Beenlengteverschil : Shim onder binding

Mijn beenlengteverschil van 19mm wordt via inlegzolen ongeveer voor de helft gecompenseerd. Zonder de dikkere zool krijg ik al snel rugpijn. De verhoogde inlegzool in de skischoen leggen geeft na een uurtje een heel pijlijke voet omdat de pasvorm dit niet toelaat, waardoor ik ski zonder lengtecompensatie. Zelf al is skiën steeds wisselen van het ene been naar het andere, toch heb ik rugpijn door het lengteverschil. Doordat ik mijn bindingen heb gemonteerd met binding inserts (quiver killer) was het mogelijk om eens een test te doen met een plankje van 10mm onder de binding, en met succes. Na de test heb ik nu een ‘shim’ gemaakt uit een PE plaat van 10mm. Volgend WE gaan testen in Axamer Lizum. Hopelijk een handige tip voor lotgenoten.

null
null
null

Mooi werk!

Edwin van Riel

Ow grappig, ik heb toevallig hetzelfde probleem! Wel iets minder verschil, maar ook de pijn. Ik ben bij DutchBootFitter geweest. @Marco-Paul heeft voor mij onder mijn schoen, aan de buitenkant, een stuk gemaakt. Ik ga komende week voor het eerst ermee de bergen in, dus ik ben super benieuwd!

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen!

Marc van Sportina had me ook voorgesteld om mijn boot aan te passen en er een bijkomende zool onder te plaatsen. Zeker een evengoeie oplossing maar vond deze diy wel evenwaardig. Ik geef mijn bevindingen na de short ski.

Zeker een evengoeie oplossing maar vond deze diy wel evenwaardig. Ik geef mijn bevindingen na de short ski.

dimitomba op 23 jan 2022 21:25

Zeker, mooi werk inderdaad!

Voordeel van de bijkomende zool is dat je het meteen opgelost hebt voor alle ski’s i.p.v. voor één specifiek paar, en het ook werkt voor systeembindingen.

Bij klassieke raceplaten hebben ze doorgaans (als ik het goed heb) twee sets korte schroeven (één die de raceplaat aan de ski vastmaakt, en één die de binding op de raceplaat vastmaakt) om het moment dat op de schroefverbinding staat te beperken.
Als ik het goed kan zien heb je in jouw geval gekozen voor langere schroeven, waarbij de verhoogde plaat enkel gefixeerd wordt door de neerwaartse druk van de binding? (Ik moest twee keer kijken, want in je eerste foto ligt de achterste plaat achterstevoren 😛).

Is er een reden waarom je daarvoor gekozen hebt?

@morzel je hebt een punt mbt overzetbasrheid nasr andere skis.

Anderzijds zie ik wel een voordeel in het plaatje: de hele constructie boot/binding blijft precies (werken) zoals hij bedoeld is. Met wijzigingen aan zolen moet je wel oppassen dat de binding zijn werk kan blijven doen op de manier waarop hij ontworpen is.

Edwin van Riel

@Morzel: Voor een klassieke alpine schoen kan men vrij eenvoudig een verdikte zool onder de ski schoen aanbrengen (zie foto). Maar indien je een toerschoen met pin-tech binding wil gebruiken, dan wordt dit al heel wat moeilijker. Indien de verdikking meerdere cm bedraagt kan men de pin uitsparingen daar in aanbrengen. Maar met slechts een verdikking van 8 à 10mm wordt dit onmogelijk vrees ik. Vandaar ontstond mijn uitgangspunt eigenlijk al dat de beste en eenvoudigste keuze een plaatje onder de binding is. Enige nadeel dat je dan een linkse en een rechtse ski krijgt, neem ik er graag bij. De Elan liefhebbers doen dit ook zonder orthopedische reden ;-) Wat betreft je vergelijking met de raceplaat denk ik dat de hoofdreden is dat je een vaste maat hebt voor de bevestiging van de plaat aan de ski, en een modulaire bevestiging van de binding op de raceplaat ifv BSL? Maar heb geen ervaring met raceplaten dus ben ik een beetje aan het gissen. Het bijkomend moment tov de schroeven, daar maak ik me weinig zorgen over, de boring voor de schroef laat weinig speling toe en de PE-plaat is opgeruwd zodat afschuifkracht ts shim en ski, en shim en binding, wordt verhoogd door aandraaien van de schroeven. Ik zal alleszins de schroeven regelmatig controleren. @evr66: een bevestiging aan een skischoen van een extra zool, en het verwijderen van het originele uitsteeksel van de zool geeft me ook niet zo’n goed gevoel.

null

@dimitomba eens, ik zou het schoen/binding gedeelte ook graag zo origineel mogelijk houden. Dan maar wat meer skis onder handen nemen.

Edwin van Riel

Ik wist niet dat je toer-ambities had 🙃.

De raceplaten die onder de bindingen van mijn slalomlatten staan (Tyrolia RDX) zijn onafhankelijk vooraan en achteraan, en ongeveer even dik.

Verder: loctite gebruiken 😀. En op schroeven die niet mogen bewegen zet ik vaak een merkteken zodat ik makkelijk in de gaten kan houden of er toch beweging in zit.

@loctite+1

Edwin van Riel

Bedankt voor de tip. Ik heb helaas geen Vibra site VC-3 meer dus ging ik op zoek naar een ander ‘Pre-applied’ draadborgmiddel. Blijkbaar is dit bij Loctite enkel als tape verkrijgbaar, Loctite 249. Morgen even langs bij de metaalhandel.

Fantastisch geskied afgelopen weekend en geen rugpijn !! Plaatjes zitten goed vast, ik merk absoluut geen verschil tussen de linker en de rechter ski. Ski’s liggen duidelijk beter in balans bij carven op snelheid. Eindelijk geen last meer van mijn beenlengteverschil bij het beoefenen van mijn favoriete sport.

weet niet of ze er nog zijn maar voeger had je vaak ook nog van die carve platen

Fantastisch geskied afgelopen weekend en geen rugpijn !! Plaatjes zitten goed vast, ik merk absoluut geen verschil tussen de linker en de rechter ski. Ski’s liggen duidelijk beter in balans bij carven op snelheid. Eindelijk geen last meer van mijn beenlengteverschil bij het beoefenen van mijn favoriete sport.

dimitomba op 01 feb 2022 20:22 Nice!

Zelfde hier, voor het eerst pijnvrij geskied!

null
null

https://youtube.com/shorts/48ZuIi6BeMs?feature=share…

Voor het eerst pijnvrij geskied thanks to @Marco-Paul

🥳🥳🥳

null

Net geskied in Zoetermeer met deze schoenen. Ook weer laten verhogen bij DutchBootFitter. Rechterschoen met de zwarte toe en heel piece is 9 mm hoger. Links met de rode toe en heel piece is normaal. Skiet super. :)

@Skitechniek Mooi om te horen dat ze goed skiën! Ligt natuurlijk ook aan je skikwaliteiten ;-)

Date your skis but marry your boots

Plaats een reactie