ervaring met Electrisch rijden naar Oostenrijk gevraagd

Hoi,

Zijn er mensen die al met de elektrische auto naar Oostenrijk zijn afgereisd? En hoe beviel dit? Deed je er extreem langer over?
Zelf ga ik aanstaande zaterdag met elektrische auto naar Vorarlberg. Met benzine auto ben je er natuurlijk sneller…maar ook hoop centen kwijt.
Dus mijn vraag… hoe zijn de ervaringen? of ga je zelf ook met deze auto op wintersport?
Wij rijden met een Aiways uto trouwens.

Zelf nooit gedaan, maar mijn buurman wel.

Probeer slim de auto in te pakken, net als bij een brandstof auto is een dakkoffer niet goed voor je verbruik. Heb je extra ruimte nodig voor bagage? probeer dan een bak op je trekhaak te zetten (indien aanwezig).

Verder probeer van te voren je tussenstops (met snelladers) realistisch te plannen. Volgens mij zijn er in duitsland voldoende.

Het zal allemaal wel mee vallen als je gewoon zorgt dat iedereen naar de wc gaat, koffie gaat halen wanneer de auto staat te laden, maar zodra die weer 80% is weer gaat rijden.

Met skiën kom je echt tot rust.

Ondertussen zoveel ritjes met Arjen naar de Alpen gemaakt. Hou er rekening mee dat je pak en beet anderhalf uur langer onderweg bent dan normaal. Verder zijn er nog meer oplaadpunten bij gekomen dus denk dat het allemaal wel lekker zal gaan. Máár, ik spreek hier vanuit Tesla perspectief. Ik heb geen idee hoe snel je kan bijladen met een andere EV. Maar bij de meeste Tesla stops zie je ondertussen ook alternatieven staan.

Check verder vooral even:

Denk dat je wel even wat leesvoer hebt zo ;-)

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 18 jan 2022 16:48

Mijn advies is vooral om niet te gaan testen hoe een elektrische auto rijdt als je 't gaspedaal continue in blijft stampen. Ik heb 2 jaar geleden een ritje meegemaakt met een Tesla die erg tegenviel, omdat de eigenaar dacht dat het leuk zou zijn om vooral continue de maximale snelheid van de auto te rijden (en daarmee nog geen 50km ver te komen na een laadsessie naar 100% bij Arnhem (meeting point voor vertrek)).

Er was een flinke dosis irritatie bij de mensen aanwezig toen de berijder van de Tesla ook nog bij de McDonalds wilde gaan eten i.p.v. het restaurant van de hotelketen (daar stond een supercharger) waar we waren gestopt. Hij zei dat we tijd konden besparen door een snelle hap te eten en niet wat uitgebreider te dineren. Uiteindelijk toch daar blijven eten en de auto was nog niet eens op 100% toen we weer buiten stonden.

We hebben toen als groep besloten dat ik de rest van de rit in die auto zou rijden en toen viel de schade wel mee. Je kunt er prima 120-130 mee rijden en een goed tempo behouden zolang je ervoor zorgt dat je de luchtstroom van een voorganger kunt gebruiken om het verbruik te drukken. Ik zou er nog altijd niet met veel plezier naar uitkijken, maar als je geen haast hebt, valt het allemaal reuze mee.

*bericht bewerkt door Robert. op 18 jan 2022 17:31

maar ook hoop centen kwijt.

MarcoSnow op 18 jan 2022 15:49

Volgens een simulatie met abetterrouteplanner.com lijkt een EV toch niet veel goedkoper uit te komen dan mijn Passat Diesel aan 5.5 liter/100km tegen 150km/u op de Autobahn (en met de EV zal je waarschijnlijk toch liever langzamer gaan rijden om het verbruik onder controle te houden.
Een Tesla Supercharger onderweg kost namelijk ook 0,36 EUR/kWh en voor een enkeltje Oostenrijk zal je wel ergens rond de 220-250kWh verbruik afkloppen.

Voor het geld moet je de diesel dus niet laten staan (voor het milieu wel).

Glide on!

Dank allemaal voor de replies! Erg behulpzaam!! Thnx! Ik laat weten hoe het is gegaan.

Als je de kosten vergelijkt, dan moet je wel alles meetellen. Milieu is een, maar b.v. ook onderhoud. Bij EV’s moet je op een gegeven moment de accu vervangen, maar b.v. de motor heeft de eerste miljoen km geen onderhoud nodig.

Als je de kosten vergelijkt, dan moet je wel alles meetellen. Milieu is een, maar b.v. ook onderhoud. Bij EV’s moet je op een gegeven moment de accu vervangen, maar b.v. de motor heeft de eerste miljoen km geen onderhoud nodig.

Martin7182 op 18 jan 2022 19:08

Dat klopt natuurlijk, maar op lange termijn gerekend zijn mijn brandstofkosten 3 a 4 maal hoger dan mijn onderhoudskosten en bij een EV is het niet zo dat je helemaal geen onderhoud hebt + je moet weer meer betalen aan bandenslijtage (hoger gewicht + hoger kopppel), wat alles dan weer wat meer gelijk trekt.
Mijn punt is dat de verbruikskosten onderweg naar een vakantiebestemming niet het verschil zullen maken.

Thuis is het anders, zelfs via je normale elektriciteitsafrekening 0.10 tot 0.15 EUR/kWh betaalt zal je nog steeds veel goedkoper zitten met een EV qua "brandstof"kosten en bespaar je zelfs tijd omdat je niet elke week naar een pompstation moet rijden.

@MarcoSnow De Aiways U5 is met zijn kleine 63kWh en erg langzame maximale laadstroom van 92 kW zeker niet de meest ideale reisauto. Reken maar op een 7x keer herladen tussen Utrecht en Vorarlberg = elke 100km zo’n 20-25minuten aan de kabel.
= in totaal zo’n 8u effectief rijden + 2u30 aan de laadpaal.
Je kan het ook met 6 herlaadstops doen, maar dan ben je uiteindelijk langer onderweg (omdat de laadefficiëntie hoger is als je niet hoger dan 80% vollaadt. https://ev-database.nl/auto/1261/Aiways-U5

Tip: je kan je route met een EV heel goed voorbereiden met de site https://abetterrouteplanner.com

*bericht bewerkt door Vivace op 18 jan 2022 20:23

Glide on!

Met de Aiways U5 moet je niet te snel willen. Het verbruik van deze EV is vrij hoog. Een actieradius is 260 kilometer bij 100 km/h en bij 130 km/h is dat nog maar 185 kilometer. Overigens gemeten in de winter.
Zoals eerder vermeld is het snel laden redelijk en niet zo snel als andere EV modellen.

Zal prima gaan met dit model maar op gemak.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 18 jan 2022 22:33

May the ski force be with you !!

Wij zijn met ev naar Zwitserland gereden. Viel reuze mee. Max snelheid van 120-130 aangehouden voor goede verhouding doorrijden en actieradius. Navigatie berekende de ideale stops en daar hebben we ons netjes aan gehouden. Kwamen soms op bizarre plekken terecht voor laadpalen maar dat was voor ons geen issue. Uiteindelijk denk ik 1-1,5u langer over gereden dan “normaal”. Maar dit kwam ook door 1 niet optimale stop waar de lader t niet goed deed. Daar hebben we tijd verloren. Ik kan me daarom zo indenken dat de terugreis nog iets beter zal gaan. Let wel op onder aan berg. Actieradius bergop knalde achteruit. De laatste 11km weg de berg op kostte ons 55km actieradius.

vorige week op wintersport geweest. Alkmaar naar chatel 1025 kilometer 13uur zowel heen als terug. 10:30 rijden 2.5 uur laden over 8 stops.
Tesla model 3 sr+ verbruik 235w/km gemiddeld. voor tesla belangrijk dat je de snelle V3 laders vind dan doen hij van 0 tm 40 % met 170kwh

@clau123 even mbt jouw laatste opmerking “ Let wel op onder aan berg. Actieradius bergop knalde achteruit. De laatste 11km weg de berg op kostte ons 55km actieradius.”

Is dit ingecalculeerd door de navigatie Vwb laadadviezen dan?

Edwin van Riel

Als je de kosten vergelijkt, dan moet je wel alles meetellen. Milieu is een, maar b.v. ook onderhoud. Bij EV’s moet je op een gegeven moment de accu vervangen, maar b.v. de motor heeft de eerste miljoen km geen onderhoud nodig.

Martin7182 op 18 jan 2022 19:08

Dat klopt natuurlijk, maar op lange termijn gerekend zijn mijn brandstofkosten 3 a 4 maal hoger dan mijn onderhoudskosten en bij een EV is het niet zo dat je helemaal geen onderhoud hebt + je moet weer meer betalen aan bandenslijtage (hoger gewicht + hoger kopppel), wat alles dan weer wat meer gelijk trekt.
Mijn punt is dat de verbruikskosten onderweg naar een vakantiebestemming niet het verschil zullen maken.

Thuis is het anders, zelfs via je normale elektriciteitsafrekening 0.10 tot 0.15 EUR/kWh betaalt zal je nog steeds veel goedkoper zitten met een EV qua "brandstof"kosten en bespaar je zelfs tijd omdat je niet elke week naar een pompstation moet rijden.

@MarcoSnow De Aiways U5 is met zijn kleine 63kWh en erg langzame maximale laadstroom van 92 kW zeker niet de meest ideale reisauto. Reken maar op een 7x keer herladen tussen Utrecht en Vorarlberg = elke 100km zo’n 20-25minuten aan de kabel.
= in totaal zo’n 8u effectief rijden + 2u30 aan de laadpaal.
Je kan het ook met 6 herlaadstops doen, maar dan ben je uiteindelijk langer onderweg (omdat de laadefficiëntie hoger is als je niet hoger dan 80% vollaadt. https://ev-database.nl/auto/1261/Aiways-U5

Tip: je kan je route met een EV heel goed voorbereiden met de site https://abetterrouteplanner.com

Vivace op 18 jan 2022 20:22

Wat voor contract heb jij nog als je thuis 10 a 15ct per kwh betaalt? Als je na september een nieuw contract hebt afgesloten mag je blij zijn als je 35 a 40ct per kwh betaalt. Als je variabele prijzen hebt kan het al oplopen naar 60ct tegenwoordig.

Born to Ride

Ik rij een PHEV. Bewust voor gekozen, zodat ik thuis en op het werk goedkoop/gratis kan laden en al die lokale ritjes elektrisch kan doen, maar niet vastzit aan vaak laden op vakanties. Het zat voor mij overigens op het randje, ik vind de aantallen laadsessies hierboven net te vaak, maar ik denk dat dat over een paar jaar beter is.

Wat mij opviel is dat je op weinig plekken in de skigebieden kunt laden en dat die plekken vaak bezet zijn door auto’s zonder stekker. Voor mij niet zo’n issue met de Oostenrijkse benzine prijzen, maar wel iets om rekening mee te houden. Ook heeft kou (het was -13 bij ons) extreem veel impact op de accu, net als bergop rijden. Maar goed, met die zelfde berg af laadt ie natuurlijk ook weer bij.

Bottomline: volgens mij kan het prima, maar het vraagt wat plannen en het kost wat tijd. Of je dat ervoor over hebt, is persoonlijk en misschien ook wel een kostenoverweging (als je nog zo’n tesla 3 met weinig bijtelling hebt, dan is het fors goedkoper natuurlijk).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@clau123 even mbt jouw laatste opmerking “ Let wel op onder aan berg. Actieradius bergop knalde achteruit. De laatste 11km weg de berg op kostte ons 55km actieradius.”

Is dit ingecalculeerd door de navigatie Vwb laadadviezen dan?

evr66 op 19 jan 2022 07:57

Geen idee. Wij hadden onderaan de berg nog 110 km dus durfden het wel aan. In die zin was het reisadvies dus prima en lekendicht ingecalculeerd maar of dat ook echt t geval is weet ik dus niet.

Afgelopen week in Vorarlberg geweest met een Tesla Model 3 LR. Is me alleszins meegevallen. Scheelt natuurlijk dat er veel superchargers langs de route te vinden zijn en we tijdens onze tussenstop de auto in de nacht hebben kunnen laden. Op de terugweg in 1x doorgeknald met uiteindelijk 4 stops. Ik heb gerekend met +/- 15 min laden per 2u rijden en dat klopte vrij aardig. Voordeel was ook dat in Silvretta Montafon voldoende laadmogelijkheden waren zodat we ook 100% gecharged waren voor de terugrreis. Met koud weer en in de bergen gaat je range wel rap achteruit.

Wat ik concludeer is dat het nog niet op top niveau zit. dat elektrisch rijden…
Maar dat het mogelijk is en als je geen haast hebt is het zeker goed te doen… Toekomst zal allicht beter worden met deze voertuigen.
Wat heel naar is, is dat die laadpunten in de dorpen inderdaad worden gebruikt voor EV’s . maar dat wanneer iemand zijn auto daaraan koppelt, hij/zij hem ook direct de hele nacht laat staan, zodat niemand anders erbij kan.

Wij gaan zaterdag weg, en hebben besloten om een extra overnachting in Zuid Duitsland te pakken… we mogen pas zondag ons appartement is, en op deze manier beginnen we ontspannen aan onze trip… geen haast… elektrisch rijden… en we gaan het zien…

Uiteindelijk met extra overnachting ben je evengoed misschien wel duurder uit… maar het zal ook weer een ervaring zijn. Zoveel ellende in de wereld als je de krant openslaat of tv aanzet… en we mogen weer op wintersport:-)
Ontspan, rij veilig en geniet!!

vorige week op wintersport geweest. Alkmaar naar chatel 1025 kilometer 13uur zowel heen als terug. 10:30 rijden 2.5 uur laden over 8 stops.
Tesla model 3 sr+ verbruik 235w/km gemiddeld. voor tesla belangrijk dat je de snelle V3 laders vind dan doen hij van 0 tm 40 % met 170kwh

Marco_ski op 19 jan 2022 07:51

Ik neem aan dat je wel 8 stops bij elkaar heb gedaan over de heen en terug weg ? Anders zijn dit wel veel stops.

May the ski force be with you !!

Wij (2 volwassen, 2 kinderen) zijn in de kerstvakantie naar Italie geweest met Tesla Model 3. De combinatie van kou (net boven nul), winterbanden, dakkoffer en veel bagage, 130-140 km/u in Duitsland, had veel gevolgen voor het verbruik. Normaal gebruikt onze Tesla gemiddeld 190 Wh/km. Over de totale twee weken kwam het verbruik uit op ca. 290 Wh/km. In de praktijk betekende dit ca 1 1/2 uur rijden en dan weer 20 tot 30 minuten laden. Volgens google maps is het ca 13 uur rijden. Dit werd 16,5 uur.

Het is niet alleen het laden zelf wat tijd kost, maar ook naar de laadplek toerijden etc. Dus ik denk dat er per laadplek al snel 5 a 10 minuten bijkomt voordat je aan het laden bent. Als je dan 5 of 6 keer moet laden is dat ook al 30 tot 60 minuten. Ook hebben wij iedere keer de ‘veilige’ optie gekozen. We hadden misschien nog verder kunnen rijden naar volgende supercharger, maar omdat het onze eerste verre rit was met de Tesla hebben we er voor gekozen om iedere keer met nog 10 tot 15% batterij aan te komen.

Het laden met Tesla zelf is geen enkel probleem vanwege het eigen supercharge netwerk. Ik zag op veel plekken ook andere laadstations (bijvoorbeeld Ionity), ook die waren altijd beschikbaar. Dat kan natuurlijk op drukke dagen ook nog anders zijn.

Check van tevoren even hoe je op de bestemming kunt laden. Dat was bij ons niet helder, waardoor we op de heenweg de auto bij de laatste supercharger nog extra hebben opgeladen.

Ondanks dat het wat langer duurde dan op voorhand verwacht, vond ik het prima te doen. Tijdens de laadstops een kopje koffie, lunch etc en de tijd is zo om. Bij de lunch duurde bijvoorbeeld de lunch langer dan het laden. De laatste stop in Eindhoven was snachts. Dan zit je wel een beetje naar het scherm te turen en echt te wachten tot je verder kan.

Ook liggen sommige Superchargers wel redelijk afgelegen en sta je daar savonds in het donker volledig uit het zicht. Mijn vriendin gaf wel aan dat ze dat in haar eentje niet zou prettig zou vinden…

Wat voo contract heb jij nog als je thuis 10 a 15ct per kwh betaalt? Als je na september een nieuw contract hebt afgesloten mag je blij zijn als je 35 a 40ct per kwh betaalt. Als je variabele prijzen hebt kan het al oplopen naar 60ct tegenwoordig.

Matthias123 op 19 jan 2022 08:35

Zou het niet weten, ik heb zonnepanelen en een terugdraaiende teller dus ik betaal sowieso peanuts voor elektriciteit.
De jaarlijkse vervaldag is in April, tegen dan zal ik wel weer eens gaan vergelijken.

Glide on!

Ik ben vorige week voor het eerst met een elektrische auto naar Oostenrijk geweest wat heel goed bevallen is.

Vorig jaar was ik al van plan om met de tesla model 3 LR naar de bergen te gaan maar door de covid is het er toen niet van gekomen. Ik had toen van alles uitgezocht en wat extra laadpasjes voor de zekerheid geregeld (voor je weet maar nooit).

Dit jaar geen zin om dingen van te voren uit te zoeken dus gewoon auto helemaal volgeladen thuis en navigatie ingesteld naar het hotel in Inneralpbach zo’n 880 km (navigatie vertelde waar te stoppen en ik reed door tot tussen de 2 a 5 procent rest stroom).

De heen reis ging super en ontspannen in 10 uur met 4 stops en dat hadden er wellicht 3 kunnen zijn want ik bleek bij hotel te kunnen laden (nog gratis ook) dus laatste stop had niet gehoeven.

Terug wat meer op mijn oude vertrouwde snelheid gereden in Duitsland en dat viel helemaal niet tegen, tuurlijk is het verbruikt hoger maar dat is het met een diesel ook. Terugreis reden wij in goed 9 uur met 3 stops (die wij normaal ook gemaakt zouden hebben voor koffie en lunch).

Naast een super mooie week skiën vorige week was de reis met de tesla ook erg leuk (en vlot)!

Vorige week ben ik met mijn Tesla Model 3 LR naar Matrei geweest (Ost-Tirol). Ik heb er veel van geleerd. De belangrijkste tip die ik je kan geven is om veel korte stints te rijden. Ik begon heel optimistisch met 300 km tussen de superchargers. Mijn Tesla kan in theorie 450+ km aan maar de praktijk is heel anders. Ik had geen koffer op het dak maar met kou en wat sneeuw onderweg (en winterbanden) ging ik 300 km alleen halen door structureel <100 te rijden.
Uiteindelijk geswitched naar stints van 180-230 km.
Je kunt dan harder rijden en sneller laden: tot 80% laadt een Tesla veel sneller dan 80-100%. Gevolg is dat de terugweg veel soepeler en sneller ging dan de heenweg.
Uiteindelijk terug 4 stops van 20-35 minuten gebruikt.
Nog een tip: de on-board navigatie van mijn Tesla kent niet alle superchargers. Geen idee waarom. Door met mijn telefoon de superchargers te zoeken op de site van Tesla had ik meer keuze. Gewoon naar het adres van de supercharger genavigeerd en met de Tesla navigatie,

Wat ik concludeer is dat het nog niet op top niveau zit. dat elektrisch rijden…
Maar dat het mogelijk is en als je geen haast hebt is het zeker goed te doen… Toekomst zal allicht beter worden met deze voertuigen.
Wat heel naar is, is dat die laadpunten in de dorpen inderdaad worden gebruikt voor EV’s . maar dat wanneer iemand zijn auto daaraan koppelt, hij/zij hem ook direct de hele nacht laat staan, zodat niemand anders erbij kan.

Wij gaan zaterdag weg, en hebben besloten om een extra overnachting in Zuid Duitsland te pakken… we mogen pas zondag ons appartement is, en op deze manier beginnen we ontspannen aan onze trip… geen haast… elektrisch rijden… en we gaan het zien…

Uiteindelijk met extra overnachting ben je evengoed misschien wel duurder uit… maar het zal ook weer een ervaring zijn. Zoveel ellende in de wereld als je de krant openslaat of tv aanzet… en we mogen weer op wintersport:-)
Ontspan, rij veilig en geniet!!

MarcoSnow op 19 jan 2022 09:02

Heb ik in het begin ook een paar keer gedaan met overnachting. In het begin waren er niet zoveel laadplekken. Maar met een Tesla kun je tegenwoordig snel reizen. Andere automerken die EV modellen hebben zijn nog niet zover betreft reizen. Maar in de afgelopen 7 jaar is het snel gegaan.

May the ski force be with you !!

vorige week op wintersport geweest. Alkmaar naar chatel 1025 kilometer 13uur zowel heen als terug. 10:30 rijden 2.5 uur laden over 8 stops.
Tesla model 3 sr+ verbruik 235w/km gemiddeld. voor tesla belangrijk dat je de snelle V3 laders vind dan doen hij van 0 tm 40 % met 170kwh

Marco_ski op 19 jan 2022 07:51

Ik neem aan dat je wel 8 stops bij elkaar heb gedaan over de heen en terug weg ? Anders zijn dit wel veel stops.

CJAHulskamp op 19 jan 2022 09:04

Van Alkmaar naar Chatel
2022-01-07T21:25:01+01:00 NL Zevenaar, Netherlands 32.00 kwh
2022-01-07T22:56:43+01:00 DE Hilden, Germany 28.00 kwh
2022-01-08T00:18:24+01:00 DE Mogendorf, Germany 28.00 kwh
2022-01-08T01:55:27+01:00 DE Weiterstadt, Germany 30.00 kwh
2022-01-08T03:09:40+01:00 DE Karlsruhe, Germany 32.00 kwh
2022-01-08T04:21:15+01:00 DE Kappel-Grafenhausen, Germany 31.00 kwh
2022-01-08T05:42:26+01:00 CH Pratteln, Switzerland 17.00 kwh
2022-01-08T06:29:15+01:00 CH Kriegstetten, Switzerland 24.00 kwh
2022-01-08T07:36:56+01:00 CH Bulle, Switzerland 35.00 kwh

2022-01-15T06:09:19+01:00 CH Kriegstetten, Switzerland 15.00 kwh
2022-01-15T06:55:18+01:00 CH Pratteln, Switzerland 28.00 kwh
2022-01-15T08:08:37+01:00 DE Herbolzheim, Germany 29.00 kwh
2022-01-15T09:15:15+01:00 DE Karlsruhe, Germany 40.00 kwh
2022-01-15T10:58:09+01:00 DE Gensingen, Germany 35.00 kwh
2022-01-15T12:55:32+01:00 DE Erftstadt, Germany 38.00 kwh
2022-01-15T14:50:02+01:00 NL Eindhoven, Netherlands 19.00 kwh
2022-01-15T16:08:00+01:00 NL Breukelen, Netherlands 14.00 kwh

De uitdraai van het laden ik heb dus een Model 3 SR+
Deze stops zijn iets van all tussen de 10 en 30 min. als de laadsnelheid naar 50 kwh of lager gaat dan ga ik gewoon weer rijden.

vorige week op wintersport geweest. Alkmaar naar chatel 1025 kilometer 13uur zowel heen als terug. 10:30 rijden 2.5 uur laden over 8 stops.
Tesla model 3 sr+ verbruik 235w/km gemiddeld. voor tesla belangrijk dat je de snelle V3 laders vind dan doen hij van 0 tm 40 % met 170kwh

Marco_ski op 19 jan 2022 07:51

Ik neem aan dat je wel 8 stops bij elkaar heb gedaan over de heen en terug weg ? Anders zijn dit wel veel stops.

CJAHulskamp op 19 jan 2022 09:04

Van Alkmaar naar Chatel
2022-01-07T21:25:01+01:00 NL Zevenaar, Netherlands 32.00 kwh
2022-01-07T22:56:43+01:00 DE Hilden, Germany 28.00 kwh
2022-01-08T00:18:24+01:00 DE Mogendorf, Germany 28.00 kwh
2022-01-08T01:55:27+01:00 DE Weiterstadt, Germany 30.00 kwh
2022-01-08T03:09:40+01:00 DE Karlsruhe, Germany 32.00 kwh
2022-01-08T04:21:15+01:00 DE Kappel-Grafenhausen, Germany 31.00 kwh
2022-01-08T05:42:26+01:00 CH Pratteln, Switzerland 17.00 kwh
2022-01-08T06:29:15+01:00 CH Kriegstetten, Switzerland 24.00 kwh
2022-01-08T07:36:56+01:00 CH Bulle, Switzerland 35.00 kwh

2022-01-15T06:09:19+01:00 CH Kriegstetten, Switzerland 15.00 kwh
2022-01-15T06:55:18+01:00 CH Pratteln, Switzerland 28.00 kwh
2022-01-15T08:08:37+01:00 DE Herbolzheim, Germany 29.00 kwh
2022-01-15T09:15:15+01:00 DE Karlsruhe, Germany 40.00 kwh
2022-01-15T10:58:09+01:00 DE Gensingen, Germany 35.00 kwh
2022-01-15T12:55:32+01:00 DE Erftstadt, Germany 38.00 kwh
2022-01-15T14:50:02+01:00 NL Eindhoven, Netherlands 19.00 kwh
2022-01-15T16:08:00+01:00 NL Breukelen, Netherlands 14.00 kwh

De uitdraai van het laden ik heb dus een Model 3 SR+
Deze stops zijn iets van all tussen de 10 en 30 min. als de laadsnelheid naar 50 kwh of lager gaat dan ga ik gewoon weer rijden.

Marco_ski op 19 jan 2022 14:48

Ik denk dat is vrij redelijk is. Via een website heb ik ook bekeken wat de beste optimale route en tijden zijn en ook voor de Aiways auto. Ik kom ik uit op 7 stops om vanuit Alkmaar naar het Montafon dal te rijden. dus klopt vrij aardig.

Bij een optimale prestatie snelheid van 115 km/uur. daar schrok ik dan wel weer van…

vorige week op wintersport geweest. Alkmaar naar chatel 1025 kilometer 13uur zowel heen als terug. 10:30 rijden 2.5 uur laden over 8 stops.
Tesla model 3 sr+ verbruik 235w/km gemiddeld. voor tesla belangrijk dat je de snelle V3 laders vind dan doen hij van 0 tm 40 % met 170kwh

Marco_ski op 19 jan 2022 07:51

Ik neem aan dat je wel 8 stops bij elkaar heb gedaan over de heen en terug weg ? Anders zijn dit wel veel stops.

CJAHulskamp op 19 jan 2022 09:04

Van Alkmaar naar Chatel
2022-01-07T21:25:01+01:00 NL Zevenaar, Netherlands 32.00 kwh
2022-01-07T22:56:43+01:00 DE Hilden, Germany 28.00 kwh
2022-01-08T00:18:24+01:00 DE Mogendorf, Germany 28.00 kwh
2022-01-08T01:55:27+01:00 DE Weiterstadt, Germany 30.00 kwh
2022-01-08T03:09:40+01:00 DE Karlsruhe, Germany 32.00 kwh
2022-01-08T04:21:15+01:00 DE Kappel-Grafenhausen, Germany 31.00 kwh
2022-01-08T05:42:26+01:00 CH Pratteln, Switzerland 17.00 kwh
2022-01-08T06:29:15+01:00 CH Kriegstetten, Switzerland 24.00 kwh
2022-01-08T07:36:56+01:00 CH Bulle, Switzerland 35.00 kwh

2022-01-15T06:09:19+01:00 CH Kriegstetten, Switzerland 15.00 kwh
2022-01-15T06:55:18+01:00 CH Pratteln, Switzerland 28.00 kwh
2022-01-15T08:08:37+01:00 DE Herbolzheim, Germany 29.00 kwh
2022-01-15T09:15:15+01:00 DE Karlsruhe, Germany 40.00 kwh
2022-01-15T10:58:09+01:00 DE Gensingen, Germany 35.00 kwh
2022-01-15T12:55:32+01:00 DE Erftstadt, Germany 38.00 kwh
2022-01-15T14:50:02+01:00 NL Eindhoven, Netherlands 19.00 kwh
2022-01-15T16:08:00+01:00 NL Breukelen, Netherlands 14.00 kwh

De uitdraai van het laden ik heb dus een Model 3 SR+
Deze stops zijn iets van all tussen de 10 en 30 min. als de laadsnelheid naar 50 kwh of lager gaat dan ga ik gewoon weer rijden.

Marco_ski op 19 jan 2022 14:48

Ik denk dat is vrij redelijk is. Via een website heb ik ook bekeken wat de beste optimale route en tijden zijn en ook voor de Aiways auto. Ik kom ik uit op 7 stops om vanuit Alkmaar naar het Montafon dal te rijden. dus klopt vrij aardig.

Bij een optimale prestatie snelheid van 115 km/uur. daar schrok ik dan wel weer van…

MarcoSnow op 19 jan 2022 14:56

Belangerijkste is dat je van te voren ook uitzoek wat de snelheid is van een laadpaal ik heb alleen ervaring met tesla’s eigen netwerk. Maar zo langs de weg zie ik verschillende snelheden bij andere aanbieders 50kw tot +200 kw. en met 50kw schiet je reis niet echt op.

vorige week op wintersport geweest. Alkmaar naar chatel 1025 kilometer 13uur zowel heen als terug. 10:30 rijden 2.5 uur laden over 8 stops.
Tesla model 3 sr+ verbruik 235w/km gemiddeld. voor tesla belangrijk dat je de snelle V3 laders vind dan doen hij van 0 tm 40 % met 170kwh

Marco_ski op 19 jan 2022 07:51

Ik neem aan dat je wel 8 stops bij elkaar heb gedaan over de heen en terug weg ? Anders zijn dit wel veel stops.

CJAHulskamp op 19 jan 2022 09:04

Van Alkmaar naar Chatel
2022-01-07T21:25:01+01:00 NL Zevenaar, Netherlands 32.00 kwh
2022-01-07T22:56:43+01:00 DE Hilden, Germany 28.00 kwh
2022-01-08T00:18:24+01:00 DE Mogendorf, Germany 28.00 kwh
2022-01-08T01:55:27+01:00 DE Weiterstadt, Germany 30.00 kwh
2022-01-08T03:09:40+01:00 DE Karlsruhe, Germany 32.00 kwh
2022-01-08T04:21:15+01:00 DE Kappel-Grafenhausen, Germany 31.00 kwh
2022-01-08T05:42:26+01:00 CH Pratteln, Switzerland 17.00 kwh
2022-01-08T06:29:15+01:00 CH Kriegstetten, Switzerland 24.00 kwh
2022-01-08T07:36:56+01:00 CH Bulle, Switzerland 35.00 kwh

2022-01-15T06:09:19+01:00 CH Kriegstetten, Switzerland 15.00 kwh
2022-01-15T06:55:18+01:00 CH Pratteln, Switzerland 28.00 kwh
2022-01-15T08:08:37+01:00 DE Herbolzheim, Germany 29.00 kwh
2022-01-15T09:15:15+01:00 DE Karlsruhe, Germany 40.00 kwh
2022-01-15T10:58:09+01:00 DE Gensingen, Germany 35.00 kwh
2022-01-15T12:55:32+01:00 DE Erftstadt, Germany 38.00 kwh
2022-01-15T14:50:02+01:00 NL Eindhoven, Netherlands 19.00 kwh
2022-01-15T16:08:00+01:00 NL Breukelen, Netherlands 14.00 kwh

De uitdraai van het laden ik heb dus een Model 3 SR+
Deze stops zijn iets van all tussen de 10 en 30 min. als de laadsnelheid naar 50 kwh of lager gaat dan ga ik gewoon weer rijden.

Marco_ski op 19 jan 2022 14:48

Ik vermoed dat je bij sommige stops te vol aankomt. Dan zit de accu nog redelijk vol en dan gaat de laadsnelheid ook vrij snel omlaag.

May the ski force be with you !!

Ik ben vorige week voor het eerst met een elektrische auto naar Oostenrijk geweest wat heel goed bevallen is.

Vorig jaar was ik al van plan om met de tesla model 3 LR naar de bergen te gaan maar door de covid is het er toen niet van gekomen. Ik had toen van alles uitgezocht en wat extra laadpasjes voor de zekerheid geregeld (voor je weet maar nooit).

Dit jaar geen zin om dingen van te voren uit te zoeken dus gewoon auto helemaal volgeladen thuis en navigatie ingesteld naar het hotel in Inneralpbach zo’n 880 km (navigatie vertelde waar te stoppen en ik reed door tot tussen de 2 a 5 procent rest stroom).

De heen reis ging super en ontspannen in 10 uur met 4 stops en dat hadden er wellicht 3 kunnen zijn want ik bleek bij hotel te kunnen laden (nog gratis ook) dus laatste stop had niet gehoeven.

Terug wat meer op mijn oude vertrouwde snelheid gereden in Duitsland en dat viel helemaal niet tegen, tuurlijk is het verbruikt hoger maar dat is het met een diesel ook. Terugreis reden wij in goed 9 uur met 3 stops (die wij normaal ook gemaakt zouden hebben voor koffie en lunch).

Naast een super mooie week skiën vorige week was de reis met de tesla ook erg leuk (en vlot)!

Arjan81 op 19 jan 2022 13:36

Heb even nagerekend met mijn Tesla’s account hoeveel ik nu eigenlijk geladen heb. Zat op zowel de heen als op terug weg zo rond de 165 kWh (moet dus wel volle accu van thuis en hotel bij optellen zo 70-75 kWh). Totaal verbruik zo rond de 275 Wh/km best wel hoog maar het was een fijne manier van reizen (zeker ook het automatisch sturen op een rustige zondag).

Marco_ski op 19 jan 2022 14:48

Ik vermoed dat je bij sommige stops te vol aankomt. Dan zit de accu nog redelijk vol en dan gaat de laadsnelheid ook vrij snel omlaag.

CJAHulskamp op 19 jan 2022 15:14

ik kom dan elke keer tussen de 15% en 0% aan. boven de 70/80% accu laden schiet zo en zo niet op. sr+ accu is 50kwh. maar meerdere korte stopt is sneller dan van 10 naar 90% laden wat de tesla route planner adviseert.

Veel wat gezegd is, is inderdaad waar.

  • geen haast hebben, niet te snel rijden.
  • als je het aandurft je accu zo leeg mogelijk rijden, laden onder 80% gaat veel sneller dan daarboven. Je kunt dus beter van 10 - 80 laden dan van 30 - 100.

Het viel mij op bij snelladers in Oostenrijk in geen enkel geval de beloofde laadsnelheid behaalde. Ik heb bij meerdere laadpalen gestaan die 150 KWh beloofden, maar het laden ging met 40 /45 KWh. En de auto was zo goed als leeg… Dat was wel irritant…

Marco_ski op 19 jan 2022 14:48

Ik vermoed dat je bij sommige stops te vol aankomt. Dan zit de accu nog redelijk vol en dan gaat de laadsnelheid ook vrij snel omlaag.

CJAHulskamp op 19 jan 2022 15:14

ik kom dan elke keer tussen de 15% en 0% aan. boven de 70/80% accu laden schiet zo en zo niet op. sr+ accu is 50kwh. maar meerdere korte stopt is sneller dan van 10 naar 90% laden wat de tesla route planner adviseert.

Marco_ski op 19 jan 2022 22:19

Dan zit er best veel verschil tussen een SR en een LR. Op zo een route laad ik 4x van 0-10% tot 70/80% met een LR.

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie