All mountain / off piste ski

Goedenavond,

Ik ben een vrij ervaren piste skiër (26 jaar), ik geef mezelf een 8,5 a 9. ben 190cm en weeg ongeveer 85 kg. Ik heb inmiddels de pistes wel uitgespeeld en wil nu meer richting off piste / naast de piste gaan skien om ook dit te ervaren / onder de knie te krijgen.
Ik zal echt niet de hele dag naast de piste / off piste te vinden zijn en regelmatig een piste mee pakken.

Nu ben ik op zoek naar nieuwe ski’s. ik twijfel tussen all mountain ski’s bv, Volkl Kendo / Mantra of echt meer richting off piste ski’s zoals de Volkl revolt.

Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!

Gr.

Ik ben 1m87 en 85kg en heb zowat hetzelfde niveau als dezelfde interesses als jij. Ik heb als speelse, maar voldoende stevige allmountain freeride ski de Faction Dictator 2.0 aangeraden gekregen, zowel hier in België, als voor de eerste lockdown door sport Jennewein in St Anton (samen met oa de stockli stormrider) en wilde eigenlijk eerst testen vooraleer te kopen

Vorige maand dan toch niet aan de verleiding kunnen weerstaan en ineens gekocht. Eerste test in de bergen (hopelijk) midden februari.

null

Bedankt voor de info! ik ga in maart weer skiën. ik zou het waarderen als je een update geeft hoe deze skies bevallen.

Doe ik

Nog 1 vraagje, welke lengte zijn de ski’s?

Rond de 95 under foot is dan wel mooi. Zelf een paar Amplid Alter Ego overgenomen. Ook mooi stevig en met voldoende float, maar op de piste zou iets meer performance mogen.

Was zelf ook wel te spreken over de K2 Mindbender 95Ti. Zeker niet slap, en met verrassend veel grip. Maar het zijn nog geen Brahma’s.

187cm. Zit redelijk wat rocker op, aangeraden om op lichaamslengte te kopen. Vorige ski was een salomon xdrive 88 fs in 184cm.

Er staat ook qua binding een Marker Griffon 13 op.

De piste uitgespeeld… daar willen we beeld van 😬.

Best wel belangrijke vraag, wat verwacht je van je nieuwe ski? Zoek je speelsheid en veel float in de tiefschnee, zoek je een echte ragbak in kapotgeskiede sneeuw (Brahma, zoals Bennie al aantipte !) of toch vooral een carvemachine met veel breedte onder de voet om af en toe wat vers mee te pakken? 2 paar is in elk geval altijd beter dan 1. Wat ski je nu?

I can stick uphill ice, on my saucer...

De piste uitgespeeld… daar willen we beeld van 😬.

Best wel belangrijke vraag, wat verwacht je van je nieuwe ski? Zoek je speelsheid en veel float in de tiefschnee, zoek je een echte ragbak in kapotgeskiede sneeuw (Brahma, zoals Bennie al aantipte !) of toch vooral een carvemachine met veel breedte onder de voet om af en toe wat vers mee te pakken? 2 paar is in elk geval altijd beter dan 1. Wat ski je nu?

Shane op 17 jan 2022 21:55

Ik ski nu op de Wedze boost 900. Prima ski voor op de piste maar daar buiten niet echt handig / lekker. Aangezien ik nog weinig ervaring heb met off piste skiën zal ik in het begin voornamelijk vlak naast de piste te vinden zijn en kleine offpiste tochten maken. Het lijkt mij dan het meest makkelijk om lekker te floaten in de tiefschnee

Dat wordt dan 2 paar nieuwe ski’s kopen @Koenneke12 . Want prima ski’s zou ik die Wedze’s nou niet meteen willen noemen 😉.

Qua speelse offpiste met veel float optie kun je eens kijken naar een Head Kore 105 of iets dergelijks. Misschien hebben anderen wat meer input, ik ben niet ingevoerd in de huidige modellen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nordica Enforcer! Ik heb hem zelf in 100 mm onder de voet. Met jouw gewicht kun je ook wel 10 mm smaller. Qua lengte zou ik voor lichaamslengte gaan

Ik denk aan een Blizzard rustler 9.
Goed te skiën voor een off piste beginner.
Lichaamslengte nemen.
Maar je bent toch al wel eens buiten de pistes geweest neem ik aan als je jezelf een 9 heeft?

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 17 jan 2022 22:50

8.5 / 9, skied wedze en vraagt om advies xD. Ik denk dat je jezelf te hoog inschat… Anyway, ik ben van de breder is beter skiers, dus all out en koop een armada magic j xD ook daar kan je met 9 vast op carven

Freeride = Life

8.5 / 9, skied wedze en vraagt om advies xD. Ik denk dat je jezelf te hoog inschat… Anyway, ik ben van de breder is beter skiers, dus all out en koop een armada magic j xD ook daar kan je met 9 vast op carven

Arnie777 op 17 jan 2022 23:55

Vraag me af of het ip van ts niet terug te vinden zou zijn als een oude bekende. Begint toch iets van een troll weg te hebben 😉. Kan het mis hebben, alles kan natuurlijk, maar deze combinatie is een tikkie onwaarschijnlijk 😂😂

Edwin van Riel

8.5 / 9, skied wedze en vraagt om advies xD. Ik denk dat je jezelf te hoog inschat… Anyway, ik ben van de breder is beter skiers, dus all out en koop een armada magic j xD ook daar kan je met 9 vast op carven

Arnie777 op 17 jan 2022 23:55

Typisch, iemand heeft geen dure skies dus kan het geen goede skiër zijn. Ik zie toch genoeg mensen met hele dure skies die niet heel goed kunnen skiën, dus waarom zou het omgekeerde niet ook kunnen?

Ik heb de Rossignols Sky7, net als de rest van het gezin. Ik ben 188 en 83 kilo, heb de lengte188cm genomen.
Gaan goed op de piste en top op hoopjes sneeuw en juist in de poeder super fijne ski. ook niet zo gek duur…heb ze vorig jaar voor minder dan 400 met bindingen aangeschaft…
Enorm play-full, hoge fun factor. Goede flow. Geloof 98 mm onder de voet.

*bericht bewerkt door snowbert op 18 jan 2022 12:58

8.5 / 9, skied wedze en vraagt om advies xD. Ik denk dat je jezelf te hoog inschat… Anyway, ik ben van de breder is beter skiers, dus all out en koop een armada magic j xD ook daar kan je met 9 vast op carven

Arnie777 op 17 jan 2022 23:55

Typisch, iemand heeft geen dure skies dus kan het geen goede skiër zijn. Ik zie toch genoeg mensen met hele dure skies die niet heel goed kunnen skiën, dus waarom zou het omgekeerde niet ook kunnen?

Mathijs6 op 18 jan 2022 11:27

Het is de combinatie van een zelfbenoemd niveau 8,5-9 met een intermediate ski en geen uitdaging meer vinden op de piste…

Back to topic, of ie goed kan skien of niet weet ie zelf het beste lijkt me…hoef je woorden aan vuil te maken. Ik kan zelg goed skien, ook off-piste en ski op Rossignol sky7, of mag dat ook niet??
Anyway…hier is een goede aanbieding: https://www.ekosport.nl/salomon-qst-99-dark-blue-21-p-9-5995…

Net terug van 4 dagen Ischgl, en daar de Faction Dictator 2.0 - 187cm kunnen testen in wisselende omstandigheden:

  • dag 1: recente sneeuw in goede omstandigheden
  • dag 2: verwaaide condities, dus hardere, meer ijzige condities
  • dag 3: stormwind met verse sneeuw, dus weinig kunnen skiën
  • dag 4: +/- 30cm fresh powder

Conclusie: Leuke, speelse en zeer veelzijdige allmountain freeride ski:

  • heel gemakkelijk en speels te skiën. Goed te carven voor zijn breedte (96mm) en lengte (187cm), maar ook gemakkelijk te “lossen”, waardoor de ski eigenlijk in alle omstandigheden goed draait. Degelijke carve in lange bocht, maar ook zeker kort te carven (mits wat inspanning) en zeker ook te slippen
  • voelt best stijf aan door de 2 lagen metaal, maar zeker niet bruut en gemakkelijk te hanteren voor gevorderde skiërs. Volgens mij door de zachtere tip en tail, het rocker profiel en de lichtgewicht houten kern.
  • door de lagen metaal en de sidewall is de ski ook meer dan voldoende stabiel op snelheid en geeft zij ook goed grip op hardere, meer ijzige pistes. Niet zoals een vers geslepen slalom- of GS-lat, maar als allmountain hield ze zeer goed stand en bleef onder alle omstandigheden vertrouwen geven
  • leuke float en hanteerbaarheid in de 30cm verse poeder, waarin de lat zich zeer speels gedroeg

Samengevat: voor mij een topaankoop, ter aanvulling van de Elan SLX als slalomski

Ik stond voor dezelfde keuze als jij, pisteskiën uitgespeeld en wilde terug naar 1 set ski’s.

Uiteindelijk voor de Kendo gegaan van Völkl en die doen precies wat ze beloven. Inmiddels heb ik er telemarkbindingen opgezet en ben ik helemaal gestopt met alpine skiën omdat ik hier geen uitdaging meer in kon vinden. Is ook nog het overwegen waard wil je iets anders!

*bericht bewerkt door havana op 24 feb 2022 13:02

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Plaats een reactie