ervaring met Electrisch rijden naar Oostenrijk gevraagd

De teruglever vergoeding word niet beinvloed door het prijsplafond. Toevallig sloot ik net op de dag dat het prijsplafond er door kwam een vernieuwd contract af met mijn energieleverancier. Vanwege mijn zeer geringe gasverbruik (140m3) per jaar en het daarop komende prijsplafond van 1.45 per m3 en het terugleveren van >1500kWh was het voor mij voordelig om mijn nog een jaar doorlopende contract toch te vernieuwen. Nu betaal ik meer voor mijn gas maar krijg ik 61,9 cent per teruggeleverde kWh. Een paar dagen later werd ik door de leverancier gebeld of ik toch nog terug wilde naar het oude contract omdat ze het prijsplafond nog niet hadden verwerkt en ik dus straks veel meer terug krijg per kWh dan dat ik betaal. De prijs voor het terugleveren mogen ze dus niet indexeren met het prijsplafond en ze moeten dus die 61,9 cent laten staan.

Matthias123 op 28 nov 2022 11:16

Goed om te horen. Dan ben ik erg blij dat ik de ‘je bent gek’ commentaren heb genegeerd toen ik mijn tarieven vast heb gezet voor het komend jaar met 4,50 euro per kuub gas (wordt dus € 1,45) en ruim 90 ct per kWh terugleververgoeding.

Rijden jullie dan ook in het hoogseizoen? Wij zijn gebonden aan de schoolvakantie en daarom ben ik bang dat zo’n laadpauze van 20-30 minuten ineens 2 uur wordt omdat er 8 EV’s voor mij in de rij staan bij de laadpaal. En als dan je beloofde bereik van 400 km ineens maar 200 blijkt wordt het wel een hele lange reis.

Suuski op 28 nov 2022 11:04

Ik rij nu 1.5 jaar elektrisch inclusief schoolvakanties naar Oostenrijk en Frankrijk. Heb 1 keer 5 minuten voor een snellader moeten wachten omdat iemand zijn bestelbus ervoor had geknald. Verder nog nooit. Het beeld dat veel mensen van snellaad stations in NL hebben (2 palen) is nogal vertekend. In elk geval in Duitsland zijn laadlocaties regelmatig voorzijn van 20+ snelladers, en tegenwoordig kun je met elk merk ook bij de meeste Tesla Superchargers terecht. Dus daar zou ik me niet zo druk om maken.
Bereik is nogal afhankelijk van je auto. In mijn geval zijn de kinderen 9 van de 10 keer eerder aan pauze toe dan de auto.

Vraagje aan de mensen die met een hybride rijden: wat is het gemiddelde verbruik als je op benzine rijdt?
Wij hadden het plan om de EV en de diesel te verkopen en 1 hybride in de plaats te nemen. Dan kwam van een klant een horrorverhaal over het verbruik (was een BMW). Klant met een zware voet of is het verbruik idd aan de hoge kant?

Errant op 27 nov 2022 10:03

Errant,
vorige week een Mercedes GLE hybride diesel getest.
De range electrisch was 90 km effectief.
Het verbruik diesel viel zeer goed mee. Heb een traject van 80km gereden, waarvan 3/4 autostrade. De auto gaf op dit stuk van 80km een gemiddeld verbruik van 7,2 liter / 100km aan.

Ik meende te besluiten dat het verbruik van diesel echt wel ok was, maar anderzijds vond ik het electrisch verbruik dan weer aan de hoge kant (ongeveer 30 kWh). Goedkoop laden is dan de boodschap.

Snow70 op 27 nov 2022 12:53

Voor een nieuwe auto vind ik zowel het dieselverbruik als het elektrisch verbruik echt wel heel hoog. Je verwacht toch als je een nieuwe auto koopt dat hij zuiniger is dat de vorige. Hybride zou een mooie technologie moeten zijn, maar het gewicht schijnt toch een beetje in de weg te zitten. Nog een beetje wachten op nieuwe evoluties dus. Ben trouwens heel blij met mijn huidige auto, dus haast is er niet bij.

Het hybride brandstof-gebruik heeft ook veel last van de modegrillen (SUV tov break).
Zelf rij ik al sinds jaar en dag met verschillende generaties van VW Passat.
De laatste is een Passat GTE hybride. Mijn verbruik is gemiddeld 11kWh/50km (lente-zomer-herfst) wanneer ik uitsluitend electrisch rij (meestal 70km/u binnenbaan) en 5.5 liter/100km wanneer ik uitsluitend benzine rij (120km/u op de autosnelweg).
Met de huidige brandstofprijzen (E95 is ondertussen goedkoper dan Diesel in België), kost een hybride mij dus ongeveer evenveel/km als mijn vroegere dieselmodellen (4.5-5.0 liter/km) + de inschrijvingstax en wegenbelasting zijn voor een PHEV vele malen lager dan die voor een Diesel.

Nu het kouder aan het worden is betrap ik mezelf er wel op dat ik sneller handmatig overschakel op benzine-rijden.
De prijs per km is voor mij goedkoper op benzine, maar vooral de auto is veel sneller warm vanbinnen.
Alleen voor korte verplaatsingen (<5km) rij ik nu in volledige electrische modus.

Glide on!

@vivace ik vind het grote voordeel dat je je auto aan het stopcontact vast lekker aanzet, waardoor hij heerlijk warm is als je instapt. Kan met benzine ook, maar dat vind ik toch iets minder sociaal :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@vivace ik vind het grote voordeel dat je je auto aan het stopcontact vast lekker aanzet, waardoor hij heerlijk warm is als je instapt. Kan met benzine ook, maar dat vind ik toch iets minder sociaal :).

Roy83 op 30 nov 2022 16:35

Ter info. Deze functie heeft mijn huidige BMW (diesel) ook.
Zeker aan te bevelen, comfort wise. 's Morgens vanuit je bed m.b.v. je app de auto op het juiste moment op temperatuur brengen. Comfortabel ;-)

Maar wat misschien minder bekend is, is dat dit niet nadeliger is voor het milieu. De motor heeft in wintertijden dus meer tijd om op bedrijfstemperatuur te komen, wat een lager verbruik tot gevolg heeft. Is trouwens ook veiliger want ook geen aangedampte ruiten.
En nu we toch bezig zijn…, ideaal voor tijdens de skivakanties. Ruiten krabben wegens aangevroren sneeuw is er niet meer bij.

Denk overigens dat een dergelijke standverwarming ook standaard is op (alle?) BEV’s.
Een reden te meer om met de BEV op skivakantie te gaan ?

Duitsland lijkt te hinten op een verbod op het laden van elektrische auto’s. https://m.bild.de/geld/wirtschaft/politik-inland/droht-auch-…

Born to Ride

Compleet off-topic reactie verwijdert.

Laten we on-topic blijven.

Click. Click. Peace

Geen zorgen over maken, beetje plannen en gaan. Ik rij zelf met een skoda enyac 80 kw en reeds enkele +1000km trips gedaan.
T is gewoon wat anders rijden ,om de 300km effe laden , koffie , toilet en pain chocolat en weer op de weg(25min)
De afgelopen 2 jaar zie je meer en meer chargers.
Skibak op hegt dak is ± 15% meer verbruik, zware voet idem.
Als je in een keer 900km wil karren dan is een EV niets voor je, begint je vakantie al onderweg met rustig te rijden en 3 korte stops dan is een EV wel wat iets voor je.
Snelladen is duur, ik rij momenteel met de enyac 20kw/100km( winter regime )± 14 euro / 100km.
Dit is duurder dan mijn volvo op stookolie, maar in het totale ski budget nog bij de kleinere kost te rekenen.
Gewoon doen, je bent een uur langer onderweg, maar als je een beetje file hebt verlies je meer tijd.
Voor mezelf niets anders meer, maar er zijn voor en nadelen aan.
Ik reken niet als een boekhouder, enkele totaal budget en de happynes return.
Waar ik wel wat twijfel over heb is het carnaval verlof …dat wordt de grote test…

*bericht bewerkt door Teekidiezie op 03 dec 2022 22:45

Ook Zwitserland bereid zich, net als Duitsland, voor op een rijverbod voor elektrische auto’s deze winter wanneer er meer energieschaarste komt. https://www.pzc.nl/auto/eerste-rijverbod-voor-elektrische-au…

Born to Ride

Wat ga je precies in Oostenrijk doen als er een dusdanig stroomtekort is dat dit soort scenarios uit de kast worden getrokken? Of ben je dan daadwerkelijk zo kortzichtig dat je wel verwacht dat ze voor jou de skilift laten draaien?
Ga je lekker in je fossiele brandstofmobiel naar Oostenrijk om daar de hele week niets te kunnen doen ondat alles wat stroom verbruikt op rantsoen is. Ik snap dit leuke stemming makerij is, maar denk even verder dan je eigen belevingswereld zou ik zeggen…

Wat ga je precies in Oostenrijk doen als er een dusdanig stroomtekort is dat dit soort scenarios uit de kast worden getrokken? Of ben je dan daadwerkelijk zo kortzichtig dat je wel verwacht dat ze voor jou de skilift laten draaien?
Ga je lekker in je fossiele brandstofmobiel naar Oostenrijk om daar de hele week niets te kunnen doen ondat alles wat stroom verbruikt op rantsoen is. Ik snap dit leuke stemming makerij is, maar denk even verder dan je eigen belevingswereld zou ik zeggen…

Phineas op 04 dec 2022 12:22

Het punt is een beetje dat 10 elektrische auto’s per uur net zoveel verbruiken dan 1 grote koppelbare stoeltjeslift, namelijk zo’n 300kWh. 10 elektrische auto’s hebben een capaciteit van maximaal 40 personen, een koppelbare 8 zitter 3600 personen per uur dat is 90x zoveel mensen die je met dezelfde hoeveelheid energie kan vervoeren. Logisch dat ze eerder de elektrische auto’s aan banden leggen dan de skiliften.

Born to Ride

Wat ga je precies in Oostenrijk doen als er een dusdanig stroomtekort is dat dit soort scenarios uit de kast worden getrokken? Of ben je dan daadwerkelijk zo kortzichtig dat je wel verwacht dat ze voor jou de skilift laten draaien?
Ga je lekker in je fossiele brandstofmobiel naar Oostenrijk om daar de hele week niets te kunnen doen ondat alles wat stroom verbruikt op rantsoen is. Ik snap dit leuke stemming makerij is, maar denk even verder dan je eigen belevingswereld zou ik zeggen…

Phineas op 04 dec 2022 12:22

Het punt is een beetje dat 10 elektrische auto’s per uur net zoveel verbruiken dan 1 grote koppelbare stoeltjeslift, namelijk zo’n 300kWh. 10 elektrische auto’s hebben een capaciteit van maximaal 40 personen, een koppelbare 8 zitter 3600 personen per uur dat is 90x zoveel mensen die je met dezelfde hoeveelheid energie kan vervoeren. Logisch dat ze eerder de elektrische auto’s aan banden leggen dan de skiliften.

Matthias123 op 04 dec 2022 13:02

Los daarvan is het de vraag waar dit bericht nou eigenlijk een reactie op is. Want er is toch niemand die beweert dat het qua impact op skiën wel losloopt? Dat maakt dit alles des te meer ontopic.

Overigens zou je in theorie prima kunnen skiën in Oostenrijk als Zwitserland of Duitsland een laadverbod voor elektrische auto’s invoeren om een blackout te vermijden.

Wat ga je precies in Oostenrijk doen als er een dusdanig stroomtekort is dat dit soort scenarios uit de kast worden getrokken? Of ben je dan daadwerkelijk zo kortzichtig dat je wel verwacht dat ze voor jou de skilift laten draaien?
Ga je lekker in je fossiele brandstofmobiel naar Oostenrijk om daar de hele week niets te kunnen doen ondat alles wat stroom verbruikt op rantsoen is. Ik snap dit leuke stemming makerij is, maar denk even verder dan je eigen belevingswereld zou ik zeggen…

Phineas op 04 dec 2022 12:22

Het punt is een beetje dat 10 elektrische auto’s per uur net zoveel verbruiken dan 1 grote koppelbare stoeltjeslift, namelijk zo’n 300kWh. 10 elektrische auto’s hebben een capaciteit van maximaal 40 personen, een koppelbare 8 zitter 3600 personen per uur dat is 90x zoveel mensen die je met dezelfde hoeveelheid energie kan vervoeren. Logisch dat ze eerder de elektrische auto’s aan banden leggen dan de skiliften.

Matthias123 op 04 dec 2022 13:02

Los daarvan is het de vraag waar dit bericht nou eigenlijk een reactie op is. Want er is toch niemand die beweert dat het qua impact op skiën wel losloopt? Dat maakt dit alles des te meer ontopic.

Overigens zou je in theorie prima kunnen skiën in Oostenrijk als Zwitserland of Duitsland een laadverbod voor elektrische auto’s invoeren om een blackout te vermijden.

MiKeZZa op 04 dec 2022 13:11

Als je te voet de berg oploopt wel.

Wat ga je precies in Oostenrijk doen als er een dusdanig stroomtekort is dat dit soort scenarios uit de kast worden getrokken? Of ben je dan daadwerkelijk zo kortzichtig dat je wel verwacht dat ze voor jou de skilift laten draaien?
Ga je lekker in je fossiele brandstofmobiel naar Oostenrijk om daar de hele week niets te kunnen doen ondat alles wat stroom verbruikt op rantsoen is. Ik snap dit leuke stemming makerij is, maar denk even verder dan je eigen belevingswereld zou ik zeggen…

Phineas op 04 dec 2022 12:22

Het punt is een beetje dat 10 elektrische auto’s per uur net zoveel verbruiken dan 1 grote koppelbare stoeltjeslift, namelijk zo’n 300kWh. 10 elektrische auto’s hebben een capaciteit van maximaal 40 personen, een koppelbare 8 zitter 3600 personen per uur dat is 90x zoveel mensen die je met dezelfde hoeveelheid energie kan vervoeren. Logisch dat ze eerder de elektrische auto’s aan banden leggen dan de skiliften.

Matthias123 op 04 dec 2022 13:02

Met deze onrealistische berekening bevestig je precies mijn punt dat het stemmingmakerij is.

Wederom verschillende off-topic reacties weggehaald.
Er wordt hier gevraagd naar ervaringen met het rijden met een elektrische auto naar Oostenrijk.

Dat heeft niets met politiek en nog minder met lucht in dozen te maken.

Click. Click. Peace

Wederom verschillende off-topic reacties weggehaald.
Er wordt hier gevraagd naar ervaringen met het rijden met een elektrische auto naar Oostenrijk.

Dat heeft niets met politiek en nog minder met lucht in dozen te maken.

Rogier op 04 dec 2022 15:33

Als politieke beslissingen er voor zorgen dat er een rijverbod komt voor elektrische auto’s in de Oostenrijkse buurlanden heeft dat alles met het topic te maken. Als beide landen namelijk een rijverbod voor elektrische auto’s invoeren word het toch wel heel erg moeilijk om in Oostenrijk te geraken. Als je via Frankrijk en Italië naar Salzburgerland wilt ben je toch minimaal dubbel zo lang onderweg.

Kan je me ook uitleggen wat dit er mee te maken heeft? “Wat ga je precies in Oostenrijk doen als er een dusdanig stroomtekort is dat dit soort scenarios uit de kast worden getrokken? Of ben je dan daadwerkelijk zo kortzichtig dat je wel verwacht dat ze voor jou de skilift laten draaien?
Ga je lekker in je fossiele brandstofmobiel naar Oostenrijk om daar de hele week niets te kunnen doen ondat alles wat stroom verbruikt op rantsoen is. Ik snap dit leuke stemming makerij is, maar denk even verder dan je eigen belevingswereld zou ik zeggen…”

Ik ben er namelijk nog steeds niet achter.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 04 dec 2022 15:44

Born to Ride

Wederom verschillende off-topic reacties weggehaald.
Er wordt hier gevraagd naar ervaringen met het rijden met een elektrische auto naar Oostenrijk.

Dat heeft niets met politiek en nog minder met lucht in dozen te maken.

Rogier op 04 dec 2022 15:33

Als politieke beslissingen er voor zorgen dat er een rijverbod komt voor elektrische auto’s in de Oostenrijkse buurlanden heeft dat alles met het topic te maken. Als beide landen namelijk een rijverbod voor elektrische auto’s invoeren word het toch wel heel erg moeilijk om in Oostenrijk te geraken. Als je via Frankrijk en Italië naar Salzburgerland wilt ben je toch minimaal dubbel zo lang onderweg.

Kan je me ook uitleggen wat dit er mee te maken heeft? “Wat ga je precies in Oostenrijk doen als er een dusdanig stroomtekort is dat dit soort scenarios uit de kast worden getrokken? Of ben je dan daadwerkelijk zo kortzichtig dat je wel verwacht dat ze voor jou de skilift laten draaien?
Ga je lekker in je fossiele brandstofmobiel naar Oostenrijk om daar de hele week niets te kunnen doen ondat alles wat stroom verbruikt op rantsoen is. Ik snap dit leuke stemming makerij is, maar denk even verder dan je eigen belevingswereld zou ik zeggen…”

Ik ben er namelijk nog steeds niet achter.

Matthias123 op 04 dec 2022 15:40

Ik denk dat je een paar essentiele dingen gemist hebt. Rijverbod in Zwitserland zou er maar komen in fase 3, dat is wanneer ze heel dicht staan bij een blackout. Skiliften zouden al in een eerdere fase sluiten. Buurlanden leveren stroom aan elkaar. Als Zwitserland in fase 3 zit heeft heel de regio een groot probleem en is skien op dat moment niet aan de orde, of je nu met een elektrische auto gaat of op een ander manier.
Tip : zoek eens op Zwitsere sites, daar vind je meer complete info dan in de krant van Zeeland.

Wederom verschillende off-topic reacties weggehaald.
Er wordt hier gevraagd naar ervaringen met het rijden met een elektrische auto naar Oostenrijk.

Dat heeft niets met politiek en nog minder met lucht in dozen te maken.

Rogier op 04 dec 2022 15:33

Als politieke beslissingen er voor zorgen dat er een rijverbod komt voor elektrische auto’s in de Oostenrijkse buurlanden heeft dat alles met het topic te maken. Als beide landen namelijk een rijverbod voor elektrische auto’s invoeren word het toch wel heel erg moeilijk om in Oostenrijk te geraken. Als je via Frankrijk en Italië naar Salzburgerland wilt ben je toch minimaal dubbel zo lang onderweg.

En deze reactie heb ik toch ook laten staan, want dit is inderdaad prima on-topic. Al is het allemaal niet zo stellig als jij doet geloven in jouw reacties met bepaalde woordkeuzes. Dat dat pittige reacties terug oplevert is begrijpelijk.

Ik zeg het nog eenmaal: on-topic blijven. Dit is verder einde discussie. En verdere off-topic reacties verwijder ik. Als mensen vaker over de scheef gaan kunnen ze een ban verwachten.

Click. Click. Peace

Ligt misschien aan mij, maar de topic starter zocht info over EV rijden.
Nieuws uit flut gazetjes gaat deze man niet helpen.

Er zijn een aantal landen scenario’s aan t voorbereiden in een what-if situatie lijkt me een goed idee. Zo is in België een aantal jaar geleden ook een afschakel-plan gemaakt toen een aantal kerncentrales werden stilgelegd na problemen. We kregen destijds een bericht van de overheid waarin het scenario voor jouw wijk werd gecommuniceerd. Ik heb toen een oplaadbare schemerlamp gekocht 3x raden… het plan is nooit uitgevoerd en de schemerlamp doet al jaren dienst op de camping.
Nu is deze situatie niet te vergelijken met een oorlog en energiecrisis, maar scenario’s ontwikkelen is iets anders dan de realiteit op kortetermijn.

Dat gezegd hebbende, de energietransitie is een onontkoombare noodzaak. Of electrisch rijden ideaal is? Vast niet, maar wel langer vol te houden dan stug vast blijven houden aan fosiele opties.
Is het flawless? Nee, ook dat niet, het blijft een beetje schipperen, maar t gaat steeds gemakkelijker.

Wordt het lastig als er écht een blackout dreigt? Zeker weten, vooral voor die mensen die alleen een electrische optie hebben. Maar dat geldt dan echt niet alleen voor degene die een electrische wagen hebben. Restaurants, bakkers, wellness, bedrijven, huishoudens… iedereen zal dan “iets” moeten doen. Maar is dat een reden om er niet aan te beginnen? Ik denk graag wat meer op de lange termijn en wat mijn footpint nu en in de toekomst vermindert.

Het is fijn om nu al rekening te kunnen houden met de what-if. In ons geval zouden we met een andere wagen rijden. Maar alleen in dát scenario.

Wederom verschillende off-topic reacties weggehaald.
Er wordt hier gevraagd naar ervaringen met het rijden met een elektrische auto naar Oostenrijk.

Dat heeft niets met politiek en nog minder met lucht in dozen te maken.

Rogier op 04 dec 2022 15:33

Als politieke beslissingen er voor zorgen dat er een rijverbod komt voor elektrische auto’s in de Oostenrijkse buurlanden heeft dat alles met het topic te maken. Als beide landen namelijk een rijverbod voor elektrische auto’s invoeren word het toch wel heel erg moeilijk om in Oostenrijk te geraken. Als je via Frankrijk en Italië naar Salzburgerland wilt ben je toch minimaal dubbel zo lang onderweg.

En deze reactie heb ik toch ook laten staan, want dit is inderdaad prima on-topic. Al is het allemaal niet zo stellig als jij doet geloven in jouw reacties met bepaalde woordkeuzes. Dat dat pittige reacties terug oplevert is begrijpelijk.

Ik zeg het nog eenmaal: on-topic blijven. Dit is verder einde discussie. En verdere off-topic reacties verwijder ik. Als mensen vaker over de scheef gaan kunnen ze een ban verwachten.

Rogier op 04 dec 2022 16:00

Jammer, maar niet onverwacht, dat je maar de helft van mijn reactie pakt en op het 2e deel geen reactie geeft.

Born to Ride

Wederom verschillende off-topic reacties weggehaald.
Er wordt hier gevraagd naar ervaringen met het rijden met een elektrische auto naar Oostenrijk.

Dat heeft niets met politiek en nog minder met lucht in dozen te maken.

Rogier op 04 dec 2022 15:33

Als politieke beslissingen er voor zorgen dat er een rijverbod komt voor elektrische auto’s in de Oostenrijkse buurlanden heeft dat alles met het topic te maken. Als beide landen namelijk een rijverbod voor elektrische auto’s invoeren word het toch wel heel erg moeilijk om in Oostenrijk te geraken. Als je via Frankrijk en Italië naar Salzburgerland wilt ben je toch minimaal dubbel zo lang onderweg.

Kan je me ook uitleggen wat dit er mee te maken heeft? “Wat ga je precies in Oostenrijk doen als er een dusdanig stroomtekort is dat dit soort scenarios uit de kast worden getrokken? Of ben je dan daadwerkelijk zo kortzichtig dat je wel verwacht dat ze voor jou de skilift laten draaien?
Ga je lekker in je fossiele brandstofmobiel naar Oostenrijk om daar de hele week niets te kunnen doen ondat alles wat stroom verbruikt op rantsoen is. Ik snap dit leuke stemming makerij is, maar denk even verder dan je eigen belevingswereld zou ik zeggen…”

Ik ben er namelijk nog steeds niet achter.

Matthias123 op 04 dec 2022 15:40

Ik denk dat je een paar essentiele dingen gemist hebt. Rijverbod in Zwitserland zou er maar komen in fase 3, dat is wanneer ze heel dicht staan bij een blackout. Skiliften zouden al in een eerdere fase sluiten. Buurlanden leveren stroom aan elkaar. Als Zwitserland in fase 3 zit heeft heel de regio een groot probleem en is skien op dat moment niet aan de orde, of je nu met een elektrische auto gaat of op een ander manier.
Tip : zoek eens op Zwitsere sites, daar vind je meer complete info dan in de krant van Zeeland.

Errant op 04 dec 2022 15:58

De krant van Zeeland is wat dit betreft gewoon 1 op 1 het AD, 1 van de grootse Nederlandse kranten. Al het (inter)nationale nieuws is gewoon het AD, ze hebben alleen nog wat extra Zeeuwse artikels.

Born to Ride

M.b.t. een mogelijke black-out, nog even dit.
Wij gaan doorgaans naar Montafon (Vorarlberg) op skivakantie. In dit dal zijn er enkele waterkrachtcentrales waarmee electriciteit wordt opgewekt. Het bedrijf heet “Illwerke”.
Toevallig sprak ik enkele weken terug met een inwoner van het dal over dit bedrijf en hij vertelde me dat momenteel veel electriciteit wordt geëxporteerd. Echter in geval een black-out zouden ze binnen de 6 uur de locale infrastructuur & dienstverlening up-and-running kunnen hebben. Zal dan wel ten koste gaan van de export naar andere landen.
Of men in een dergelijk scenario de schaarse electriciteit zal aanwenden voor de skiliften, is een andere vraag…

In het kader van ervaringen; https://www.ad.nl/auto/onderzoek-wintersporters-met-elektris…

Succes allemaal…

naar Winterberg geweest met een elektrische auto incl ski koffer.

Bereik dook onder de 300 KM dus 1x moeten stoppen om te laden. Onderweg kom je toch weinig snelladers tegen dus ik kan goed geloven dat er straks in de vakanties files voor de laadpalen staan! Dan de ergernis van betalen… bij lader A werkt de pas van Audi, bij lader B werkt alleen de pas (mercedes) van m’n collega, bij lader C moest ik eerst een qr code scannen en dan met creditcard betalen…

Kom je aan in Landal Winterberg, 1 laadpaal voor het hele park :) Op een gegeven moment toen ik echt niet meer verder kon, uit armoede gaan laden bij de Mac donalds.

Er is nog een hele lange weg te gaan.

Niet naar oostenrijk mr naar val tho
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2022/12/27/elektrisch-rijd…

Beetje omdenken , niets onoverkomelijk

naar Winterberg geweest met een elektrische auto incl ski koffer.

Bereik dook onder de 300 KM dus 1x moeten stoppen om te laden. Onderweg kom je toch weinig snelladers tegen dus ik kan goed geloven dat er straks in de vakanties files voor de laadpalen staan! Dan de ergernis van betalen… bij lader A werkt de pas van Audi, bij lader B werkt alleen de pas (mercedes) van m’n collega, bij lader C moest ik eerst een qr code scannen en dan met creditcard betalen…

Kom je aan in Landal Winterberg, 1 laadpaal voor het hele park :) Op een gegeven moment toen ik echt niet meer verder kon, uit armoede gaan laden bij de Mac donalds.

Er is nog een hele lange weg te gaan.

sandernogwat op 15 feb 2023 20:46

Ik was er vorige week nog. Het stikt werkelijk van de snelladers van Nederland tot Winterberg.

Betere bronnen gebruiken. ;)

Niet naar oostenrijk mr naar val tho
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2022/12/27/elektrisch-rijd…

Beetje omdenken , niets onoverkomelijk

evert op 15 feb 2023 21:40

Als ik dat map naar onze terugrit op 7/1, zou dezelfde rit van in dit verslag een goede 9,5 uur duren ipv 13 uur. Stops in begrepen, volgeladen en met dakkoffer.
Toch 3,5 uur minder lang dan met deze EV die er nog langer over zou doen indien volgeladen, 4 personen, dakkoffer en op een drukke dag. Dan zitten we zo ergens om en bij 50% extra reistijd. Da’s niet onoverkomelijk, maar ik word niet echt enthousiast van 14-15u in de wagen zitten.

*bericht bewerkt door Hupla op 16 feb 2023 00:13

Plaats een reactie