieder z’n charme en mindere dingen maar de herinnering en lol zijn bij mij het enige wat écht blijft hangen.

Plaats een reactie