Snowboard huren: maar welk merk/waar?

Dag allemaal,

Over een paar dagen vertrek ik met 2 vriendinnen voor het eerst op wintersport naar Flachau.
Ik moet zelf een snowboard en snowboardschoenen huren en een vriendin heeft alleen schoenen nodig.
Ik zie behoorlijk wat prijsverschillen tussen de verschillende verhuurlocaties. Vooral de Sport2000 (ongeveer 100 euro voor 5 dagen snowboard + 2 paar schoenen) is beduidend goedkoper dan andere sportwinkels of spullen huren bij een van de skischolen (vaak rond de 200 euro voor 5 dagen snowboard + 2 paar schoenen).

Ik vraag me af: zijn dat dan wel goede spullen? Heeft iemand suggesties waar een snowboard te huren? Ik ben nogal bang dat ik met een on-wendbaar snowboard kom te zitten en de andere dan niet bij kan houden.

Omdat we in Nederland veel les hebben gehad, hebben we besloten vooralsnog maar 1 dag les te nemen, dus van die all-inclusive pakketten vallen dan vaak af.

Alvast bedankt voor de reacties.
Maartje Spieksma

De spullen die je ter plekke huurt zijn doorgaans echt prima. Vaak kun je ook kiezen tussen wat goedkoper beginnersspul, of hogere kwaliteit voor meer gevorderden. Bij ski’s zijn vaak nog meer categorieën, bij snowboards zie ik er vaak 2. Als dit de eerste keer is dat jullie gaan snowboarden, dan is zo’n beginnersset echt prima. Overigens kost bij de sport 2000 het huren van een snowboard 100 euro en met boots 127,80 . Zo te zien hebben ze ook 1 categorie: “4 sterren” (3 is de goedkoopste en 6 meest geschikt voor gevorderden, maar deze opties bieden ze niet voor snowboards)

Zie mijn reactie in je andere topic. Niet nodig om 2x dezelfde vraag te stellen.

De spullen die je ter plekke huurt zijn doorgaans echt prima. Vaak kun je ook kiezen tussen wat goedkoper beginnersspul, of hogere kwaliteit voor meer gevorderden. Bij ski’s zijn vaak nog meer categorieën, bij snowboards zie ik er vaak 2. Als dit de eerste keer is dat jullie gaan snowboarden, dan is zo’n beginnersset echt prima. Overigens kost bij de sport 2000 het huren van een snowboard 100 euro en met boots 127,80 . Zo te zien hebben ze ook 1 categorie: “4 sterren” (3 is de goedkoopste en 6 meest geschikt voor gevorderden, maar deze opties bieden ze niet voor snowboards)

Boule_de_neige op 02 feb 2022 19:14

Dankjewel!

Als dit de eerste keer is dat jullie gaan snowboarden, dan is zo'n beginnersset echt prima. § Boule_de_neige op 02 feb 2022 19:14

Wat is het verschil tussen zo’n beginnerset en de “gevorderde”? Ik ben zelf twee jaar geleden in Flachau geweest waar ik in de poeder meerdere dagen lekker vooruit kon en toen de pistes geprepareerd waren schoof mijn voorste voet vaker weg. kan dit aan het slijpen van een board hebben gelegen bijvoorbeeld? Ik ga nu voor de 4de keer op wintersport, maar met het uitzoeken van een board heb ik eerlijk gezegd geen idee waar ik naar moet kijken. Iemand tips?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 10 feb 2022 09:24

Mijn ervaringen (in de tijd voor eigen spullen, of als je met het vliegtuig op reis gaat) is dat de keuze uit snowboard spullen vaak niet heel erg groot is. Zoals aangeven vaak enkel keuze uit “beginner” en “gevorderd”. Ik zou bijna zeggen, als je het zelf niet eens weet wat je onder je voeten wilt hebben: beginner spul. Als je precies weet wat je wilt en bijvoorbeeld dus met het vliegtuig gaat en minimaal bepakt op reis gaat, dan zou ik een gevorderd board nemen

Geheel off-topic @QuickH , maar als je niet eens weet wat voor board je onder je voeten wilt hebben en hoe een board op je reageert, dan zou ik dat off-piste gedeelte even lekker laten voor wat het is. Zeker rondom Flaine met alle dolines daar.

Als dit de eerste keer is dat jullie gaan snowboarden, dan is zo'n beginnersset echt prima. § Boule_de_neige op 02 feb 2022 19:14

Wat is het verschil tussen zo’n beginnerset en de “gevorderde”? Ik ben zelf twee jaar geleden in Flachau geweest waar ik in de poeder meerdere dagen lekker vooruit kon en toen de pistes geprepareerd waren schoof mijn voorste voet vaker weg. kan dit aan het slijpen van een board hebben gelegen bijvoorbeeld? Ik ga nu voor de 4de keer op wintersport, maar met het uitzoeken van een board heb ik eerlijk gezegd geen idee waar ik naar moet kijken. Iemand tips?

QuickH op 10 feb 2022 09:18

Ik zou eerst kijken naar een goede snowboardschool. 😉

Übung macht den meister!!!

Zou je niet te veel zorgen maken over wat soort board. Is meestal gewoon prima beginnersspul en eens je techniek goed bijgeschaafd is om vlot en netjes alle pistes af te kunnen, zal je vanzelf gaan kijken naar bepaalde types: freestyle, freeride, all-mountain, …

Wat je juist bedoelt met je voorste voet die wegschuift, kan ik me persoonlijk niet meteen inbeelden. Kan simpelweg liggen aan de druk die je zet, maar zéér afhankelijk van condities, type piste, jouw techniek, …
Een onwendbaar snowboard bestaat niet, en als het board gewoon netjes gewaxt is (zoals in dit geval wel zal gebeurd zijn) zal je er voldoende op kunnen glijden om met jouw eigen kunnen op je eigen snelheid naar beneden te kunnen.
Als je iemand echt onmogelijk kan bijhouden na 4w, kijk je eerder naar techniek en les, dan naar een nieuwe plank (imho).

Het is o zo hard genieten.

Plaats een reactie