Stoeltjeslift: mee naar beneden of niet?

Ik heb een discussie met mijn partner over de vraag of je in een stoeltjeslift mag blijven zitten om weer naar beneden te gaan. Eigenlijk zijn het twee vragen:

  • Mag je in de stoeltjeslift blijven zitten als je boven bent (en dus zonder uit te stappen weer naar beneden gaan). Naar mijn idee mag dat niet. Waarom weet ik echter niet? Veiligheid?
  • Stel dat je in de buurt van een stoeltjeslift gewond raakt of niet meer verder kunt. Mag je dan wél in de stoeltjeslift instappen om naar beneden te gaan? Volgens mij kan dat ook niet altijd omdat er geen echte instap mogelijkheid is bij een stoeltjeslift.

Deze vragen gelden natuurlijk niet voor een gondel.

Wie helpt ons?

  1. Over het algemeen niet. Als het wel kan staat het aangegeven. Zowel dal- als bergstation zijn vaak niet voorzien hierop en je kunt er dan niet in of uit zonder dat ze de lift stoppen. Als iedereen dat gaat doen, kom je als skiër nooit meer boven.
  2. Ter beoordeling aan het personeel. normaal gesproken niet maar ze kunnen natuurlijk een uitzondering maken. Als je dusdanig gewond raakt dat je niet verder kunt skiën, is een banaan onder begeleiding de aangewezen weg. Niet verder kunnen om andere redenen is toch echt je eigen probleem hahaha
Edwin van Riel

Je moet sowieso altijd uitstappen. Sommige stoeltjesliften zijn ook beschikbaar voor voetgangers, dit staat meestal apart aangegeven en deze lift heeft dan een aparte wachtrij voor voetgangers.

Een enkele keer heb ik wel eens iemand naar beneden zien gaan met de stoeltjeslift omdat hij gewond was. Deze persoon lag dan wel op de banaan welke bovenop de beugel bevestigen.

Born to Ride

Blijven zitten: Nee. Bij liften waar je niet mee naar beneden kunt ga je dan door een soort slagboompje die de lift uitschakelt. Bij liften waarmee je wel naar beneden kan ook eerst uitstappen en opnieuw instappen. Uiteraard vanwege veiligheid. Veel stoeltjesliften hebben simpelweg niet de ruimte om veilig in te stappen naar beneden of beneden weer uit te stappen.
Als je niet meer verder kunt kun je alleen met de stoeltjeslift naar beneden als die daarvoor geschikt is. Of die pistedienst/bergredding de lift geschikt voor je maakt. Maar anders wordt het eerder banaan of sneeuwscooter.

Ligt aan de lift. Bij de meeste stoeltjesliften mag je niet naar beneden. Meestal omdat er gewoon geen goede uitstaplocatie is, of omdat de lift te snel gaat om goed uit te stappen als voetganger. Maar er zijn stoeltjesliften waarbij het wel kan.

Vorige week in Valmorel geweest, en daar kon je in best wel veel stoeltjesliften stappen als voetganger, en mocht je ook weer naar beneden. Genoeg mensen zien doen ook. Zelfs bij een oudere nazi-lift konden voetgangers in- en uitstappen. De lift werd even langzamer voor ze gezet bij het uitstappen.

Denk dat je hoe dan ook wel bovenin even moet uitstappen, anders zetten ze hem wellicht stil omdat je er niet op tijd uitstapt.

Ben er ooit 1 tegen gekomen waar je standaard naar beneden mocht. Die naast de Mur Suisse in Portes du Soleil ;)

Bij de Choseaux 6’er in Sybelles zag je dit regelmatig als de groene dalafdalingen dicht waren.
Skiklasjes werden naar boven gebracht, beetje ploegen, daarna omlaag met skies/board uit.

Voorzover ik weet moet je boven altijd uitstappen en dan kun je evt omlopen en via de ingang voor de dalafdaling weer instappen. Er zijn stoeltjesliften waar je weer mee naar beneden mag, maar die zijn wel in de minderheid. Je kunt er niet standaard vanuit gaan. Natuurlijk moet je dan wel je ski’s/snowboard vasthouden, want beneden kun je niet de lift uitglijden zoals je boven wel doet. Als je gewond bent en nog wel bij de lift kunt komen kun je natuurlijk altijd overleggen wat daar mogelijk is. En als het niet mag dan kunnen ze van daaruit ook makkelijk een sneeuwscooter oid laten komen.

Ik weet dat er in Frankrijk een aantal stoeltjes liften zijn waarmee je ook naar beneden mag. Echter hebben ze allemaal een beperktere capaciteit dan omhoog en moet iedereen uitstappen boven.

Verder een keer iemand tegen gekomen die in een lift zat waarmee je eigenlijk niet mee naar beneden kan. De skiër die erin zat had een gebroken ski in zijn hand. Dit heb ik in de 24 jaar dat ik ski slechts een keer gezien.

Met skiën kom je echt tot rust.

Eerst en vooral: blijven zitten kan in principe nergens. In het beste geval stop je de lift en heb je een lastige liftbediende (en medepassagiers), in het slechtste geval slepen je ski’s/bord over de grond tijdens het draaien van het stoeltje met het risico op verwondingen. Geen goed idee.

Het grootste deel van de stoeltjesliften heeft enkel een uitbatingsvergunning (en inrichting) om mensen naar boven te laten gaan, en heeft boven geen enkele mogelijkheid om mensen te laten instappen (of uitstappen beneden). Bij deze bergstations is er bijna altijd een detectorsysteem geïnstalleerd dat de lift automatisch stopt als er iemand niet op tijd uitstapt.

Zelfs als je gewond (of gewoon moe) bent, mag je daarmee niet naar beneden. Voor dat soort problemen is er de banaan.

Bij stoeltjesliften die wel een vergunning hebben om mensen naar beneden te laten gaan (omdat de dalafdaling niet altijd besneeuwd kan worden), moeten daar ook een inrichting voor hebben (voornamelijk een instap die voldoende lang is zodat je niet meteen de berg af gelanceerd wordt als er iets misgaat bij het instappen). Ook kan het zijn dat ze enkel voetgangers toelaten omdat er beneden geen ruimte is voor skiërs/boarders om uit te stappen. In een aantal gevallen (zoals de stoeltjeslift in Leysin, er zijn er vast nog andere), zitten aan de zijkant van de stoeltjes houders vergelijkbaar met een gondel, waar je ski’s en boards kan inzetten voor de rit naar beneden. Die worden er dan door het liftpersoneel in geplaatst en uitgehaald bij vertrek en aankomst.

TLDR; naar beneden kan bij sommige liften, maar alleen als ze daarvoor ingericht en vergund zijn.

Inderdaad mag het alleen in sommige liften. Bij de mur Suisse is al genoemd, maar vanuit Gerlos naar Konigsleiten zit er bijvoorbeeld ook 1 ( kun je verder alleen met zwart naar beneden). Andere leuke lift is de Leissieres in Val d’Isère: die gaat een bergkam over, dus je gaat omhoog en meteen weer naar beneden.

Ligt aan de lift. Bij de meeste stoeltjesliften mag je niet naar beneden. Meestal omdat er gewoon geen goede uitstaplocatie is, of omdat de lift te snel gaat om goed uit te stappen als voetganger. Maar er zijn stoeltjesliften waarbij het wel kan.

Vorige week in Valmorel geweest, en daar kon je in best wel veel stoeltjesliften stappen als voetganger, en mocht je ook weer naar beneden. Genoeg mensen zien doen ook. Zelfs bij een oudere nazi-lift konden voetgangers in- en uitstappen. De lift werd even langzamer voor ze gezet bij het uitstappen.

Denk dat je hoe dan ook wel bovenin even moet uitstappen, anders zetten ze hem wellicht stil omdat je er niet op tijd uitstapt.

Bierdopje op 01 feb 2022 08:57

Nazi-lift?

Inderdaad mag het alleen in sommige liften. Bij de mur Suisse is al genoemd, maar vanuit Gerlos naar Konigsleiten zit er bijvoorbeeld ook 1 ( kun je verder alleen met zwart naar beneden). Andere leuke lift is de Leissieres in Val d’Isère: die gaat een bergkam over, dus je gaat omhoog en meteen weer naar beneden.

Tiny-M op 01 feb 2022 10:00

Ja, deze ken ik. Leuk om te doen. Krijg er altijd een beetje Efteling gevoel van :-)

Inderdaad mag het alleen in sommige liften. Bij de mur Suisse is al genoemd, maar vanuit Gerlos naar Konigsleiten zit er bijvoorbeeld ook 1 ( kun je verder alleen met zwart naar beneden). Andere leuke lift is de Leissieres in Val d’Isère: die gaat een bergkam over, dus je gaat omhoog en meteen weer naar beneden.

Tiny-M op 01 feb 2022 10:00

Ha! Die wou ik ook al melden. Het is of zwart naar beneden en dat is aan het einde van de middag een buckelpiste langs de Prolleralm. Of inderdaad met de lift. Maar dat is verder wel aangegeven. Vroeger pakte ik de lift. Tegenwoordig ski ik hem wel naar beneden maar let wel op het tijdstip en de condities.

It is an amazing world
  • Mag je in de stoeltjeslift blijven zitten als je boven bent (en dus zonder uit te stappen weer naar beneden gaan). Naar mijn idee mag dat niet. Waarom weet ik echter niet? Veiligheid?

Zoals reeds gezegd, bij sommige liften kan / mag dit, maar je kunt dan niet blijven zitten, eruit en weer opnieuw instappen.

  • Stel dat je in de buurt van een stoeltjeslift gewond raakt of niet meer verder kunt. Mag je dan wél in de stoeltjeslift instappen om naar beneden te gaan? Volgens mij kan dat ook niet altijd omdat er geen echte instap mogelijkheid is bij een stoeltjeslift.

Nood breekt wet, maar regelmatig kan / mag dit niet vanwege verzekeringszaken. Ik kan me wel voorstellen dat dat weer anders loopt als een pisteur met je meegaat bijvoorbeeld.

Click. Click. Peace

Nazi-lift?

HolyMoly op 01 feb 2022 10:50

Oh ja sorry, bedoelde dat het een terror lift was. Blauwe plekken zitten nog steeds op mn kuiten. Niet dat die door de nazi’s gebouwd was.

Inderdaad mag het alleen in sommige liften. Bij de mur Suisse is al genoemd, maar vanuit Gerlos naar Konigsleiten zit er bijvoorbeeld ook 1 ( kun je verder alleen met zwart naar beneden).

Tiny-M op 01 feb 2022 10:00

Ik meende me al te herinneren dat ik iemand in een van de liften boven Gerlos naar beneden zag gaan. Dan is het die lift geweest.

Het is een stuk makkelijker bij de loskoppel liften, omdat die zo langzaam gaan bij het in en uitladen. Alle liften die ik zomers heb gebruikt zijn dus ook van dat type.

Maar ook bij de gewone vaste liften zie ik hier thuis regelmatig liftpersoneel naar beneden rijden op de stoeltjes lift.

@Bierdopje Dat is de Lancettes lift in Valmorel, idd een stokoude tweezitter. Maar je kunt wèl als voetganger mee naar boven en beneden, evenals met de Altispace en de Pierrafort gondel. Toch prima dat deze service geboden wordt, zodat ook voetgangers op hoogte kunnen komen en daar wandelen. Mijn vrouw heeft hier jarenlang van geprofiteerd, een weekkaart voor een voetganger kost maar € 45.

@HolyMoly: Rogier’s filmpje liet zien dat ze hem wel voor je in zijn achteruit kunnen zetten:)…, dan moet je even naar Korea gaan…in de winter zie je eind van de dag in AT toch wat mensen met de ski’s op schoot per stoeltjes lift naar beneden gaan en daar zijn vaak plekken genoeg voor in het gebied (vaak ook op plekken die bij een restaurant eindigen en ook personeel omhoog en naar beneden vervoeren). Ook gaan wandelaars (of opa en oma) gaan zonder ski’s en per stoeltjeslift of gondel weer naar beneden. In de zomer in AT kan je zeker per stoeltjes lift naar beneden (ik pak ze alleen maar omhoog:)). Blijven zitten in een stoeltjes lift mag niet…

De vraag is ook of je het uberhaubt wil.
Ik heb ooit in Pra Loup boven aan tijdens het vast doen van mijn board een strap gebroken.
Afdalen had geen zin dus mocht met de stoeltjes lift naar beneden met het board op mijn schoot. Heb niet snel last van hoogte vrees maar dat was tot best wel eng ;)

Inderdaad mag het alleen in sommige liften. Bij de mur Suisse is al genoemd, maar vanuit Gerlos naar Konigsleiten zit er bijvoorbeeld ook 1 ( kun je verder alleen met zwart naar beneden). Andere leuke lift is de Leissieres in Val d’Isère: die gaat een bergkam over, dus je gaat omhoog en meteen weer naar beneden.

Tiny-M op 01 feb 2022 10:00

Dat ding in VdI is wel heel gaaf de eerste keer ja ;)

Edwin van Riel

ik heb het al vaker gedaan… en idd het is best “spannend” want je kijkt me toch een gat in elke keer…;-)

Afgelopen wintersport nog, toen het ijskoud was en mijn 7 jarige het moeilijk had, ipv naar beneden te skieen dus de lift genomen… haar ski’s op schoot en gaan…

maar prettig is het niet… ook uitstappen beneden niet…;-)

In de stoeltjeslift in Ski Dubai mag je blijven zitten. Dit is een heel langzame lift, omdat er veel voetgangers die nog nooit eerder sneeuw hebben gezien, ook een rondje mogen maken. Die moeten boven dus blijven zitten.

Annoying skiers since 2003

Plaats een reactie