Huur snowboard kwijt, wat nu?

Hoihoi,

Zoals de titel al zegt. Wij hebben in Oostenrijk een snowboard gehuurd, en deze is, no joke, uit de gondel gevallen. Toen we instapten was er niks aan de hand, halverwege de weg naar boven begon het heel hard te waaien en 2 tellen later was het board weg.

Nu vraag ik mij af, wat nu?
Er is gezocht naar het board, maar het is niet gevonden. We hebben van de verhuur een ander board te leen gehad, maar er werd wel gezegd dat het niet verzekerd was en dat we 450 euro zouden moeten betalen.
Wat zijn onze rechten hier, is het niet aan de skiverhuur om hun materiaal te verzekeren?.

Tl;dr: huursnowboard buiten onze schuld om kwijt, zijn wij verplicht hiervoor te betalen?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 31 jan 2022 20:18

nee, dat is niet aan hen om te verzekeren. Huurmateriaal kan gedekt zijn door je reisverzekering en anders had je bij aanvang van huur voor een relatief klein bedrag in de shop een verzekering kunnen afsluiten. Heb je dat allebei niet, zal je helaas zelf moeten opdraaien voor dat bedrag.

Wat zijn onze rechten hier, is het niet aan de skiverhuur om hun materiaal te verzekeren?.

Tl;dr: huursnowboard buiten onze schuld om kwijt, zijn wij verplicht hiervoor te betalen?

Sabsab op 31 jan 2022 15:07

De laatste keer dat ik huurde moest ik ergens akkoord met de huurvoorwaarden. Dus daar staat vast in wat je rechten zijn bij verlies of diefstal. Ik heb ook een keer gehuurde skis gesloopt in een lift, en toen mocht ik 300eu aftikken ofzo. Dit is waarom ze je extra verzekering proberen aan te smeren. Voor als het stuk gaat, gestolen wordt of dit soort situaties.

Je zou je reisverzekering nog kunnen proberen.

Ik heb dit ook een keer gehad. Niet kwijt wel onherstelbare schade. Toen heb ik de rekening cash betaald en gedeclareerd bij mijn reisverzekering.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Als je wintersport hebt meeverzekerd, is verlies van een gehuurd snowboard bij de ING in elk geval gewoon gedekt. De vraag zal dus zijn: heb je wintersportdekking meeverzekerd?

En ben je echt zeker dat je niet voor een diefstal en verlies verzekering hebt betaald bij de verhuur? Dat wordt toch bijna altijd voorgesteld als je materiaal gaat huren.

Heb één keer een huurski gesloopt, mocht ook € 350,- betalen bij de verhuur.
Reisverzekering met wintersportpakket van Interpolis dekte de schade niet, dit geval schade hoorde onder de aanvullende “bagage dekking” thuis aldus de verzekeringsagent.

3x raden waar ik nu niet meer verzekerd ben (kwam ook door een ander akkefietje trouwens)
Ook een lesje voor mij, toch die eindeloze polisvoorwaarde doorspitten…

Moraal van het verhaal: Check je polisvoorwaarden op schade (aan gehuurd materiaal).

*bericht bewerkt door RoelSw op 31 jan 2022 18:54

Op eigen materiaal schade ben je wel verzekerd bij Interpolis als je wintersport dekking hebt… (spreek uit ervaring)

Ik heb t ook een keer gehad met mn poederskies. Wilde ze meenemen in de gondel vanwege de wind maar mocht niet van het mannetje van de lift. Ze moeten per stuk in een snowboard bakje. Dit ging dus mooi mis, had mazzel dat we zagen waar die lag en was off piste bereikbaar voor een oostenrijker met wie ik onderweg was. Daarna verhaal gaan halen bij de lift. Zeiden dat het jammer was maar niet aansprakelijk. Had mn ski terug dus no big deal van gemaakt maar misschien is het een idee daar toch even verhaal te gaan halen.

Hoihoi,

Zoals de titel al zegt. Wij hebben in Oostenrijk een snowboard gehuurd, en deze is, no joke, uit de gondel gevallen. Toen we instapten was er niks aan de hand, halverwege de weg naar boven begon het heel hard te waaien en 2 tellen later was het board weg.

Nu vraag ik mij af, wat nu?
Er is gezocht naar het board, maar het is niet gevonden. We hebben van de verhuur een ander board te leen gehad, maar er werd wel gezegd dat het niet verzekerd was en dat we 450 euro zouden moeten betalen.
Wat zijn onze rechten hier, is het niet aan de skiverhuur om hun materiaal te verzekeren?.

Tl;dr: huursnowboard buiten onze schuld om kwijt, zijn wij verplicht hiervoor te betalen?

Sabsab op 31 jan 2022 15:07

Waarom zou een verhuurder zich moeten verzekeren tegen schade/verlies veroorzaakt door zijn/haar huurder? Zodra iemand iets huurt van een ander is hij/zij ook verantwoordelijk voor het normaal beheer hier van.

Indien je kan aantonen dat het verlies van het snowboard veroorzaakt werd door het/de “Luftseilbahhn”, dan kan het verlies misschien op hen verzameld worden. Wanner er overmacht (zoals wind) in het spel is, dan zal het juridisch iets complexer worden.

Hmm, ik denk toch vooral: fijn dat er niet iemand onder liep 😨

Edwin van Riel

Ik heb me een paar keer zorgen gemaakt over het eruit waaien van m’n plank. Tot nu toe ging dat goed, maar dit stelt me niet echt gerust.
Bij ons zit het trouwens bij de reisverzekering erbij in. Dus gewoon even contact opnemen en anders zal je helaas moeten betalen.

Af en toe mijn latten in een vak voor snowboards mee moeten nemen. Eigenlijk altijd vanuit gegaan dat dat wel goed gaat gaat als het min of meer verplicht is. Niet dus ;(

Iemand enig idee of dit binnen de NKBV reisverzekering gedekt is trouwens?

Edwin van Riel

Af en toe mijn latten in een vak voor snowboards mee moeten nemen. Eigenlijk altijd vanuit gegaan dat dat wel goed gaat gaat als het min of meer verplicht is. Niet dus ;(

Iemand enig idee of dit binnen de NKBV reisverzekering gedekt is trouwens?

evr66 op 31 jan 2022 20:05

Volgens mij… heb ik dit toen gecheckt en dat was zo.
Zal het morgen nog eens uitzoeken, goede reminder nu ik eindelijk eigen ski’s heb gekocht…

Plaats een reactie