Janssen vaccins met 1 booster in Duitsland niet geldig

Nederlanders die met het Janssen-vaccin zijn gevaccineerd en naar Duitsland willen reizen, worden plots geconfronteerd met een ongunstige wijziging van de regels. De Duitsers beschouwen één booster na Janssen niet meer als voldoende.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 31 jan 2022 10:10

Voor 2G is Jansen met een booster nog steeds geldig in Duitsland.
2G+ voor toegang tot bijvoorbeeld horeca niet.

Zie https://www.land.nrw/media/25787

Als je tweede vaccin minder dan 90 dagen geleden is dan geldt geen test plicht.

Voor 2G is Jansen met een booster nog steeds geldig in Duitsland.
2G+ voor toegang tot bijvoorbeeld horeca niet.

Mike6 op 24 jan 2022 14:43

Dit hangt volgens mij wel af van de deelstaat. Zie ook https://www.adac.de/news/coronavirus/

Er staat:
Wie zich heeft laten vaccineren met Johnson &Johnson, in Nederland bekend als Janssen, moet na minstens vier weken een tweede vaccinatie met een mRNA-vaccin zoals Moderna of Biontech/Pfizer krijgen. Pas een derde vaccinatie geldt als boostervaccinatie (Auffrischimpfung in het Duits). Met een booster voldoe je in Duitsland aan de 2G-plus regel voor de horeca. Je hoeft dan geen extra test te doen.

Let op: Noordrijn-Westfalen maakt een uitzondering op de extra eis voor het Janssen-vaccin. Mensen die met Janssen zijn gevaccineerd en een tweede vaccinatie hebben gehad, hoeven geen negatieve test te laten zien om aan 2G-plus te voldoen. Die tweede vaccinatie moet dan minimaal 14 dagen en maximaal 90 dagen oud zijn. Lees meer bij de FAQ van NRW

Je moet voldoen aan de 2g+ regel.
Daar gaat het om. Zie de link bij 'Lees meer bij de FAQ van de NRW.

Maar de meeste wintersporters overnachten niet in NRW, maar in Bayern of Baden-Württemberg.
Hier de regels voor deelstaat Bayern. Gastronomie en hotellerie nu als 2G, oftewel 1 x Janssen plus 1 booster is 2G. Betekent mijn inziens: ja, je mag overnachten zonder test en uit eten zonder test in Bayern. https://www.stmgp.bayern.de/coronavirus/#Aktuell
Maar fijn als anderen meekijken en dat - hopelijk - hier bevestigen.

@yeti_girl

Wij zitten met precies het zelfde probleem. Het is zeer onduidelijk overal en niet heel veel over te vinden. Ik hoop ook meer duidelijkheid te krijgen. Het lijkt erop dat 2 G plus je voor Janssen wel 3x gevaccineerd moet zijn of 2x met PCR test en voor 2G (1x plus booster)…

Op https://duitslandinstituut.nl/artikel/36312/corona-in-duitsl… zie je halverwege de site de ‘Reisinformatie per deelstaat’.
Afhankelijk van de deelstaat gelden bepaalde regels. Daar moet je doorheen worstelen, dus gewoon lezen en je eigen situatie toepassen. Dit gaat je wat tijd kosten en eventueel vertalen via google (als je Duits wat minder goed is)

Een aantal deelstaten kennen een regeling dat de laatste vaccinatie (als het de tweede is) niet meer dan 90 dagen geleden mag zijn.

@yeti_girl

Wij zitten met precies het zelfde probleem. Het is zeer onduidelijk overal en niet heel veel over te vinden. Ik hoop ook meer duidelijkheid te krijgen. Het lijkt erop dat 2 G plus je voor Janssen wel 3x gevaccineerd moet zijn of 2x met PCR test en voor 2G (1x plus booster)…

JuliaM op 25 jan 2022 12:14

Dus zoek op de deelstaat waar je gaat overnachten of eten en bekijk of gastronomie of hotellerie daar 2G is of 2G plus. Bij 2G heeft Janssen met booster nog geen probleem, bij 2G plus wel. In laatste geval antigeen-sneltest laten doen in NL of ter plaatse in DE.
Voor Bayern staan gastronomie en hotellerie nu nog op 2G, maar ik kwam inmiddels wel tegen dat heel DE “kurzfristig” (op korte termijn) overgaat op 2G plus voor horeca en restaurants. Hoe snel dat gaat gebeuren, geen idee. Ik heb inmiddels een antigeen-sneltest gepland in mijn Duitse overnachtingsplaats voor het geval dat. Kostenloser Bürgertest heet dat. Is nog te annuleren. Info gevonden door wat doorklikken op www.Bayern.de.

ik hoop dat ze regels weer gelijktrekken in Europa, zoals Brussel adviseert. dat zou betekenen terug naar de oorspronkelijke regels: toegang als je volledig gevaccineerd bent (2 vaccins of 1 vaccin Janssen) zonder aanvullende eisen behalve een verplichte booster als je laatste vaccin meer dan 9 maanden geleden was. Dat zou namelijk betekenen dat ik tussen 4 en 6 februari alsnog naar Winterberg kan afreizen… maar gezien het feit dat lidstaten deze aanvullende eisen zelf mogen bepalen en wetende hoe streng Duitsland is zullen ze hun regels over het Janssen vaccin wel niet meer terugdraaien… we gaan het zien…

zonder booster word ik vanaf 9 maart sowieso gegijzeld binnen onze landsgrenzen door deze regels… waanzin… #teambiohazard

Het zou fijn zijn als een door de EMA goedgekeurd vaccin niet meer ineens als ongeldig of onvoldoende kan worden bestempeld door een individuele lidstaat. De meeste mensen met Jansen konden niet kiezen voor een ander vaccin, dachten dat ze beschemd waten en moeten nu in Duitsland dus zelfs een booster bovenop hun booster.

Het zou fijn zijn als een door de EMA goedgekeurd vaccin niet meer ineens als ongeldig of onvoldoende kan worden bestempeld door een individuele lidstaat. De meeste mensen met Jansen konden niet kiezen voor een ander vaccin, dachten dat ze beschemd waten en moeten nu in Duitsland dus zelfs een booster bovenop hun booster.

Suuski op 25 jan 2022 15:22

ja… heel erg onlogisch en voor mij persoonlijk en anderen enorm balen…

@ Demstjenko Skiën in Winterberg met Horeca kan omdat NRW uitzondering maakt op 2G+
1x Janssen en Booster < 90 dagen is geaccepteerd.
Willingen (Hessen) niet, daar kom je niet de horeca in. Erg ingewikkeld en onduidelijk deze regels per staat.

Vandaag gelezen in een krant dat er een adviesverzoek naar de gezondheidsraad is om mensen met Jansen een extra booster te geven.
(Mark Rutte heeft anders een probleem in Duitsland).

Het zou fijn zijn als een door de EMA goedgekeurd vaccin niet meer ineens als ongeldig of onvoldoende kan worden bestempeld door een individuele lidstaat. De meeste mensen met Jansen konden niet kiezen voor een ander vaccin, dachten dat ze beschemd waten en moeten nu in Duitsland dus zelfs een booster bovenop hun booster.

Suuski op 25 jan 2022 15:22

Dit dus… anders hou je tot in lengte van dagen een probleem, terwijl je geen keus had.

Knullig georganiseerd in Europa zo.

Mijn situatie:

  • In juni 2021 met Janssen gevaccineerd.
  • In november (10/11) 2021 corona gehad.
  • Vakantie gepland vanaf 15/2.
  • Herstelbewijs nu nog maar geldig tot 10/2 in Duitsland (90 dagen).
  • Mag pas 10/2 booster die in Duitsland na 15 dagen (24/2) pas geldig is.

Dus netjes alles via ‘de regels’ gedaan, maar nu niet op vakantie kunnen gaan. Echt te zot voor woorden.

Ik ga ervan uit dat per 1/2/2022 alles in Europa wordt rechtgetrokken wat betreft de regels.

*bericht bewerkt door Charlie2 op 28 jan 2022 18:54

Regels zijn alweer aangepast voor Janssen. Nu is één vaccinatie + een doorgemaakte besmetting (voor- of na vaccinatie) ook voldoende… mits je de besmetting met een PCR-uitslag aan kunt tonen… wat een bende door al die eenzijdige wijzigingen…

Regels zijn alweer aangepast voor Janssen. Nu is één vaccinatie + een doorgemaakte besmetting (voor- of na vaccinatie) ook voldoende… mits je de besmetting met een PCR-uitslag aan kunt tonen… wat een bende door al die eenzijdige wijzigingen…

Demtsjenko op 28 jan 2022 18:56

Maar de besmetting is dan maximaal 90 dagen geleden? Of 120?

Het zou fijn zijn als een door de EMA goedgekeurd vaccin niet meer ineens als ongeldig of onvoldoende kan worden bestempeld door een individuele lidstaat. De meeste mensen met Jansen konden niet kiezen voor een ander vaccin, dachten dat ze beschemd waten en moeten nu in Duitsland dus zelfs een booster bovenop hun booster.

Suuski op 25 jan 2022 15:22

Dit dus… anders hou je tot in lengte van dagen een probleem, terwijl je geen keus had.

G11ling op 27 jan 2022 17:14

En niet alleen in Duitsland, maar ook in Frankrijk. Daar moet je met Janssen ook eerst een tweede dosis en vervolgens een booster hebben.

Regels zijn alweer aangepast voor Janssen. Nu is één vaccinatie + een doorgemaakte besmetting (voor- of na vaccinatie) ook voldoende… mits je de besmetting met een PCR-uitslag aan kunt tonen… wat een bende door al die eenzijdige wijzigingen…

Demtsjenko op 28 jan 2022 18:56

Maar de besmetting is dan maximaal 90 dagen geleden? Of 120?

Charlie2 op 28 jan 2022 18:58

Kon ik niet vinden… lijkt erop of het telt als vaccin…

Regels zijn alweer aangepast voor Janssen. Nu is één vaccinatie + een doorgemaakte besmetting (voor- of na vaccinatie) ook voldoende… mits je de besmetting met een PCR-uitslag aan kunt tonen… wat een bende door al die eenzijdige wijzigingen…

Demtsjenko op 28 jan 2022 18:56

Maar de besmetting is dan maximaal 90 dagen geleden? Of 120?

Charlie2 op 28 jan 2022 18:58

Kon ik niet vinden. Lijkt erop of het telt als een vaccinatie.

Dan toch eerst even bellen met de vvv of de bergbanen.

Iemand toevallig al contact gehad? Ben erg benieuwd in hoeverre een hotel-overnachting, met een Jansen prik op 13 juni, besmetting op 17 november en booster op 14 januari, een uitdaging gaat worden in Duitsland op 25 februari…

Iemand toevallig al contact gehad? Ben erg benieuwd in hoeverre een hotel-overnachting, met een Jansen prik op 13 juni, besmetting op 17 november en booster op 14 januari, een uitdaging gaat worden in Duitsland op 25 februari…

nikagl op 31 jan 2022 09:35

Hou het simpel, leg de situatie voor aan het hotel, heb ik ook gedaan. Alle internationale documenten via mail toegestuurd, geven zij aan dat het goed is, dan gaan we met tussenovernachting vrijdag. Kan het niet, dan ga ik zaterdag in een keer.

Iemand toevallig al contact gehad? Ben erg benieuwd in hoeverre een hotel-overnachting, met een Jansen prik op 13 juni, besmetting op 17 november en booster op 14 januari, een uitdaging gaat worden in Duitsland op 25 februari…

nikagl op 31 jan 2022 09:35

Waar heb je die Boosten laten doen, ik kreeg te horen dat dat pas mocht na 3 maanden

*bericht bewerkt door marklit op 31 jan 2022 10:29

Was niet voor mij, ik heb geen Jansen :), maar klopt, kan officieel pas na 3 maanden maar wordt (denk ik) niet op gecontroleerd.

Afgelopen weekend heb ik een hotel overnachting gehad in de deelstaat Beieren, we kwamen vanuit Oostenrijk. Ik heb in april Janssen vaccin gehad en in december booster Pfizer. Dit vooraf voorgelegd aan het hotel en het was geen enkel probleem. Bij het in reizen naar Duitsland hebben we ook grenscontrole gehad en dit was ook in orde.

Iemand toevallig al contact gehad? Ben erg benieuwd in hoeverre een hotel-overnachting, met een Jansen prik op 13 juni, besmetting op 17 november en booster op 14 januari, een uitdaging gaat worden in Duitsland op 25 februari…

nikagl op 31 jan 2022 09:35

Hou het simpel, leg de situatie voor aan het hotel, heb ik ook gedaan. Alle internationale documenten via mail toegestuurd, geven zij aan dat het goed is, dan gaan we met tussenovernachting vrijdag. Kan het niet, dan ga ik zaterdag in een keer.

marklit op 31 jan 2022 10:21

Inderdaad een goeie tip. Ik zal het doorgeven :)

Afgelopen weekend heb ik een hotel overnachting gehad in de deelstaat Beieren, we kwamen vanuit Oostenrijk. Ik heb in april Janssen vaccin gehad en in december booster Pfizer. Dit vooraf voorgelegd aan het hotel en het was geen enkel probleem. Bij het in reizen naar Duitsland hebben we ook grenscontrole gehad en dit was ook in orde.

HillieBillie op 31 jan 2022 10:34

Ben wel even benieuwd naar de controle bij inreizen, waar was dat?

Afgelopen weekend heb ik een hotel overnachting gehad in de deelstaat Beieren, we kwamen vanuit Oostenrijk. Ik heb in april Janssen vaccin gehad en in december booster Pfizer. Dit vooraf voorgelegd aan het hotel en het was geen enkel probleem. Bij het in reizen naar Duitsland hebben we ook grenscontrole gehad en dit was ook in orde.

HillieBillie op 31 jan 2022 10:34

Ben wel even benieuwd naar de controle bij inreizen, waar was dat?

marklit op 31 jan 2022 10:45

We zijn bij Salzburg de grens over gegaan. Er werden steeds auto’s uitgepikt voor controle.

Plaats een reactie