Wat te doen met nieuwe skies? Waxen?

null

null

Aanschouw ons nieuwe equipment!
We hebben ze getest in SnowWorld, de piste was zanderig, bagger, slecht, maar het voelde verder goed aan.
Kan dus alleen maar beter worden zodra we weer op wintersport gaan, wel jammer dat we net zijn geweest…

Wat betreft het waxen? Ze geven aan dat dit niet nodig is in de winkel.
We zouden graag weten wat het beste is.

Ik zou ze lekker van een nieuwe wax laag voorzien voor een eerste gebruik.
De fabriekslaag is meestal vrij dun en oppervlakkig.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Hoeveel lager worden er dan aangeraden?

Gewoon 1 x waxen.
Mooi setje alles bij elkaar!
Maarreh, toch die schoenen wel echt gekocht op pasvorm en niet omdat het leuk bij elkaar past hoop ik?

Inderdaad mooi setje, heb die C12 van 2021 ook met de kerst voor mijn vrouw gekocht en ze bevallen zeer goed.

Idd het is wel echt toeval dat de juist passende schoenen in net dezelfde kleurtjes verkocht werden dan de skis, wel jammer dat de sticks niet perfect matchen.
Bij mij is het een hele regenboog: groene skis, blauwe schoenen, zwarte broek, rode jas, witte stokken (met blauw-rood-geel logo dus dat past bij alles). Nog een geluk dat mijn 2de paar skis ook in het groen was.

OT: nieuwe skis waxen voor vertrek moet volgens mij niet absoluut, als jij vindt dat ze goed glijden is dat toch goed genoeg.
Je zou ook op vakantie enkele dagen kunnen skiën met de orginele waxlaag en ze dan savonds binnendoen voor een verse waxlaag.
Dan merk je pas echt goed wat een verse waxlaag doet met je skis (zelfde weersomstandigheden tov thuis binnenbrengen en waarschijlijk een week tussen 2 skisessies hebben).
Ik neem hierbij aan dat je geen eigen waxmateriaal hebt, anders gewoon een uurtje tijd uittrekken een mooi laagje aanbrengen.

Belangrijkste tip is denk ik dat je ze niet volledig drooggeskied moet stockeren over de zomer.

Glide on!

Hoeveel lager worden er dan aangeraden?

stanmy op 04 feb 2022 13:49

Een keer of 5? Belag lekker satureren met wax.

Krabben hoeft niet echt, tenzij je ski ergens is gestockeerd geweest waardoor er stof op het belag zit, dan zou je een eerste keer gewoon kunnen hotscrapen om de boel proper te maken. Daarna een dikke laag basiswas erop, gevolgd door een aantal keer na mekaar de boel goed instrijken en volledig laten afkoelen. Ik heb me laten wijsmaken dat de poriën in het belag bij elke cyclus openen, en zo wat meer van de wax kunnen opnemen.

Na de laatste laag krabben en borstelen, en eventueel nog een andere was erover als het voor de sneeuwomstandigheden nodig zou zijn.

Het hangt er natuurlijk ook wel een beetje vanaf hoe fanatiek je bent 😂.

Mooi setje hoor … ben ook op zoek naar X9 WB. Heb je ergens leuke aanbieding gevonden?

Berg

599.— bij sport robl

Mooie prijs wel….

Totales Vollidiot

Voor dit seizoen de X9WB aangeschaft en 1 laagje opgezet voor de eerste week omdat ik geen tijd meer had. Fabriek wax zag er eigenlijk wel ok uit.

Ga ze dit weekend wel inwaxen. Eén laag (niet te dun) en die 5 keer met opnieuw opwarmen met een enkele uren (of dagen) tussen. Wanneer je tijd hebt. Per keer ga ik er 2 keer (of meer) over. Dat hangt van de snelheid af. Wel goed in de gaten houden dat je ski niet te warm wordt. Als de warmte er begint door te slaan, niet nog een keer met ijzer over gaan. Als het nodig is, voeg je wat wax toe.

Er zijn er die er 10, 15 keer over gaan en zelfs hotboxen. Met 5 keer inwaxen merk ik dat de wax veel langer houdt en na een week nog ‘waxy’ aanvoelt. Kon het goed vergelijken omdat ik twee paar ski’s had met dezelfde base (een GS en SL van hetzelfde merk). Het niet ingewaxte paar stond na een week een stukje droger.

Ik zou ze (laten) waxen. In de kerstvakantie zelf meegemaakt met nieuwe skies. Na 1 dag merkte ik al dat het glijvermogen minder werd en toen we vervolgens verse sneeuw kregen was het helemaal niet meer te doen. Ter plekke laten waxen, dat hielp voor de laatste 2 dagen. Voortaan doen we het waxen weer lekker zelf, dan hebben we er tijdens de vakantie geen omkijken meer naar.

Inderdaad toeval! De schoenen eerst gekocht op pasvorm. Ik moest erg wennen aan de skies qua kleuren hoor, dit was namelijk niet mijn eerste keus haha!

Maat het past netjes bij elkaar. Skies waten bij duijvestein voor €720 euro.

De laatste keer dat ik nieuw materiaal kocht heb ik eerst nog de kanten geslepen naar eigen wens. En daarna van nieuwe wax voorzien. Het is dus maar net hoe gek je het wil maken.

Übung macht den meister!!!

(laten) waxen!!
ik heb februari 2020 online nieuwe ski’s gekocht en vlak voor de lockdown nog 2 dagen op kunnen skiën, weliswaar in papsneeuw, maar ik voelde ze gewoon ‘remmen’ in de sneeuw.
Toevallig vanmorgen aangekomen in Val Gardena met vers gewaxte ski’s, wereld van verschil!!

Voor dit seizoen de X9WB aangeschaft en 1 laagje opgezet voor de eerste week omdat ik geen tijd meer had. Fabriek wax zag er eigenlijk wel ok uit.

Ga ze dit weekend wel inwaxen. Eén laag (niet te dun) en die 5 keer met opnieuw opwarmen met een enkele uren (of dagen) tussen. Wanneer je tijd hebt. Per keer ga ik er 2 keer (of meer) over. Dat hangt van de snelheid af. Wel goed in de gaten houden dat je ski niet te warm wordt. Als de warmte er begint door te slaan, niet nog een keer met ijzer over gaan. Als het nodig is, voeg je wat wax toe.

Er zijn er die er 10, 15 keer over gaan en zelfs hotboxen. Met 5 keer inwaxen merk ik dat de wax veel langer houdt en na een week nog ‘waxy’ aanvoelt. Kon het goed vergelijken omdat ik twee paar ski’s had met dezelfde base (een GS en SL van hetzelfde merk). Het niet ingewaxte paar stond na een week een stukje droger.

Hupla op 05 feb 2022 14:01

Dus wat men bedoelt met “ik wax ze 5 keer in” houdt in dat je de wax aanbrengt en deze na drogen 5 keer opnieuw opwarmt en weer laat drogen?

Mocht er iemand zijn met een how-to voor beginners :)… Er zijn genoeg video’s te vinden, maar het verschilt toch wel weer veel van elkaar. Welke borstels men gebruikt, wel of niet schoonmaken van te voren, hoe vaak ze erover heen strijken etc.

Zijn er misschien mensen uit de regio Zuid-Limburg of Apeldoorn die het tegen een vergoeding zouden willen doen?

Dit is de enige goede manier van waxen.
En anders laten doen.

Vijf keer waxen en niet afschrapen en zo van die andere suffe tips: niet naar luisteren!

One ski, more fun.

Mooi setje hoor … ben ook op zoek naar X9 WB. Heb je ergens leuke aanbieding gevonden?

vdberg op 05 feb 2022 13:21

ik had ze voor 485€ gekocht afgelopen maart

Plaats een reactie