Monoski

Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een mono ski, lijkt me enorm tof om dat eens te proberen / paar dagen te doen.

Echter als ik online kijk kom ik vooral snowgunz monoski’s tegen die al gauw €500 kosten…

Zijn er hier mensen die nog tips hebben waar je relatief goedkoop een mono ski kan kopen?

Ik overweeg de Monoski voornamelijk te gebruiken als er verse sneeuw op de piste ligt en op slush dagen.

Ik ben zelf 188cm en weeg zo rond de 85 kg.

Wat is dan een goede lengte voor een Monoski?

Alvast bedankt voor de tips/reacties.

Te koop bij snowcountry, van faction https://www.snowcountry.nl/faction-le-mono.html?artikel_maat… .

Er staan( stonden) in Snowworld Terneuzen bij de verhuur monoskies om te proberen meen ik.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 25 jan 2022 19:38

@RCGrootveld is denk ik 1 van de weinige monoskiërs op dit forum. Misschien heeft hij wat info?

Übung macht den meister!!!

Ik zou eerst even kijken of je eerst kunt huren op locatie. Heel misschien hebben ze op locatie ook nog een model liggen voor de verkoop. Zo ben ik er zelf ook aan gekomen. Ik doe enkele keer aan monoskien, maar na een halve dag ben ik zelf vaak afgepeigerd. Het is toch weer anders skiën, maar heel leuk om te doen.

linda

Ik begrijp niet wat er leuk is aan een monoski, je kan er niets mee. Ski technisch gezien klopt het van geen kant. Old skool parallel in de rucklage Kansloos …
Maarehuu misschien een snowboard van marktplaats, 2 bindingen erop en klaar, oh ja en 2 kussens voor je heupen!

Ik begrijp niet wat er leuk is aan een monoski, je kan er niets mee. Ski technisch gezien klopt het van geen kant. Old skool parallel in de rucklage Kansloos …
Maarehuu misschien een snowboard van marktplaats, 2 bindingen erop en klaar, oh ja en 2 kussens voor je heupen!

Pinarello op 26 jan 2022 00:05

Kan me juist heel goed voorstellen dat dit leuk is. Iets proberen wat kan maar je nog niet kunt. Snap ook helemaal de redenering icm slush en poeder, juist dan werkt het "platform " creëren top en kan dit een aanvulling zijn. Ga deze even in de gaten houden en wil t zelf stiekem ook wel eens proberen

@Monoskito kan misschien ook helpen?

Heb ze een tijdje geleden in Landgraaf ook in de verhuur zien staan. Misschien de moeite om eens te horen…

@Monoskito kan misschien ook helpen?

Heb ze een tijdje geleden in Landgraaf ook in de verhuur zien staan. Misschien de moeite om eens te horen…

Morzel op 26 jan 2022 00:56

Hoe kon ik die nou vergeten. 😊

Übung macht den meister!!!

Met name in Frankrijk nog veel te huur en ook nog wel eens te koop. Zou het eerst eens huren. Ik was er na een ruime halve dag wel klaar mee. Best leuk om er snel beter in te worden maar daarna (voor mij) te beperkt.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Met name in Frankrijk nog veel te huur en ook nog wel eens te koop. Zou het eerst eens huren. Ik was er na een ruime halve dag wel klaar mee. Best leuk om er snel beter in te worden maar daarna (voor mij) te beperkt.

iorusroos op 26 jan 2022 11:44

Ik ski eigenlijk alleen maar in Oostenrijk… Dat gaat dus lastig worden…

Ik zou eerst even kijken of je eerst kunt huren op locatie. Heel misschien hebben ze op locatie ook nog een model liggen voor de verkoop. Zo ben ik er zelf ook aan gekomen. Ik doe enkele keer aan monoskien, maar na een halve dag ben ik zelf vaak afgepeigerd. Het is toch weer anders skiën, maar heel leuk om te doen.

linda5 op 25 jan 2022 20:30

Wat is er leuker aan dan snowboarden of skiën? Is het echt anders? Ik waardeer in snowboarden het speelse en in skiën het strakke racen. Ja, met beide kan je ook het andere, maar een Snowboard trekt mij meer richting spelen en een ski meer richting ‘strak rammen’.

Monoski is echt super nice!
Ik heb zelf een mono van Snowgunz en het is echt fun. Ik neem ook wel mijn gewone ski’s mee nr de sneeuw, want ik hou van afwisseling en laat mijn keuze om naar beneden te gaan ook afhangen vd omstandigheden op het moment.

Welke lengte en welk type je nodig hebt hangt grotendeels af van wat je er precies mee wilt doen. Stuur ff eens een mailtje naar snowgunz met je vragen en wensen. Ze zijn heel vriendelijk en behulpzaam.

Maar vooraleer je eentje koopt, kun je eens naar Snowworld in Terneuzen gaan. Daar staan ze in de verhuur. Het is uiteraard niet dezelfde beleving als op de berg, maar zo heb je toch al snel een idee of het iets voor jou is, of net niet…

One ski, more fun.

Monoski is echt super nice!
Ik heb zelf een mono van Snowgunz en het is echt fun. Ik neem ook wel mijn gewone ski’s mee nr de sneeuw, want ik hou van afwisseling en laat mijn keuze om naar beneden te gaan ook afhangen vd omstandigheden op het moment.

Welke lengte en welk type je nodig hebt hangt grotendeels af van wat je er precies mee wilt doen. Stuur ff eens een mailtje naar snowgunz met je vragen en wensen. Ze zijn heel vriendelijk en behulpzaam.

Maar vooraleer je eentje koopt, kun je eens naar Snowworld in Terneuzen gaan. Daar staan ze in de verhuur. Het is uiteraard niet dezelfde beleving als op de berg, maar zo heb je toch al snel een idee of het iets voor jou is, of net niet…

sl3chtv4lk_ op 27 jan 2022 11:07

Thanks voor de info, zal eens bij hen informeren en misschien een bezoekje plannen aan Snowworld!

Ik heb er een paar jaar geleden naar gekeken, ook naar Snowguns. Idd vriendelijke mensen. Ze hadden toen ook een mooie aanbieding voor een demo ski. Veel filmpjes op internet bekeken, met name zelfgemaakte vakantie-opnames. Ik zag toen vooral mensen erg stuntelen. De leercurve leek me erg hoog. Daarom maar van afgezien.

Ik begrijp niet wat er leuk is aan een monoski, je kan er niets mee. Ski technisch gezien klopt het van geen kant. Old skool parallel in de rucklage Kansloos …
Maarehuu misschien een snowboard van marktplaats, 2 bindingen erop en klaar, oh ja en 2 kussens voor je heupen!

Pinarello op 26 jan 2022 00:05

ik gebruik al een jaar of acht een monoski van Snowshark uit Amerika geïmporteerd. Super , doe eigenlijk niet anders meer. En je kunt er alles mee, Tiefschnee, buckelpistes , zwarte piste , alles . De meest pure vorm van parallel skiën, toch ?
Als je een redelijk goede skiër bent leer je het in een uurtje en kun je redelijk de berg afkomen.
Aanrader , doen zeg ik 👍

Hi,

Inmiddels via marktplaats een monoski aangeschaft. In Januari maar eens kijken hoe dat bevalt. :)

je gaat het echt leuk vinden, even oefenen op een blauwe piste, het gevoel krijgen en na een uurtje gaat het 👍👌
Pas op dat je niet met O-benen gaat skiën

Goedemorgen in 2023!
Bijna een jaar na de eerste posting, maar toch!

Ik ben een 50-er, ski al meer dan 40 jaar de laatste 20 jaar ook op een monoski. Sinds een jaar of 10 alleen nog maar op mijn monoski.

Tis wel even wennen, je zal helemaal over nieuw je balans moeten vinden, maar als je de techniek onder de knie hebt, is het fantastisch!

Een moderne monoski is ook een carve en met rocker technologie stuurt hij behoorlijk soepeler dan de oldschool mono’s.
Ik heb er 5 vetsleten, sta nu op nr 6 een Snowgunz Alpinerocket.

Als tip: begin met een bandje om de knieën, om die bij elkaar te houden, dan sloop je je schoenen niet!
Hoe langzamer je gaat, hoe lastiger het is om te draaien op een oude mono. Hou hem goed scherp en kies voor ski gebieden zonder lange paden, want je staat altijd maar op één been, de bergski!

Ik ben net weer terug van een weekje Sölden, heerlijk!
En een beetje gek doen hoort er bij, wat mij betreft.

Marko

null

Monoskiën is zo gek nog niet.

Hi,

Inmiddels via marktplaats een monoski aangeschaft. In Januari maar eens kijken hoe dat bevalt. :)

hullie8 op 29 nov 2022 09:04

Ow was jij me net voor ;-)…

Date your skis but marry your boots

Hi,

Inmiddels via marktplaats een monoski aangeschaft. In Januari maar eens kijken hoe dat bevalt. :)

hullie8 op 29 nov 2022 09:04

Ow was jij me net voor ;-)…

Marco-Paul op 01 jan 2023 17:37

Op eBay staan nog enkele mooie exemplaren te koop. Kijk naar deze van gebruiker ‘catapultvideo’. Da’s die kerel van cool ATTACK (check maar eens op YouTube ofzo). Die kent er erg veel van en geeft ook goed advies IVM de bindingen en zo (want die van een monoski zijn minder makkelijk op maat aan te passen dan normale ski’s… En dat kan wel eens een valkuil zijn op 2e hands sites…).

One ski, more fun.

Ik spaar ze (is een quilty pleasure).

Mijn topstuk is een LOOK.

Als bindingen heeft mijn voorkeur Tyrolia 490 die releasen nml omhoog, handig als je aan je leash trekt bijv voor de lift ;-)

null

*bericht bewerkt door Marco-Paul op 01 jan 2023 20:51

Date your skis but marry your boots

Ik spaar ze (is een quilty pleasure).

Mijn topstuk is een LOOK.

Als bindingen heeft mijn voorkeur Tyrolia 490 die releasen nml omhoog, handig als je aan je leash trekt bijv voor de lift ;-)

null

Marco-Paul op 01 jan 2023 20:43

Ziet er als nieuw uit die Look!
Hier eentje voor de verzamelaars trouwens: https://www.benl.ebay.be/itm/134393755549

One ski, more fun.

Hi,

Inmiddels via marktplaats een monoski aangeschaft. In Januari maar eens kijken hoe dat bevalt. :)

hullie8 op 29 nov 2022 09:04

Ow was jij me net voor ;-)…

Marco-Paul op 01 jan 2023 17:37

Ik heb toen 2 monoski’s voor 80 euro gekocht op marktplaats. 1 van snowshark en rossignol.
volgende week maar eens kijken hoe dat bevalt!

Hallo Monoskiers,

Robster hier.

Mocht je wel eens met meer monoskiers willen samen skieen dan zou je de monoskifestivals van de Duitse en Franse monoskiclubs kunnen bezoeken. Het Duitse Monoski-treffen vindt plaats in Galtur van 8 februari tot en met 12 februari. Meer hierover kun je lezen op monoski-forum.de.
Het Franse monoski-treffen heet Mondial en vind plaats in Villard de Lans op 27-28-29 januari. Daar komen wel 100 monoskieers bij elkaar. monoski-france.com is de website.
Op deze festivals kan je diverse monoskis uitproberen en vaak zijn er leuke koopjes.
Zelf ben ik in februari in Galtur. Misschien tref ik daar een van jullie. Hoe meer monoskiers hoe beter.

One ski is sufficient.

Hallo,
Zelf ski ik al een 30 tal jaar met een monoski, eerst met een paarse met een Martini glas op, daarna heb ik, op aanraden van de kinderen (die vonden het net iets te belachelijk om het nog cool te vinden) een duret "best of wood " gekocht. Prachtig ding. Monoskiën is jammer genoeg net iets anders dan gewoon skiën, ik heb er een aantal seizoenen over gedaan voor ik het tempo van mijn vrouw kon volgen. Diegenen die zeggen dat je er na een halve dag mee weg zijn zijn natuurtalenten. Er zijn best wel wat nadelen aan verbonden. Conditie, en zeker je beenspieren, moeten wel in shape zijn, dal en bergkant zijn ook omgekeerd en traverseren is ook niet evident. Voordelen: eigenlijk geen BEHALVE: als er een verse laag sneeuw ligt is het een zalig gevoel en als je aan het wachten bent aan de skilift heb je wel bekijks. Ook als je onderuit gaat zijn er veel minder brokken, je valt meestal tamelijk elegant op je zijkant. Het is natuurlijk ook iets eleganter om van de piste te sjezen maar daar zijn alle voordelen wel zowat mee opgesomd. Het is niet voor niets dat het in onbruik geraakt. is. Aan alle die het willen proberen, het is lollig en je hebt er bekijks mee maar daarmee is alles wel wat gezegd. Veel succes allemaal.

De monoski is het ultieme wapen om in een steile off-piste afdaling in een rechte lijn naar beneden te knallen :-)

Briljante apparaten zijn het, maar toch heb ik liever twee losse ski’s :-)

Click. Click. Peace

@Marco-Paul Wat een mooie plank!

Click. Click. Peace

De monoski is het ultieme wapen om in een steile off-piste afdaling in een rechte lijn naar beneden te knallen :-)

Briljante apparaten zijn het, maar toch heb ik liever twee losse ski’s :-)

Rogier op 12 feb 2024 14:38

Bückels zijn ook geen probleem hoor ;)
Enfin, toch met de moderne monoski’s (parabool en dus geen pintail…).

One ski, more fun.

De monoski is het ultieme wapen om in een steile off-piste afdaling in een rechte lijn naar beneden te knallen :-)

Briljante apparaten zijn het, maar toch heb ik liever twee losse ski’s :-)

Rogier op 12 feb 2024 14:38

Bückels zijn ook geen probleem hoor ;)
Enfin, toch met de moderne monoski’s (parabool en dus geen pintail…).

sl3chtv4lk_ op 12 feb 2024 14:56

Zeker niet. erg leuk zelfs.

Click. Click. Peace

De monoski is het ultieme wapen om in een steile off-piste afdaling in een rechte lijn naar beneden te knallen :-)

Briljante apparaten zijn het, maar toch heb ik liever twee losse ski’s :-)

Rogier op 12 feb 2024 14:38

Daarover gesproken: Xavier Cousseau heeft het wereldrecord snelheid op zijn naam staan op een mono. 255,5 km/u 😲

null

One ski, more fun.

Plaats een reactie