Waar? 3e week maart?

Eigenlijk had ik de wintersport dit seizoen al (weer) afgeschreven. Maar nu doet zich toch de kans voor! Ik kan nog een week naar de sneeuw. In de 3e week van maart.

Welke gebieden zijn dan nog aan te raden?
Moeten we al rekening houden met de hoogte? Of geven de meeste gebieden wel voldoende zekerheid qua sneeuw?

Wat zouden jullie doen?
Een deel van het gezelschap heeft sterke voorkeur voor Oostenrijk. Daar ben ik minder bekend mee, daarom wel benieuwd naar ervaringen.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 06 feb 2022 09:02

Take a smile :-) :-) :-) :-)

De Oostenrijkse noordalpen (Vorarlberg, Tirol (m.u.v. Osttirol) en Salzburgerland) lijken me een ideale bestemming voor halverwege maart. De meeste skigebieden bieden voldoende sneeuwzekerheid vanwege de recente sneeuwval en de combinatie met kunstmatige besneeuwing. In theorie zou je skigebieden met een beperktere hoogte (genre Skiwelt of Flachau) kunnen uitsluiten, maar zelfs daar gaat het (eventueel) enkel over de sneeuwkwaliteit.

Idealiter boek je kort voordien afhankelijk van de sneeuwcondities en de voorspelde weersomstandigheden, maar in principe kan alles. Waarschijnlijk sta je in één van de rustigste weken van het seizoen op de latten.

Zoals hierboven gezegd is het vrij rustig die tijd en kun je rustig afwachten. Mocht het echt warm worden kan het fijn zijn om wat hoger te zitten. Ik zou wat rondneuzen en wat plekken selecteren wat je leuk lijkt en paar dagen van te voren een keuze maken aan de hand van de weerberichten. Ik weet niet met hoeveel personen je van plan bent te gaan? Met een klein gezelschap is het helemaal makkelijk.

De Oostenrijkse noordalpen (Vorarlberg, Tirol (m.u.v. Osttirol) en Salzburgerland) lijken me een ideale bestemming voor halverwege maart. De meeste skigebieden bieden voldoende sneeuwzekerheid vanwege de recente sneeuwval en de combinatie met kunstmatige besneeuwing. In theorie zou je skigebieden met een beperktere hoogte (genre Skiwelt of Flachau) kunnen uitsluiten, maar zelfs daar gaat het (eventueel) enkel over de sneeuwkwaliteit.

Idealiter boek je kort voordien afhankelijk van de sneeuwcondities en de voorspelde weersomstandigheden, maar in principe kan alles. Waarschijnlijk sta je in één van de rustigste weken van het seizoen op de latten.

Mathijs! op 05 feb 2022 03:21

Dit dachten wij dus ook maar ondanks dat dit rustigere perioden zouden moeten zijn, is er bijv. in de Franse Alpen (ValTho, Tignes) al niet meer heel veel te krijgen of dit moet zitten in een reden die ik voor mezelf niet te beredeneren krijg. We hebben zelfs SunWeb gebeld om te vragen hoe het kan dat het zo druk is aangezien er dan geen vakantieweken meer zijn en zij hebben daarop geantwoord dat mensen toch blijken te boeken…

*bericht bewerkt door Kyle op 05 feb 2022 09:40

2015: Val Thorens I 2016: Flachau | 2019: Ischgl | 2022:Tignes

Dank voor deze reacties. Ik ga dit weekend eens speuren. Heerlijk alweer die voorpret!

Take a smile :-) :-) :-) :-)

Gebieden als Schladming zou ik echt prima op mijn lijstje durven zetten, zeker als je laat kan boeken. Sneeuw op de pistes ligt er wel en met noord hellingen blijft het ook wel ff goed.

Ik ga in dezelfde periode, naar Cervinia. Mocht daar iets tussen komen dan is mijn backup Schladming of misschien Warth-Schrocken icm Lech.

Maar welke week bedoel je precies? De 12e of de 19e weg? Kan qua drukte best wat uitmaken.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Kyle: momenteel is er nog een uitgebreid aanbod bij andere touroperators zoals TUI.nl of Wintertrex. Ruime keuze uit claustrofobische appartementen, naar luxueuzere (ruimere) appartementen tot hotels met half pension in zowel Les Trois Vallées (ook specifiek in Les Menuires/Valtho) en Espace Killy. Wanneer je nog goedkoper zou willen gaan en niet gehecht zou zijn aan directe toegang tot de pistes, zou je accommodaties in Brides-les-Bains, Pralognan (zonder skipas) en Champagny (zonder skipas) kunnen overwegen voor Les Trois Vallées.

@Kyle: momenteel is er nog een uitgebreid aanbod bij andere touroperators zoals TUI.nl of Wintertrex. Ruime keuze uit claustrofobische appartementen, naar luxueuzere (ruimere) appartementen tot hotels met half pension in zowel Les Trois Vallées (ook specifiek in Les Menuires/Valtho) en Espace Killy. Wanneer je nog goedkoper zou willen gaan en niet gehecht zou zijn aan directe toegang tot de pistes, zou je accommodaties in Brides-les-Bains, Pralognan (zonder skipas) en Champagny (zonder skipas) kunnen overwegen voor Les Trois Vallées.

Mathijs! op 05 feb 2022 15:13

Ik moest gniffelen om die claustrofobische appartementen, die heb ik ooit gehad in Val Thorens. Fantastische vakantie maar t enige voordeel aan die appartementen is dat ze vrij goedkoop zijn, dicht op de piste zitten EN ze een gigantische verwarming hebben die in no-time de toko warm heeft 🥵

2015: Val Thorens I 2016: Flachau | 2019: Ischgl | 2022:Tignes

Wij hebben de week van de 19e gepland staan nu. Qua drukte denk ik dat we dan sowieso wel goed zitten.
Hopelijk blijft het qua maatregelen etc te doen. Weer een weekje sneeuw is wel welkom.

Take a smile :-) :-) :-) :-)

Plaats een reactie