excuses excuses ski bijkopen of tevreden zijn met wat je hebt :-)

Zal maar direct opbiechten… ik ben wat jaloers op mijn vriendin die 5 paar skis heeft en mijn zoontje van 3 die 2 paar heeft (allez een paar cadeau gekregen die een stuk te groot waren dus een 2de hands setje bijgekocht van de “juiste lengte”).

Ik heb eigenlijk niet echt een reden om een nieuw paar ski’s te kopen, buiten dat iets nieuw kopen leuk is en ook het klein gevoeltje dat een langer stel latten mss wel anders skieen.

Heb mijn eerste ski setje gekocht toen ik een 6 was op de GIGI schaal. Ben 1m91 en zwaargebouwd (maar sportief). Mijn latten zijn de Dynastar Speedzone 14 pro (met R22 raceplaat) in maatje 174cm. Erg goedkoop 2de hands (maar quasi nieuw) op de kop kunnen tikken, vandaar dat de lengte niet 100% optimaal was en 't eentje met raceplaat is. Erg tevreden van deze ski’s. Zijn erg speels, meer korte bochten dan lange bochten (alhoewel dat ook gaat). Zeker als je “doorduwt” bij korte gecarvde bochten krijg je een erg leuke rebound. Je moet er wel actief op skieen, want anders lopen ze weg van jou, maar dat vind ik leuk.

Ondertussen een 30 tal dagen op geskied en ondertussen toch een duidelijke 7 op GIGI. De meeste van mijn (veel beter skieende) vrienden hier skieen op langere latten (in vergelijking met hun lichaamslengte) en vinden mij wel grappig op die relatief korte latjes. Dus dan begin je al eens te surfen en ski reviews te lezen ;-)

Dus mijn vragen:

  • Maakt ski lengte echt zoveel uit? Zou dezelfde ski in 1m82 tov 1m74 echt anders skieen?
  • Zijn onderstaande ski’s genoeg verschillend van mijn huidige ski, zodat het nuttig is om een 2de paar te hebben en af te wisselen? 't zou gemakkelijker zijn als ik een piste en niet piste ski zou zoeken, maar ik ben quasi altijd (pak 95%) op de piste te vinden.

Dacht aan volgende modellen:

  • Atomic X9s Revo in 1m83
    oftewel
  • Fischer RC4 The Curv GT in 1m82
    Beiden sportieve cruisers met een gemiddelde radius (maar iets groter dan de 15m van mijn dynastars), maar met genoeg flexibiliteit om ook korte radius te skieen of iets meer slush in de namiddag (zeker de fischer).

Of toch maar gewoon 't bij mijn leuke speedzones houden?!

Ben zelf een 6-eneenbeetje en had vorige week de Atomic X9s Revo met titanium plaatjes in 175 (ben zelf 188). Radius 15.2.

Vond ze fijn maar het is wel een aanslag op je bovenbenen. Zeker als je techniek niet top is (maar jij bent verder zo te lezen). Als ik voor mijn doen te hard ging en wat feller wilde remmen door ze dwars te gooien of scherp te sturen of bij einde middag in de dalafdaling door de rommel aan het buffelen was mag je het echt helemaal zelf oplossen; ze doen het niet voor je. Dat gezegd hebbende skiën ze lekker door! Hopelijk kun je wat met deze input.

*bericht bewerkt door jazzper op 31 jan 2022 22:36

X9s zou ik niet direct kiezen als ski die je helpt onder moeilijke omstandigheden.
Denk ook eens aan ski’s als de Volkl Deacon 84 of 76. Deze kun je op dik 1,80m skiën zonder dat je meteen het idee krijgt met hele lange latten onderweg te zijn.

Huur eens een paar ski’s die langer zijn en evt wat verschillende smaken, dan kan je proberen wat werkt voor je.

Ben zowiezo wel van plan om eens een setje langere ski’s te huren. Misschien zelfs express wat extremer om echt het verschil te voelen, misschien ook eens een all mountain setje.

De Atomic X9 kan ik niet huren maar de Redster G9 wel in een grote maat (1m83). Da’s dan direct al wat extremer… Fischer vind ik niet zo direct.

Zowel de Atomics (G9) en de Fischer the Curv gevonden en geskied en uiteindelijk de CURV op de kop getikt ;-) X9 kon ik niet skieen.

Welke versie van the Curv is het geworden? De GT?

Yup de GT. De Dynastars die ik heb hebben een raceplaat, dus misschien had ik “The CURV” (smaller met raceplaat) ook wel kunnen hebben, maar die kon ik niet testen (hadden ze alleen in kleine maten).

Heb ze zelf maar een uurtje of 2 kunnen testen en dan de G9’s ook een uurtje of 2, maar direct toch een ander gevoel als de speedzones 14. Heel subjectief natuurlijk, maar met de speedzones moet je er echt wel meer “op” zitten, want anders gaan ze alle kanten uit. De curv maar ook de G9 leken me stabieler.

Waarom uiteindelijk de curv. Prijs was lager, maar ook het bochtenwerk was anders, plus ik was eigenlijk op zoek naar de X9 ipv G9. Had een beetje schrik als relatieve beginner (ski niveau 7) voor de G9, maar het was een ski die zich goed gedraagde… hing natuurlijk ook van de omstandigheden af die ideaal waren… 's morgensvroeg, midden van de week, zuid dolomieten (dus geen mensen), harde/ijzige sneeuw, ideale omstandigheden voor grote gesneden bochten.

Misschien is dit als 2de ski (naast de speedzone 14) niet genoeg verschil, maar ik vond toch dat deze lengte (1m82) meer uitnodigde voor langere bochten op snelheid, waar ik bij de dynastars toch al snel naar kortere radius ga.

null
null

Eigenlijk dus een beetje “thuiskomen”, want wou een paar jaar terug een progressor F18/F19 op de kop tikken ;-)

Plaats een reactie