Eerste keer ski's aanschaffen

Hi! Ik ben op zoek naar een set ski’s maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ben nu 4x met mijn schoonfamilie gaan skiën en begin maart gaan we weer. Ik heb eigenlijk elke keer op de oude ski’s van mijn nicht geskied (Atomic 9.20, geen idee welk jaar, zou zomaar 2013-2015 kunnen zijn). Ondertussen vind ik het tijd voor eigen nieuwe ski’s. Ik ben 26 jaar, 1.63m en weeg 61kg en sportief aangelegd. Ik heb geleerd door te doen, nooit les gehad. Mijn schoonfamilie skiën hun hele levens al en dus vooral door afkijken of tips van hun ben ik verder gekomen. Wellicht wil ik in de toekomst nog lessen op een borstelbaan. Technisch ben ik dus niet erg sterk, carven doe ik eigenlijk niet maar zou ik wel in de toekomst nog willen leren. Ik kom prima de blauwe en rode pistes af, vooral door gewoon te gaan. Ik vind het vooral fijn om op een lekker tempo op brede pistes met medium tot lange bochten naar beneden te gaan.

Ik ben op zoek naar een set ski’s die goed controleerbaar en vergevingsgezind zijn. De bedoeling is dat ik ze een aantal jaar zal gebruiken om mijn techniek te gaan verbeteren en met meer zelfvertrouwen de rode (en misschien zwarte) pistes af te gaan. Ruimte om te groeien met de ski’s is daarom wel belangrijk.

Zelf heb ik een paar ondertussen op een rij gezet welke mij interessant lijken, maar ik weet niet of sommige te laag of juist te hoog gegrepen zijn. Ik vind dat erg lastig in te schatten. Kan iemand zijn blik misschien hierop werpen?

  • Fischer My Turn 74
  • Fischer RC ONE F18
  • Atomic Balanze
  • Salomon S/MAX 8 Women

Mochten er nog andere tips zijn, dan hoor ik het graag!

Gefeliciteerd, je hebt op ski’s leren skiën die bijna net zo oud zij als jij.
Wat je met nieuwe ski’s gaat merken is dat ze heel anders skiën, en wellicht wat makkelijker.
Beter is om in plaats van meteen te kopen eerst eens te huren, om te ervaren hoe nieuwere generatie ski’s voelen.

Mooiste is als je in maart verschillende ski’s kan testen (vaak kan dit in je wintersport plaats), kijk ook eens naar die Cloud serie van Atomic bijvoorbeeld de Cloud 11, lengte 157, keuze genoeg voor je.

Cloud 11 lijkt me wat duur/stevig voor 4w ervaring zonder les.
Met een Rossignol Famous 6 / Nova 6 kan je ook niets mis doen.

tip: toch eens aan lessen denken.
Eens je jezelf “verkeerde” techniek hebt aangeleerd, is het des te moeilijker om het af te leren. De basis is echt het belangrijkste.

Glide on!

En als je nog geen skischoenen hebt, daar sowieso mee beginnen. Je date je ski’s, je trouwt met je schoenen.

Keertje wat verschillende ski’s proberen bij de verhuur is nooit een slecht idee. Ik heb met vergelijkbare ervaring en leeftijd de F18 gekocht. In het begin was het vooral rütchen, inmiddels ook carven. De ski is ideaal om afhankelijk van de snelheid en type piste daartussen af te wisselen wat mij betreft, bevalt mij heel goed.

Als je op zulke oude en volgens mij best stijve ski’s een beetje de berg af kwam is geen enkele van de ski’s in je lijstje te hoog gegrepen denk ik.

Aangezien het inderdaad zulke oude ski’s zijn, en ik er niet heel veel verstand van heb, twijfel ik of ik echt kan voelen welke ski’s er op dit moment bij mij passen. Omdat ik dus ook de juiste techniek waarschijnlijk niet goed genoeg beheers, kan ik moeilijk inschatten welke mij verder kunnen brengen (denk ik?). Vandaar dat ik hoop dat er een paar ski’s zijn die het vaak goed doen bij vrouwen met mijn ervaring. Waardoor ik de ruimte krijg om mij te verbeteren. Maar dat weten anderen beter dan ik.

Lessen moeten ik inderdaad gewoon gaan volgen. Ik ga daar eens achteraan. Misschien kan ik de komende paar weken nog een aantal keer bij de borstelbaan hier in de buurt lessen.

Skischoenen heb ik gelukkig!

Gewoon een paar paar testen op vakantie en het beste paar (voor jouw gevoel) huren voor de week. Eventueel kan je ze achteraf mss wel aanschaffen.

HEAD (absolute) joy zou misschien ook wel iets kunnen zijn.

Dacht ik ook aan de Head absoluut joy

JMW

Ski’s gaan jou niet vanzelf helpen om beter te gaan skiën. Lessen wel… Ik zou dus liever investeren in les en nog een paar weken voor huurski’s kiezen.

*bericht bewerkt door Lotte77 op 01 feb 2022 23:47

Uitrusten doen we thuis wel!

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe erg je op materiaal let. Als het je allemaal niet zo veel kan schelen, dan een goede ski voor licht gevorderde skiërs kopen en de komende jaren lekker op skiën, geen gedoe met huren en zo.
Maar als je meer een gear freak bent, en graag het juiste materiaal voor de juiste situatie hebt (ik bijvoorbeeld 😂) kun je, omdat je natuurlijk nu nog niet weet wat over een jaar of twee, na wat lessen, je voorkeuren gaan zijn, qua terrein, skistijl en zwakke punten, beter nog een jaar of twee huren.
Anders jaag je er, net als ik, in een paar jaar meerdere paar ski’s doorheen😬. Dat is op zich geen groot probleem, maar voordelig is het natuurlijk niet.

Is er hier een kenner die wat beter de verschillen tussen de ski’s in de Joy serie kan uitleggen?
welke joy is meer geschikt voor wat?
(Ik heb afgelopen vakantie op een superjoy geskied, die was makkelijk voor kleine bochtjes in de slush, maar op een ijzige piste vond ik het lastig om m goed op de kant te krijgen, zeker aan de kant van mijn knieblessure).

Plaats een reactie