Gebied met weinig gondels

Hoi, wij willen toch nog een weekje op wintersport.(5 maart) Nou ben ik alleen een beetje huiverig ivm met corona voor de (grote) gondels die vol zitten. Wat zijn jullie aanraders voor skigebieden in Italië of Oostenrijk die voornamelijk moderne stoeltjes liften hebben en weinig gondels.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 03 feb 2022 20:19

Serfaus-Fiss-Ladis. Je moet wel met een gondel omhoog, maar eenmaal boven kun je zeker bij Fiss vooral stoeltjes pakken.

In Italie vullen ze de gondels maar voor 80%. Wij waren in de kerstvakantie in Kronplatz, daar zijn wel veel gondels, maar vooral 6 en 10 persoons, en niet van die grote bakken met 50 man, en buiten spitstijden hadden we vaak genoeg een gondel met alleen ons gezelschap. Wel hield niemand afstand in de rijen bij de liften, al droeg wel iedereen braaf het FFP2-masker. Ik denk dat de kans dat je besmet wordt in de rij groter is dan in de lift zelf.

*bericht bewerkt door Suuski op 03 feb 2022 16:59

Ski Juwel (Alpbachtal / Wildschonau), alleen de eerste omhoog (maar dan kun je niet een paar keer naar Inneralpbach en dat is wel de mooiste afdaling). Maar 5 maart is na de crocus volgens mij. Twee jaar geleden waren wij ook in die periode (eerste week maart) en toen hadden we gewoon heel weinig drukte en altijd een cabine voor onszelf. Is allemaal 6/8 personen.
Verder voornamelijk stoeltjesliften.

Het is wel in Frankrijk maar praz sur arly / les saisiez heeft 192 km piste met slechts 1 kleine gondeltje.

@suuski, mijn vraag kwam toevallig naar aanleiding van het bekijken vd piste kaart van Kronplatz! Maar dat zijn dus niet van die grote, goed om te weten. Ik wilde eigenlijk weer naar Val gardena maar daar ook veel gondels en keek toen naar Kronplatz. Ik ben niet zo zeer bang voor een besmetting maar ik ken me zelf en ga me zitten ergeren aan mensen die hun mondkapje op half zeven hebben hangen enzo.

In de week dat wij er waren slecht 1x een stel met masker onder de neus, verder had iedereen m keurig op. Liftbedienden spraken mensen er ook op aan als ze mondkapje niet op hadden. Alleen bij kinderen zijn ze niet zo streng, officieel is mondkapjesplicht vanaf 6, maar mijn kind van 7 hoefde m in de les niet op, zei ze.
In de skibussen dan weer wel.

Daar hebben we al ooit voor je over nagedacht 😄 https://www.wintersport.nl/weblog/06/09/2020/10-skigebieden-…

@rene, haha die had ik toen idd gelezen, maar was ik vergeten.

Brandnertal. Aan de kant van burserberg zijn nul gondels. Aan de kant van brand zijn er wel een paar. En je kan vanaf burserberg naar brand skiën (prikken).

Wel bijzonder dat een gebied met weinig gondels wordt gevraagd, en dat dan Kronplatz genoemd wordt. Dat bestaat bijna volledig uit gondels.
In Oostenrijk denk ik aan Kühtai en aan Obertauern, daar kun je zonder gondels (vrijwel) heel het gebied bereiken.

Wij zijn vorige week in Seefeld in Tirol geweest, is niet een heel groot skigebied, verdeeld over 2 kanten van het dorp maar geen gondels, er is een treintje naar boven maar kan ook met de stoeltjeslift die er langs ligt, er is een gondel maar die was de hele week gesloten maar ik vond het heerlijk skiën als je geen heel groot gebied zoekt.

Ischgl, vanaf het dal 3 gondols omhoog, en bij Samnaun 1, in het skigebied verder maar 1 gondel, piz val gronda. Las in de reacties ook serfaus fiss ladis, ik vond zelf dat hier veel gondols waren, die ik ook verouderd vond en daardoor ook wachtrijen

vaak bun ie te bang

Het beste antwoord lijkt me hier La Thuile… 1 gondel op 143 kilometer piste die ook nog volledig te omzeilen is.

❄️

Het beste antwoord lijkt me hier La Thuile… 1 gondel op 143 kilometer piste die ook nog volledig te omzeilen is.

David23 op 04 feb 2022 00:17

Moet je de moderne stoeltjesliften die TS wil er wel bij denken.
De Chaz Dura kan je wel een boek mee nemen, wel een leuke piste als beloning.
Ook vanaf het fort (frankrijk kant) meerdere leuke rode piste en 2800/ Combe ook goed vermaak.
Voor kinderen/ beginners zou ik in La Rossiere gaan zitten.

Je hebt gondels waar je met 10 man in mag. Daar zit je in het echte laagseizoen praktisch altijd alleen in, op wat altijd hele drukke gebieden na misschien. De zorg zit denk ik in die grote bakken waar je met 100 man in moet.

Vanuit die gedachte is Kronplatz, buiten de vakanties, niet zo’n gekke suggestie, denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Seiser alm.
Alleen om in het gebied te geraken moet je in de gondel vanuit Ortisei.

*bericht bewerkt door Alex82 op 04 feb 2022 09:28

Seiseralm gaan we altijd 1 dag heen als we in val gardena zitten. Die gondel is altijd heel rustig en maar een kleintje maar na 1 of 2 dagen heb ik het wel gezien, maar bedankt voor de tip. Ik ga alle tips even bekijken.

Nog een gebied met weinig gondels: Scuol Motta Naluns. Als je vanuit Ftan start heb je de gondel helemaal niet nodig. Net als Obersaxen Mundaun rustig buiten de vakanties en allerzins schappelijk geprijst.

Het beste antwoord lijkt me hier La Thuile… 1 gondel op 143 kilometer piste die ook nog volledig te omzeilen is.

David23 op 04 feb 2022 00:17

Moet je de moderne stoeltjesliften die TS wil er wel bij denken.
De Chaz Dura kan je wel een boek mee nemen, wel een leuke piste als beloning.
Ook vanaf het fort (frankrijk kant) meerdere leuke rode piste en 2800/ Combe ook goed vermaak.
Voor kinderen/ beginners zou ik in La Rossiere gaan zitten.

AnthonSki op 04 feb 2022 01:35

Gelukkig is er ook de Chaz Dura express. De reguliere lift heeft eigenlijk nog maar weinig functie

Flaine of Morillon1100 zijn ook goede opties. Je kunt van daaruit gemakkelijk het hele Grand Massif in. Alleen na de dal afdalingen naar Les Carroz, Morillon en Samoens heb je dan een gondel nodig. maar die afdalingen hoef je uiteraard niet te nemen. Blijft nog genoeg over met alleen stoeltjesliften of een verdwaalde sleper.

Espace Diamant (aaneengesloten skigebied van 200 km met welgeteld één gondel), Scuol (opstappen in Ftan), La Forêt Blanche (180 km zonder gondels en zeer betaalbaar), Saint-Luc/Chandolin (opstappen in Chandolin), Damüls-Mellau (starten in Damüls, enkel een dalgondel vanuit Mellau. Eventueel combineerbaar met Warth - Schröcken binnen hetzelfde skipasverbond), Venet (opstappen in Rifenal, zeer billijke skipasprijzen), Brigels - Waltenburg, Nax, Evolene, Arolla, Les Sybelles, Aussois, Les Karellis, Lienz-Hochstein,…

In Frankrijk en Zwitserland is het het eenvoudigste om skigebieden zonder gondels (of te omzeilen gondels terug te vinden). In Oostenrijk vergt het wat meer creativiteit en moet vooral gekeken worden naar kleinere, minder bekende gebieden. Italië (voornamelijk Südtirol) is kampioen in het plaatsen van (moderne) gondelliften. Een keuze in deze regio lijkt me moeilijker verzoenbaar met deze wensen.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 04 feb 2022 16:09

Wel bijzonder dat een gebied met weinig gondels wordt gevraagd, en dat dan Kronplatz genoemd wordt. Dat bestaat bijna volledig uit gondels.
In Oostenrijk denk ik aan Kühtai en aan Obertauern, daar kun je zonder gondels (vrijwel) heel het gebied bereiken.

Yippee op 03 feb 2022 21:38

Inderdaad, bizarre reactie om door te verwijzen naar de Kronplatz. Als er één skigebied is waar men heeft overdreven met gondels, dan is het de Kronplatz. Zelfs de beginnerspiste in Olang wordt ontsloten door één van de kortste gondels die ik ooit heb mogen aanschouwen.
Overige suggesties zijn trouwens ook aanraders voor gondelloze uitstapjes.

Ook niet in Italië of Oostenrijk maar wel grote gebieden waar je gondels niet nodig hebt: Les Arcs of La Plagne. In Les Arcs kan je het hele gebied doorkruisen zonder gondel (behalve de Aiguille Rouge dan). In La Plagne kan je alleen de dalafdalingen naar Champagny en Montalbert niet maken zonder de gondel terug te nemen, maar als het vermijden van drukte het doel is dan moet dat in die 2 uithoeken wel goedkomen.

Ach er wordt ook verwezen naar gebieden in Frankrijk en Zwitserland terwijl TO vraagt om Oostenrijk of Italië.
En als je mijn post leest, verwijs ik niet naar Kronplatz als gebied met weinig gondels, maar als gebied waar je buiten het seizoen vaak de gondel voor je eigen gezelschap hebt, en waar iedereen zich netjes aan de maskerplicht en maximale bezetting van 80% houdt.

Persoonlijk denk ik dat je in een rij voor een stoeltjeslift in Frankrijk, waar niemand een masker op heeft , je een grotere kans hebt om besmet te raken dan in een 6 persoons gondel waar je zonder anderen in zit.

Maar idd Kronplatz heeft bizar veel gondels, maar maar geen funiculaires voor hele grote groepen.

*bericht bewerkt door Suuski op 04 feb 2022 16:39

Leuk gebiedje in Italië is Latemar in Val di Fiemme. Jaren naar daar geweest. Pampeago,Obereggen en Predazzo nergens geen gondel, allemaal moderne stoeltjesliften. Als je in Predazzo zit is er geen dalafdaling. En zoals hierboven ook al gezegd in Kronplatz zeer weinig stoeltjesliften. Sonne, Plateau, Arndt en nog een paar, de rest allemaal gondels. Ivm de mondmaskerplicht hoef je niet in te zitten hier op Kronplatz er wordt serieus op gecontroleerd. Vergeet je skipas niet dagelijks te updaten met je CST.
Greetz vanuit het vandaag zonnige Kronplatz

Tsja, bijna overal moet je wel met een gondel het skigebied in.
In Oostenrijk kun je bijvoorbeeld skigebieden als de 4Berge Skischaukel overwegen. Als je in Rohrmoos start kun je de gondelbottlenecks vermijden, hoewel de Reiteralm niet al te druk is in de ochtend.

Verder heb je vooral kleine gebieden. De grootste die me zo gauw te binnen schiet is de Winklmoosalm/Steinplatte, mits je op de Winklmoosalm verblijft of naar de Mautstelle aan de Waidringzijde rijdt. Riesneralm en Fageralm zijn best leuk en ook zonder gondels, net zoals meer gebieden verder naar het oosten van Oostenrijk.

Plaats een reactie