ervaring met Electrisch rijden naar Oostenrijk gevraagd

Veel wat gezegd is, is inderdaad waar.

  • geen haast hebben, niet te snel rijden.
  • als je het aandurft je accu zo leeg mogelijk rijden, laden onder 80% gaat veel sneller dan daarboven. Je kunt dus beter van 10 - 80 laden dan van 30 - 100.

Het viel mij op bij snelladers in Oostenrijk in geen enkel geval de beloofde laadsnelheid behaalde. Ik heb bij meerdere laadpalen gestaan die 150 KWh beloofden, maar het laden ging met 40 /45 KWh. En de auto was zo goed als leeg… Dat was wel irritant…

Bernard88 op 19 jan 2022 23:50

Met een Tesla ? Meeste andere EV modellen hebben geen voorverwarming van het accu pakket. Dan ligt de laad snelheid een stuk lager

May the ski force be with you !!

Nee een ID.3.
Aha, het lag dus aan de kou!

Obertauern - Nijmegen 975km met Tesla Model 3 LR
Reistijd incl laden: 9.5 uur (Vrienden met ICE reden er 9 uur op incl stoppen)
Snelheid in Oostenrijk netjes de snelheid. Duitsland +15kmh waar beperking was. Waar geen beperking was 150-180kmh
4x laden bij enkel Tesla SuC, gemiddeld verbruik 239wh/km. Aankomst bij SuC met 5% vertrekken met 75-80%
Conclusie: Hard rijden en vaker snelladen is sneller.

Wij (2 volwassenen en 2 kinderen) zijn de eerste week januari voor het eerst met een elektrische auto naar Fendels (Kaunertal) gereden. Wij rijden een Kia E-niro, 64kwh accu met een maximale laadvermogen van 77 KW. Alle bagage past makkelijk in de auto dus geen koffer op het dak. Met winterbanden is het bereik ongeveer zo’n 400km op een volle accu.

Heen- en terugreis
Wij rijden zo’n 100 a 110 km/u, in onze ervaring komen we daar (in de winter) het verst mee in de kortste tijd (snelheid vs laadtijd). In Duitsland is de infrastructuur best goed. Langs de snelweg is er ongeveer elke 50 km wel een snellader te vinden. Voor ons gevoel was de laadpaal dichtheid in Oostenrijk lager.
De heenweg was prima o.a. omdat de temperatuur relatief hoog was (15 graden) en er geen files waren. Laden ging soepeltjes en snel, zo rond het maximale laadvermogen. We hebben nergens hoeven te wachten tot een laadpaal vrij kwam.

De terugweg begon wat minder. We waren op tijd vertrokken maar niet met een volle accu (65%). Voordat we de Fernpas over gingen wilden we nog wat extra bij laden. We stonden bij een snellader maar het laden ging heel heel langzaam door de kou (-5). Ik weet dat Tesla dit beter doet door de batterij al te verwarmen als je naar een laadpaal navigeert. Bij de Kia lijkt het verwarmen van de accu pas te gebeuren als het laden start.

Hier zijn we dus best wat tijd verloren waardoor we later meer last van files hadden. Achteraf gezien hadden we het zonder dat laadmoment ook prima tot in Duitsland gered. In Duitsland was het gelukkig een paar graden boven nul waardoor het laden sneller ging. Niet zo snel als op de heenweg maar wel acceptabel.

Over het geheel genomen vonden wij het een positieve ervaring. Ja, we hebben tijd verloren door langzamer te rijden dan we zouden doen met een benzine auto en het laden van een auto duurt nou eenmaal langer dan tanken. Aan de andere kant, toen we nog met een benzine auto reden stopte we ook regelmatig om de benen te strekken. Nu combineerde we dat gewoon met het laden, voor ons voelde het daarom niet volledig als verloren tijd.

Grootste voordeel vinden we dat we een stuk relaxter aankwamen op plaats van bestemming ondanks de langere reistijd. Rustiger rijden kost gewoon veel minder energie (als mens) dan over de Autobahn jakkeren.

Op locatie
Vanuit Fendels zijn we 2 keer naar de Kaunertaler gletsjer gereden. Berg op rijden kost veel energie en de accu loopt dan best snel leeg. Gelukkig moet alles wat omhoog is gegaan ook weer naar beneden. De Kia wist best wat vermogen terug te winnen op de weg naar beneden waardoor het verbruik op een retour enigszins normaliseerde. Met de kanttekening dat het terugwinnen met sneeuwkettingen om aanzienlijk minder is.
Een retour Fendels – Gletsjer is zo’n 70 km en we verbruikte ongeveer 25% van de accu.

In Fendels zelf zijn geen laadpalen dus we zijn één avond in het dal in Prutz wat gaan eten en hebben toen de auto helemaal volgeladen tot 100% (vanaf 15%).

Ook hier geldt dat we het als positief hebben ervaren. Tuurlijk moet je even nadenken waar en hoe te laden maar door het slim te combineren met andere activiteiten (zoals eten en boodschappen) is het niet echt een belasting.

*bericht bewerkt door Alexhuber op 20 jan 2022 10:46

Nog als toevoeging, wij rijden de accu best leeg. Dus meestal komen we bij een laadpaal aan ergens tussen de 15 en 20% en laden dan op tot 75 a 80%.

15/20%, is dat leeg? We komen bijna altijd aan met nog <10km te rijden 😅 🙈 Altijd inderdaad doorladen tot zo’n 70/80%, wachten op dat laatste beetje heeft toch geen zin.

Als ik dit zo lees, zou ik niet met elke EV op vakantie willen. Soms binnen 1 á 1,5 uur alweer stoppen en dan 10-30 min moeten wachten. Met 110-110 km/h door Duitsland.
Ieder z’n ding natuurlijk, dus als je je er prettig bij voelt gewoon blijven doen.
En ik jakker echt niet door Duitsland, maar met 130 rijd je meestal met het verkeer mee. Zachter rijden vind ik vaak vermoeiender omdat je dan veel beter moet kijken wanneer je vrachtwagens kan inhalen, het snelheidsverschil met andere weggebruikers vind ik dan te groot.
Verder denk ik dat ik gemiddeld zo’n 4x stop onderweg. Ik probeer met reis zo in te delen dat ik 2x ga tanken en nog 2x even benen strekken. De 2x tanken omdat ik niet vanuit huis met volle (dure) tank weg ga, maar beetje tactisch in Duitsland en Oostenrijk probeer te tanken. Al besef ik dat die €10 niet veel voorstelt op een hele vakantie. Maar als je ergens makkelijk iets kan besparen, waarom niet.

15/20%, is dat leeg? We komen bijna altijd aan met nog <10km te rijden 😅 🙈 Altijd inderdaad doorladen tot zo’n 70/80%, wachten op dat laatste beetje heeft toch geen zin.

Rene op 20 jan 2022 10:54

Tja ik durf hem niet zo ver door te rijden. Bij 5% schijnt de Kia in turtle mode te gaan en dan kan je nog maar heel langzaam rijden. Daarbij houden we altijd een beetje over voor het geval alle palen bezet zijn. Dan hebben we nog wat over om eventueel door te rijden naar een volgende paal. (wat we nog nooit nodig hebben gehad)

*bericht bewerkt door Alexhuber op 20 jan 2022 12:00

Als ik dit zo lees, zou ik niet met elke EV op vakantie willen. Soms binnen 1 á 1,5 uur alweer stoppen en dan 10-30 min moeten wachten. Met 110-110 km/h door Duitsland.
Ieder z’n ding natuurlijk, dus als je je er prettig bij voelt gewoon blijven doen.
En ik jakker echt niet door Duitsland, maar met 130 rijd je meestal met het verkeer mee. Zachter rijden vind ik vaak vermoeiender omdat je dan veel beter moet kijken wanneer je vrachtwagens kan inhalen, het snelheidsverschil met andere weggebruikers vind ik dan te groot.
Verder denk ik dat ik gemiddeld zo’n 4x stop onderweg. Ik probeer met reis zo in te delen dat ik 2x ga tanken en nog 2x even benen strekken. De 2x tanken omdat ik niet vanuit huis met volle (dure) tank weg ga, maar beetje tactisch in Duitsland en Oostenrijk probeer te tanken. Al besef ik dat die €10 niet veel voorstelt op een hele vakantie. Maar als je ergens makkelijk iets kan besparen, waarom niet.

Folski op 20 jan 2022 11:33

Ieder z’n ding inderdaad. Wij hebben echt bewust gekozen voor een EV en dus daar ook onze reis mindset op aangepast. Overigens stoppen wij gemiddeld ongeveer elke 2,5 uur en dan staan we zo’n 30-40 minuten stil.

Wel zijn we tot de conclusie gekomen dat voor een week wintersport zo’n 1000 km reizen naar de bestemming voor ons de max is. Met een benzine auto zou dat zeker verder zijn.

Nu heb ik zelf geen EV (had wel bijna een Enyaq gehad overigens), maar ik had echt nog nooit van de Aiways U5 gehoord tot vandaag.

Veel wat gezegd is, is inderdaad waar.

  • geen haast hebben, niet te snel rijden.
  • als je het aandurft je accu zo leeg mogelijk rijden, laden onder 80% gaat veel sneller dan daarboven. Je kunt dus beter van 10 - 80 laden dan van 30 - 100.

Het viel mij op bij snelladers in Oostenrijk in geen enkel geval de beloofde laadsnelheid behaalde. Ik heb bij meerdere laadpalen gestaan die 150 KWh beloofden, maar het laden ging met 40 /45 KWh. En de auto was zo goed als leeg… Dat was wel irritant…

Bernard88 op 19 jan 2022 23:50

In de rit die ik eerder heb beschreven in mijn reactie ben ik bij iedere laadlocatie alle palen 1 voor 1 gaan proberen om te zien welke de beste prestaties leverde. Dit waren verschillen van wel 50 a 60% en was altijd de moeite waard. Let wel, dit betrof een nachtrit buiten de vakanties, dus er was voldoende plek.

Als ik dit zo lees, zou ik niet met elke EV op vakantie willen. Soms binnen 1 á 1,5 uur alweer stoppen en dan 10-30 min moeten wachten. Met 110-110 km/h door Duitsland.
Ieder z’n ding natuurlijk, dus als je je er prettig bij voelt gewoon blijven doen.
En ik jakker echt niet door Duitsland, maar met 130 rijd je meestal met het verkeer mee. Zachter rijden vind ik vaak vermoeiender omdat je dan veel beter moet kijken wanneer je vrachtwagens kan inhalen, het snelheidsverschil met andere weggebruikers vind ik dan te groot.
Verder denk ik dat ik gemiddeld zo’n 4x stop onderweg. Ik probeer met reis zo in te delen dat ik 2x ga tanken en nog 2x even benen strekken. De 2x tanken omdat ik niet vanuit huis met volle (dure) tank weg ga, maar beetje tactisch in Duitsland en Oostenrijk probeer te tanken. Al besef ik dat die €10 niet veel voorstelt op een hele vakantie. Maar als je ergens makkelijk iets kan besparen, waarom niet.

Folski op 20 jan 2022 11:33

Ieder z’n ding inderdaad. Wij hebben echt bewust gekozen voor een EV en dus daar ook onze reis mindset op aangepast. Overigens stoppen wij gemiddeld ongeveer elke 2,5 uur en dan staan we zo’n 30-40 minuten stil.

Wel zijn we tot de conclusie gekomen dat voor een week wintersport zo’n 1000 km reizen naar de bestemming voor ons de max is. Met een benzine auto zou dat zeker verder zijn.

Alexhuber op 20 jan 2022 12:03

Precies onze instelling. Deze wintersport was een experiment met de EV en viel niets tegen. Als je je erop instelt dan is t eigenlijk heel relaxed reizen. gemeenschappelijke review hier van ons en opa en oma in de andere EV was dat de reis weliswaar langer duurde maar we allemaal meer energie over hadden na de rit. Alles als gevolg van de verplichte pauzes. Ik denk dat we een volgende keer proberen te overnachten, dat maakt t misschien nog fijner reizen. Helaas ging dat niet ivm kind en coronaregels in DE.

Nu heb ik zelf geen EV (had wel bijna een Enyaq gehad overigens), maar ik had echt nog nooit van de Aiways U5 gehoord tot vandaag.

Powermage op 20 jan 2022 12:13

Zo’n auto is alleen in het beeld van leaserijders. Er is naar mijn mening geen mens die denkt: leuke auto laat ik mijn vingers daar eens aan branden en hier heb je 40k ‘we zien wel’. Het enige voordeel is dat je normaliter weinig onderhoud hebt maar het dealer service netwerk is natuurlijk helemaal: niets. De geduchte concurrent van Tesla wordt voor nu, Lucid Air en ik snap volledig dat dit voor Tesla een echte bedreiging gaat vormen.

Het is echt de eerste auto die aan alle aspecten lijkt te voldoen waar Tesla tekort schiet.

Maatje van mij is zich nu aan het oriënteren voor een Lynk & Co…soort van wannabe PHEV. Onze buren hebben een bordeauxrode PHEV onlangs direct geïmporteerd: top snelheid 170km/u en Max 60km elektrisch met een 2.4 benzinemotor. Ze laden zich suf maar wat als je alleen maar elektrisch rijdt. Dat vindt een verbrandingsmotor echt niet fijn. Zij zijn er super blij mee 2 echt kleine kids en zij denken: wow wat een kar.

Ik had een Tesla 3 performance in gebruik echter, nooit mee naar de sneeuw gereden. Ik diesel inmiddels, ik werd het laden zo ongelooflijk zat en dat eeuwige gevoel van ‘5%’ rijden. Ik heb de ervaring gehad, het was leuk de snelheid maar het laden ik kan er niets mee. Hoeveel koppen koffie (zwart!) ik heb gedronken buiten de deur à €3,50 plus…vaak 2 zou ik optellen bij je besparing. Het hangen in de auto vond ik verschrikkelijk.

Daarnaast vind ik een trajectcontrole pure kwelling qua rij-dynamiek. Op vakantie dan je reis comfortabel maken door de hele reis 110km/u te rijden: ik heb 2 weken herstel vakantie nodig. Het optimisme met: ik heb 1,5uur geladen op een reis van 1100km neem ik echt met een korreltje zout. Ik kan jullie hier uitdraaien laten zien van laadtijden en verbruik maar doorrijden tot een range van nog 20km draagt ook niet bepaald bij tot een vakantie gevoel. Er zijn met name mannen die het enorm stoer vinden om tot maximaal ‘op’ door te rijden. Lekker met je gezin, volle bepakking, accupakket, automaat en dan langs de kant van de weg staan: Tsja geen range meer. Dat zal een mooie vakantie ervaring zijn.

Laat mij maar doorrijden in het buitenland. Ik vind 160 - 180km/u echt fijn rijden (is niet stoer maar slechts mijn ervaring en gevoel) Flitsmeister aan en tot nu toe 10+ jaar boetevrij.
Met een elektrische auto gaat het dan echt rap. Met de import diesel rijd ik 5.3 liter op 100km en dat bevalt mij prima.

Maar ieder zo zijn/haar ervaring. Je leest tussen de regels door dat het continu ‘rekenen’ is en rekening houden met is. Prima maar ik wacht de toekomst nog even af.

Kopje zwarte koffie: medium met zo’n graf plastic dekseltje laatste keer Duitsland.

Zoals meerdere opmerkingen hier: die beloofde laadsnelheid: ik heb het nauwelijks weten te behalen en zag de druk toenemen met de enorme opkomst van de Tesla 3.

null

*bericht bewerkt door Maxwell op 20 jan 2022 13:57

@Maxwell hier dezelfde situatie, voorlopig geen EV meer, zeker niet als ‘hoofdauto’ en voor de vakantie. Ik kan je precies volgen. Toch grappig dat iedereen er anders tegenaan kijkt, gelukkig maar!

@Maxwell hier dezelfde situatie, voorlopig geen EV meer, zeker niet als ‘hoofdauto’ en voor de vakantie. Ik kan je precies volgen. Toch grappig dat iedereen er anders tegenaan kijkt, gelukkig maar!

Simonko op 20 jan 2022 13:49

Ook ik volg jou volledig. Zoals je ziet in de bijlage: een kopje zwarte medium koffie ☕️ Medium…€4,49 zonder koekje of wat dan ook. Doe dat per laadbeurt en tel uit je winst. Als je dan als gezin even de beentjes strekt…in mijn geval slechts mijn vriendin en ik is dat leuk.

4 - 6x stoppen met een gezin. Even plasje doen, even hangen vlak voor het instappen nog een plasje doen. Kopje koffie, kopje thee oh kids jullie willen een koude Fristi? Ah warme choco met slagroom…? Tsja vakantie toch en dan jezelf voor de gek houden dat je zo goedkoop bent gaan reizen.

Er zullen hier mensen zijn die afreizen met thermoskannen vol maar ik zag met name de hierboven observatie iets te vaak.

Tel uit je ‘winst’. Maar ook hiervoor zoveel mensen, zoveel wensen en bevindingen. Ik vond het fenomeen laden niet fijn en ook de locaties. Ik heb ieder steentje gezien bij Van der Valk Breukelen, Postillion Bunnik en Corendon Schiphol. Er liggen daar wat uren ‘tijd’ van mij.

Ik denk dat TS wel een goed beeld heeft gekregen. Met een EV reizen gaat prima voor het gros. Enkeling die het geprobeerd heeft en erg achter komen dat het voor hun nog te vroeg is. En andere groep vindt heerlijk om op gemak te reizen. Ook zitten er verschillen tussen de merken en hun EV modellen. Of EV goedkoper is als ICE ? Ik denk dat voor iedereen verschillend is.

May the ski force be with you !!

Tja smaken verschillen. De ene persoon reist liever op het gemakje, staat een aantal keer te wachten bij de laadpaal op een verlaten industrieterrein, de ander staat liever 2x 2 uur extra op de piste van de sneeuw te genieten.

Born to Ride

@Maxwell hier dezelfde situatie, voorlopig geen EV meer, zeker niet als ‘hoofdauto’ en voor de vakantie. Ik kan je precies volgen. Toch grappig dat iedereen er anders tegenaan kijkt, gelukkig maar!

Simonko op 20 jan 2022 13:49

Ook ik volg jou volledig. Zoals je ziet in de bijlage: een kopje zwarte medium koffie ☕️ Medium…€4,49 zonder koekje of wat dan ook. Doe dat per laadbeurt en tel uit je winst. Als je dan als gezin even de beentjes strekt…in mijn geval slechts mijn vriendin en ik is dat leuk.

4 - 6x stoppen met een gezin. Even plasje doen, even hangen vlak voor het instappen nog een plasje doen. Kopje koffie, kopje thee oh kids jullie willen een koude Fristi? Ah warme choco met slagroom…? Tsja vakantie toch en dan jezelf voor de gek houden dat je zo goedkoop bent gaan reizen.

Er zullen hier mensen zijn die afreizen met thermoskannen vol maar ik zag met name de hierboven observatie iets te vaak.

Tel uit je ‘winst’. Maar ook hiervoor zoveel mensen, zoveel wensen en bevindingen. Ik vond het fenomeen laden niet fijn en ook de locaties. Ik heb ieder steentje gezien bij Van der Valk Breukelen, Postillion Bunnik en Corendon Schiphol. Er liggen daar wat uren ‘tijd’ van mij.

Maxwell op 20 jan 2022 14:14

Maargoed, laten we wel wezen… hoe vaak per jaar heb je zulke ritten en zulke stops?
Als ik kijk naar mijn eigen rijgedrag (+/- 35K per jaar, en vaak familie bezoek van rotterdam naar regio zuid limburg) dan zou ik voornamelijk wintersport en zomervakantie hebben waarbij het echt een issue is.
Verder misschien 2 a 3x per jaar.

Dus als je dan goedkoper KAN rijden lijkt mij dat prima nog de moeite.

Jammergenoeg door de aangepaste bijtellings korting en het bedrag waarover dit geldig is is het in mijn geval met de auto die ik wil niet meer interessant en komt er vermoedelijk gewoon weer een benzine variant later dit jaar.
Maar ik zou er niet al te veel problemen meer mee hebben.

@CJAHulskamp snap je volledig maar ook ik merk in mijn kringetje veel vraag naar poule auto’s. De E-Golf even wegzetten en een Opel Grandland X meekrijgen voor de 2300km deed een maatje van ons werkzaam bij DHL. Dat het te doen is met een EV is simpelweg een feit. Maar ik vind het echt een instelling dat vele malen verder gaat dan slechts:

Houd rekening met 1,5uur laadtijd voor het rijden met een Tesla. Dat gaat er bij mij echt niet in, soort maximale ideale condities die je niet zomaar zal treffen.

Belangrijk punt gemeld hier vind ik ook: het verbruik bergje op. Met hoeveel procent of range denk jij je EV te kunnen stallen in een garage of parkeerterrein in het hoge en koude Frankrijk. Zoals nog even snel de auto vullen voor de berg op te rijden bijvoorbeeld bij E. Leclerc in Aime. Even eruit: pistooltje knijpen en zorgeloos omhoog en naar beneden. Dan daar nog even jezelf trakteren op: wachten alvorens je de laatste km’s kan en mag inzetten is echt even een ding voor mijzelf.

Maar je hebt gelijk, er is een goed beeld ontstaan.

Sja, een keuze voor een bepaalde auto is nou eenmaal niet voor iedereen alleen maar een rationele keuze. Een EV of PHEV zou voor mijn dagelijks gebruik echt perfect zijn, maar denk toch dat mijn volgende een lekkere 6 cilinder benzine wordt :)

Tja smaken verschillen. De ene persoon reist liever op het gemakje, staat een aantal keer te wachten bij de laadpaal op een verlaten industrieterrein, de ander staat liever 2x 2 uur extra op de piste van de sneeuw te genieten.

Matthias123 op 20 jan 2022 14:57

Mijn uren haal ik makkelijk op de piste en ben zelfs ruim op tijd in het ski-oord om je eet tips te bezoeken in Saint François Longchamp 😉

May the ski force be with you !!

Tja smaken verschillen. De ene persoon reist liever op het gemakje, staat een aantal keer te wachten bij de laadpaal op een verlaten industrieterrein, de ander staat liever 2x 2 uur extra op de piste van de sneeuw te genieten.

Matthias123 op 20 jan 2022 14:57

Mijn uren haal ik makkelijk op de piste en ben zelfs ruim op tijd in het ski-oord om je eet tips te bezoeken in Saint François Longchamp 😉

CJAHulskamp op 20 jan 2022 15:31

Dan kunnen we gelijk gaan eten zodra jij ter plaatse bent en ik mn board opberg na nog even lekker 2 uur gesnowboard te hebben.

Born to Ride

Ik was wel met je mee geweest. Maar dat eten wat je voorstelde was ik niet zo positief over.

May the ski force be with you !!

Wow, ik lees hier vooral, niet te snel rijden… 100 tot 110/km uur, elk 1,5 uur stoppen… voor je de berg oprijdt nog even bijladen. Inplannen waar je kan laden en dan soms naar het scherm turen! Ben ik blij dat ik een Hybride heb, ja ik weet het pure oplichterij, kan er amper 40km mee rijden elektrisch, maar kan er gelukkig wel mee naar de Alpen rijden zonder naar iets te kijken. Voordien had ik een Diesel 5serie BMW, reed ik zonder te tanken ongeveer 1000Km mee en keek niet naar snelheden (tot 180km/uur als de weg het toeliet). Ik zie buiten dan het fiscale voordeel (voor Belgen met een firma) geen enkele meerwaarde in het gehele Elektrische verhaal, ook niet groener, denk dat die “bubbel” echt wel doorprikt is ondertussen, met de gigantische batterijen die gemaakt worden, beperkt meegaan en dan nog eens moeten weg gesmeten worden.

Ik rij zelf 100% electrisch in een jaguar I-pace. Ben er blak voor Corona in mijn eentje mee naar Stubai gereden. Dat viel mij wel tegen. Vanuit Noord Nederland deed ik er bijna 13 a 14 uur over. De kosten vallen ook erg tegen. Ionity werkt erg goed maar kost ook veel. Inmiddels bijna 90ct/kWh. Met winterbanen en snelheden die rond de 120km/h lagen (wat eigenlijk net te langzaam is op de duitse Autobahn) kwam ik niet verder dan 26kW/100km. Snel gerekend dus 1kW op 4km. Dat betekent dus 22,5cent/km alleen aan electra. Inmiddels hebben wij ook een Q7 hybride gekocht. Die reed afgelopen kerst 1:8 met volle bepakking en skibox op het dak met snelheden van rond de 140 a 150km/h. dat betekent bij dieselprijzen van ca €1,55/l dat ik uit kom op €0,19/km. Geen groot verschil met electrisch maar wel een stuk comfortabeler en minder afhankelijk van factoren zoals, laadplaatsen, langzaam rijden etc.
Voor mij is een volledig electrische auto dus geen echte vervanger van een fam. vakantieauto zoals ik hem graag gebruik. Overigens worden de nieuwe auto’s wel veel sneller wat betreft laden waardoor dat een steeds kleiner minpunt wordt.
Als je wel met elektrische auto gaat dan is abetterrouteplanner een hele goeie app.

Zo 260wh/km bij 120km/h met een iPace… Dan zie je hoeveel zuiniger een Tesla Model 3 LR is… stevig doorrijden (150-180km/h kwam ik heen en terug gemiddeld op 239wh/km uit. Dit is nog het model zonder warmtepomp. Temperatuur gewoon op 20 graden in de auto.
Voor mij een fijne vakantie auto en over 5 weken weer naar de Dolomieten :-)

Zo 260wh/km bij 120km/h met een iPace… Dan zie je hoeveel zuiniger een Tesla Model 3 LR is… stevig doorrijden (150-180km/h kwam ik heen en terug gemiddeld op 239wh/km uit. Dit is nog het model zonder warmtepomp. Temperatuur gewoon op 20 graden in de auto.
Voor mij een fijne vakantie auto en over 5 weken weer naar de Dolomieten :-)

LouisDice op 20 jan 2022 20:38 [@SaintUsuge](/profiel/saintusuge) heeft er niet bij vermeld of de iPace een dakkoffer had. Ik ben de 1e week van januari met een Tesla M3 LR naar Les 3 Valléés geweest en kwammet een gezin met 2 pubers, volgestouwde kofferbak en skidrager op het dak ook op 260wh/km uit. Snelheid in Frankrijk 120 - 130kmh Voor ons was het ook een experiment en met een beetje goede planning (ABRP!!) is het prima te doen. Ik moet er wel bij vermelden dat Tesla een voorsprong heeft met de Superchargers. In Metz bijvoorbeeld waren er nog 3 plekjes voor de Tesla laadzuilen beschikbaar, maar stond er een flinke wachtrij bij de 5 Ionity zuilen. Ik weet niet of dat een uitzondering is in Frankrijk qua laadcapaciteit. Al met al viel me de actieradius enigszins tegen, zelfs met de LR, maar het rijdt super relaxed en ik heb nu al zin in de volgende trip naar Saalbach. We hebben trouwens onderweg naar L3V overnacht in een hotel met Supercharger voor de deur, dus 's ochtends weer met 100% op pad. Ik weet nog niet of we Oostenrijk met of zonder overnachting gaan doen. Het zijn extra kosten, maar met de Volvo V60 deden we ook vaak een overnachting, dus voor ons staat het eigenlijk los van het electrisch rijden.

Toch weer een mooie toevoeging. Het super relaxed rijden i.c.m. de toch teleurstelling van de range, het ‘geluk’ van het laden bij het overnachtingshotel tot 100% en het feit dat jullie bij Metz de mazzel hadden met een Tesla te rijden.

Als je dus ‘die ander’ was geweest of het net wat drukker was dan gedacht of voorzien bijvoorbeeld in Metz, dan ook nog de lader bezet was bij het overnachtinghotel de relaxte beleving heel anders was geweest.

Uitkomst is volgens mij een aantal ‘types’ hoe zij het elektrische rijden ervaren. Voor mijzelf is het duidelijk dat ‘de verdediging’ van hoe ontspannen het is: totaal niet op mij van toepassing is.

Ik wil doorrijden en niet bezig zijn met ‘waar te laden en te hopen dat het niet druk is’ of er nog 5% range zit in de tank en bezig zijn met apps.

800km rijden, stoppen even tanken en weer door. Er zijn zat mensen die het anders doen maar het overmatig aanprijzen van: het viel allemaal wel mee, ik heb hem weggedaan omdat het bij mij echt ging irriteren en zoals eerder opgemerkt de koffiekosten en wachttijd meegenomen werden in calculaties.

Natuurlijk fijn dat er keihard wordt gewerkt aan een goede infrastructuur en dat er steeds meer mensen daar laden, het scheelt wachtrijen bij de reguliere pomp 😉

Maxwell op 21 jan 2022 11:00

@Maxwell het punt is dat gewoon keer op keer weer terug komt in ieder topic met deze strekking. Er zijn hier op het forum een paar fanboys die ieder nadeel volledig weg bagatelliseren en als je zelf dingen als een nadeel ervaart is dat volgens hun gewoon onzin. Voor mij is reizen ook echt een noodzakelijk kwaad waar ik een hekel en als mijn reis 5 minuten kan verkorten zal ik het zeker niet nalaten. De gedachte nodeloos 2 uur langer enkele reis onderweg te zijn is voor mij een gruwel. De vakantie begint ook pas als ik op plaats van bestemming ben.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 21 jan 2022 11:40

Born to Ride

^^ dat is dan wel een beetje jammer; de reis kan ook gewoon leuk zijn. Persoonlijk word ik veel minder moe van rustig rijden dan dat gejakker op de snelweg. Sowieso is de snelweg slaapverwekkend. Tegenwoordig neem ik altijd de route national in FR en kom gewoon uitgerust aan op plaats van bestemming. Nooit files of drukte (uitgezonderd Chambery vanwege peage opgang), en veel goedkoper omdat het korter is, zuiniger met 80 a 110 km/h en geen tol. En dan zie je onderweg ook nog tal van leuke plaatsjes/gebieden. Een week wintersportvakantie duurt bij ons 9 dagen😀

Laat dit geen topic worden tussen voor en tegenstanders. Er worden hier ervaringen gevraagd over elektrisch rijden. Dus on-topic antwoorden.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 21 jan 2022 13:28

Click. Click. Peace

Plaats een reactie