Geen PCR test Oostenrijk meer nodig voor geboosterden vanaf maandag

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 20 jan 2022 08:21

En Nederland van de virusvariantlijst af! Top!

Ook op de site van de ORF

Impfpflicht wird vom Nationalrat beschlossen
Ab Montag freie Einreise für Geboosterte aus aller Welt
Österreich lockert mit Montag die Einreisebestimmungen. Wie aus der heute Abend im Bundesgesetzblatt veröffentlichten 12. Novelle der Covid-19-Einreiseverordnung hervorgeht, werden 14 Omikron-Vorreiterstaaten von der Liste der Virusvariantengebiete gestrichen.
Es sind das zehn Staaten des südlichen Afrika sowie Dänemark, die Niederlande, Norwegen und Großbritannien. Damit können Drittgeimpfte künftig aus aller Welt ohne Auflagen nach Österreich einreisen. Grund für die Lockerung ist, dass Omikron mittlerweile auch in Österreich die vorherrschende Virusvariante ist.

Ab Montag gilt damit auch für die bisherigen Virusvariantenländer das 2-G-Plus-Einreiseregime. Das bedeutet, dass Österreich nur Geimpfte oder Genesene ins Land lässt, die zugleich einen negativen PCR-Test vorlegen können. Wer schon die dritte Impfung hat, für den entfällt das Testerfordernis. Aus Virusvariantengebieten durften bisher nur Personen mit Drittimpfung und einem maximal 48 Stunden alten PCR-Test nach Österreich einreisen.

Die Novelle sieht zugleich vor, dass die ursprünglich bis 31. Jänner befristete Einreiseverordnung um einen weiteren Monat verlängert wird. Die anderen Bestimmungen bleiben unverändert.

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 20 jan 2022 10:31

Voor ons net 3 dagen te laat maar ik ben heel erg blij voor iedereen die nu niet meer de stress heeft en kosten moet maken!

Goed nieuws! Dank voor het delen.

Super nieuws!! Dit neemt bij velen, inclusief mijzelf, heel veel stress weg. Dat neemt niet weg dat ik liever nog steeds niet besmet wil raken, maar de besmettingsangst i.c.m. met de verplichte PCR met risico op een (nog) steeds positieve uitslag was voor de gemoedstoestand behoorlijk ingrijpend. Ik was al voorzichtig, maar dit neigde bij mij althans naar smetvrees. Het liefst sloot ik mijzelf op in de bezemkast!

Tijd voor wat voorpret!!

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Natuurlijk goed nieuws! Maar ik had liever dat ze die booster-plicht eraf zouden halen. Gezinnen met kinderen van 16 tm 18 blijven met een “probleem” zitten. Deze leeftijd krijgt in Nederland nog steeds geen booster. Dus dat wordt 5 dagen quarantaine en hopelijk dan nog 2 dagen skiën………

Ik lees het nog eens een keer goed door. Begrijp ik het nu goed dat als je geboosterd bent, dan hoef je geen PCR-test, maar als je alleen 2 vaccinaties gehad hebt moet je nog wel een PCR-test laten zien? Dat verandert de zaak! Dan is het probleem opgelost!

Ik lees het nog eens een keer goed door. Begrijp ik het nu goed dat als je geboosterd bent, dan hoef je geen PCR-test, maar als je alleen 2 vaccinaties gehad hebt moet je nog wel een PCR-test laten zien? Dat verandert de zaak! Dan is het probleem opgelost!

APeters op 19 jan 2022 22:50

Correct, alleen voor onze dochter van 15 is de 2e vaccinatie op 15 Februari 6 maanden geleden. Dus dat moet je nog wel in de gaten houden. Ze zit “gelukkig” op een school waar Omikron vrolijk rondgaat en is dus positief getest maar voor vele anderen blijft dit probleem bestaan als ze die 6 maanden vast blijven houden.

null

Natuurlijk goed nieuws! Maar ik had liever dat ze die booster-plicht eraf zouden halen. Gezinnen met kinderen van 16 tm 18 blijven met een “probleem” zitten. Deze leeftijd krijgt in Nederland nog steeds geen booster. Dus dat wordt 5 dagen quarantaine en hopelijk dan nog 2 dagen skiën………

APeters op 19 jan 2022 22:42

Nee hoor, als we geen virusvariant land meer zijn dan is de PCR het alternatief voor de booster.

Ik lees het nog eens een keer goed door. Begrijp ik het nu goed dat als je geboosterd bent, dan hoef je geen PCR-test, maar als je alleen 2 vaccinaties gehad hebt moet je nog wel een PCR-test laten zien? Dat verandert de zaak! Dan is het probleem opgelost!

APeters op 19 jan 2022 22:50

Mits die tweede vaccinatie niet langer dan 180 dagen geleden was. Anders vervalt je vaccinatie per 1 februari.

Ik lees het nog eens een keer goed door. Begrijp ik het nu goed dat als je geboosterd bent, dan hoef je geen PCR-test, maar als je alleen 2 vaccinaties gehad hebt moet je nog wel een PCR-test laten zien? Dat verandert de zaak! Dan is het probleem opgelost!

APeters op 19 jan 2022 22:50

Mits die tweede vaccinatie niet langer dan 180 dagen geleden was. Anders vervalt je vaccinatie per 1 februari.

Jay op 19 jan 2022 23:31

Maar in geval van: 2 x gevaccineerd waarvan de 2de meer dan 6 maanden geleden + herstelbewijs dec 2021, is geen pcr nodig?

Goed nieuws! De tijd dat mensen die geen aanspraak maken op een boostervaccinatie hoestbuien van geïnfecteerde mensen opsnuiven in de hoop om ook besmet te raken is nu eindelijk voorbij. We gaan de goede kant op.

Mooi…maar het blijft uitkijken.
Ik denk dat we dit jaar eens niet in Fűgen gaan zwemmen.
Eens kijken if er nog plek is in Königsleiten op ons vaste adres.

It is an amazing world

Top, dit stemt de mens weer wat positiever (goede woordkeuze hè 🤪) .

Wij maakten ons, ondanks dat we geboosterd zijn, toch wel wat zorgen over een mogelijk positieve pcr test voor vertrek 18 februari… Dit veranderd een hoop, al zou ik graag zien dat alle restricties verdwijnen en we weer allemaal normaal kunnen leven.

🏂

Ik neem aan dat 2 keer geënt en daarna besmet nog steeds als booster geldt. Lees dus zonder PCR naar binnen?

Ik neem aan dat 2 keer geënt en daarna besmet nog steeds als booster geldt. Lees dus zonder PCR naar binnen?

Inkie74 op 20 jan 2022 07:40

Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar. Dit werd eerst ook als booster geteld, ik hoop nu nog steeds. Iemand een antwoord?

Ik neem aan dat 2 keer geënt en daarna besmet nog steeds als booster geldt. Lees dus zonder PCR naar binnen?

Inkie74 op 20 jan 2022 07:40

Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar. Dit werd eerst ook als booster geteld, ik hoop nu nog steeds. Iemand een antwoord?

Goose88 op 20 jan 2022 07:42

Dit blijft zo.

Ik ben ook blij met dit nieuws. Vooral voor onze 16-jarige.
Maar het lijkt me toch niet meer dan normaal dan dat je bij een positieve test op dat moment niet naar Oostenrijk gaat, ondanks dat je geen PCR hoeft te overleggen?

*bericht bewerkt door Dedek op 20 jan 2022 07:57

Natuurlijk goed nieuws! Maar ik had liever dat ze die booster-plicht eraf zouden halen. Gezinnen met kinderen van 16 tm 18 blijven met een “probleem” zitten. Deze leeftijd krijgt in Nederland nog steeds geen booster. Dus dat wordt 5 dagen quarantaine en hopelijk dan nog 2 dagen skiën………

APeters op 19 jan 2022 22:42

Houdt er rekening mee dat de aankomstdag als dag 0 wordt gezien. Dus je eerste volle dag is pas je 1e quarantaine dag.
(Ik wil je pret niet bederven)

Ik ben ook blij met dit nieuws. Vooral voor onze 16-jarige.
Maar het lijkt me toch niet meer dan normaal dan dat je bij klachten/positieve test op dat moment niet naar Oostenrijk gaat, ondanks dat je geen PCR hoeft te overleggen?

Dedek op 20 jan 2022 07:52

Ja natuurlijk. Ik bedoel in deze hersteld na 2x vaccinatie en natuurlijk niet besmettelijk……

Is er ook al een officiele bron beschikbaar vanuit de overheid waar de nieuwe inreisregels benoemd worden?

Kun je als ongevaccineerde ergens nog wel fatsoenlijk op wintersport zonder gediscrimineerd te worden?

Pistenbully123 op 20 jan 2022 07:45

Bosnië en Herzegovina (met PCR test). Jahorina! uurtje van de luchthaven van Sarajevo. Niet al te groot, maar sfeervol en prima hotels. Kan je meteen een hotel tip geven: Termag Hotel.

*bericht bewerkt door Joy85 op 20 jan 2022 08:09

Ik lees het nog eens een keer goed door. Begrijp ik het nu goed dat als je geboosterd bent, dan hoef je geen PCR-test, maar als je alleen 2 vaccinaties gehad hebt moet je nog wel een PCR-test laten zien? Dat verandert de zaak! Dan is het probleem opgelost!

APeters op 19 jan 2022 22:50

Mits die tweede vaccinatie niet langer dan 180 dagen geleden was. Anders vervalt je vaccinatie per 1 februari.

Jay op 19 jan 2022 23:31

Maar in geval van: 2 x gevaccineerd waarvan de 2de meer dan 6 maanden geleden + herstelbewijs dec 2021, is geen pcr nodig?

piet1234 op 20 jan 2022 00:23

DAt betwijfel ik. Dit wordt namelijk aangegeven:
“Das bedeutet, dass Österreich nur Geimpfte ODER GENESENE ins Land lässt, die zugleich einen negativen PCR-Test vorlegen können.”

Dus mijn inziens moet je met een herstelbewijs alsnog een PCR test laten doen welke negatief is. Er is nu een persconferentie dus laten wij deze zaken even met potlood inkleuren.

Wij vertrekken zondag… voor ons net een dag te laat. Wie kan iets zeggen over de grenscontroles? We gaan de afweging maken op het er gewoon op te gokken. PCR test x4 kost nogal wat namelijk 😅 in ergste geval wordt je bij de grens tegen gehouden en zoeken we een andere grensovergang. Of mis ik iets in mijn risicoberekening? 😆

The ski is the limit

Laat dat nu gewoon zo blijven voor altijd. Het sloeg sowieso al nergens op en was ook nog eens duur

Not all who wander are lost

Plaats een reactie